Författare Ämne: GREKLAND  (läst 154233 gånger)

Utloggad silverhamstern

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 383
  • Affärsomdömen: 20
SV: GREKLAND
« Svar #105 skrivet: fredag 29, maj 2015, 12:01:52 »
I sverige finns det bara 11 100kr till varje person i kontanter... så det gäller att stå först i kön vid en bankrun.

Utloggad jerseph

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 431
  • Affärsomdömen: 55
« Svar #106 skrivet: fredag 29, maj 2015, 15:07:13 »
I sverige finns det bara 11 100kr till varje person i kontanter... så det gäller att stå först i kön vid en bankrun.

Ja man kan ju ändå inte ta ut mer än 15000 kr på ett bräde om man inte beställer en vecka i förväg :)

Utloggad Cash Is King

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 683
  • Affärsomdömen: 2
GREKLAND
« Svar #107 skrivet: fredag 05, juni 2015, 14:12:53 »
Grekland skjuter upp betalning av IMF-lån som skulle betalats i dag till slutet av måndaden. De hoppas att få skuldavskrivningar och nya lån som lösning på skuldproblemet. Samtidigt tycks Grekland och Ryssland närma sig varann allt mer. Kina har sedan tidigare "stöttat" Grekland genom statsobligationsköp och har även köpt upp Grekiska företag och bla tagit över stora delar av landets hamnverksamhet. Grekland är ett intressant land för Kina att närma sig den Europeiska marknaden. Frågan är hur mycket "väst" är beredda att betala för att inte låta Grekland falla över till "öst"?

http://www.di.se/artiklar/2015/6/5/bankfrossa-pa-atenborsen/
http://www.di.se/artiklar/2015/6/5/kallan-tsipras-i-telefonmote-med-putin/
http://www.di.se/artiklar/2015/6/5/greklands-plan-for-statsskulden/
http://www.svd.se/grekiska-regeringen-hotar-vanda-sig-till-ryssland-eller-kina
« Senast ändrad: fredag 05, juni 2015, 14:16:41 av Cash Is King »

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2630
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #108 skrivet: tisdag 09, juni 2015, 20:46:59 »
Imorgon onsdag kommer Grekland upp på agendan igen.
Man förväntar sig skuldavskrivningar. Tittar man på hur mycket Grekland skall betala de närmsta 40 ÅREN så förstår man att det behövs minst 90% skuldavskrivning om dom skall ha den minsta möjlighet att lyckas.

Men det som är mer skrämmande är VEM som lånat ut och sitter med Svarte Petter.
Är det vi skattebetalare som via IMF/ECB som stått för fiolerna?

Utloggad ManoleteSTHLM

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 472
  • Affärsomdömen: 12
« Svar #109 skrivet: onsdag 10, juni 2015, 18:20:23 »
Imorgon onsdag kommer Grekland upp på agendan igen.
Man förväntar sig skuldavskrivningar. Tittar man på hur mycket Grekland skall betala de närmsta 40 ÅREN så förstår man att det behövs minst 90% skuldavskrivning om dom skall ha den minsta möjlighet att lyckas.

Men det som är mer skrämmande är VEM som lånat ut och sitter med Svarte Petter.
Är det vi skattebetalare som via IMF/ECB som stått för fiolerna?

De senaste veckornas "hårda förhandlingar" har varit ett spel för galleriet för att blidka pöbeln i resten av EU och världen om att det faktiskt är riktigt synd om grekerna yada yada yada - Greklandskrisen är en testballong för den övriga västvärldens skuldskrivningar och ett potentiellt new-new deal. Problemet är att tillgångar och makt som oärligt erövrats av stater, investerare och företag blir kvar i felaktiga händer. Wall Street med Soros, Krugman och de ledande amerikanska politikerna har ju högljutt stött skuldavskrivningar från dag 1 med Tsipras/Varoufakis på tronen.

Frågan är varför jag skall betala mina skulder eller varför ens arbeta när det finns både skuldavskrivningar och en oändlig mängd pengar att uppfinna.
« Senast ändrad: onsdag 10, juni 2015, 18:30:28 av ManoleteSTHLM »

Utloggad Cash Is King

• Guldmedlem
« Svar #110 skrivet: onsdag 17, juni 2015, 15:55:17 »

Utloggad ManoleteSTHLM

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 472
  • Affärsomdömen: 12
« Svar #111 skrivet: torsdag 18, juni 2015, 20:59:42 »
Dag ut och dag in med propaganda och utmålanden av olika skräckscenarion om inte Grekland stannar kvar i Eurozonen. Tanken är förstås att vi skall känna att bailouts/skuldavskrivningar/skuldlättnader kommer som en befrielse när EU "enas" - till störst glädje för USA och de länder som skickar sin befolkning till EU. Det nya ordet som används är skuldlättnader och kommer att fungera som en trial balloon för implemenering av samma medicin för övriga västländer och dess obetalbara skulder. 

