Författare Ämne: Tips sökes angående aktieköp i gruvbolag  (läst 49007 gånger)

Inloggad Stacker

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 175
  • Affärsomdömen: 2
SV: Tips sökes angående aktieköp i gruvbolag
« Svar #15 skrivet: lördag 05, april 2014, 17:18:19 »
Sotkamo Silver i Finland går nu ut med erbjudande om nyemission för att starta produktion 2015. Man hävdar att företaget ska nå god lönsamhet även med silverpris under dagens nivåer. Tro't den som vill. Aktierna kostar 6 kr/st. Sista teckningsdag 14.4.2014.

Våga, vinn......

https://www.ngnews.se/messages/sotkamo-silver-handel-med-teckningsr%C3%A4tter-samt-teckningsperioden-av-aktier-b%C3%B6rjar-i-dag-sosi/sv?locale=en

http://www.silver.fi/sivu/se/

https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/13480/sotkamo-silver

(treårsgrafen ser sannerligen inget vidare ut :()
« Senast ändrad: lördag 05, april 2014, 17:23:21 av Stacker »

Utloggad the-end

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 371
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #16 skrivet: lördag 05, april 2014, 21:03:15 »
Inte för att det är ädelmetaller men ett tips är:

Lucara Diamond Corp

Håller på med diamanter och har gått bra. Gick in tidigt och det ser bra ut. Stabilt bolag just nu och hittar fint med diamanter. Men allt har sina risker men alla får välja själv vad man satsar på. Kan egentligen inte mycket men denna har gått bra för mig. Bilda er egen uppfattning om ni vill köpa in er i bolaget.

Diamanter är ju lite som guld och silver. Kanske ändå inte men det är bling bling....

Ja jag vet att detta är aktier men jag gillar som sagt att sprida ut riskerna......Något lär väl gå in när inte lotto raden gör det eller?

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2626
  • Affärsomdömen: 46
« Svar #17 skrivet: söndag 06, april 2014, 00:21:47 »
Den som vill kolla in lite småbolag kan läsa in sig på.

Anaconda, Silver
Maya, Guld

Utloggad fyrkiplast

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 39
« Svar #18 skrivet: fredag 05, februari 2016, 23:33:13 »
Lite värdelöst vetande angående de aktier som har diskuterats i denna tråd.

Sotkamo silver står nu i 4,39 per aktie, om det har skett emissioner eller liknade i denna aktie vet jag inte. Men ner har den gått av naturliga skäl.

Lucara Diamond stod i 11,1 när bolaget nämndes i tråden, idag stod den i 13,85 vid stängning i Stockholm. Lucara har ju varit högaktuellt i höst/vinter pga deras rekorddiamant, något som "ingen" kan ha missat. Det pågår faktiskt nu en tävling om vad diamanten ska heta, fast man måste vara bosatt i Botswana för att delta :).

Men apråpå gruvaktier är det någon som har någon åsikt angående Lundin Gold?

Utloggad Silvernewb

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 47
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #19 skrivet: tisdag 09, februari 2016, 16:52:35 »
Jag är också på jakt efter lite guldföretag.

• Goldcorp Inc - Följer guldpriset slaviskt, fast med en imaginär hävstång.
  • Lake Shore Gold Corp

Har ingen koll på etik när de gäller dessa ovan.

Jag har lite tankar nu kring guldgruvbolag. Ponera att en gruva har en vinstmarginal på 5%. Skulle guldpriset gå upp 100 % innebär de inte att vinsten går upp till 10 %. Utan snarare 105 %, och värderingen upp 2000 %.
I och med att FED antagligen kommer med sänkt ränta och QE4 kommer guldpriset antagligen sticka. "Chansen" finns ju även att banksystemet kollapsar/ny världsvaluta (Kolla Deutsche Bank) och allt vad det innebär. Kanske en ny världsvaluta backad eller delvis backad av guld. Oavsett kommer guld sticka ordentligt.

Kommentar på ovan?
Fler PM-stocks?

