Författare Ämne: Diskussion om Bitcoin  (läst 638944 gånger)

Utloggad PennyLane

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 366
  • Affärsomdömen: 76
SV: Diskussion om Bitcoin
« Svar #1065 skrivet: måndag 08, februari 2021, 14:47:04 »
https://www.cnbc.com/2021/02/08/tesla-buys-1point5-billion-in-bitcoin.html

Tesla köper Bitcoin och planerar för att ta emot bitcoin som betalningsmedel i framtiden.

Utloggad TraderRoark

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 86
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #1066 skrivet: måndag 08, februari 2021, 15:33:29 »
https://www.cnbc.com/2021/02/08/tesla-buys-1point5-billion-in-bitcoin.html

Tesla köper Bitcoin och planerar för att ta emot bitcoin som betalningsmedel i framtiden.

Bara början. Många kommer att följa efter. Sexsiffrig BTC kommer.

Jag råkade ha en 10x long trade öppen när nyheten kom ut. :) Den satt fint.

Utloggad TraderRoark

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #1067 skrivet: måndag 08, februari 2021, 22:54:48 »
Vi ska heller inte underskatta det här.

https://www.bloombergquint.com/business/miami-mayor-hints-at-measure-to-put-crypto-on-city-balance-sheet#:~:text=Miami%20Mayor%20Who%20Backs%20Bitcoin%20Wants%20City%20to%20Hold%20Crypto%20Assets,-Jonathan%20Levin&text=(Bloomberg)%20%2D%2D%20Miami%20Mayor%20Francis,to%20the%20city's%20balance%20sheet.

Givetvis är det positivt för BTC likviditet och att starka händer hoppar på tåget, men det allra viktigaste i mina ögon är att både Tesla, och alla företag som kommer att följa efter, och statliga entiteter minskar risken för imbecilla ideer som att kriminalisera BTC eller liknande.

Den närmaste månaden, 3 månaderna och 6 månaderna kommer att bli galna.

Utloggad TraderRoark

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #1068 skrivet: tisdag 09, februari 2021, 01:37:40 »
Bitcoin postade precis den största värdeökningen i USD för 24 hrs.

Det här är bara början. The herd is coming...

Inloggad Carambola

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 174
  • Affärsomdömen: 33
« Svar #1069 skrivet: tisdag 09, februari 2021, 02:23:26 »

Hur ser du på risken för ev. regleringar av bitcoin-handel från myndigheters sida?

Utloggad TraderRoark

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #1070 skrivet: tisdag 09, februari 2021, 10:20:55 »

Hur ser du på risken för ev. regleringar av bitcoin-handel från myndigheters sida?

Det är för mig det största överhängande hotet just nu. Det är det hotet som förminskades kraftigt igår i o m Teslas intåg i krypto. Nu kommer flera stora företag att följa efter, samt om även statliga entiteter lägger till BTC som reservvaluta i deras balansräkning så kan man nog säga att risken för kriminalisering är väldigt liten. Det som hände igår var monumentalt och hittills går allt som planerat.

Regleringar kommer, och vi får se vad det blir av det. Försöker de trycka ner krypto i traditionella banking regleringar så kommer jag att både skratta och gråta. Maken till inkompetens får man leta efter isf. Jag tror dock inte att det blir så. Reglerarna har ju visat någorlunda sunt förnuft hittills och låtit krypto växa ifred, men nu kan de inte ignorera det längre. Vi kan förvänta oss nyheter på området under 2021-22.

Ur konsumentsynpunkt så är en önskereglering att dagliga inköp inte är ett skatteevent. Det skulle i stort sett lösa de flesta problemen för en individ.

Hur institutioner ska anpassa sig till krypto, ja du... Vi får helt enkelt se. Svenska banker har lite att jobba med.

Igår blev jag flaggad för pengatvätt och bedrägeri hos en svensk bank jag har öppnat nytt konto hos.

Anledning: Jag försökte göra en SEPA transfer för 10.15 SEK.

