Författare Ämne: Diskussion om Bitcoin  (läst 626367 gånger)

Utloggad gbz

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 23
  • Affärsomdömen: 0
SV: Diskussion om Bitcoin
« Svar #1140 skrivet: fredag 26, mars 2021, 19:54:26 »
Grayscale Bitcoin Trust är tydligen billigare än att köpa bitcoin.
Vad stoppar en stor fond eller någon med mycket pengar att köpa 51%+ och dumpa alla bitcoin samtidigt som de även shortar bitcoin samma veva för priset kommer falla?

Hörde någon prata om detta vet dock ej om det är möjligt.

Utloggad PennyLane

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 360
  • Affärsomdömen: 74
« Svar #1141 skrivet: fredag 26, mars 2021, 22:37:42 »
Grayscale Bitcoin Trust säljer nån form av andelar i bitcoin (GBTC), man får inga bitcoin.
Deras premier ändras, ibland är dom dyra ibland billiga.
Som vanlig svensk tror jag inte man får köpa dom men i USA är det många som köper/ säljer dom.

Det är nog inte möjligt att köpa 51% av alla bitcoin om det är det du menar (?).

Utloggad gbz

• Medlem
  • *
« Svar #1142 skrivet: lördag 27, mars 2021, 00:35:31 »
Grayscale Bitcoin Trust säljer nån form av andelar i bitcoin (GBTC), man får inga bitcoin.
Deras premier ändras, ibland är dom dyra ibland billiga.
Som vanlig svensk tror jag inte man får köpa dom men i USA är det många som köper/ säljer dom.

Det är nog inte möjligt att köpa 51% av alla bitcoin om det är det du menar (?).

Grayscale har sålt i mars ca 12% billigare än riktiga bitcoin i mars så redan där har du vinst.
Dumpar du sedan bitcoinen och vet att priset kommer gå ner kan du också shorta bitcoin och göra vinst för att du trycker ner priset.

Det stämmer att du inte får några bitcoin från Grayscale därav köper du i princip bitcoin som ej går att använda vilket låter helt idiotiskt och priset reflekterar väl det lite.Den ända fördelen är i princip att tekniskt handikappade människor kan köpa på så sätt.

Jag menar 51%+ av grayscales etf sedan rösta för att likvidera, det är "bara" $16,5 miljader+ dollar.
« Senast ändrad: lördag 27, mars 2021, 00:37:06 av gbz »

Utloggad TraderRoark

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 86
« Svar #1143 skrivet: lördag 27, mars 2021, 10:56:27 »
Ang teorin om att manipulera priset så finns det bättre verktyg än Grayscale att använda sig av för det. Dock så är det inget jag använder tankeverksamhet till.

Ang Grayscale så har den genomsnittligt sålts med 17% premium, dvs dyrare än spot. Mars är en avvikelse. Anledningen är inte därför att GS Trusts inte settlas med riktiga BTC. Den största anledningen till rabatten just nu är p g a konkurrens som har uppstått, dels genom andra aktörer, men också för att det blir enklare att handla krypto för varje månad.

GS finns inte främst för att det finns tekniskt handikappade människor utan är ett bekvämt sätt för många aktieinvesterare att få lite exposure till BTC, men framför allt så finns GS för institutioner som är hårt reglerade och helt enkelt inte får handla krypto som inte är reglerat på den amerikanska marknaden.

Utloggad TraderRoark

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #1144 skrivet: lördag 27, mars 2021, 16:22:37 »
Vi börjar närma oss den tiden igen...

https://youtu.be/2HVhLbti9io

Utloggad gbz

• Medlem
  • *
« Svar #1145 skrivet: lördag 27, mars 2021, 16:33:14 »
Ang teorin om att manipulera priset så finns det bättre verktyg än Grayscale att använda sig av för det. Dock så är det inget jag använder tankeverksamhet till.

