Författare Ämne: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot  (läst 679317 gånger)

Utloggad M-Ädel

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 42
  • Affärsomdömen: 4
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot
« Svar #1275 skrivet: lördag 09, januari 2021, 14:20:30 »
Jag tänkte jag skulle passa på att fylla på skattkistan med lite silvermynt anno 2021 nu när det dippar, men såg på gold.de att priserna ligger rejält över spot (ca +20%) på vanliga bullions, typ Kangoroo eller Maple Leaf. Jag minns att det såg ut såhär i våras när Covid slog till ordentligt och det var stor osäkerhet, stor efterfrågan och problem med distributionen, men nu trodde jag att det hade ordnat upp sig...

För guld ser det inte alls ut så här, utan där går det t.ex. att köpa Krugerrand 1oz AU för spot + 3,4%.

Vad tror ni, är detta det nya normala eller går det att hoppas på att vi kommer ner på mer normala spot + 4-5% snart igen?

(Halvt off-topic kanske, men hoppas ni ursäktar!)

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2976
  • Affärsomdömen: 113
« Svar #1276 skrivet: lördag 09, januari 2021, 14:51:58 »
Det normala är att premien på silver brukar ligga på 15-20 %.

Utloggad M-Ädel

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 42
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #1277 skrivet: lördag 09, januari 2021, 17:43:15 »
Det normala är att premien på silver brukar ligga på 15-20 %.

Ja men ser man på, det måste vara jag som minns fel! Tack!

Kikade bakåt på mina affärer sedan 2016, och då har jag betalat ca 10-16% över spot för silverbillions, så då kanske +20% inte är så illa ändå givet att det är en volatil marknad.

Inloggad hasse_A

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 586
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #1278 skrivet: måndag 01, februari 2021, 15:55:25 »
Intressant information från Bullionstar :

"The silver short squeeze in physical silver at present is unprecedented. Even so, the spot price of paper silver is not even close to the real physical equilibrium price of silver.  BullionStar may soon have no option but to abandon setting prices based on silver spot price altogether and move to fixed prices."

Inloggad laban77

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 393
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #1279 skrivet: torsdag 25, mars 2021, 13:05:27 »
Vad händer med silverspot nu? Den har tappat rejält senaste veckan, i motsats till guld. Någon som kan komma på en bra förklaring?

Inloggad glimbert

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 362
  • Affärsomdömen: 20
« Svar #1280 skrivet: torsdag 25, mars 2021, 14:46:15 »
Vad händer med silverspot nu? Den har tappat rejält senaste veckan, i motsats till guld. Någon som kan komma på en bra förklaring?
Nu ser det ännu konstigare ut. Guldet har dragit uppåt medan silvret brutit igenom månadslägsta.

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1839
  • Affärsomdömen: 198
« Svar #1281 skrivet: torsdag 25, mars 2021, 14:57:32 »
Dom vill kanske avskräcka WallStreetSilver attacken som är planerad till den 31/3.

Köp silver den 31:e och sätt press på bankerna!
Ska själv utöka med ca 100oz hos Goldmoney.com.

Tänk dock på att köpa fysiskt, PSLV eller hos trovärdig part som köper in 1000oz-tackor. (inte SLV!!!)

/H

Inloggad laban77

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 393
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #1282 skrivet: torsdag 25, mars 2021, 15:05:30 »
I så fall ger de verkligen WallStreetSilver-köparna ett guldläge, så att säga :). Mer silver för pengarna.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1845
  • Affärsomdömen: 49
« Svar #1283 skrivet: söndag 28, mars 2021, 14:37:31 »
Köp silver den 31:e och sätt press på bankerna!
Ska själv utöka med ca 100oz hos Goldmoney.com.
Jag kommer också att öka på onsdag. Denna gång blir det sannolikt WisdomTree Physical Silver i första hand plus något högpremiumsilver (sannolikt en vintage silvertacka) för fysisk leverans för sakens skull.

Utloggad Mockba

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #1284 skrivet: söndag 28, mars 2021, 23:06:41 »
Jag kommer oxå att öka på i silver innan månadens slut :) Det lutar i nuläget åt att investera i en tub med 25st 1 oz Maple Leafs från någon av handlarna i Tyskland.

Inloggad JohanB

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 247
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #1285 skrivet: måndag 29, mars 2021, 13:17:06 »
Nu ser det ännu konstigare ut. Guldet har dragit uppåt medan silvret brutit igenom månadslägsta.

Bullionbankerna försöker desperat banka ner priset, troligen med spoofing (stora blankningar som sen dras tillbaka innan dom går ut), för att lösa in sina "nakna blankningar". Men det verkar finnas en stark "gummisnodd" uppåt, som gör att dom hittils har misslyckats! Vi håller tummarna!
Må bullionbankerna bita i gräset! (Perth Mint tuggar gräs nu...!)

Utloggad JL_GBG

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 361
  • Affärsomdömen: 22
« Svar #1286 skrivet: måndag 29, mars 2021, 14:55:39 »
Jag är också rätt säker på att det handlar om att artificiellt dumpa priset så mycket det går i syfte att komma ur sina kortpositioner.
De anar nog att det låga priset på silver är på väg mot sitt slut, och inser att det blir mycket dyrbart att sitta kort när/om priset exploderar uppåt.

