Författare Ämne: Problem med felhanterat paket - utlämnat till någon annan trots ID-krav  (läst 11176 gånger)

Utloggad M-Ädel

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 40
  • Affärsomdömen: 4
Hej!

Här kommer ett långt inlägg kring ett problem som jag har brottats med senaste veckan... Är tacksam för alla råd och tips!

Bakgrund
Jag har för vana att beställa ädelmetaller från Tyskland, främst hos en leverantör som jag varit nöjd med hittills. De skriver på sin hemsida att försändelsen är 100% försäkrad och riskfri, så det känns tryggt. Dessutom bra priser och utbud. Försändelsen skickas med Deutsche Post som "DHL Paket International" med tilläggsförsäkring upp till hela värdet, men paketet hanteras av PostNord (PN) när det kommit till Sverige, och då som företagspaket. Att det tar en dag extra för att paketet skumpar runt på en lastbil en dag (där chauffören försöker "låtsasleverera") gör mig inget, jag hämtar det så gärna hos mitt PN-ombud istället för att behöva vänta hemma mitt på dan. Jag kan dessutom spåra försändelsen med DHL:s sändnings-ID även hos PN, så snart paketet är i Sverige.

Mitt problem
Men, nu till problemet. Jag gjorde en beställning för någon vecka sedan, la till DHL:s sändnings-ID i PN:s app och började få uppdateringar efter ca en vecka. Typ "Lastad på bil", "Porten var låst", "Levererat till serviceställe", "Mottagaren aviseras". Dock kom ingen avi på 2 dar, utan istället en plingade telefonen till och appen meddelade att "Sändningen är utlämnad till mottagaren" WTF?!

Tydligen har fel person fått avin, och dessutom lyckats hämta ut paketet hos mitt PN-ombud som är typ "Hassan på hörnet", och inte verkar sköta ID-kontrollen ordentligt. Vet dock inte riktigt om ID:t måste matcha avi, paket eller både och.. Som jag förstått det kodas försändelsen om manuellt när det tas över av PN, den får ett nytt paket-ID och adressen matas semi-manuellt in i PN:s system, vilket naturligtvis är en stor felkälla. Jag tror inte att paketet märks med ny mottagare (bara svenskt paket-ID) eftersom mottagaren förväntas vara samma som redan står där, men aviseringen sker såklart till adressen som PN har registrerat.

Jag gjorde genast en reklamation hos PN och kontaktade deras kundtjänst, som glatt meddelade att reklamationen måste komma från avsändaren via DHL. De bekräftade dock muntligt att paketet var utlämnat till någon annan än mig, och att så fick det ju inte gå till. De fick dock inte berätta för mig vem som hämtat ut det, men menade att DHL har rätt att efterfråga det. Nåja, paketet är ju försäkrat tänkte jag, så det här löser sig!

Sagt och gjort, jag kontaktade den tyska handlaren där jag snabbt bemöttes av nonchalans och ovilja. Han svarade i princip att "Jag ser ju i paketspårningen att det är utlämnat, så den där försäkringen kan du glömma. Tror du att du kan lura mig?". Efter att ha dammat av skoltyskan och tjatat en hel del har han mjuknat lite, och faktiskt frågat DHL vem som hämtat ut paketet. De har dock uppenbarligen inte kontaktat PN, utan svarade glatt med mitt namn och adress, så nu är han mer övertygad än någonsin om att jag försöker lura honom.

Det här väcker såklart en massa frågor, varav den mest akuta är:
* Vad gör jag nu?! Finns det någon chans att få ersättning, annat än att den felaktiga mottagaren ger sig till känna?