Ang Grayscale så har den genomsnittligt sålts med 17% premium, dvs dyrare än spot. Mars är en avvikelse. Anledningen är inte därför att GS Trusts inte settlas med riktiga BTC. Den största anledningen till rabatten just nu är p g a konkurrens som har uppstått, dels genom andra aktörer, men också för att det blir enklare att handla krypto för varje månad.

GS finns inte främst för att det finns tekniskt handikappade människor utan är ett bekvämt sätt för många aktieinvesterare att få lite exposure till BTC, men framför allt så finns GS för institutioner som är hårt reglerade och helt enkelt inte får handla krypto som inte är reglerat på den amerikanska marknaden.

Det spelar så klart absolut ingen roll vad den sålts för tidigare och mitt argument kvarstår. Grayscale säljs med 10%+ rabatt idag som jag förstår det.

Om man är garanterad vinst vid likvidering av etfen och samtidigt kan shorta bitcoin förstår jag inte hur något alternativ skulle kunna vara bättre.
Frågan är väl dock vilka regler som finns runt detta men att den säljs på över 10% rea är enligt mig minst sagt märkligt....

Utloggad PennyLane

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 360
  • Affärsomdömen: 74
« Svar #1146 skrivet: lördag 27, mars 2021, 19:29:10 »
Rabatten på GBTC kan bero på två saker (utöver ny konkurrens).

Grayscale har ett moderföretag som heter Digital Assets som ska få köpa GBTC andelar av Grayscale.

Andra tror att nuvarande rabatt på GBTC beror på ett företag som heter Block Fi där man kan lån ut sina bitcoin mot ränta. Dom brukar tydligen köpa GBTC. Vissa säger att Block Fi har fått problem pga den negativa premien och Grayscale har sagt att dom ska hjälpa dom på något sätt.

https://news.bitcoin.com/dropping-gbtc-premium-anonymous-group-claims-blockfi-facing-solvency-issues-due-to-exposure-to-the-btc-trust/

[/quote]

Grayscale har sålt i mars ca 12% billigare än riktiga bitcoin i mars så redan där har du vinst.
Dumpar du sedan bitcoinen och vet att priset kommer gå ner kan du också shorta bitcoin och göra vinst för att du trycker ner priset.

Det stämmer att du inte får några bitcoin från Grayscale därav köper du i princip bitcoin som ej går att använda vilket låter helt idiotiskt och priset reflekterar väl det lite.Den ända fördelen är i princip att tekniskt handikappade människor kan köpa på så sätt.

Jag menar 51%+ av grayscales etf sedan rösta för att likvidera, det är "bara" $16,5 miljader+ dollar.
[/quote]

I teorin kanske det är möjligt (med 51 %) men det beror på hur Grayscales ägarstruktur ser ut och vilka regler dom måste följa. SEC har ju satt ganska hårda regler för dom företag som håller på med Bitcoin i USA.

Dessutom får dom som bor i USA får välja GBTC till sina pensioner, då tycker man att Grayscale borde ha blivit ännu hårdare reglerade än andra företag.

Så jag tror inte att någon kommer att dumpa Grayscales bitcoin men vem vet? :) Jag kan inte hela den här historien.
« Senast ändrad: lördag 27, mars 2021, 20:39:29 av PennyLane »

Utloggad Tole

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 105
« Svar #1147 skrivet: söndag 11, april 2021, 12:12:19 »
Har inte tittat på BTC transaktioner på ett tag. Men för några veckor sedan var den så hög att man måste upp i transaktioner om minst 20.000kr för att få ned den till 1% i kostnad till blockkedjan. Detta gör (gjorde då) att köp, sälj, transaktioner av mindre summor blir orimligt att genomföra. Man måste upp i minst 40-80.000kr för att det ska vara ett reellt allternativ. Vet inte vad den är idag, den kanske har sjunkit ner till rimligare nivåer igen?

Men med ovanstående i åtanke tyckte jag att denna artikel i DI var intressant.

