Författare Ämne: MEXICO inför silvervaluta?  (läst 8019 gånger)

Utloggad kristensson

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
MEXICO inför silvervaluta?
« skrivet: torsdag 08, december 2011, 16:55:56 »
Mexico är ett land med stora silvertillgångar och starka krafter är på gång att införa silvret igen

Financial letter writer Ron Hera today interviews Hugo Salinas Price, president of the Mexican Civic Association for Silver and a speaker at GATA's Gold Rush 2011 conference in London in August, about his plan for remonetizing the silver ounce Libertad coin in Mexico and the plan's prospects in Mexico's Congress. The interview is headlined "Hugo Salinas Price: What Every Politician Needs to Know about Silver" and it's posted at GoldSeek's companion site, SilverSeek, here:

http://news.silverseek.com/SilverSeek/1323272915.php

Utloggad Baltikinkasso

  • Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
  • Antal inlägg: 851
  • Affärsomdömen: 2
  • Corruptissima re publica plurimae leges.
SV: MEXICO inför silvervaluta?
« Svar #1 skrivet: torsdag 08, december 2011, 22:56:49 »
Intressant intervju, Hugo Salinas-Price verkar ha många intressanta idéer. En spontan fundering är vad storebror i norr tycker om att Mexiko på ett eller annat sätt vill införa silver som valuta igen? Mexiko kan förövrigt bli väldigt intressant att följa de närmsta åren med tanke på fallande oljeproduktion.

Utloggad kristensson

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
SV: MEXICO inför silvervaluta?
« Svar #2 skrivet: fredag 09, december 2011, 19:51:04 »
Ja Mexicos Cantarell-fält är nu en skugga av sitt forna jag, så silver kan bli deras framtid.
Hoppas bara att dom håller fingrarna borta och inte skattar ihjäl silverproducenterna i landet.
Vad gäller grannen i norr så tror jag Mexico bryr sig allt mindre om dom, speciellt som den stora grannen i norr skeppar tillbaka mexicaner för att amerikanarna idag tar jobb som biltvättare, fruktplockare mm.

Utloggad argentus

  • Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 33
  • Affärsomdömen: 1
  • Första myntet -ett äkta fynd!
SV: Sverige inför silvervaluta?
« Svar #3 skrivet: måndag 12, december 2011, 20:26:12 »
Jag tror att om euron och dollarn kraschar (vilket för övrigt verkar oundvikligt) så kommer det bli nya pengar påbackade av guld, silver och andra riktiga värdereserver...i många länder ja i stort sett alla. Det är då våra guld och silver kommer att öka i värde då det kommer att råda brist på dem. Vi i Sverige kan införa stål valuta, vatten valuta  ::) träd valuta.. eller är det någon som känner till vad är det ädlaste vi har som vi kan backa våra Sek med istället för USD ??  Är det någon som vet hur mycket guld har Sverige ?

Utloggad kristensson

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
SV: MEXICO inför silvervaluta?
« Svar #4 skrivet: måndag 12, december 2011, 20:31:10 »
Antagligen har vi alldeles för lite Guld, om vi nu har något överhuvudtaget eller om det är bort leasat(förlorat), vill minnas att vi sålde en hel del innan Guldet nådde $1000/oz.
Det gav ju ingen avkastning var nog argumentet då.

Utloggad argentus

  • Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 33
  • Affärsomdömen: 1
  • Första myntet -ett äkta fynd!
SV: Sverige inför silvervaluta?
« Svar #5 skrivet: måndag 12, december 2011, 20:46:41 »
Min gud, har vi inget guldreserv ???   Silver då ??   hjäälp :o  Vi kanske ska starta en privat METALLBANK tillsammans ??  Vi lägger in våra Silver och Guld som aktiekapital... staten få komma med sitt stål... världens bästa bank !

Utloggad Silverräven

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
SV: MEXICO inför silvervaluta?
« Svar #6 skrivet: måndag 12, december 2011, 21:33:56 »
Antagligen har vi alldeles för lite Guld, om vi nu har något överhuvudtaget eller om det är bort leasat(förlorat), vill minnas att vi sålde en hel del innan Guldet nådde $1000/oz.
Det gav ju ingen avkastning var nog argumentet då.

Minns jag inte fel så var argumentet att guldet var "för osäker investering", och att USD var en "tryggare" investering. Helt galet resonemang hur som helst. Jag tror dock inte vår guldreserv är helt utsåld, däremot säljs den ut lite då och då via IMF genom EU.

Slut off topic!

 

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
Idag kl. 16:36

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
Igår kl. 23:56

Mormors Guld by sputnik
söndag 21, juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
måndag 15, juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
söndag 14, juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane
lördag 13, juni 2026, 15:00:47

Centralbankernas guldhandel by gbz
torsdag 11, juni 2026, 23:21:53

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
tisdag 09, juni 2026, 23:45:23