Såhär är min plan just nu:
* Själv kontakta Deutsche Post/DHL och be dem kontakta PN, för att efterfråga vem som egentligen hämtat paketet. Avier ska ju skrivas under, och legitimation scannas så att personnumret sparas. Om det varit DHL hela vägen hade det givetvis gått smidigare, för trots smarta EDI-system verkar det funka sämre i verkligheten än på pappret med informationsöverföringen.
* Om DHL inte vill hjälpa mig som mottagare så får jag pressa på det tyska bolaget lite mer, så att de kontaktar DHL igen och kräver att de ska höra av sig till PN för att få se bevis på vem som hämtat ut paketet och ev kopia på underskriven avi.
* Betalningen är gjord som banköverföring, så det är svårt att reklamera den, men kanske att jag kan få hjälp av Konsument Europa att skapa en reklamation gentemot det tyska bolaget som de måste ta på lite mer allvar. Deras fraktvillkor/information säger uttryckligen att alla försändelser är 100% försäkrade och riskfria, och det bör vara avtalsbrott att inte leva upp till det (oavsett om de faktiskt själva kan få ut något på fraktförsäkringen..)
* Kontakta PN igen, hoppas på att få tag i rätt person och få lite hjälp den vägen. Det finns även en Kundombudsman hos PN som jag ska kontakta.
* Jag har övervägt polisanmälan gentemot vem som än hämtat ut paketet, men min tidigare erfarenhet säger att den kommer skrivas av direkt och utan vidare undersökning, trots att det såklart är en barnlek för Polisen att begära ut vilket mottagar-personnummer PN har lagrat i sitt system. Skulle sannolikt inte tillföra något mer än en avskriven anmälan alltså, men kanske hjälper till vid ett försäkringsärende.

Några andra frågeställningar:
* Kan försändelser (nationellt och internationellt) ens försäkras om de innehåller ädelmetaller och/eller giltiga betalningsmedel? Många bullions faller ju inom båda kategorierna. Jag har svarat väldigt svävande när PN har frågat vad paketet innehåller, och även frågat det tyska bolaget vad han egentligen har specificerat till DHL.
Spekulerar lite mer om det i annan tråd!

* Har man normalt nån sorts skydd i sin hemförsäkring som skulle kunna hjälpa här? Jag ser det ju som att jag blivit bestulen på mitt paket, även om det såklart mest beror på inkompetens hos PN och ev. mitt ombud. Men personen som behåller det trots att han/hon förstår att det kommit fel, borde ju göra sig skyldig till bedrägeri/egenmäktigt förfarande, eller nåt.. Alternativt att jag blivit lurad av det tyska bolaget som utlovar en 100% riskfri leverans, och därigenom har begått avtalsbrott.

*Många hemförsäkringar innehåller ju också ett skydd mot ID-kapning (lite annan sak dock, om inte avimottagaren har samma namn som mig), men de verkar sällan ersätta skadan man lidit. Min hemförsäkring har dessutom inget ID-kapningsskydd ändå.

PS. Jag vill inte skriva ut bolagsnamnet här eftersom det blir lättgooglat, men det framgår av en annan tråd.

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1541
  • Affärsomdömen: 378
  • "Allting är relativt"
SV: Problem med felhanterat paket - utlämnat till någon annan trots ID-krav
« Svar #1 skrivet: onsdag 28, juni 2017, 02:28:12 »
Använd Ockhams rakkniv, det löser sig 8)
Din försändelsen var felsorterad i Malmö. Det är det mest vanligaste fel av Postnord.
Kan du PMa mig dhls Kolli-ID. så kollar jag närmare, samt dina uppgifter (namnet, adress). Jag sprider inte vidare dina uppgifter.

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1541
  • Affärsomdömen: 378
  • "Allting är relativt"
« Svar #2 skrivet: onsdag 28, juni 2017, 02:33:18 »
Om det var verkligen så att en fel person hämtade ut din Paket från "PN-ombud som är typ "Hassan på hörnet", och inte verkar sköta ID-kontrollen ordentligt." som jag är väldig osäkert, då är det bara att pressa till lite själva Hassan och be han ge uppgifter om vem som har hämtat paketet, det kan man spåra rätt så bra och enkelt. Sedan kontakta personen bara och lösa problemet, men som sagt jag tror att din riktiga paket var felsorterad och är på väg till dig eller på väg tillbaka till Tyskland nu.

Utloggad laban77

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 378
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #3 skrivet: onsdag 28, juni 2017, 12:40:53 »
Intressant tråd för oss som köper utomlands och tror att allt är försäkrat och tryggt. Berätta gärna hur det går.

Utloggad M-Ädel

• Medlem
  • *
« Svar #4 skrivet: onsdag 28, juni 2017, 18:15:03 »
Tack för ditt hoppingivande svar Fantomen!

Personligen tror jag dock verkligen att det är mitt paket som är utlämnat, eftersom jag upplevt liknande fel med REK från Kina tidigare. Där behåller paketet sitt kolli-ID, men ibland reggas adressen från ett annat kolli och avin skickas fel. Jag har ägnat en lång stund hos mitt tidigare PN-ombud för att reda ut vilka försändelser som egentligen tillhörde mig, eftersom jag aviserats helt andra kollin än de min leverantör i Kina meddelat mig. Tydligen sa streckkoden på avin en sak (någon annans kolli), men i text på avin stod även mitt rätta kolli-ID. Tack vare ett kunnigt och hjälpsamt ombud redde vi dock ut det, och felet upptäcktes just för att de var noga med att kolla så att namnet på försändelsen matchade avi och mitt leg.