Helt otroligt egentligen, vilken annan råvara eller vara överhuvudtaget skulle fortsätta sjunka i pris när efterfrågan/hypen kring varan är på toppnivåer ?
Detta är ju det optimala beviset för att priset på silver är manipulerat, det följer absolut inte regeln om prissättning baserat på tillgång/efterfrågan.

Läste följande i ett inlägg på WallStreetSilver, jag har ingen aning om detta stämmer.
Om det gör det, d.v.s. att det finns 47 miljoner oz investerat i unallocated, så har Perth Mint satt sig i skiten :

Perth Mint's balance sheet tells this story:

47M ounces in outstanding gold and silver unallocated certificates.

2M ounces of physical silver in house at the mint according to the CEO.

17M ounces max annual production according to their sales.

.......so maybe in like 3-4 years they can settle all these lies if there is any silver left

Utloggad TraderRoark

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 86
« Svar #1287 skrivet: tisdag 30, mars 2021, 14:45:26 »
https://www.tradingview.com/x/5zeqvolw/

Silver ser intressant ut för traders. Hade jag tradat silver så hade jag longat runt 22.70 om vi studsar där. Ser finfint ut. Jag tradar inte silver, men kommer att köpa mer om vi når den nivån.

Utloggad Sarek

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1804
  • Affärsomdömen: 25
  • Medlem #100
« Svar #1288 skrivet: lördag 03, april 2021, 15:09:40 »
Jag följer en del TA folk på nätet och i mitt trejdande. Efter att ha följt dem ett tag så vet man vilka som är bra och passar just dig. Här nedan har jag översatt några synpunkter som en av dem har formulerat.

Det finns några huvudskäl till varför många kämpar med sina trades/ investeringar:
1) De fokuserar på det dagliga nyhetsflödet från allmänna media och finansmedia och reagerar på detta nyhetsflöde om och om igen, vilket medför över-trading. Och de tror också att nyhetsflödet på deras mäklares webbplatser är där för att hjälpa dem, och förstår inte att media skapar berättelser, för utan berättelser finns det inget att berätta.

2) De känner inte till de nuvarande trenderna, eller är inte ens medvetna om att det finns trender, vilket resulterar i att de handlar mycket in och ut, eftersom de inte har någon aning om vart marknaden är på väg.

3) De har inga verktyg för att konsekvent kunna se när en rörelse på marknaden börjar.

4) De har inga verktyg som ger dem förtroende att stanna kvar i en handel, när de så har kommit rätt i den.

5) De har inga verktyg för att kunna upptäcka när en handel går emot dem.

Det Intressanta är att om man fokusera på sina diagram och analyserar prisrörelser så löser det allt det ovanstående. Teknisk analys gör det dagliga nyhetsflödet till rent buller, som måste undvikas. Det enda som betyder något är åt vilket håll priserna och volymerna går, och hur man kan förutse kommande prisrörelser. Som en bonus minskar teknisk analys också den tid du behöver spendera på att göra dina marknadsundersökningar.

Som jag ser det finns det många anledningar till att vi ofta inte kan få ett övertag när det gäller kunskap om marknadsfundamenta. Men vad vi kan veta är vad diagrammen visar. Diagrammen vägleder dig, medan långa och tunga läsningar om marknadsfundamenta ofta bara kommer att lämna dig med gissningar. Med väl utförda tekniska analyser och cykelanalyser står vi bättre rustade.

Det finns ofta för många parametrar i mixen nuförtiden för att vi konsekvent ska kunna träffa rätt i makroutvecklingen på kort sikt, och baserat endast på grundläggande analys. Det betyder att vi behöver andra verktyg som kan hjälpa oss att förenkla det hela, och se vad som verkligen händer.

Och jag skulle till och med gå så långt som att säga att teknisk analys egentligen ofta är det enda sättet att med viss säkerhet förutse vart marknaden är på väg. Då diagrammen mycket tidigt visar vad som händer är det ganska ofta diagrammen som leder till insikter om hur fundamenta utvecklas. Det är också vanligt att diagrammen förutspår en trigger-händelse, och även resultatet av en sådan.

Missförstå mig inte, jag använder naturligtvis grundläggande analys, både för att studera makrofundamenta och företagsfundamenta. Men tiden på makrofundamenta kan minskas kraftigt om man arbetar med teknisk analys och cykelanalyser. Dessutom får du rätt oftare än om du bara tittar på fundamenta.

Utloggad snus

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 152
« Svar #1289 skrivet: lördag 03, april 2021, 15:38:25 »
Jag tradar inte, men där emot följer jag David Hunter och det har hittills verkligen lönat sig.

Ett bra råd är nog att undvika diverse finans-porr. Det sätter bara griller i huvudet.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Ny medlem - Jagos by DEScypher
Igår kl. 22:58

Värde, hur stora serier av SWEA mynten? by Sarek
Igår kl. 19:56

Säljes Gold Eagle - 1 OZ Årgång 2012 by Condor2ooo
onsdag 22, september 2021, 14:56:17

Evergrande-Historien bakom kulisserna by I_am_mine
onsdag 22, september 2021, 08:00:31

#silversqueeze by Stacker
tisdag 21, september 2021, 11:44:56