Författare Ämne: Morgan Dollar (1878-1921)  (läst 24660 gånger)

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
Morgan Dollar (1878-1921)
« skrivet: tisdag 24, maj 2011, 16:02:00 »
Det finns gott om numismatiska mynt som även gör sig bra som investeringsmynt. De amerikanska mynten Morgan Dollar (1878-1921) är ett av dessa, och går lätt att få tag i till låg premie.

Morgan Dollar ett historiskt mynt som använts som valuta på västkusten i Nordamerika under åren 1878-1921. Tänk vilda västern, silvergruvor och små nybyggarstäder så får ni säkert en bild i huvudet av myntets historia!

Vad som gör Morgan Dollar intressanta i investerarsynpunkt är dess storlek samt höga silverinnehåll. Myntet väger 26,73 gram (jämfört med investeringsmynt på 31,1 gram), innehåller 90% rent silver och 10% koppar. Detta motsvarar 24,057 gram finsilver, och betingar därför ett högt silvervärde. Utöver detta har myntet ett samlarvärde, beroende på skick och ursprung. Myntets diameter är 38,1 mm och har en tjocklek på 2,9 mm.

Historia

På 1870-talet i Nevada bröts så mycket silver att marknaden riskerade att kollapsa tack vare mycket stora fynd. Silvret behövde helt enkelt användas till någonting för att inte förlora sitt värde, och efter ett avtal med den amerikanska staten genom Bland-Allison Act bestämdes att silvret skulle köpas och användas till valuta.

Designen skapades av George T. Morgan, och myntet började präglas i enorma mängder i fem städer: Philadelphia, Carson City, Denver, New Orleans och i San Fransisco. Tanken var att Morgan Dollar skulle bli den nya valutan, men tvärtom vad man kan tro så blev inte myntet speciellt populärt bland folket. Den stora diametern och tunga vikten gav myntet öknamnet ”cartwheel” (vagnshjul) och själva motivet ansågs inte vara speciellt vackert.

Den enorma mängden mynt gjorde dessutom att stora kvantiteter förblev liggandes i statens bankvalv utan att komma ut i cirkulation, vilket idag fått till följd att det inte är särskilt svårt att hitta Morgan Dollar i mint condition, dvs ocirkulerat skick.

Mer än 500 miljoner mynt präglades totalt mellan 1878 till 1904. 1918 smältes dock mer än 270 miljoner Morgan Dollar ner tack vare genomförandet av Pittman Act, vilket innebar att silvret skulle användas som ekonomiskt stöd till Storbritannien under första världskriget. 1921 präglades dock 86 miljoner nya mynt, men avslutades året efter då Peace Dollar infördes för att fira slutet på kriget.

Myntet blev inte populärt förrän långt senare, och ytterligare många mynt smältes ned av privatpersoner när silverpriset steg. Inte förrän 1972 när den amerikanska staten auktionerade ut sina sista högar med Morgan Dollars som var präglade i Carson City väcktes samlarintresset på allvar. Detta mycket tack vare att just mynten från Carson City hör till de mest sällsynta pga små kvantiteter, samt har en koppling till \"vilda västern\".

Morgan Dollar ersattes senare av Peace Dollar.

Utseende

Mynten är som sagt inte helt svåra att få tag i, även i gott skick utan nämnvärt slitage pga förvaring i bankvalv under många år. Framsidan av mynten visar Lady Liberty och texten ”E Pluribus Unum” samt präglingsåret för myntet. Baksidan (som är upp och nedvänd) visar den klassiska örnen hållandes tre pilar och en olivkvist samt texten ”United States of America, One Dollar” och ”In God We Trust”.

Precis ovanför bokstaven ”D” i Dollar på baksidan finns ofta ett märke som visar var myntet är präglat, t ex ”S” för San Fransisco Mint. Det är dock vanligt förekommande att ingen bokstav finns alls.