Idag har jag skickat ett meddelande till DHL Tyskland, och uttryckligen bett dem kontakta PN och sen meddela mig eller leverantören vem som egentligen hämtat ut paketet.

Jag har även kontaktat PN:s kundombudsman med ett långt men sakligt email om mitt problem samt vilka brister i deras verksamhet som lett dit, typ. Förhoppningsvis kan det ge en kontakt in.

Men mest är jag sur på den tyska leverantören, som vägrar få tummen ur. En vettig reklamation från honom till DHL, och både han och jag skulle vara skadelösa.

Ska förresten förbi "Hassan" nu och hämta ett Schenkerpaket, dock med ringa värde. :-) Förutom den misslyckade ID-kontrollen har han faktiskt varit väldigt hjälpsam, så ingen större skugga ska falla över honom.

Utloggad ífing

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 332
  • Affärsomdömen: 38
« Svar #5 skrivet: onsdag 28, juni 2017, 18:53:32 »
Kan du PM mig vad det är för tyskhandlare?
Känns som en som vill ha på sin handla ej ifrån lista.

Inloggad toblov

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1422
  • Affärsomdömen: 92
« Svar #6 skrivet: torsdag 29, juni 2017, 13:01:56 »
Kan du PM mig vad det är för tyskhandlare?
Känns som en som vill ha på sin handla ej ifrån lista.

Framgår i denna tråd: http://www.adelmetallforum.se/index.php?topic=2464.msg64352;topicseen#new

Men handlarens namn börjar på H och slutar på eubach.

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2857
  • Affärsomdömen: 102
« Svar #7 skrivet: torsdag 29, juni 2017, 13:35:01 »
Har precis beställt från H-eubach för närmare 7000:- och är inte det minsta orolig.
Jag har handlat ett tiotal gånger från dem och det har aldrig varit några problem.
Det enda jag har en negativ åsikt om är upplägget på deras websida. Svår att överblicka och krånglig att navigera.

Utloggad ífing

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 332
  • Affärsomdömen: 38
« Svar #8 skrivet: torsdag 29, juni 2017, 19:25:37 »
Även jag har handlat från honom utan problem. Så jag vet inte hur det skulle sluta om det någon gång vart problem.
Kommunikationsproblemet i det här fallet gör ju inte saken lättare.

Utloggad M-Ädel

• Medlem
  • *
« Svar #9 skrivet: torsdag 29, juni 2017, 23:59:57 »
Har precis beställt från H-eubach för närmare 7000:- och är inte det minsta orolig.
Jag har handlat ett tiotal gånger från dem och det har aldrig varit några problem.
Det enda jag har en negativ åsikt om är upplägget på deras websida. Svår att överblicka och krånglig att navigera.

Förutom att det nu blivit lite av en principsak så återvänder jag gärna till honom som kund i framtiden om detta löser sig, men då helst med en och samma speditör hela vägen.

Jag har också många problemfria affärer med honom, och jag förväntade mig inget problem när jag hörde av mig och informerade om vad som hade hänt denna gång heller. DHL har utmärkta formulär för att göra en reklamation (som avsändare, n.b.), och det borde vara en formalitet. Det blir lite krångligare av att DHL sannolikt måste använda en manuell process för att få proof-of-delivery från PN, och det kanske kräver lite tjat för att de ska göra detta, men handlaren borde oavsett utfall vara skadelös. Om det nu inte är så att han vet att transportförsäkringen är kraftigt begränsad för ädelmetaller, men att ansvaret gentemot mig som kund fortfarande gäller hela försändelsens värde...

Tysk lag verkar nämligen vara väldigt tydlig med att transportrisken alltid ligger hos säljaren vid B2C-affärer, oavsett om försändelsen är försäkrad eller inte, och oavsett innehåll. Sen hjälper det nog oftast vid en reklamation om säljaren vet att denne har möjlighet att få ersättning från fraktförsäkringen. Ebay skriver lite om det här (på tyska):

http://pages.ebay.de/rechtsportal/gewerbliche_vk_8.html

Utloggad M-Ädel

• Medlem
  • *
« Svar #10 skrivet: måndag 04, september 2017, 10:43:38 »
Har haft semester från forumet och det mesta som har med ädelmetaller att göra, men har fortsatt att bråka med PostNord och leverantören om detta. Så tänkte passa på att ge en uppdatering: Det har löst sig!

