Författare Ämne: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot  (läst 683703 gånger)

Utloggad Sarek

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1815
  • Affärsomdömen: 25
  • Medlem #100
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot
« Svar #1290 skrivet: lördag 03, april 2021, 18:04:11 »
Jag tradar inte, men där emot följer jag David Hunter och det har hittills verkligen lönat sig.

David Hunter är väl intressant på ett visst sätt, men är ingenting för en "day-trader"- Och...

Ett bra råd är nog att undvika diverse finans-porr. Det sätter bara griller i huvudet.

jag är helt enig mig dig i den saken...

Utloggad DEScypher

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 142
  • Affärsomdömen: 5
« Svar #1291 skrivet: lördag 03, april 2021, 21:29:39 »
Jag tradar inte, men där emot följer jag David Hunter och det har hittills verkligen lönat sig.

David Hunter är väl intressant på ett visst sätt, men är ingenting för en "day-trader"- Och...

Ett bra råd är nog att undvika diverse finans-porr. Det sätter bara griller i huvudet.

jag är helt enig mig dig i den saken...

Vad är det för fel på "vuxenorienterad" finans informtion den 1:a april? ;-)

Inloggad TraderRoark

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 87
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #1292 skrivet: söndag 04, april 2021, 01:33:48 »
Det kan ju vara så att David Hunter får rätt, men mycket av det han skriver om i tweetet är ju gissningar. T ex DXY till 85 och att den har börjat sin resa neråt. Det är ju en ren fabrikation då DXY tagit sig ur en lång downtrend och har flippat resistance till support. Nu kan det ju vara så att han får rätt, men det han säger har inte hänt. Sen vet jag inte var han får 85 från som nästa stopp då DXY har support runt 90 och 88.

Sen att metallerna har vänt, så ser vi en nice double bottom på guld, men den är inte bekräftad ännu. Så, han förutsätter att DXY kommer att bryta support och förutsätter att guld kommer att bryta uppåt ur en double bottom. Rena 50/50 gissningar och ingen bekräftelse finns för något av dessa scenarion ännu.

Ingen aning vem han är, men man kan nog lägga honom i gruppen som har bestämt sig för vad som kommer att hända och sen målar upp just den bilden ist f att avläsa vad som verkligen händer.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1847
  • Affärsomdömen: 49
« Svar #1293 skrivet: söndag 04, april 2021, 08:52:15 »
Det kan ju vara så att David Hunter får rätt, men mycket av det han skriver om i tweetet är ju gissningar.
...
Rena 50/50 gissningar och ingen bekräftelse finns för något av dessa scenarion ännu.
...
Ingen aning vem han är, men man kan nog lägga honom i gruppen som har bestämt sig för vad som kommer att hända och sen målar upp just den bilden ist f att avläsa vad som verkligen händer.
Jag håller med dig om allt du säger men vill ändå lägga till några saker.

För det första är alla prognoser gissningar, må det vara David Hunters gissningar, mina gissningar eller dina egna. För det andra så när du säger ”ingen bekräftelse finns” så tyder det på att du har ett kortare och mer trendföljande perspektiv än han har. Inget fel i det, men att ni då ”ser” olika saker är helt naturligt. Dessutom är han uttalat ”macro” och inte TA, så han är sannolikt helt ointresserad av att leta bekräftelse i högermarginalen av grafer. Vad det då gäller vad Hunter ”ser” så är det absolut en försvårande faktor att han av princip inte redovisar sina metoder eller sina källor.

Men även om man gärna skulle avfärda honom som någon som som ”bestämt sig för vad som kommer att hända” så går det inte att komma ifrån att han har ett track record över flera decennier som är oerhört bra. Fel ibland (men då oftare fel i tid än i sak). Och betydligt oftare rätt än fel.

Sedan så gillar jag även att han står för tydliga förutsägelser. Han har massor med följare men tvekar ändå inte att sticka ut halsen. De allra flesta blir mer garderade och försiktiga ju fler följare de får. Själv har jag typ tre följare, varav två är min fru och min hund, så jag riskerar liksom ingenting om jag kommer med en kaxig prognos.

Utloggad Sarek

• Platinamedlem
  • *
  • Medlem #100
« Svar #1294 skrivet: söndag 04, april 2021, 15:10:25 »
Det har du rätt i att David Hunter och tidsaspekten är ett problem.