En väldigt underhållande konversation med banken följde.

Utloggad laban77

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 392
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #1071 skrivet: tisdag 09, februari 2021, 10:41:42 »
Jag tror jag känner som många "Svensson" att jag har liiite för dålig koll på krypto, och att priset just nu är liiite för högt för att gå in. Jag fattar att priset idag ändå kan komma visa sig vara löjligt lågt vid en tillbakablick.

Man skulle vilja ha en snabbkurs i krypto, inte alltför djup, och väldigt praktiskt inriktad. Något som enkelt svarar på frågor:
* Vilken kryptovaluta ska man börja med?
* Hur köper jag? Avgifter?
* Hur "förvarar" jag på ett säkert sätt? Vaddå wallet? Avgifter?
* Hur betalar jag med krypto? Hur skickar jag och tar emot från privatpersoner? Avgifter?
* Hur säljer jag? Avgifter?

Det är rätt mycket att ta in om man ska börja från början.

Utloggad TraderRoark

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #1072 skrivet: tisdag 09, februari 2021, 12:58:05 »
Jag tror jag känner som många "Svensson" att jag har liiite för dålig koll på krypto, och att priset just nu är liiite för högt för att gå in. Jag fattar att priset idag ändå kan komma visa sig vara löjligt lågt vid en tillbakablick.

Man skulle vilja ha en snabbkurs i krypto, inte alltför djup, och väldigt praktiskt inriktad. Något som enkelt svarar på frågor:
* Vilken kryptovaluta ska man börja med?
* Hur köper jag? Avgifter?
* Hur "förvarar" jag på ett säkert sätt? Vaddå wallet? Avgifter?
* Hur betalar jag med krypto? Hur skickar jag och tar emot från privatpersoner? Avgifter?
* Hur säljer jag? Avgifter?

Det är rätt mycket att ta in om man ska börja från början.

Jag skulle säga att vi är mellan early adopters och massadoptering för tillfället. Om man lägger några timmar så kan man lära sig hur man bekvämt och säkert handlar och förvarar krypto just nu. Det är för mycket arbete för allmänheten, men detta förbättras varje månad och jag skulle tro att vi bara är några år ifrån att kunna öppna krypto konton i de flesta bankerna och då kommer det vara lika enkelt som hantera sin online banking idag.

Om man letar efter en färdig produkt där allt är smärtfritt så är inte krypto där idag. Då får man återkomma om några år. Det är väl ungefär vid samma tidpunkt som jag är klar med att vara akiv i kryptoindustrin, för då har den största tillväxten redan varit. Det är ju nu risken och rewarden är som högst.

Det stora hindret är att komma in i krypto. När man väl är inne i krypto så är det smidigt och produkterna blir bättre och bättre för varje månad. Så sent som för tre dagar sedan så öppnade jag ett räntebärande konto för 8% ränta om året (försök att hitta det i fiat). Från det att jag besökte hemsidan tills det att jag börjar tjäna ränta på mitt saldo så tog det ungefär 30 minuter. Förutsatt att jag har krypto. Hade jag inte haft krypto så är det krångligare, men som sagt, det blir enklare och enklare.

Kan ju jämföra det med att öppna nytt konto hos en svensk storbank för några dagar sedan där jag nu är spärrad för misstänkt pengatvätt för en överföring på 10kr. Så, i vissa avseenden är krypto förbi traditionell banking, och användarvänligheten blir bättre och bättre.

Jag skulle kunna ha dig up and running i krypto på 1-2 hrs. Sätta upp ett konto hos pålitlig exchange, inhandla en hårdvaruplånbok och en kort sammanfattning om hur tekniken funkar och säkerhet. Några timmar research på egen hand skulle inte skada.

Om några år räcker det nog med att logga in på din bank och lika enkelt som att öppna ett ISK eller liknande.

