Författare Ämne: (AVSLUTAD) Tysk 20 mark  (läst 1960 gånger)

Inloggad zodiac

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 544
  • Affärsomdömen: 38
(AVSLUTAD) Tysk 20 mark
« skrivet: lördag 25, mars 2023, 14:27:14 »
Hej söker ett guldmynt .. tysk 20 mark

Må bäst!!  8)
« Senast ändrad: onsdag 29, mars 2023, 16:48:24 av zodiac »

Inloggad august

  • Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2262
  • Affärsomdömen: 50
SV: Tysk 20 mark
« Svar #1 skrivet: lördag 25, mars 2023, 16:36:54 »
Hej söker ett guldmynt .. tysk 20 mark
Ett djupt kaninhål. Här har det pratats minst tio gånger mer om LMU och olika ekvivalenter till franska 20 Francs än om tyska 20 Mark (för att inte tala om 10 Mark). Det finns dussintals och åter dussintals olika från tiden innan det tyska enandet. Även om Preussen givetvis är vanligast och det finns åtskilliga som är helt omöjliga så har väl åtminstone ett halvdussin olika varit rimligt enkla att hitta. Würtemberg, Bayern, Baden, Sachsen, etc.

Tavex har alltid några olika, så testa där… nähä, det hade de inte… längre.

Check. Jag undrar om detta med att historiska mynt som i decennier varit i princip stapelvara börjar bli svårare att hitta kanske är ett mått på att någonting håller på att hända i guldmarknaden. Moderna bullionmynt kan det tricksas med på olika sätt genom att manipulera upplagor, men gamla mynt finns det bara så många av och tidigare har marknaden varit i balans där det kommer ut mynt i ungefär samma takt som det köps. Om det någonsin kommer en dag då det blir svårt att hitta sovereigns före Elisabeth eller 20 Francs andra än Napoleon III så är det nog ett säkrare tecken än brist på 20 Mark. Men jag undrar om det någonsin kommer att ske.

Jag ber om ursäkt för att jag kapade din tråd, jag föreslår att om du inte får napp på forumet att du kollar med mindre mynthandlare i någon större stad. De har säkert åtminstone Preussen i lager.

Utloggad gulligubbe

  • Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 89
  • Affärsomdömen: 0
SV: Tysk 20 mark
« Svar #2 skrivet: lördag 25, mars 2023, 17:08:25 »
Jag undrar om detta med att historiska mynt som i decennier varit i princip stapelvara börjar bli svårare att hitta kanske är ett mått på att någonting håller på att hända i guldmarknaden. Moderna bullionmynt kan det tricksas med på olika sätt genom att manipulera upplagor, men gamla mynt finns det bara så många av och tidigare har marknaden varit i balans där det kommer ut mynt i ungefär samma takt som det köps. Om det någonsin kommer en dag då det blir svårt att hitta sovereigns före Elisabeth eller 20 Francs andra än Napoleon III så är det nog ett säkrare tecken än brist på 20 Mark. Men jag undrar om det någonsin kommer att ske.

Med historiska mynt är det mycket lättare att säga: "Vi har haft myntet i familjen i generationer" till skattemyndigheten än med en 2023 Krügerrand.

Inloggad zodiac

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 544
  • Affärsomdömen: 38
SV: Tysk 20 mark
« Svar #3 skrivet: lördag 25, mars 2023, 17:54:18 »
Jag undrar om detta med att historiska mynt som i decennier varit i princip stapelvara börjar bli svårare att hitta kanske är ett mått på att någonting håller på att hända i guldmarknaden. Moderna bullionmynt kan det tricksas med på olika sätt genom att manipulera upplagor, men gamla mynt finns det bara så många av och tidigare har marknaden varit i balans där det kommer ut mynt i ungefär samma takt som det köps. Om det någonsin kommer en dag då det blir svårt att hitta sovereigns före Elisabeth eller 20 Francs andra än Napoleon III så är det nog ett säkrare tecken än brist på 20 Mark. Men jag undrar om det någonsin kommer att ske.

Med historiska mynt är det mycket lättare att säga: "Vi har haft myntet i familjen i generationer" till skattemyndigheten än med en 2023 Krügerrand.

Det hade jag ingen koll på! Får skärpa mig. Vet bara att jag har sett de förr i Tradera men nu verkar det inte finnas längre !


 

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Säljes 1/10 oz guld by AndrewJackson72
Idag kl. 13:11

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
söndag 21, juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
måndag 15, juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
söndag 14, juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane
lördag 13, juni 2026, 15:00:47

Centralbankernas guldhandel by gbz
torsdag 11, juni 2026, 23:21:53