Författare Ämne: Tips sökes angående aktieköp i gruvbolag  (läst 49006 gånger)

Utloggad Fiat de Lux

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 377
  • Affärsomdömen: 1
Tips sökes angående aktieköp i gruvbolag
« skrivet: tisdag 12, februari 2013, 16:16:38 »
Gruvbolag, det lär finnas några tusen på marknaden som sysslar med utvinning av ädelmetaller. Ganska många lär vara börsnoterade och lätta att komma till genom antingen Avanza eller Nordnet utbud av enskilda aktier eller fonder . Innan jag söker upp dessa bolag själv, skulle jag gärna vilja höra hur ni, som är betydligt mer erfarna , tänker och tycker .

* Jag är intresserat av bolag som betalar sina anställda en vettig lön. Ej bolag som betalar ut svältlöner till sina anställda i ett U-land.

* Bolag som har haft långvarig verksamhet och stabil ekonomiskt underlag, samt en hållbar miljömässig etik.

* Föredrar Europeiska bolag framför bolag från Staterna eller Kina.

Ser också fram emot många andra tips och Do:s and Dont´s .Tack på förhand.

Utloggad Shiv

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 148
  • Affärsomdömen: 0
SV: Tips sökes angående aktieköp i gruvbolag
« Svar #1 skrivet: tisdag 12, februari 2013, 17:04:05 »
En "dont" är väl att köpa på sig aktier i gruvbolag för att man gillar ädelmetaller. Aktier är aktier. De blir inte magiska eller annorlunda för att bolaget utvinner metaller.

Läs upp dig inom Northland Resources så ser du hur fel det kan gå.

Utloggad Fiat de Lux

• Palladiummedlem
« Svar #2 skrivet: tisdag 12, februari 2013, 19:19:55 »
En "dont" är väl att köpa på sig aktier i gruvbolag för att man gillar ädelmetaller. Aktier är aktier. De blir inte magiska eller annorlunda för att bolaget utvinner metaller.

Läs upp dig inom Northland Resources så ser du hur fel det kan gå.

.... Men ... nu är det så att jag gärna vill köpa aktier i gruvbolag. Och jag " borde " alltså inte göra det om jag gillar ädelmetaller   ::)

Är det ett "råd" menar du ? Eh .....  :-\

Kanske bäst att tillägga : Har handlat med aktier förut, så undertecknad är långt ifrån nybörjare ..  ;)

Men jag ska kolla upp Northland Resources på ditt tips. Sedan hoppas jag att det finns något positivt att säga om gruvbolag, inte bara dem som det gått illa för ?
« Senast ändrad: tisdag 12, februari 2013, 19:24:41 av Fiat de Lux »

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 793
  • Affärsomdömen: 30
« Svar #3 skrivet: tisdag 12, februari 2013, 20:09:55 »
Jag tror han menade att man inte ska köpa gruvbolag bara för att man gillar pm. Det är två väldigt olika investeringar så att säga.

Northland är ETT exempel på vad som kan hända om man går in i gruvbolag. Vi får väl se hur det går där men risken är stor att många småsparare bränt sig ordentligt. Råvarubranschen generellt är lite bråkig, dom flesta trodde nog att de satt rätt säkert med sina BP och vi vet alla vad som hände med Deepwater Horizon. Nu har jag inte det exakta utfallet i huvudet men jag vill minnas att Boliden drabbades rätt hårt av att nån damm brast i en av deras gruvor någonstans i latinamerika. Det är så att säga en bransch där svarta svanar är vanligare än i andra. Var också medveten om att börsreglerna skiljer sig åt världen över, delar av det som hände Northland hade sannolikt inte drabbat företaget alls lika hårt om det varit noterat i Stockholm, då hade befintliga ägare fått teckningsrätter med företräde. Så är inte fallet i Toronto vilket en del nu lärt sig den hårda vägen..

Utloggad Fiat de Lux

• Palladiummedlem
« Svar #4 skrivet: tisdag 12, februari 2013, 20:23:41 »
Jag tror han menade att man inte ska köpa gruvbolag bara för att man gillar pm. Det är två väldigt olika investeringar så att säga.

Inte så olika än att de kompletterar ganska bra ? 

Citera
Northland är ETT exempel på vad som kan hända om man går in i gruvbolag. Vi får väl se hur det går där men risken är stor att många småsparare bränt sig ordentligt. Råvarubranschen generellt är lite bråkig, dom flesta trodde nog att de satt rätt säkert med sina BP och vi vet alla vad som hände med Deepwater Horizon. Nu har jag inte det exakta utfallet i huvudet men jag vill minnas att Boliden drabbades rätt hårt av att nån damm brast i en av deras gruvor någonstans i latinamerika. Det är så att säga en bransch där svarta svanar är vanligare än i andra. Var också medveten om att börsreglerna skiljer sig åt världen över, delar av det som hände Northland hade sannolikt inte drabbat företaget alls lika hårt om det varit noterat i Stockholm, då hade befintliga ägare fått teckningsrätter med företräde. Så är inte fallet i Toronto vilket en del nu lärt sig den hårda vägen..

ok, tack. Det ska jag hålla i minnet när jag kollar utbudet av bolagen.