Morgan Dollar som samlarobjekt eller investering

Idag hör Morgan Dollar bland de mest populära samlarmynten i silver, dels beroende på sitt inneboende värde, dels pga den relativt stora mängden existerande mynt och dels pga de olika utgåvorna. Morgan Dollar går att få tag i relativt enkelt på t ex Tradera eller från mynthandlare, och till en ganska låg premie om man inte är ute efter de mest sällsynta exemplaren.

Carson City hör som sagt till de mest svåråtkomliga och eftertraktade präglingsserierna (se bilden), och det existerar även proof-utgåvor som är extremt sällsynta. Man vet inte ens säkert hur många av dessa som existerar, men skulle man ha den osannolika turen att komma över en av dessa så kan man räkna med att få sålt det för stora summor. Tyvärr det även framförallt Carson City-präglingarna som är mest populära bland falskpräglare, så man bör vara väldigt försiktig när om man köper dem från eBay eller Tradera.

Det finns även ett antal olika kända felpräglingar, vilka även dem är mycket eftertraktade samlarobjekt.

Sammafattningsvis är Morgan Dollar ett intressant silvermynt med en historia och lämpar sig väl i vilken silversamling som helst.
« Senast ändrad: tisdag 17, januari 2012, 20:44:16 av Silverräven »

Inloggad 9darter

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 737
  • Affärsomdömen: 27
SV: Morgan Dollar (1878-1921)
« Svar #1 skrivet: fredag 04, juli 2014, 17:19:35 »
År 1884 präglades 1,136,000 st Morgan Dollars i Carson City (därav CC), vilket gör att just den varianten inte är särskilt sällsynt. Totalt präglades drygt 28 miljoner Morgan Dollars med varierande mint marks det året. Antalet präglade exemplar är avgörande för priserna på mynten eftersom stora mängder mynt aldrig cirkulerades, bortsett för de mest sällsynta präglingarna där skicket påverkar värdet dramatiskt.

http://www.coinflation.com/coins/1878-1921-Silver-Morgan-Dollar-Value.html

Det finns en egen tråd om myntet där diskussionen kan fortsätta :)

Jag byter tråd för den här diskussionen.
Silverräven kommenterar begreppet "key date" som inte alls passar in på den Morgan 1884-CC som jag postade bilder av här: https://www.adelmetallforum.se/index.php?topic=53.msg35079#msg35079

1884 är inte bara ett år med ett av de högsta präglingstalen för CC med 1136000. Ännu mer avgörande för värdet är att inte mindre än 962000 stycken, alltså 84% av alla präglade 1884-CC, släpptes ocirkulerade mellan 1964 och 1980! Det är därför det går att komma över vissa årtal av ocirkulerade Morgan-CC till relativt överkomliga priser idag.

Läs mer om den s.k. "GSA hoard" på t.ex. http://www.gsadollars.com/GSA_Hoard_History.html

Edit många år senare - Jag upptäckte att ovanstående länk med GSA-info är död så här följer några fler som förhoppningsvis lever ett tag:

https://coinweek.com/education/numismatic-history-the-gsa-cc-morgan-silver-dollar-coin-hoard/

https://www.southgatecoins.com/gsa-carson-city-hoard-history

https://www.currencyandcoin.com/blog/what-is-a-gsa-morgan-silver-dollar/
« Senast ändrad: söndag 24, april 2022, 11:13:01 av 9darter »

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
    • Ädelmetallforum
« Svar #2 skrivet: fredag 04, juli 2014, 18:47:38 »
Bra tillägg där 9darter!

När jag för ett par år sedan var hos en antikhandlare här i Göteborg berättade han att han var i USA när de sålde ut "hoarden". Han och en vän köpte tydligen en hel säck Morgan Dollars och tog hem till Sverige... Misstänker dock att han sålt av dem sedan många år. Den säcken hade inte varit dum att äga idag  :D

Utloggad silverhamstern

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 468
« Svar #3 skrivet: tisdag 28, juli 2015, 20:50:32 »
Jag köpte en morgan från 1900 i mycket fint skick av en gammal norsk räv, jag betalade 400 nok för den och nu ser jag i coinflation att den bara är värd 25 dollar!
blev jag lurad av gubbtjyven?  Tur nog så fick jag med en canada dollar med två gubbar i en kanot präglad 1965 för det priset oxå.

