Författare Ämne: Vad är ert eget GSR?  (läst 41792 gånger)

Utloggad jerseph

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 436
  • Affärsomdömen: 55
SV: Vad är ert eget GSR?
« Svar #60 skrivet: onsdag 14, maj 2014, 16:32:42 »

GSR: 503. Det känns som att man borde köpa lite guld men när silvret är så billigt så är det svårt att hålla sig undan.
Man köper guld och silver av delvis olika orsaker, och som skydd mot delvis olika scenarion. Så när jag ser argumentet ovan så tar jag fram tvålkartongen för att påpeka ett par saker:

Det är bra att ha en plan. Och om man har en plan så är det bra att försöka hålla sig till den, eftersom den förhoppningsvis är uttänkt vid ett tillfälle då man var nykter och inte påverkad av tillfälliga fenomen. Om planen säger att du skall sträva mot x guld och y silver eller z som GSR eller vad det nu är, då är det givetvis helt ok att bryta mot detta om det finns tillräckligt starka skäl. Men vad är ett tillräckligt skäl?

"Silvret är så billigt". Det tyckte de som köpte silver vid 35 USD/oz också. Det gick inte så bra. Vi hade en diskussion så sent som i höstas (har jag för mig) där någon tänkte köpa silver "för att det var så billigt", kanske t.o.m. var för lånade pengar. Sedan dess har det gått ner 15%. Guldet ligger betydligt mindre back under samma period. Med detta vill jag inte få sagt att guld är bättre utan att pss som silver kan stiga mer och snabbare så kan det även falla mer och snabbare. Det är därför man har ett GSR, för att man vill ha en lagom fördelning med båda metallerna.

Min slutsats efter att ha hållit på med detta i ett antal år är att det är totalt j-a omöjligt att veta om silver (eller guld, eller gamla pokemonkort) är billigt eller ej. Det kanske är dyrare om en månad. Eller billigare. Ingen vet, även om mängder med förståsigpåare försöker ge sken av att veta. De finns de som tror att silvret kommer att ta slut om ett tag. Andra hävdar att guld kommer att bli "bid only" (dvs bara köpare, inga säljare). Allt är gissningar och spekulationer. Slutsatsen blir att det enda man kan göra är att skaffa sig en plan och sakta gneta sig i rätt riktning utan att distraheras av pseudoinformation, som t ex att någonting är "billigt" just nu.

Om silvret var billigt våren 2014 kommer vi att kunna bedöma först om flera år. Glöm inte att det alltid  finns en risk att det var precis nu man borde ha sålt silvret om man räknar i fiat. Men är det en stor eller liten risk? Ingen vet...

I all välmening,
august

Vill bara komma med ett litet kontraargument, att det enbart skulle vara pseudoinformation som får folk att tro att silver är billigt just nu är a bunch of baloney i min mening, vi vet att silverpriset närmar sig produktionskostnaden för många gruvor, finns även en hel del gruvor som redan förlorar stora pengar vid dessa priser.
Oljepriset är fortsatt högt och ser ut att kunna gå högre vilket även det talar för ett högre pris på råvaror. Sedan vet vi även att "the ore grades", alltså mängden silver per ton malm stadigt rör sig nedåt, och har gjort det under en lång tid, vilket även det talar för att det kommer bli dyrare att framställa silver i framtiden, vilket talar för att priset mycket väl rent fundamentalt kan vara lågt då vi redan ligger på ett pris som är i närheten av produktionskostnaden. Och detta var bara några av många argument. Därav tycker jag inte att antagandet att "silver är billigt" enbart är byggt på pseudoinformation, det är samma som att handla med aktier egentligen, om all fundamenta bara kunde viftas bort som pseudoinformation så hade ingen kunnat göra bra affärer.
« Senast ändrad: onsdag 14, maj 2014, 16:45:27 av jerseph »

Inloggad august

  • Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2262
  • Affärsomdömen: 50
SV: Vad är ert eget GSR?
« Svar #61 skrivet: onsdag 14, maj 2014, 17:22:27 »
Vill bara komma med ett litet kontraargument, att det enbart skulle vara pseudoinformation som får folk att tro att silver är billigt just nu är a bunch of baloney i min mening, vi vet att silverpriset närmar sig produktionskostnaden för många gruvor, finns även en hel del gruvor som redan förlorar stora pengar vid dessa priser.
Oljepriset är fortsatt högt och ser ut att kunna gå högre vilket även det talar för ett högre pris på råvaror. Sedan vet vi även att "the ore grades", alltså mängden silver per ton malm stadigt rör sig nedåt, och har gjort det under en lång tid, vilket även det talar för att det kommer bli dyrare att framställa silver i framtiden, vilket talar för att priset mycket väl rent fundamentalt kan vara lågt då vi redan ligger på ett pris som är i närheten av produktionskostnaden.
Jag håller helt med om detta. Men det är i första hand ett argument för att silverpriset inte skall gå ner så mycket härifrån, inte lika starkt för att det skall gå upp kraftigt. Och i min självpåtagna roll som Djävulens Advokat måste jag då säga att för att jag skall se silver som "billigt" räcker det absolut inte att det framtida priset bara följer produktionskostnaden. Vidare så användes exakt samma argument ("nära produktionskostnad för många gruvor", "högt oljepris", etc) redan när silverpriset låg på sådär 26-28 USD/oz. Vad hände sen? Priset gick ner. Vad hände då? Ett antal gruvor går med förlust och ett antal andra gruvor har stoppat produktionen. Och priset ligger kvar och skvalpar under 20 USD/oz...

Jag är absolut inte emot silver, tvärtom. Men jag blir alltid orolig när det kommer argument av typen "detta är en säker investering, för det kan inte gå ner mer härifrån, det kan bara gå upp". Enligt min uppfattning är det naivt, sorry. Det kan alltid gå ner ytterligare. Inte för tid och evighet kanske, men länge nog att sänka oförsiktiga småsparare.

Det samlas allt mer tecken i skyn som tyder på att Finanskris 2.0 (eller snarare akt II på Finanskris 1.0) är i antågande. Vad hände förra gången (2008)? Svar: silver sjönk från 21 till 9.50. 9.50 var långt under produktionskostnaden redan 2008. Hindrade det priset att gå ner? Inte ett skvatt. När det blir akut kris så säljs allting. Vågar du slå vad med mig om att silver inte droppar som en sten om nästa fas i krisen briserar? Jag säger inte att silver är en dålig investering, men jag säger att jag föreslår att vi spar den slutliga domen om 19.50 USD/oz i maj 2014 var "billigt" tills vi ser vad vi får betala om eller när det blir akut kris igen. Jag ser risken (chansen) att man kommer att kunna köpa silver under 15 USD/oz som betydligt större än noll.

august

Inloggad 9darter

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 738
  • Affärsomdömen: 27
SV: Vad är ert eget GSR?
« Svar #62 skrivet: torsdag 15, maj 2014, 09:11:51 »
Eftersom en stor del av producerat silver fås som biprodukt vid annan metallutvinning så kommer det att finnas silver tillgängligt på marknaden även vid priser långt under produktionskostnaden för en renodlad silvergruva.

 

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
Idag kl. 15:21

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
söndag 21, juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
måndag 15, juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
söndag 14, juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane
lördag 13, juni 2026, 15:00:47

Centralbankernas guldhandel by gbz
torsdag 11, juni 2026, 23:21:53

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
tisdag 09, juni 2026, 23:45:23