Utloggad Buljong

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 20
« Svar #5 skrivet: tisdag 12, februari 2013, 20:41:15 »
Ger inga råd när det gäller aktier, men min egen strategi är att köpa en "bunt" mindre gruvbolag, och inte lägga så mycket pengar på varje. Detta för att risken är hög i varje enskild investering. Jag försöker hålla min aktieportfölj om 10 ungefär lika stora andelar i olika branscher. I nästan varje bransch har jag bara ett bolag som jag tror på. Men i gruvbranschen kör jag 5 olika aktier i mindre bolag.

Utöver gruvbolagen tycker jag det är intressant med bolag relaterade till till PM. Exempelvis Atlas Copco och företag som håller på med ny teknik för återvinning av metallskrot.

/Buljong

Utloggad Goldfinger

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 579
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #6 skrivet: tisdag 12, februari 2013, 20:52:16 »
Sen bör man hålla isär olika typer av gruvbolag. Det är en avsevärd skillnad i risk mellan. Juniorer i prospekteringsfasen eller under uppstart och de större med fullt etablerad produktion och cashflow. Med de underkrav som TS ställde så måste man väl leta i den senare gruppen.

Utloggad Fiat de Lux

• Palladiummedlem
« Svar #7 skrivet: tisdag 12, februari 2013, 21:01:58 »
och de större med fullt etablerad produktion och cashflow. Med de underkrav som TS ställde så måste man väl leta i den senare gruppen.

Det tror jag med.

Utloggad Fiat de Lux

• Palladiummedlem
« Svar #8 skrivet: tisdag 12, februari 2013, 21:10:56 »

Utöver gruvbolagen tycker jag det är intressant med bolag relaterade till till PM. Exempelvis Atlas Copco och företag som håller på med ny teknik för återvinning av metallskrot.

/Buljong

Har kollat som hastigast på AC: s hemsida. Intressant !  Ett bolag som levererar maskiner och utrustning till gruvindustrin. Är det någon som sitter med kunskap om hur stor marknadsandel Atlas Copco har i Sverige samt globalt ?  Och ökar/minskar den ?

Hur som helst värt att hålla ett öga på. Atlas verkar vara en viktig försörjningskedja och konjunkturmätare i branchen, vad jag förstår.

Utloggad Buljong

• Medlem
  • *
« Svar #9 skrivet: tisdag 12, februari 2013, 21:21:16 »
Sen bör man hålla isär olika typer av gruvbolag. Det är en avsevärd skillnad i risk mellan. Juniorer i prospekteringsfasen eller under uppstart och de större med fullt etablerad produktion och cashflow. Med de underkrav som TS ställde så måste man väl leta i den senare gruppen.

Ja absolut skillnad i riskprofil och därmed också på möjlig avkastning.

Jag tycker det är ospännande med ett megabolag som förbundit sig att leverera en stor mängd av det som produceras till ett förutbestämt pris. Att ett större bolag levererar mer PM är det ju  inget snack om, men det är redan inprisat i aktien.
Ett bolag som har 90% i befintliga gruvor och 10% i prospectering har enligt min (högst personliga) åsikt mindre uppsida än ett mindre bolag som kan knyta nya avtal om nya fyndigheter till befintligt PM-pris som mer attraktivt.

/ Buljong

Utloggad Goldfinger

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 579
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #10 skrivet: tisdag 12, februari 2013, 21:39:20 »

Jag tycker det är ospännande med ett megabolag som förbundit sig att leverera en stor mängd av det som produceras till ett förutbestämt pris. Att ett större bolag levererar mer PM är det ju  inget snack om, men det är redan inprisat i aktien.
Ett bolag som har 90% i befintliga gruvor och 10% i prospectering har enligt min (högst personliga) åsikt mindre uppsida än ett mindre bolag som kan knyta nya avtal om nya fyndigheter till befintligt PM-pris som mer attraktivt.

/ Buljong

De är sant, men man måste också räkna med att många av juniorerna faller bort eller får lida av kraftig utspädning under resans gång. Man skall vara oerhört skicklig samt ha en hel del tur för att rida på junior vågen. Även de stora är ganska kraftigt nedtryckta just nu och kan vara ett bra alternativ om man tror på högre PM priser.