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1801
  • Affärsomdömen: 49
Tips sökes angående aktieköp i gruvbolag
« Svar #20 skrivet: onsdag 10, februari 2016, 08:55:10 »

Ponera att en gruva har en vinstmarginal på 5%. Skulle guldpriset gå upp 100 % innebär de inte att vinsten går upp till 10 %. Utan snarare 105 %, och värderingen upp 2000 %.
IANAETG, men jag tror att du räknar fel. Antag att gruvan säljer 10oz/år för 100.000 totalt (10.000/oz) och att kostnaderna är 95.000. Marginal ca 5%. Om guldpriset nu fördubblas allt annat lika (osannolikt) så blir den nya vinsten = 200-95 = 105.000. Dvs vinsten går upp med 2100%.

Det är ju denna hävstång (+100% i guldpris --> +massor i vinst) som gör att aktier är intressant. Om det var 100% --> 105% så vore det ju en helt meningslös risk.
Citera
I och med att FED antagligen kommer med sänkt ränta och QE4 kommer guldpriset antagligen sticka. "Chansen" finns ju även att banksystemet kollapsar/ny världsvaluta (Kolla Deutsche Bank) och allt vad det innebär. Kanske en ny världsvaluta backad eller delvis backad av guld. Oavsett kommer guld sticka ordentligt.
Många antaganden. Vi har haft liknande antaganden de senaste fem åren, men varje gång har det gått tvärtom. Jag har ett par gruvor som jag behållit i portföljen bara som varning till mig själv att det ALLTID kan gå tvärtom mot vad man tror. De har gått ner 95% resp. 98%. Det är väldigt nyttigt att se dem i portföljen. Det ger lite perspektiv.

För att komma tillbaka till noll måste den sämsta gruvan stiga 5000%. Det kommer givetvis inte att ske.
Citera
Fler PM-stocks?
Absolut. Knock yourself out. Men var riktigt, riktigt försiktig. Jag avråder från att riskera mer än kanske 5% (max 10%) av ditt kapital. Detta må se ut som en homerun ("förr eller senare sticker guldet och då går PM-aktierna till månen"), men det är det inte. När någonting ser för enkelt ut så beror det sannolikt på att det är någonting man inte tagit med i bedömningen.

Tänk även på att om det du skriver ovan inträffar så kan det mycket väl leda till att gruvorna nationaliseras, dina aktier blir värdelösa och det absolut värdefullaste du kan ha vore papper i form av cash, inte i form av aktier.

PS. Jag äger själv Lakeshore Gold sedan i höstas. Generellt så tycker jag att explorers är för farligt idag, majors har för dålig hävstång så minors och emerging producers är det jag tror mest på. För de 312kr jag har kvar i PM-aktier :-)

Utloggad AC-08

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 68
  • Affärsomdömen: 14
« Svar #21 skrivet: onsdag 10, februari 2016, 11:43:13 »
Då princip alla små gruvbolags balansräkningar är extremt ansträngda på skuldsidan skulle jag verkligen hålla mig undan dessa som någon redan nämnt kommer det krävas nyemissioner för att de ska överleva vilket också leder till att din investering späds ut. Exempel på det är Endomines som nyligen gjort en nyemission samt sotkamo silver som ska göra en nyemission. Bolag som måste göra nyemissioner för att täcka sina driftkostnader är en blinkande varningslampa.

De små gruvbolagen är också oftast anpassade på några få metallslag såsom silver eller guldbrytning, vilket gör risken ännu större det finns i princip inga mindre gruvbolag iallafall noterat i Sverige som klarar av att gå med vinst på dagens guld och silver priser och de kommer de inte klara om inte priset stiger över ca 1400 dollar/oz för guld då deras fyndigheter inte är tillräckligt fyndiga.

Om du vill investera i gruvbolag skulle jag rekommendera att köpa i något större gruvbolag som har starkare balansräkning och mindre skulder. De större gruvbolagen har oftast tillräckligt stora resurser att ta vara på alla olika fyndigheter i malmen som de bryter, ett exempel är att järnmalmsgruvor eller koppargruvor oftast genererar små mängder Zink, Koppar, Guld och silver som biprodukter, vilket ger en stabilare intäktsflöde.

Gruvbolag med starkare balansräkningar kan också köpa upp exempel konkursade bolags fyndigheter på rabatt och har större resurser att prospektera nya fyndigheter.