Utloggad Tole

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 112
« Svar #1073 skrivet: tisdag 09, februari 2021, 13:55:17 »
. Så sent som för tre dagar sedan så öppnade jag ett räntebärande konto för 8% ränta om året (försök att hitta det i fiat).

Här får du upp till 8% ränta i fiat. Tar bara några minuter att öppna konto.

https://upplandsparkapital.se/?utm_source=compricer&utm_medium=cpc&utm_campaign=compricer

Men det är till hög risk, så jag avstår.

Jag har tittat lite på att låna ut BTC till bra ränta, men jag bedömde den risken till minst lika stor, om inte större, än i ovanstående exempel. Pengar jag får ränta på ska vara med mycket låg risk. Du får gärna förklara lite närmare om hur utlåningen av BTC fungerar och vilka risker samt säkerheter det finns. Min uppfattning är att inget är gratis, får du en högre ränta än den riskfria så finns det en anledning att någon betalar dig en högre ränta än de kan få på annat håll.

Utloggad TraderRoark

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #1074 skrivet: tisdag 09, februari 2021, 14:49:03 »
. Så sent som för tre dagar sedan så öppnade jag ett räntebärande konto för 8% ränta om året (försök att hitta det i fiat).

Här får du upp till 8% ränta i fiat. Tar bara några minuter att öppna konto.

https://upplandsparkapital.se/?utm_source=compricer&utm_medium=cpc&utm_campaign=compricer

Men det är till hög risk, så jag avstår.

Jag har tittat lite på att låna ut BTC till bra ränta, men jag bedömde den risken till minst lika stor, om inte större, än i ovanstående exempel. Pengar jag får ränta på ska vara med mycket låg risk. Du får gärna förklara lite närmare om hur utlåningen av BTC fungerar och vilka risker samt säkerheter det finns. Min uppfattning är att inget är gratis, får du en högre ränta än den riskfria så finns det en anledning att någon betalar dig en högre ränta än de kan få på annat håll.

Jag är ingen expert på lånmarknaden i krypto och är inte intresserad av den. För min del är det för hög risk och de innovativa produkterna är under utveckling. Om man tittar på BlockFi så kan man t ex låna 50% av sitt collateral. Jag är inte  intresserad av att ta sådana lån och jag är inte intresserad av att låna ut då jag behöver tillgång till min krypto under den explosiva perioden vi är inne i just nu. Jag signade upp för räntebärande konto enbart för att testa en produkt med 1% av mitt kapital och för att få tillgång till ett debitkort de erbjuder.

Vad som däremot är intressant och vilket har en årlig avkastning på typ 2-10% är staking. Jag stakar t ex Cardano, vilket i korthet betyder att mina tokens används för att godkänna transaktioner på nätverket.  Med Cardano så kan man staka så lite som en token, de är inte låsta och det finns ingen tredjepartsrisk.

Sådana lösningar, där krypto är en innovation jämfört med traditionella marknaderna, är de som är intressanta för mig. Om man ger sig in i DeFi (decentralized finance) så finns det näst intill obegränsad potential just nu. Man ska dock veta att det är en oreglerad marknad där innovation tillåts, där insatt kapital kan förloras p g a en bugg, men 100x eller 1000x möjligheter inte är alltför ovanliga. Det är rena vilda västern just nu, och ur det så kommer det säkerligen komma ett par produkter som kommer att användas globalt inom några år.

NFT (non-fungible token) är något som är helgalet också, där krypto gör något möjligt. Enkelt förklarat so tokeniserar man något, såsom konstverk, karaktärer i ett spel, landplättar i en virtuell värld etc. Är det t ex ett spel så är varje token unik och används på olika sätt i spelet och det finns en marknad där det köps/säljs. Superintressant och där glänser krypto sannerligen.

Själv investerade jag i ett NFT spel och på några månader så hade jag 30-40x på min investering.

Det är en galen värld med möjligheter. :)

haberdasher

• Gäst
« Svar #1075 skrivet: tisdag 09, februari 2021, 18:28:02 »
Jag är ingen expert på lånmarknaden i krypto och är inte intresserad av den.