DIDigital Har det Bitcoin och Ethereum saknar

Vad tror ni om detta och om Cardano, ADA? Som jag skrivit tidigare kan jag väldigt lite om krypto. Har mycket lite BTC och fick en funderare om man skulle köpa en liten summa ADA på ren spekulation

Utloggad TraderRoark

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #1148 skrivet: söndag 11, april 2021, 13:31:44 »
Har inte tittat på BTC transaktioner på ett tag. Men för några veckor sedan var den så hög att man måste upp i transaktioner om minst 20.000kr för att få ned den till 1% i kostnad till blockkedjan. Detta gör (gjorde då) att köp, sälj, transaktioner av mindre summor blir orimligt att genomföra. Man måste upp i minst 40-80.000kr för att det ska vara ett reellt allternativ. Vet inte vad den är idag, den kanske har sjunkit ner till rimligare nivåer igen?

Men med ovanstående i åtanke tyckte jag att denna artikel i DI var intressant.

DIDigital Har det Bitcoin och Ethereum saknar

Vad tror ni om detta och om Cardano, ADA? Som jag skrivit tidigare kan jag väldigt lite om krypto. Har mycket lite BTC och fick en funderare om man skulle köpa en liten summa ADA på ren spekulation

BTC transaktioner snittar runt $20 senaste månaderna. ETH har stora problem med transaktionskostnader med runt $5-20 per transaktion och ska man använda Uniswap så kan du lägga till $25-$100 på det. Det har blivit lite i transaktionskostnader detta året. :)

Dock så är detta övergående för både BTC och ETH. Notera att kryptovärlden är väldigt "tribal" och binär. Man grottar in sig i olika hörna och man kan inte se en värld där både ADA och ETH finns t ex, utan en måste till noll och en till 10 triljoner. Så var försiktig med att lyssna på någon i ett av dessa hörn.

Jag kan skriva några böcker om mina tankar om ETH, ADA, DOT och andra smart contract platforms. Kan ju sammanfatta som så att jag äger alla tre. Cardano har valt en akademisk väg att föra fram sitt projekt, medan ETH är mer original crypto. DOT något däremellan.

Man kan ju lyfta fram ADA's snabba och billiga transaktioner, men man kan ju också lyfta fram att det finns väl ett och ett halvt projekt som bygger på ADA för tillfället och smart contracts planeras släppas runt Augusti i år. Samtidigt finns det tusentals projekt som bygger på ETH och deras transaktionskostnader fixas nog temporärt under sommar/höst och ser man längre in i framtiden så fixas de nog permanent under 2022-23.

Jag har som sagt köpt alla tre och har sålt en del efter massiv värdeökning, men jag har kvar majoriteten då jag tror att det finns mycket uppsida kvar på kort sikt och ännu mera på lång sikt i ETH, ADA och DOT (och andra, såsom ATOM och Tezos).

ADA kostar f n $1.20, men det är market cap och inte priset för enskild token som är det viktiga. Det är massiv spekulation i ADA då de inte har en enda egentlig produkt på sitt nätverk men ändå en värdering på 39 miljarder USD.

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1830
  • Affärsomdömen: 197
« Svar #1149 skrivet: söndag 11, april 2021, 13:47:42 »

ADA kostar f n $1.20, men det är market cap och inte priset för enskild token som är det viktiga. Det är massiv spekulation i ADA då de inte har en enda egentlig produkt på sitt nätverk men ändå en värdering på 39 miljarder USD.

Så länge man inser att "market cap" inte är det "riktiga" värdet på tillgången. (Det är ju bara sista transaktionens pris gånger så många coins som finns.)
Om 10% skulle sälja i en enskild kryptovaluta skulle priset bli runt noll pga dålig likviditet. Det är därför som krashar blir så extrema i kryptovalutor...

/H

PS. Jag har numera bara Bitcoin* i min plånbok. Och då huvudsakligen BSV som är Bitcoin som det borde vara. Jag har dock lite BTC kvar än så länge... DS.