Boliden är ett bolag som är större och drivs med lönsamhet, det ger även en lite direktavkastning i form av utdelning. Men personligen tycker jag bolaget är på tok för högt värderat med tanke på råvarupriserna i världen och de framtida konjunkturutvecklingen och skulle inte köpa bolaget över 65 kr per aktie.

Om det är guld som är av intresse skulle jag spana in jättarna i USA såsom Barrick gold corp eller Newmont mining corp som har enorma guldfyndigheter och har utvinningskostnader under eller runt 1000 dollar / oz.

Blev lite långt men hoppas det är av intresse.

Utloggad fyrkiplast

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 39
« Svar #22 skrivet: onsdag 10, februari 2016, 21:53:33 »
De små gruvbolagen är också oftast anpassade på några få metallslag såsom silver eller guldbrytning, vilket gör risken ännu större det finns i princip inga mindre gruvbolag iallafall noterat i Sverige som klarar av att gå med vinst på dagens guld och silver priser och de kommer de inte klara om inte priset stiger över ca 1400 dollar/oz för guld då deras fyndigheter inte är tillräckligt fyndiga.

Lundin Gold är noterat på stockholmsbörsen och de kommer med ganska stor sannolikhet klara att gå plus med dagens guldpris, när de väl kommer igång med produktionen. De kommer dock att få betala väldigt mycket skatt, samt så ska Ecuador ha mycket i royalties(inget fel med det dock).

Alla kanske inte skulle klassa dem som små, men i världssammanhang är de små iallafall.
« Senast ändrad: onsdag 10, februari 2016, 21:55:32 av fyrkiplast »

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2626
  • Affärsomdömen: 46
« Svar #23 skrivet: onsdag 10, februari 2016, 22:46:32 »
Vill man inte köpa aktier direkt i ett gruvföretag så kan man titta på Streamingbolag, typ Sandstorm Gold.
Det leds av Nolan Watson som gjort Silver Wheaton till vad det är.

Management är nog den viktigaste ingrediensen i denna typ av företag (anser jag).

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 665
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #24 skrivet: onsdag 10, februari 2016, 23:03:22 »

SEMAFO är noterad i Sverige (och Kanada). De har all-in costs på ca 750 dollar. Gör alltså bra trots klimatet. En påtaglig risk är regimen, eller snarare avsaknad av den, varför det är oroligt i landet. RBC har sålt av nyligen och den misshandlas kraftigt i försök att pressa guldpriset. Likväl tycker jag det är den mest köpvärda av de guldrelaterade bolag som är noterade i Sverige. Min personliga uppfattning alltså. All-in costs kommer stiga väsentligt om dollarn sjunker, men då föreställer jag mig att guldpriset också ökar. SEMAFO ser ut att minska produktionen under 2016 p g a låga priser. Det gillas inte alltid av marknaden men min uppfattning är att det är bra att spara på krutet och de dyrare kornen tills priset blir högre. SEMAFO har också en bra kassa och köper gärna upp gruvor och fyndigheter som säljs billigt p g a stora lån och därför också högre all-in costs. Jag gillar bolaget! (Återigen så är det min personliga uppfattning) Det är bra att ha i åtanke att aktien är rysligt volatil. Händer lite då och då att den går upp eller ned 10 % på en dag och det är inte ovanligt med svängningar på 40 % under loppet av 2-3 veckor. Inget man lägger allt man har på eller ens lånar pengar till m a o.

Lite om hur de gjorde 2015 och ser på 2016.

http://www.semafo.com/English/investor-relations/news-and-events/press-releases/press-release-details/2016/SEMAFO-Achieves-2015-Guidance-Provides-2016-Outlook/default.aspx

Utloggad Silvernewb

• Medlem
  • *
« Svar #25 skrivet: onsdag 10, februari 2016, 23:35:25 »
De roliga är att det som folk ser som risker, gruvor som ev. konkar, behöver kapital ser jag som ett tecken på att marknaden kan bli väldigt kort på fysiskt nyproducerat guld. Att köpa in sig i 5-6 relativt stabila bolag tror jag kan bli väldigt lönsamt över en period på ~3-5 år.