Själv har jag typ tre följare, varav två är min fru och min hund, så jag riskerar liksom ingenting om jag kommer med en kaxig prognos.

Ha, ha, den var bra den... ;- )

Inloggad hasse_A

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 586
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #1295 skrivet: söndag 04, april 2021, 17:01:12 »
Själv har jag typ tre följare, varav två är min fru och min hund, så jag riskerar liksom ingenting om jag kommer med en kaxig prognos.

Jag har en följare och det är min fru. Hon frågar varje dag vad det skall bli för väder. Jag kollar på klart.se och lämnar en "kaxig" prognos men ofta stämmer inte den och då riskerar man en hel massa irriterande kommentarer.

Utloggad Tyr

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 687
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #1296 skrivet: söndag 04, april 2021, 18:43:38 »
hasse_A skall vara glad så länge han inte behöver bära hjälm, som en annan medlem här på forumet gör... ;- )

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2990
  • Affärsomdömen: 115
« Svar #1297 skrivet: söndag 04, april 2021, 19:16:13 »
Aluminiumhjälm är aldrig fel  :)

Utloggad Aurum_Argentum

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 68
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #1298 skrivet: måndag 05, april 2021, 15:09:43 »
Själv har jag typ tre följare
Jag tror nog du kan tillräkna dig några fler, om man tar hänsyn till populasen härstädes...

On topic: Förutsägelser utan någorlunda väldefinierad tidsrymd är värdelösa. Om jag bara ihärdigt framhärdar i att hyperinflationen kommer eller att börsen skall nå ett visst indextal så kommer jag förr eller senare få rätt. Det gör mig knappast till guru.

Utloggad PennyLane

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 378
  • Affärsomdömen: 77
« Svar #1299 skrivet: torsdag 14, oktober 2021, 21:11:18 »
Här kommer en oväntat prognos på  silver av Peter Brandt som är en pensionerad futures trader.

Han är ganska bra men alla hans prognoser har inte gått in.

Peter Brandt tror att det finns en chans att silver kommer att gå upp (men jag förstår inte inom vilken tids period).
Han skriver att prognosen utgår från en P & F Chart. Är det någon som vet vad P & F betyder i detta fall (se bilaga)?

Utloggad Sarek

• Platinamedlem
  • *
  • Medlem #100
« Svar #1300 skrivet: Igår kl. 13:26 »
Peter Brandt tror att det finns en chans att silver kommer att gå upp (men jag förstår inte inom vilken tids period).
Han skriver att prognosen utgår från en P & F Chart. Är det någon som vet vad P & F betyder i detta fall (se bilaga)?

P&F betyder Point and Figure, och på de diagrammen finns det ingen tidsaxel utan bara en prisaxel. Stigande kurser visas med X och fallande priser visas med O. Dessa punkter visas endast i diagrammet om priset flyttas minst en prisenhet åt endera hållet.

Jag har dock aldrig använt den här typen av diagram och hur Peter Brandt har projicerat uppgången i silver till 48 i det här diagrammet kan jag inte ens lista ut.

Nä, jag använder helst cykeldiagram, vilka är bra på att projicera tidsmässiga toppar och bottnar. För en mer preciserad projektion använder jag dessutom EW-räkning som i stället är bra på att projicera priser.
För Guld och Silver så har jag att de har blivit översålda och skall gå ner nästa vecka i en korrigering, till en halv cykel lågpunkt. Så ser jag på det just nu.

Utloggad PennyLane

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 378
  • Affärsomdömen: 77
Ok tack för förklaringen. Tydligen användes dom här tabellerna mest förr i tiden innan alla hade datorer.
Men dom hade kanske vissa fördelar ändå. Håller på att kolla på några videor om dom. Inte för att jag
tänkte börja använda dom, tyckte bara det var lite intressant.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Köpes: Tomma rör till 1 oz silvertackor by Birka
Idag kl. 12:43

Brittisk Trade dollar by Kalle4001
Idag kl. 12:26

Utställning om hyperinflation på Ekonomiska museet by PennyLane
Idag kl. 11:59

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by PennyLane
Idag kl. 11:46

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by august
Idag kl. 10:44