Utloggad jerseph

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 436
  • Affärsomdömen: 55
« Svar #4 skrivet: tisdag 28, juli 2015, 21:24:57 »
Jag köpte en morgan från 1900 i mycket fint skick av en gammal norsk räv, jag betalade 400 nok för den och nu ser jag i coinflation att den bara är värd 25 dollar!
blev jag lurad av gubbtjyven?  Tur nog så fick jag med en canada dollar med två gubbar i en kanot präglad 1965 för det priset oxå.

De två för 400 är väl inte helt åt helvete? Inte billigt men inte svindyrt heller.

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
    • Ädelmetallforum
« Svar #5 skrivet: torsdag 30, juli 2015, 15:00:48 »

Tja, det var väl kanske ingen överdrivet bra affär i rent ekonomiska termer, men lurad vettefan. Precis som jerseph skrev så var det ju inte direkt svindyrt, bara... mindre billigt :P

Utloggad silverhamstern

• Palladiummedlem
« Svar #6 skrivet: torsdag 30, juli 2015, 22:17:36 »
Gubbtjyven är ju mångmiljonär, bara sedelsamlingen var värd ca 3 miljoner, han hade oscar II guldmynt liggandes i kökslådan haha. Han hade även tappat bort några :dom ska ligga i nåt skåp häromkring... men jag vet inte vilket 😃så jag tycker nog han kunde ha gett mig ett bättre pris, han vet ju att jag är hungrig på silver.

Utloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2261
  • Affärsomdömen: 50
Morgan Dollar (1878-1921)
« Svar #7 skrivet: lördag 01, augusti 2015, 08:31:43 »

Gubbtjyven är ju mångmiljonär, bara sedelsamlingen var värd ca 3 miljoner, han hade oscar II guldmynt liggandes i kökslådan haha. Han hade även tappat bort några :dom ska ligga i nåt skåp häromkring... men jag vet inte vilket 😃så jag tycker nog han kunde ha gett mig ett bättre pris, han vet ju att jag är hungrig på silver.
Det är väl irrelevant om han är miljonär eller ej? Du får ursäkta men detta låter mest som att du haft dålig koll på vad du vill köpa och förväntar dig att det skall vara säljarens uppgift att hjälpa dig att göra en bra affär (annars är man tydligen en "gubbtjyv"?). Och när du kombinerar bristande insikt i vad du köper med att signalera silverhunger (dvs lite "desperation") så blir det ju ännu sämre.
Bra affärer blir det rent allmänt när både köpare och säljare har tillräcklig koll på både det som säljs, värdet på saken och ingen är desperat att göra affär. Då blir priset rätt för båda.

Utloggad silverhamstern

• Palladiummedlem
« Svar #8 skrivet: lördag 01, augusti 2015, 09:41:23 »
Du har helt rätt august och jargongen gubbtjyv har jag enbart för att han är min arbetskompis och jag umgås med honom även privat så jag hade hoppats på att göra ett riktigt klipp då han sa att den var värd mycket mer än vad jag köpte den för. Denna affär gjordes innan jag blev medlem på detta utmärkta forum kan jag tillägga.  ;)

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 793
  • Affärsomdömen: 30
« Svar #9 skrivet: lördag 01, augusti 2015, 12:29:35 »
Det KAN ju vara så att den kanske är i väldigt fint skick och därmed högre värderad än vad som för den oinsatte är uppenbart? Jag kan för lite om årgångar och sånt på Morgans men en del är hysteriskt värdefulla som bekant. I så fall kan man iofs tycka att han kanske borde nämnt något om det kan man tycka så jag kanske är ute och seglar här. Tyckte bara det borde nämnas..

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Aktiespararna by Cash Is King
Idag kl. 00:55

Irankriget by gbz
Igår kl. 22:20

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
Igår kl. 19:13

(Såld) [Säljes]: Guld 10 kr Oscar II från 1874 by Mange