För en oinsatt, vad är topp 3 största bolagen när det gäller guld?
Hur stora är Boliden förhållandevis? Guldsidan då. Boliden utvinner 15 ton varje år, varav 5 ton (eller 10) är från återvinning av elektronik"skrot", om jag inte missminner mig.

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 665
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #26 skrivet: torsdag 11, februari 2016, 00:01:36 »
De roliga är att det som folk ser som risker, gruvor som ev. konkar, behöver kapital ser jag som ett tecken på att marknaden kan bli väldigt kort på fysiskt nyproducerat guld. Att köpa in sig i 5-6 relativt stabila bolag tror jag kan bli väldigt lönsamt över en period på ~3-5 år.

För en oinsatt, vad är topp 3 största bolagen när det gäller guld?
Hur stora är Boliden förhållandevis? Guldsidan då. Boliden utvinner 15 ton varje år, varav 5 ton (eller 10) är från återvinning av elektronik"skrot", om jag inte missminner mig.

Boliden startade upp med en rik guldåder i berget men bryter idag inte mer än omkring 4 ton per år. ca 10 ton kommer från återvinning vilket jag tycker låter mycket. Malmen från vissa gruvor innehåller allehanda metaller men guldbrytning utgör inte en stor del av intäktsområdet. Jämförelsevis bryter de största bolagen i världen mellan 100 och 200 ton om året så Boliden sett som guldgruvebolag blir litet medan priset är högt.

Jag tror det är historiken som utgör den missuppfattningen att Boliden är en guldgruva och det faktum att det stod Boliden på många av de tackor som privatpersoner hade tillgång till. Idag är det inte riktigt så. Boliden har också slutat tillverka de mindre tackorna och levererar enbart till London vad jag vet.
« Senast ändrad: torsdag 11, februari 2016, 00:03:46 av Asrael »

Utloggad Silvernewb

• Medlem
  • *
« Svar #27 skrivet: torsdag 11, februari 2016, 00:59:56 »
Boliden startade upp med en rik guldåder i berget men bryter idag inte mer än omkring 4 ton per år. ca 10 ton kommer från återvinning vilket jag tycker låter mycket. Malmen från vissa gruvor innehåller allehanda metaller men guldbrytning utgör inte en stor del av intäktsområdet. Jämförelsevis bryter de största bolagen i världen mellan 100 och 200 ton om året så Boliden sett som guldgruvebolag blir litet medan priset är högt.

Jag tror det är historiken som utgör den missuppfattningen att Boliden är en guldgruva och det faktum att det stod Boliden på många av de tackor som privatpersoner hade tillgång till. Idag är det inte riktigt så. Boliden har också slutat tillverka de mindre tackorna och levererar enbart till London vad jag vet.

Kan vara värt att nämna att Boliden är störst när det gäller återvinning (av guld) i Europa (Världen?)

Utloggad AC-08

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 68
  • Affärsomdömen: 14
« Svar #28 skrivet: torsdag 11, februari 2016, 11:25:57 »
Det är sant att Lundin Gold inte är direkt små med ett börsvärde på ca 2,4 miljarder dock skulle jag kalla dem det i investeringssammanhang då de inte kvalar in sig på large cap listan. Samt om en jämförelse görs med svenska Boliden som har ett börsvärde på ca 33,5 miljarder och de två amerikanska guldjättarna jag nämnde på över 100 miljarder kr var för sig. Det satt åt sidan kan jag inte svara på om bolagets verksamhet kommer bli framgångsrik eller inte då jag inte gjort en grundlig analys av bolaget. Men håller med om att det ser lovande ut med första anblick med tanke på testresultaten av fyndigheterna och bolagets relativt låga skulder.

Angående risker att bolag konkar menar jag att det endast är risker om du då investerat i de bolagen som faktiskt konkar eller inte klarar av sina kostnader att driva bolagen utan åtskilliga nyemissioner. Medan om du har investerat i större stabilare bolag kan detta eventuellt gynna dessa då de kan konsolidera och köpa upp fyndigheter till rabatt.