Du bör dock vara intresserad, då skulle du veta varför/om det är möjligt för en låntagare i krypto att betala tillbaka lånet.

Det stora hindret är att komma in i krypto ... Så sent som för tre dagar sedan så öppnade jag ett räntebärande konto för 8% ränta om året.

Lån i krypto är något som ingen förnuftig person någonsin bör engagera sig i. En valuta som "går till månen" är inte något någon någonsin skulle kunna betala tillbaka som ett lån.

Desutom, vem är intresserad av att få 8% årlig sparränta på något som "går till månen"? Det är inte meningsfullt alls.
« Senast ändrad: tisdag 09, februari 2021, 18:30:25 av haberdasher »

Utloggad TraderRoark

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #1076 skrivet: tisdag 09, februari 2021, 19:22:14 »
Jag är ingen expert på lånmarknaden i krypto och är inte intresserad av den.

Du bör dock vara intresserad, då skulle du veta varför/om det är möjligt för en låntagare i krypto att betala tillbaka lånet.

Det stora hindret är att komma in i krypto ... Så sent som för tre dagar sedan så öppnade jag ett räntebärande konto för 8% ränta om året.

Lån i krypto är något som ingen förnuftig person någonsin bör engagera sig i. En valuta som "går till månen" är inte något någon någonsin skulle kunna betala tillbaka som ett lån.

Desutom, vem är intresserad av att få 8% årlig sparränta på något som "går till månen"? Det är inte meningsfullt alls.

Berätta för andra vad de bör vara intresserade av. Jag avgör själv vilka marknader inom krypto som jag fördjupar mig i.

Sen har du ju verifiabelt fel i det du säger, då miljarder i lån i kryptovalutor utfärdas och betalas tillbaka. Jag betackar mig dock för vidare diskussion med dig.

Utloggad TraderRoark

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #1077 skrivet: tisdag 09, februari 2021, 20:17:36 »

Utloggad Destabilized

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 21
  • Affärsomdömen: 18
« Svar #1078 skrivet: tisdag 09, februari 2021, 21:13:48 »

Han menar inte att ta ett lån som blir omöjligt att betala tillbaka p.g.a. att valutan stigit.
Detta handlar om att låsa kryptovaluta som säkerhet i ett smart kontakt på blockkedjan (eller på en centraliserad plattform med motpartsrisk) och därmed kunna låna 50% av värdet i en värdestabil valuta (t.ex. lås Ether och generera DAI). Du betalar sedan tillbaka lånet med samma antal dollar och får tillgång till din säkerhet.

haberdasher

• Gäst
« Svar #1079 skrivet: tisdag 09, februari 2021, 21:43:14 »
Han menar inte att ta ett lån som blir omöjligt att betala tillbaka p.g.a. att valutan stigit.
Detta handlar om att låsa kryptovaluta som säkerhet i ett smart kontakt på blockkedjan (eller på en centraliserad plattform med motpartsrisk) och därmed kunna låna 50% av värdet i en värdestabil valuta (t.ex. lås Ether och generera DAI). Du betalar sedan tillbaka lånet med samma antal dollar och får tillgång till din säkerhet.

That's how it goes when you preach to the choir.  :)

... Dock så har jag en mer negativ syn på människors förmåga, och jag tror inte att man mjukt och försiktigt kan lära den dumma massan någonting. ...

Precis.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

1 oz silver mynt perth mint serien mytologiska djur by dmannen74
Idag kl. 09:48

Alternativ till bankfack by DEScypher
måndag 26, juli 2021, 19:20:31

[Säljes] 2st Year of the Horse 2014, 1 Kg .999 silver *nytt by b.long
måndag 26, juli 2021, 16:52:38

Bond - Ny medlem! by 9darter
måndag 26, juli 2021, 13:53:27

Säljes: 20 Corona, Bernadotte silvermynt, guldring by Arte_2