Utloggad Buljong

• Medlem
  • *
« Svar #11 skrivet: tisdag 12, februari 2013, 22:30:40 »

/ Buljong

De är sant, men man måste också räkna med att många av juniorerna faller bort eller får lida av kraftig utspädning under resans gång. Man skall vara oerhört skicklig samt ha en hel del tur för att rida på junior vågen. Även de stora är ganska kraftigt nedtryckta just nu och kan vara ett bra alternativ om man tror på högre PM priser.

Instämmer till fullo!
På grund av de risker du nämner väljer jag att investera mindre poster i flera bolag så man inte blir sittande med Svarte Petter.  Min filosofi är att om ett eller två bolag lyckas så är uppsidan mångfaldigt högre än om exempelvis Boliden annonserar en ny fyndighet som ska exploateras om ett decennium. Därmed inte sagt att Boliden skulle vara en dålig investering, bara att strategi och filosofi varierar.

På tal om Atlas Copco, man kan ju se dem som en hedge mot alla lycksökare som vill finna guld och ädla metaller. (Både de som lyckas och de som misslyckas behöver ju utrustning, precis som alla behövde spadar och hackor i Klondyke  :)).

/Buljong

Utloggad silverbullet

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 16
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #12 skrivet: måndag 18, februari 2013, 19:56:57 »
Kan bara instämma med tidigare inlägg.
Jag brände mig själv ordentligt på Northland (kunde blivit ett antal fina silvermynt istället..). Om du verkligen är intresserad av att investera i gruvbranschen så läs på ordentligt i förväg samt sprid dina risker genom att investera i flera bolag.

Angående Atlas Copco som hedge så gäller det ju att man som leverantör får betalt också. Det är ju inte helt ovanligt att handla på kredit och om kunden tillhör de som misslyckas kan man ju inte vara säker på att få in sina pengar. Se till exempel på hur mycket pengar Northland är skyldiga sina fordringsägare.

Utloggad Cash Is King

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 680
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #13 skrivet: lördag 18, januari 2014, 19:11:25 »
Med dagens guldpris på ca 260 kr/gram är det flera gruvbolag som börjar få problem med lönsamheten.
Ett gruvbolag vars aktiekurs fått ta mycket stryk under senaste året är Endomines som bryter guld längs Karelska guldlinjen i Finland. Enligt min uppfattning är Endomines köpvärt till dagens aktiekurs på 3,15 kr / aktie. Nackdelen är att Endomines är ett mycket litet gruvbolag där omsättningen i aktien är mycket låg vilket gör det svårt att göra stora inköp / försäljningar utan att själv påverka aktiekursen. En förutsättning för att en investering i Endomines ska utvecklas väl är dock att guldpriset inte sjunker under nuvarande nivå utan istället ökar till ca 300 kr/gram eller därutöver. Med andra ord tror du på att guldpriset kommer att ligga över 300 kr/gram inom ett år är det troligtvis svårt att hitta ett bättre köpläge i Endomines än nu. Tror du däremot att guldpriset kommer att ligga kvar på nuvarande nivå eller lägre inom närmsta året ska du inte köpa några Endomines aktier eller andra gruvbolag vars verksamhet bygger på guldbrytning.

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2626
  • Affärsomdömen: 46
« Svar #14 skrivet: lördag 18, januari 2014, 21:06:25 »
Jag kan se ett par andra favoriter såsom Sandstrom gold och Semafo, men du har helt rätt i att guldbolagen har en ruskigt låg värdering nu

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Ny här by guldlock
Idag kl. 10:07

Svårt att hitta silvertackor i lager? by Birka
Igår kl. 20:16

Svenska 100kr silvermynt by Guldfeber
tisdag 22, juni 2021, 23:42:32

Bad jokes. by Birka
måndag 21, juni 2021, 15:55:37

Corona, inte ölen by Birka
söndag 20, juni 2021, 18:22:18

(Sålt): maples och eagles by jolut
lördag 19, juni 2021, 16:19:59

Önskas köpa: två eller fler mindre guldmynt 3-8 gr finvikt by Mark
onsdag 16, juni 2021, 13:54:01

Hur likvid är ädelmetaller by Mark
tisdag 15, juni 2021, 23:37:14

[Säljes] Slut. Tack för denna gång. Banköverföring & Swish. by Cyberdyne
måndag 14, juni 2021, 23:35:23

Vad sker med Kanadabörsen i händelse av USD-ras? by Stacker
måndag 14, juni 2021, 13:21:21

1 oz Guldmynt: Canadian Howling Wolf, Canadian Growling Cougar + 2 till by kashe
måndag 14, juni 2021, 12:05:15

Säljes: 2 st Niue gods 2 Oz 2017 by Saiifo
söndag 13, juni 2021, 19:15:40

Ruthenium by Canvas
söndag 13, juni 2021, 02:15:26

Kryptovalutor by sff123
lördag 12, juni 2021, 15:44:53

Banken blir otillgänglig. by Hodja
lördag 12, juni 2021, 15:21:34