En sorglig notering i det hela är hur IMF och EU spelar good cop/bad cop där IMF kommer att tvinga Tyskland et al till nya lån (med minimal ränta) för Grekland för att betala IMF och som sedan kan skrivas av - alltmer lån kommer att hamna hos centralbankerna för att då helt enkelt aldrig betalas tillbaka (se USAs nya subprime bostadsmarknad uppbakad av FHA och Japans statsskuld till sig själva). Frågan är förstås hur detta mottas över tid mottas av Ryssland, Kina, Brasilien m fl.
'
"IMF:s regler förbjuder då IMF från att betala ut några pengar till Grekland.

Det sade IMF-chefen Christine Lagarde vid en presskonferens efter eurogruppens möte på torsdagen.

Christine Lagarde påminde om att euroländerna lovade 2012 att överväga att erbjuda skuldlättnader när det pågående räddningsprogrammet har avslutats."

« Senast ändrad: torsdag 18, juni 2015, 21:06:46 av ManoleteSTHLM »

Utloggad Unmanipulatable

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 816
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #112 skrivet: torsdag 18, juni 2015, 21:23:42 »
Är det verkligen så pass mycket som 11 100 kr per person ?
I Sverige finns runt 10 milj själar och totalt antal fysiska riksbankspengar uppgår till runt 80-85 mdr kr. Det innebär att det existerar runt åtta lax (8000kr) per person. (?)

Jag tror det kommer gå åt h-t rätt fort för bankerna om svenskarna skulle börja ta ut pengar. Jag menar av alla 80 mdr  kr i kontanter i Sverige så sitter ju inte bankerna på alltihop. Då återstår några får tusenlappar per person att ta ut..  Vid en bankrun lär ju bankerna bomma igen ganska fort.

Bankerna har ju även konton hos riksbanken där riktiga pengar finns. Inte "bankpengar" som ni ju vet bara är låtsaspengar skapade ur skuld utan riktiga kronor tillverkade  av riksbanken. (Nåja om man nu kan tycka att fiatvaluta kan vara riktiga pengar  ;D )
Kanske kan dessa omvandlas till fysiska riksbankspengar ?   
Kan riksbanken trycka nya fysiska pengar för att uppfylla insättningsgarantin ? Kan de omvandla de kontoinnehav (som ju bara är fordringar på pengar snarare än riktiga pengar) till riksbankspengar ?

Funderingarna är ju mest teoretiska för att innan man når så långt så har det ju hänt omvälvande saker i samhället....

Själv lagrar jag åtminstone mellan 50-100k kontanter. Det känns bra att störa o förstöra depositbasen för den store djävulen finansektorn.

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #113 skrivet: torsdag 18, juni 2015, 21:24:44 »
Lite kan man undra när Grekland för ett tag sedan drev in alla pengar till staten från banker, institutioner mm.

Initialt kunde man tänka sig att staten behövde dom för att betala på lån.

Men ju mer man tänker på detta så kan det vara en förberedelse för Grexit, då inga löst liggande pengar finns hos banker mm som långivarna kan driva in utan allt finns hos staten.

Verkar som att det pågår ett "Chicken race" mellan långivare och låntagare.

Personligen tror jag att Greklands vänster (de som vill omförhandla lån till gåvor) regering
har den starkaste sitsen.

Sedan hur Tyskland som står för 40% av lånen till Grekland skall få sin befolkning som arbetar till minst 65 år innan pension, att betala för att Greker går i pension vid 56 år och har Europas bästa pensionsavtal att acceptera detta kan vara knivigt.

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #114 skrivet: torsdag 18, juni 2015, 21:31:10 »
I Sverige finns runt 10 milj själar och totalt antal fysiska riksbankspengar uppgår till runt 80-85 mdr kr. Det innebär att det existerar runt åtta lax (8000kr) per person. (?)

Jag tror det kommer gå åt h-t rätt fort för bankerna om svenskarna skulle börja ta ut pengar. Jag menar av alla 80 mdr  kr i kontanter i Sverige så sitter ju inte bankerna på alltihop. Då återstår några får tusenlappar per person att ta ut..  Vid en bankrun lär ju bankerna bomma igen ganska fort.

