Författare Ämne: Sveriges guldreserv vs kontanter i omlopp  (läst 4032 gånger)

Utloggad Smaug

  • Silvermedlem
  • ***
  • Antal inlägg: 128
  • Affärsomdömen: 20
Sveriges guldreserv vs kontanter i omlopp
« skrivet: lördag 27, april 2019, 13:15:31 »
Efter Stefan ”the iron money printer” Ingves senaste räntemanöver har vår kära SEK åter tappat i värde mot världsvalutorna. Jag läste på kring guldreserven och kom fram till att:

Enligt Riksbankens hemsida var Sveriges guldreserv 125,7 ton 31 dec 2018. Det innebär ett marknadsvärde på just nu 49,4 miljarder kronor. (spot 393kr/g) På SCB:s hemsida framgår att det finns 10230185 personer i Sverige. Guldreserven motsvarar alltså ca 4800kr per person.

Kontanter i omlopp just nu är 56,494 miljarder kr i sedlar och 3,032 miljarder kr i mynt - sammanlagt 59,526 kr. Det finns alltså ca 5800kr i kontanter per person i Sverige.

Fortsätter kronförsvagningen kan värdet på guldreserven snart överstiga kontanternas. Vi närmar oss alltså en situation där folket förväntas använda fiatvaluta samtidigt som guldreservens värde överstiger värdet av alla kontanter i omlopp.

Man frågar sig vad syftet med guldreserven egentligen är?


https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/sveriges-befolkning/
https://www.riksbank.se/sv/sedlar-och-mynt/statistik/
https://www.riksbank.se/sv/om-riksbanken/riksbankens-uppdrag/forvaltning-av-guld--och-valutareserven/guldreserven/

Utloggad Smaug

  • Silvermedlem
  • ***
  • Antal inlägg: 128
  • Affärsomdömen: 20
SV: Sveriges guldreserv vs kontanter i omlopp
« Svar #1 skrivet: söndag 01, september 2019, 19:35:58 »
Vi närmar oss alltså en situation där folket förväntas använda fiatvaluta samtidigt som guldreservens värde överstiger värdet av alla kontanter i omlopp.

Med sista tidens spotpriser på guld över 470kr/g är denna situation nu ett faktum.

Inloggad sff123

  • Administratör
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1914
  • Affärsomdömen: 92
SV: Sveriges guldreserv vs kontanter i omlopp
« Svar #2 skrivet: söndag 01, september 2019, 20:38:25 »
Tack för att jag inte slipper mardrömmar inatt :o
Mycket skarpsynt observation jag upplever en stark känsla av grab and run

Utloggad Krugerangel

  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1155
  • Affärsomdömen: 63
SV: Sveriges guldreserv vs kontanter i omlopp
« Svar #3 skrivet: söndag 01, september 2019, 20:39:59 »
Det var som attan.
Tack för info Smaug....

Bara det att har vi/folket/staten eller Sveriges riksbank verkligen guldet?
You own when you hold it, det uttrycket passar alltid bra.
Och inte har det vart audit sedan 2011 eller något sånt.

Oansett så är 4800.- lite kontanter att ha i omlopp per person. Vill minnas om någon offentlig siffra på 6000.-/pp....
Svag svart marknad betyder svag vit ekonomi, var det någon expert på tuben som sade.
Look at Sweden as a perfect example of an economy with a crashed cashless society.
Dont do that, dont take the cash from the people.!
Och när kontanter inte finns i omlopp blir det tufft för alla delar av ekonomin.
Att beskatta allt och kalla allt annat för svarta pengar låter som en kommunist-stat från det glada 80-talets skolbänk.
Tacka Gud för att guld och silver dök upp i livet, Amen.

Mvh
Krugern

 

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
Idag kl. 16:36

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
Igår kl. 23:56

Mormors Guld by sputnik
söndag 21, juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
måndag 15, juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
söndag 14, juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane
lördag 13, juni 2026, 15:00:47

Centralbankernas guldhandel by gbz
torsdag 11, juni 2026, 23:21:53

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
tisdag 09, juni 2026, 23:45:23