Jag hade plötsligt fått mina saknade mynt i brevinkastet en dag, och sen ett email från PostNord med bl.a. följande text:

Citera
Vi ber om ursäkt att denna försändelse har blivit felaviserad.
Enligt hen som blev aviserad så har hen lämnat försändelsen till dig.

Så mynten dök upp, men jag vet inte hos vem de varit, och PostNord har ändå bett om något slags ursäkt. Leverantören i Tyskland verkar dock fortfarande inte tro på mig, så honom håller jag mig borta ifrån i framtiden. Vilket är synd, eftersom det alltid funkat bra tidigare.

Utloggad AC-08

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 68
  • Affärsomdömen: 14
« Svar #11 skrivet: måndag 04, september 2017, 11:59:40 »
Händer mig kanske var tredje gång att jag får hämta ut paket utan id även fast jag vet att det är id krav på dessa paket. Finns inget större förtroende för Postnord ifrån mig iallafall.

Utloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1266
  • Affärsomdömen: 26
« Svar #12 skrivet: måndag 04, september 2017, 12:07:53 »
Händer mig kanske var tredje gång att jag får hämta ut paket utan id även fast jag vet att det är id krav på dessa paket. Finns inget större förtroende för Postnord ifrån mig iallafall.

Verkar inte vara alla spårbara paket som kräver detta, Postnords "skicka lätt" tex har dom aldrig bett mig om leg för.

På ädelmetaller däremot så har de paket jag tagit emot haft etikett som säger "signature required, do not leave outside door or with neighbor" Men det kanske är olika mellan återförsäljare

Utloggad Pojtir

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 20
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #13 skrivet: måndag 04, september 2017, 17:53:44 »
Jag hade ett liknande problem där det både var utlämningen och, i det här fallet belgiska, butikens fel. När jag gjorde en beställning i somras så hade jag flyttat, vid beställningen så hade jag uppdaterat vilket framgick både i min användarprofil och i orderbekräftelsen, ändå skickade de till min gamla adress. Jag känner killen som tagit över där jag tidigare bodde så vid hemleveransen så tänkte han var schysst och ta emot paketet. Så belgarna skickade fel OCH vid utlämnandet (minns inte vem som levererade) togs inget ID men i det här fallet kom i alla fall inte paketet i orätta händer.

Jag påpekade adresseringen för belgarna och de bad om ursäkt men inte mer än så.

Inloggad toblov

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1422
  • Affärsomdömen: 92
« Svar #14 skrivet: måndag 04, september 2017, 19:13:25 »
Vi hemleverans tror jag aldrig (varken DHL eller posten) tagit leg på mig. Både till hemadress och jobbet. Och då pratar vi om kanske 30-50 leveranser minst. Men på utlämningsställe sköter dem sig bättre enligt min uppfattning! Där fungerar det inte utan leg.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Pausad. [SÄLJES] 3 st 1 oz silvermmynt .9999 ur serien Australian Emu. by Birka
Igår kl. 21:39

Kryptovalutor by gbz
Igår kl. 15:25

Tips på storlek/typ och var jag ska handla mitt silver by antoper
onsdag 12, maj 2021, 23:09:08

Bad jokes. by Tyr
onsdag 12, maj 2021, 20:09:21

Pausad. [SÄLJES] 4 st 1 oz silvermmynt .999 serien Ruanda Nautical Ounce. by Birka
onsdag 12, maj 2021, 14:25:38

Pausad. [SÄLJES] 1x 5 oz Freedom Girl 2014 Silver shield. by Birka
onsdag 12, maj 2021, 14:22:44

#silversqueeze by JL_GBG
onsdag 12, maj 2021, 11:50:49

[AVSLUTAD] 5 st 1 kilo Silvermynt 999 fine, Koala 2013 Perth Mint. by Brageson
onsdag 12, maj 2021, 08:51:36

Corona, inte ölen by hasse_A
tisdag 11, maj 2021, 19:58:22

Bilder på guld. by M-Ädel
tisdag 11, maj 2021, 19:03:55

Söker [KÖPES] Mythical Creatures - Dragon by Birka