Bankerna har ju även konton hos riksbanken där riktiga pengar finns. Inte "bankpengar" som ni ju vet bara är låtsaspengar skapade ur skuld utan riktiga kronor tillverkade  av riksbanken. (Nåja om man nu kan tycka att fiatvaluta kan vara riktiga pengar  ;D )
Kan riksbanken trycka nya fysiska pengar för att uppfylla insättningsgarantin ? Kan de omvandla de kontoinnehav (som ju bara är fordringar på pengar snarare än riktiga pengar) till riksbankspengar ?

Funderingarna är ju mest teoretiska för att innan man når så långt så har det ju hänt omvälvande saker i samhället....

Själv lagrar jag åtminstone mellan 50-100k kontanter. Det känns bra att störa o förstöra depositbasen för den store djävulen finansektorn.

Håller med dig.
De pengar som inte behövs för autogiro, hyra bensin mm förvaras naturligtvis i kontanter,
det är så underbart att sova när det prasslar om kudden och täcket.

Allt man har utanför systemet och har egen koll på är värt sin vikt i "guld".

Läste någonstans att det var max 4% som finns i kontanter.

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1839
  • Affärsomdömen: 198
« Svar #115 skrivet: torsdag 18, juni 2015, 21:38:26 »

Jag tror siffran kommer från en snabb uträkning mellan tummen och pekfingret i följande tråd. Det är dock i rätt härad...(8000 eller 11000?): http://www.adelmetallforum.se/index.php?topic=3904.msg40974#msg40974

Men färska uppgifter från riksbank och scb: 77.9 miljarder i sedlar vid årsskiftet 2014/2015 och 9775572 pers i Sverige 30 april 2015 -> 7969kr/pers. (inte räknat mynt i denna beräkning.)

Du har isåfall din andel med marginal :-) (Åtminstone när det gäller kontanter...?)

/H

Utloggad silverhamstern

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 383
  • Affärsomdömen: 20
« Svar #116 skrivet: fredag 19, juni 2015, 10:26:47 »

Jag tror siffran kommer från en snabb uträkning mellan tummen och pekfingret i följande tråd. Det är dock i rätt härad...(8000 eller 11000?): http://www.adelmetallforum.se/index.php?topic=3904.msg40974#msg40974

Men färska uppgifter från riksbank och scb: 77.9 miljarder i sedlar vid årsskiftet 2014/2015 och 9775572 pers i Sverige 30 april 2015 -> 7969kr/pers. (inte räknat mynt i denna beräkning.)

Du har isåfall din andel med marginal :-) (Åtminstone när det gäller kontanter...?)

/H

Jo 8000kr låter mer rätt, jag googlade och fick fram att det fanns 100 miljarder i sedlar och mynt och delade på 9 miljoner invånare. Det har ju dock invandrat några personer sen vi var 9 milj. Dom nya sedlarna o mynten blir tydligen bara 75 miljarder så då blir det ännu mindre per person 😳

Inloggad Sverre

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 140
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #117 skrivet: fredag 19, juni 2015, 20:25:59 »
Jag hoppas du har koll på att alla sedlar och mynt är på väg att bytas ut och de gamla  blir ogiltiga nästa år respektive 2016.

Utloggad Cash Is King

• Guldmedlem
« Svar #118 skrivet: lördag 20, juni 2015, 04:17:47 »
Enligt Bloomberg har Grekland 112,5 ton guld vars värde i dagsläget motsvarar ca 1 % av landets stadsskuld.

http://www.bloomberg.com/news/articles/2015-06-19/greek-gold-sales-to-raise-funds-seen-unlikely-by-commerzbank

Utloggad Brageson

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 463
  • Affärsomdömen: 10
« Svar #119 skrivet: lördag 20, juni 2015, 05:58:04 »

Jag hoppas du har koll på att alla sedlar och mynt är på väg att bytas ut och de gamla  blir ogiltiga nästa år respektive 2016.

Nästa år, 2016 :), och 2017 är det som gäller för ogiltiga sedlar.
Här är riksbankens tidplan för utbyte av sedlar. Oumbärlig information för dem med fiat i madrassen:
http://www.riksbank.se/sv/Sedlar--mynt/Sedlar/Tidplan/

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

#silversqueeze by PennyLane
Idag kl. 19:06

1 oz Silver Eagle 2016 (MONSTER BOX 500 st) by Anonym 72-08
Idag kl. 10:06

Säljes Silver philharmonica rör om 20st by I_am_mine
Igår kl. 18:56

1 ST GULDMYNT 1OZ BUFFALO by Tyr
Igår kl. 09:21

[SÄLJES] 6x 1 oz Koala 2015-2020. NYTT PRIS! by Munken