Men i grund och botten handlar det oftast om att de bolag som konkar inte har tillräckligt bra fyndigheter i sina gruvor i förhållande till sina kostnader exempel på det är Northland resources, Nordic Mines och eventuellt i framtiden Delta minierals, sotkamo silver o.s.v. Dessa bolag räknar med för höga råvarupriser för att få sin verksamhet att kunna gå runt.

Om man tar Northland som exempel visste både Boliden och LKAB om denna fyndighet stort antal år innan Northland och hade möjlighet att anlägga en gruva, men ingen av dessa två stora framgångsrika jättar rörde platsen ändå det säger ganska mycket om att de inte ansåg att utvinningen där inte var tillräckligt fyndig för den investeringen som krävdes för att få igång gruvan och driva den.

Håller med om att Semafo är ett framgångsrikt guldgruvbolag som har en historia av lönsamhet, jag har själv varit inne här åtskilliga gånger och tjänat några hackor. Riskerna som är de som Asrael redan nämnt i sitt inlägg.

Angående Lucara diamond som också har en bra historia av lönsamhet ser jag en gigantiskt potentiell risk långsiktigt inte bara för bolaget utan för hela diamantutvinningsindustrin. Detta då de labbtillverkade diamanterna blir bättre och bättre. Redan idag används tillverkade diamanter i väldigt stor skala i industriella sammanhang och tekniken börjar bli såpass bra att de används till smycken utan problem. Diamantjättarna av utvunna diamanter däribland världens största och Lucara  har skapat en organisation för att försöka klara av detta framtida problem. Bara det är extremt oroväckande, men om man ser till att tillverka en diamant endast kostar en fjärdedel av vad det kostar att utvinna en skulle jag säga att oron är väldigt befogad.

En liten lustig med ändå ganska talade jämförelse kan göras till hur lärdomen hur pärlor till smycken massodlas i princip dödade jakten på pärlorna som kommer ifrån fria naturen. Odlingen och tillgången av billiga pärlor har också inneburit att priserna för pärlor idag är nästintill obefintligt av vad det var förut och du kanske får en tusenlapp för en pärlhalsband som din mamma köpte för 20 år sedan för 5000:-  det vill säga ett pristapp på 80 % och om du räknar in inflationen skulle nog pristappet vara närmare 95 %.

« Senast ändrad: torsdag 11, februari 2016, 11:38:32 av AC-08 »

Utloggad Hodja

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 70
  • Affärsomdömen: 18
« Svar #29 skrivet: torsdag 31, januari 2019, 00:04:57 »
Någon som har färska tips på vad man ska satsa på om man tror att guld respektive silverpriset kommer öka framöver? inga rena prospecting-bolag dvs utan stabil produktion. gärna som kan köpas på avanza.

Tack på förhud

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Ny här by guldlock
Idag kl. 10:07

Svårt att hitta silvertackor i lager? by Birka
Igår kl. 20:16

Svenska 100kr silvermynt by Guldfeber
tisdag 22, juni 2021, 23:42:32

Bad jokes. by Birka
måndag 21, juni 2021, 15:55:37

Corona, inte ölen by Birka
söndag 20, juni 2021, 18:22:18

(Sålt): maples och eagles by jolut
lördag 19, juni 2021, 16:19:59

Önskas köpa: två eller fler mindre guldmynt 3-8 gr finvikt by Mark
onsdag 16, juni 2021, 13:54:01

Hur likvid är ädelmetaller by Mark
tisdag 15, juni 2021, 23:37:14

[Säljes] Slut. Tack för denna gång. Banköverföring & Swish. by Cyberdyne
måndag 14, juni 2021, 23:35:23

Vad sker med Kanadabörsen i händelse av USD-ras? by Stacker
måndag 14, juni 2021, 13:21:21

1 oz Guldmynt: Canadian Howling Wolf, Canadian Growling Cougar + 2 till by kashe
måndag 14, juni 2021, 12:05:15

Säljes: 2 st Niue gods 2 Oz 2017 by Saiifo
söndag 13, juni 2021, 19:15:40

Ruthenium by Canvas
söndag 13, juni 2021, 02:15:26

Kryptovalutor by sff123
lördag 12, juni 2021, 15:44:53

Banken blir otillgänglig. by Hodja
lördag 12, juni 2021, 15:21:34