Utloggad TraderRoark

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #1150 skrivet: söndag 11, april 2021, 14:52:29 »

Så länge man inser att "market cap" inte är det "riktiga" värdet på tillgången. (Det är ju bara sista transaktionens pris gånger så många coins som finns.)
Om 10% skulle sälja i en enskild kryptovaluta skulle priset bli runt noll pga dålig likviditet. Det är därför som krashar blir så extrema i kryptovalutor...

/H

PS. Jag har numera bara Bitcoin* i min plånbok. Och då huvudsakligen BSV som är Bitcoin som det borde vara. Jag har dock lite BTC kvar än så länge... DS.

Market cap är bara vad market cap är? Ja, är svårt att säga emot det. Sen kan man ju lägga till en massa "om" som påverkar priset, men det har ju inget att göra med hur användbart market cap är. Min poäng är att market cap ska användas när man jämför kryptos värdering, inte pris per coin. Ada kostar ju 1/40000 av vad en BTC kostar men typ 1/27 av BTC market cap. Det är ju självklart att det är det sistnämnda som är relevant när man ska värdera krypton.

BTC är Bitcoin. När någon som inte lever i kryptovärlden pratar om Bitcoin så är det BTC de pratar om 100% av gångerna. Sen kan man tycka om BSV bättre, men man får vara försiktig med att inte vilseleda någon som inte är så insatt.

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1830
  • Affärsomdömen: 197
« Svar #1151 skrivet: söndag 11, april 2021, 16:28:04 »
Du har säkert läst the "white paper" så då kan du enkelt jämföra själv och komma fram till vad som egentligen är bitcoin.

/H

Utloggad Tole

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 105
« Svar #1152 skrivet: måndag 12, april 2021, 11:50:10 »
Tack för era input.

Givetvis är totala värdet för valutan avgörande, inte vad var enhet är kostar. Samtidigt så är detta värde av naturliga skäl lägre för en nyare valuta. Min tanke var att en valuta som får okontrollerade prisstegringar för transaktioner inte kan fungera i längden. Ingen vet hur många 100% dessa kostnader ökar med nästa kvartal. Blir väldigt oförutsägbart att göra transaktioner eller ha sådan valuta liggandes. Helt plötsligt kostar transaktionen mer än värdeöverföringen.

Det var det som jag fastnade för med artikeln och ADA.  Men om den styrs upp i BTC så faller den nackdelen.

Hur är det tänkt att denna kostnad ska regleras och styras upp i BTC?

Att likviditeten är viktig för stabila priskurvor är också något att tänka på. Inte lika lätt att kliva in eller ur små illikvida bolag på små börslistor jfr med aktier som har stor omsättning utan att kursen påverkas. Blir givetvis liknade effekt på krypto med större kurssvängningar för en valuta med liten handel.

« Senast ändrad: måndag 12, april 2021, 11:52:07 av Tole »

Utloggad TraderRoark

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #1153 skrivet: måndag 12, april 2021, 12:12:17 »
Tack för era input.

Givetvis är totala värdet för valutan avgörande, inte vad var enhet är kostar. Samtidigt så är detta värde av naturliga skäl lägre för en nyare valuta. Min tanke var att en valuta som får okontrollerade prisstegringar för transaktioner inte kan fungera i längden. Ingen vet hur många 100% dessa kostnader ökar med nästa kvartal. Blir väldigt oförutsägbart att göra transaktioner eller ha sådan valuta liggandes. Helt plötsligt kostar transaktionen mer än värdeöverföringen.

Det var det som jag fastnade för med artikeln och ADA.  Men om den styrs upp i BTC så faller den nackdelen.

Hur är det tänkt att denna kostnad ska regleras och styras upp i BTC?

