Författare Ämne: Den döende dollarn!!!  (läst 11820 gånger)

Utloggad phat-cu-ru

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 106
  • Affärsomdömen: 4
Den döende dollarn!!!
« Svar #15 skrivet: onsdag 07, augusti 2013, 20:30:10 »
Att komma ihåg är att USD underbyggs stödjes av US krigsmakt, tror hellre att USD stärks vid kris, såvida inte de lägger ned försvaret.

Sen är ju kineserna överbelånade också så de är nog inte så sugna på att sänka dollarn

Sent from my iPhone using Tapatalk 2

Utloggad mithril_hunter

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 375
  • Affärsomdömen: 8
SV: Den döende dollarn!!!
« Svar #16 skrivet: torsdag 08, augusti 2013, 11:51:43 »
otäck film. händer det så skulle det troligtvis slå hårt mot de flesta,även om pm-krockkudden mjukar fallet lite.
OPEC lär vara nyckeln. accepterar de inte $ längre så är det kört för $.

Jag har mina egna funderingar vad som börjar utlösa dollarns fall och det är om den Amerikanska 10-års obligationen varaktigt hamnar på en ränta över 3% (f.n. ca 2,6%)
Tror att magin att kliva över 3% utlöser en hel del funderingar/analyser hur högt den kan gå och att många börjar sätta sig i säkerhet ifall den stiger högre, detta kan bli starten på lavinen.

Att hålla koll på den 10 åriga räntan är klokt.

http://finance.yahoo.com/echarts?s=%5ETNX+Interactive#symbol=%5Etnx;range=1d;compare=;indicator=volume;charttype=area;crosshair=on;ohlcvalues=0;logscale=off;source=undefined;

Jag tror dock att högre nivåer än 3% krävs för att det ska börja knaka i fogarna. Jag skulle tro att om den drar iväg till 5% så kollapsar obligationsmarknaden. Men det kommer dena aldrig att göra för FED kommer börja stödköpa som galningar om den kliver över 4%. Kanske att de redan går all in om den överstiger 3%.

Frågan är vad som utlöser vad. Men ett är säkert. OM/när dollarn förlorar sin status som reserv/världs-valuta så kommer den falla som en sten.

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2625
  • Affärsomdömen: 46
« Svar #17 skrivet: torsdag 08, augusti 2013, 12:06:22 »
Är rätt enig med dig om att vid 5% är loppet för obligationsmarknaden körd.

Jag tänkte att rent mentalt börjar det röra på sig om man hamnar varaktigt på över 3%.
Det är inte procentsatsen i sig som är kritisk utan att på denna nivån börjar det röra på sig och att det då skulle vara en "typ" tidig varningssignal.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1799
  • Affärsomdömen: 49
« Svar #18 skrivet: torsdag 08, augusti 2013, 15:26:19 »
Är rätt enig med dig om att vid 5% är loppet för obligationsmarknaden körd.

Jag tänkte att rent mentalt börjar det röra på sig om man hamnar varaktigt på över 3%.
Det är inte procentsatsen i sig som är kritisk utan att på denna nivån börjar det röra på sig och att det då skulle vara en "typ" tidig varningssignal.

Bortsett från procentsatsen så är en annan viktig parameter det som kallas "bid to cover", vilket är ett mått på hur mycket efterfrågan det är på pappret.

10-Year Treasurys Sold at Lowest Bid-to-Cover Since March 2009

If it was the Treasury's intent to make auctioning of Treasury paper increasingly more fraught with risk, it has succeeded. Moments ago, in the second auction of the week and month, another $24 billion were added to the gross US debt, when the Treasury sold 10 year paper at a yield of 2.620%, pricing through the When Issued yield of 2.623% So far so good. However, as was shown last week, the trouble is in the internals. Recall that as Zero hedge first demonstrated in January and as the TBAC reconfirmed in their refunding presentation, the Bid to Covers have been declining across the curve.

It should perhaps come as no surprise then that the just completed 10 Year auction was completed at the lowest Bid To Cover, or 2.44, going all the way back to March 2009.

So how much more coordinated forcing out of the auction process will the Treasury take before something "changes" substantially and demand is left all up to the Dealers, who in turn can't wait to flip it back to the Fed? We may learn soon.

Från http://www.zerohedge.com/news/2013-08-07/10-year-treasurys-sold-lowest-bid-cover-march-2009 (där finns även lite bra grafer).

august

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2625
  • Affärsomdömen: 46
« Svar #19 skrivet: torsdag 08, augusti 2013, 21:52:40 »
"bid to cover" på 2,44 visar att obligationen hade litet intresse från köparna och att denna siffra är i dalande är illavarslande.

Detta är oroväckande för det stora flertalet stater som ger ut obligationer.

USA är lite annorlunda för de köper till stor del upp sina egna obligationer nu när inte Kina, Ryssland mfl. är intresserade.

Att flera länder minskar sitt dollarinnehav i sina reserver gör dessutom att den inflation USA har exporterat till omvärlden nu slår tillbaka på dom själva.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Ädelmetallsamlare, vad äger ni för aktier? by BitsAndBobs
Idag kl. 00:49

[SÄLJES] 15 st 30 g silvermmynt .999 China Panda 2018. by Birka
Igår kl. 18:14

Kryptovalutor by gbz
torsdag 13, maj 2021, 15:25:46

Tips på storlek/typ och var jag ska handla mitt silver by antoper
onsdag 12, maj 2021, 23:09:08

Bad jokes. by Tyr
onsdag 12, maj 2021, 20:09:21

#silversqueeze by JL_GBG
onsdag 12, maj 2021, 11:50:49

[AVSLUTAD] 5 st 1 kilo Silvermynt 999 fine, Koala 2013 Perth Mint. by Brageson
onsdag 12, maj 2021, 08:51:36

Corona, inte ölen by hasse_A
tisdag 11, maj 2021, 19:58:22

Bilder på guld. by M-Ädel
tisdag 11, maj 2021, 19:03:55

Söker [KÖPES] Mythical Creatures - Dragon by Birka
måndag 10, maj 2021, 18:38:50

Möjligt köpa Silver momsfritt i dag? by norddal
måndag 10, maj 2021, 18:34:32

Nybörjare i börsen, ISK eller AFK? by Mark
söndag 09, maj 2021, 22:46:08

Avslutad. [SÄLJES] 3 st 1 oz silvermmynt .9999 ur serien Australian Emu. by Birka
söndag 09, maj 2021, 17:37:50

Avslutad. [SÄLJES] 1x 5 oz Freedom Girl 2014 Silver shield. by Birka
lördag 08, maj 2021, 12:19:48

Hoppsan, vad hände med ädelmetallpriserna ? by JL_GBG
fredag 07, maj 2021, 22:56:25