Att likviditeten är viktig för stabila priskurvor är också något att tänka på. Inte lika lätt att kliva in eller ur små illikvida bolag på små börslistor jfr med aktier som har stor omsättning utan att kursen påverkas. Blir givetvis liknade effekt på krypto med större kurssvängningar för en valuta med liten handel.

Om vi pratar BTC eller de stora smart contracts projecten, så är inte likviditet ett issue för icke miljardärer.

De ledande lösningarna för BTC transaktioner är Lightning Network och Spark.

Men...

När det gäller ADA så är det inte BTC som är så relevant, utan deras smart contract konkurrenter, some ETH, DOT och Smart Binance Chain.

Det finns några tillgängliga lösningar, några temporära lösningar på väg (1-3 månader) och permanenta lösningar på sikt. Dock så tror jag inte att detta är något slags existentiellt hot mot ETH, och det ser vi ju ganska tydligt att marknaden anser också. Dock så ger det plats för projekt som ADA och BSC. BSC har ju fullständigt exploderat i aktivitet. ADA har exploderat i pris, men inte i aktivitet då de inte har smart contracts ännu. :)

Jag är av åsikten att alla de projekt vi pratar om kommer att bli lyckosamma på kort/medium sikt. Pratar vi USD värde så är det svårt att tänka sig att det inte finns plats för en värdeökning innan detta året är slut.

Jag väljer ingen häst i detta racet. Jag har inget behov av att gissa, utan jag investerar i alla fyra smart contract projekten och använder tre av dem dagligen.

Du skrev "Min tanke var att en valuta som får okontrollerade prisstegringar för transaktioner inte kan fungera i längden." Detta är dock inte situationen. BTC Lightning och Spark ser lovande ut och då pratar vi många tusen transaktioner per sekund och nästan gratis transaktioner. ETH uppskattas gå från 15 tx/sec till 15,000 tx/sec, samtidigt som ett förslag till sätta en fast basavgift för alla transaktioner (EIP 1559) har vunnit majoritet och förväntas aktiveras i juli (förseningar är dock vanliga för ETH).

Man kan ju tycka att ETH ser kasst ut, men det är enbart på distans. De värderar decentralisering högt och använder sig inte av enkla, centraliserade lösningar som t ex BSC. ADA är supersnabbt och superbilligt, men de har ju inte en fungerande plattform ännu.

Jag anser att rätt syn här är att krypto som helhet går mot ljusa tider och att det finns plats för många projekt i den här fasen. Jag vägrar att argumentera som så att ett nätverk är guds gåva och resten går till noll. Just den synen tror jag med säkerhet vi kan säga är helt orimlig medan alla andra scenarion är i spel.

Inloggad laban77

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 389
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #1154 skrivet: tisdag 20, april 2021, 17:06:03 »
Lite halvrelaterat... Vad tror ni om Coinbase-aktien? På kort och lång sikt?

Jag tänker att man ska sälja spadar och hackor i en guldrusch, men å andra sidan har den varit lite meh sen den introducerades. Någon som har köpt?

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Bad jokes. by Birka
Idag kl. 11:15

[Säljes] 2020/2021Australian Coinbars, 2021 Silver Panda.Banköverföring & Swish. by Cyberdyne
Igår kl. 23:35

Corona, inte ölen by JL_GBG
Igår kl. 13:42

Vad sker med Kanadabörsen i händelse av USD-ras? by Stacker
Igår kl. 13:21

1 oz Guldmynt: Canadian Howling Wolf, Canadian Growling Cougar + 2 till by kashe
Igår kl. 12:05

Säljes: 2 st Niue gods 2 Oz 2017 by Saiifo
söndag 13, juni 2021, 19:15:40

Ny här by Strokur
söndag 13, juni 2021, 12:35:05

Ruthenium by Canvas
söndag 13, juni 2021, 02:15:26

Kryptovalutor by sff123
lördag 12, juni 2021, 15:44:53

Banken blir otillgänglig. by Hodja
lördag 12, juni 2021, 15:21:34

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr