Författare Ämne: Diskussion om Bitcoin  (läst 625676 gånger)

haberdasher

• Gäst
SV: Diskussion om Bitcoin
« Svar #1035 skrivet: fredag 08, januari 2021, 12:43:03 »
Det är säkert många som idag ångrar att de såde sina Bitcoin i ett tidigare skede.

Tänk dig att din lön betalas i Bitcoin och att du sedan måste betala dina räkningar i Bitcoin också.  :)

Utloggad Stacker

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 172
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #1036 skrivet: lördag 09, januari 2021, 00:33:06 »

Det är säkert många som idag ångrar att de sålde sina Bitcoin i ett tidigare skede.

Mmmm..eller att man kastade bort de man själv mineade fram!  2009 var jag en datornörd av guds nåde och testade såklart allt nytt som kom ut i den världen. I början krävdes det inte mycket för att skapa en BTC, det räckte med en vass speldators grafikkort. Så min dator fick stå och brumma en natt och skakade väl ur sig fem-tio BTC i alla fall. Varpå jag omgående dömde ut alltihop som helt ointressant och raderade filen med mina bitcoins. För krångligt för normala människor att hålla på med etc etc. "Det blir aldrig något av det här" tänkte jag. Men det blev det ju, kan man lugnt säga. Däremot blev det inga bitcoinmiljoner till mig. Trist, men shit happens. Om jag ändå hade sparat den där fördömda filen på en cd-skiva för fem kronor.... Det känns lite bistert när priset rusar såhär.  >:(

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1830
  • Affärsomdömen: 197
« Svar #1037 skrivet: lördag 09, januari 2021, 09:16:17 »

Det är säkert många som idag ångrar att de sålde sina Bitcoin i ett tidigare skede.

Mmmm..eller att man kastade bort de man själv mineade fram!  2009 var jag en datornörd av guds nåde och testade såklart allt nytt som kom ut i den världen. I början krävdes det inte mycket för att skapa en BTC, det räckte med en vass speldators grafikkort. Så min dator fick stå och brumma en natt och skakade väl ur sig fem-tio BTC i alla fall. Varpå jag omgående dömde ut alltihop som helt ointressant och raderade filen med mina bitcoins. För krångligt för normala människor att hålla på med etc etc. "Det blir aldrig något av det här" tänkte jag. Men det blev det ju, kan man lugnt säga. Däremot blev det inga bitcoinmiljoner till mig. Trist, men shit happens. Om jag ändå hade sparat den där fördömda filen på en cd-skiva för fem kronor.... Det känns lite bistert när priset rusar såhär.  >:(

Kul att du provade på mining tidigt men det måste varit ca 2011 isåfall...
Eller annars är det något annat som inte stämmer.

För om du använde GPU-mining så kom den mjukvaran precis  i slutet av 2010 och om du minade själv så var block reward 50 BTC. Så antingen hittade du block på 50BTC per gång eller inget. Om du minade i en pool så öppnade den första också i slutet på 2010 men utbetalningarna från poolen skedde nog inte direkt om du slutade minea direkt efter en natt

/H

« Senast ändrad: lördag 09, januari 2021, 09:21:31 av mega_n »

Utloggad Sheepy1

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 15
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #1038 skrivet: lördag 09, januari 2021, 12:33:05 »
Sålde hälften av mina bitcoin cert igår, känns som man är lite väl skraj nu efter denna rusningen. Misstänker att det kan fortsätta uppåt en okänd period och sen skarpt falla, finns ju inget korrekt värde så handlar bara om konsensus vill stoppa in pengar i bitcoin eller om det blir panik och alla vill ur.

Skönt att bitcoin vinsterna balanserar upp och överträffar förlusterna av kort tesla ivf... :-\

Inloggad Mark

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 70
« Svar #1039 skrivet: måndag 11, januari 2021, 12:03:00 »
Hur köper man bäst bitcoin om man vill lägga en peng i detta och hålla dem i 5 år? Säg 10.000 kr till exempel.

Riktiga bitcoin, inte något derivat som försöker följa bitcoin.

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2887
  • Affärsomdömen: 105
« Svar #1040 skrivet: måndag 11, januari 2021, 12:08:47 »
Gå in på Blockchain.com. Registrera dig och du får en "wallet". Sedan kan du handla BTC därifrån.
(Glöm ej att skriva ner koderna, 12 ord, för plånboken).

Utloggad PennyLane

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 360
  • Affärsomdömen: 74
« Svar #1041 skrivet: måndag 11, januari 2021, 12:29:22 »

Ett tips är att sprida ut sina köp när man köper bitcoin, man kan köpa för 500kr. varje måndag tex. pga att priserna kan skifta mycket.
Verkar fungera bra för många. (Det är svårt att pricka in toppar och dalar).

Utloggad Gripen

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 290
  • Affärsomdömen: 21
« Svar #1042 skrivet: måndag 11, januari 2021, 16:15:20 »
Viktigast om man köper bitcoin är väl ändå att man har förmåga att verkligen ha is i magen när det rasar för på kort sikt kan den ju tappa 90 %.

Det bästa med bitcoin är ändå demokratiaspekten enligt mig, särskilt med tanke på hur big tech härjar nu med sina utrensningar. Tänk er motsvarande situation fast finansiellt och i en värld där kontanter inte finns. Är du stämplad av systemet kommer du inte få göra ekonomiska transaktioner inom systemet.  :o

haberdasher

• Gäst
« Svar #1043 skrivet: måndag 11, januari 2021, 16:37:16 »
Det bästa med bitcoin är ändå demokratiaspekten enligt mig, särskilt med tanke på hur big tech härjar nu med sina utrensningar. Tänk er motsvarande situation fast finansiellt och i en värld där kontanter inte finns. Är du stämplad av systemet kommer du inte få göra ekonomiska transaktioner inom systemet.  :o

Din tillgång till Internet och el styrs också av systemet. Den demokratiska aspekten av blockkedjor behöver en hel del sträckningar innan oberoende från systemet uppnås.

Utloggad PennyLane

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 360
  • Affärsomdömen: 74
« Svar #1044 skrivet: måndag 11, januari 2021, 16:48:13 »
Håller med om att man måste ha is i magen och gärna se det som ett långsiktigt experiment.

Ville mest tipsa nya investerare på att det kan vara riskabelt att gå "all in" nu. Fast vem vet vilket håll bitcoin går åt. :)

Igår tänkte jag också på demokratiaspekten. Fast då tänkte jag på FB som ville (vill)? skapa Libra coin som man skulle
förvara i deras Libra wallet. Vad händer när dom stänger av nån med Libra coins från Facebook för att dom har åsikter
som skiljer sig från Facebook? Förlorar dom sin Libra wallet då också?

Inloggad Mark

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 70
« Svar #1045 skrivet: måndag 11, januari 2021, 17:12:44 »
Gå in på Blockchain.com. Registrera dig och du får en "wallet". Sedan kan du handla BTC därifrån.

Funderar på en hardware wallet. Ledger Nano S eller X. Men vilken ska man välja? Tror inte jag behöver så avancerade grejer iom att jag ska sätta en skvätt med pengar där och sedan glömma den i fem år typ.

Inloggad Au

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 103
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #1046 skrivet: måndag 11, januari 2021, 18:50:03 »
Idag 2021-01-11; Bitcoin rasar 20 procent!! En extremt volatil "valuta"!

https://afp.omni.se/bitcoin-tumbles-20-sharpest-fall-since-march/a/M36l65

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1830
  • Affärsomdömen: 197
« Svar #1047 skrivet: måndag 11, januari 2021, 18:55:44 »
Idag 2021-01-11; Bitcoin rasar 20 procent!! En extremt volatil "valuta"!

https://afp.omni.se/bitcoin-tumbles-20-sharpest-fall-since-march/a/M36l65

Smällar man får ta när den gått upp 470% på ett år...

/H

Utloggad Gripen

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 290
  • Affärsomdömen: 21
« Svar #1048 skrivet: måndag 11, januari 2021, 19:18:19 »

Din tillgång till Internet och el styrs också av systemet. Den demokratiska aspekten av blockkedjor behöver en hel del sträckningar innan oberoende från systemet uppnås.

Absolut, men det är betydligt svårare att se till att en person inte kommer åt internet någonstans över huvud taget. Torde vara närmast omöjligt. Man kan ju koppla upp sin dator mot ett gratis WIFI på stan t.ex. för att flytta sina bitcoin.

Inloggad Carambola

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 173
  • Affärsomdömen: 33
« Svar #1049 skrivet: måndag 11, januari 2021, 19:34:57 »

Funderar på att gå över från etoros wallet till blockchain. Etoro skyltar med sin säkerhet, men man kan dock inte skriva ner sin egen kod (vilket de anger är av säkerhetsskäl). Såg att det går att få ränta på sin krypto på blockchain, är det något du nyttjar?
« Senast ändrad: måndag 11, januari 2021, 19:37:15 av Carambola »

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Ny här by antoper
Idag kl. 10:23

Ruthenium by Canvas
Idag kl. 02:15

Corona, inte ölen by JL_GBG
Igår kl. 23:21

Kryptovalutor by sff123
Igår kl. 15:44

Banken blir otillgänglig. by Hodja
Igår kl. 15:21

Vad sker med Kanadabörsen i händelse av USD-ras? by Sverre
Igår kl. 14:58

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
Igår kl. 13:58

KÖPES Sovereigner by Xrim
Igår kl. 10:40

Hur och vad ska investera pengar på? by Tole
Igår kl. 09:45

BIS Basel III by DEScypher
Igår kl. 00:04

[Säljes] 2020/2021Australian Coinbars, 2021 Silver Panda.Banköverföring & Swish. by Cyberdyne
fredag 11, juni 2021, 22:06:06

Bad jokes. by AndrewJackson72
torsdag 10, juni 2021, 18:40:18

Oväntat stort inflationslyft i USA by AndrewJackson72
torsdag 10, juni 2021, 18:36:16

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by Stacker
onsdag 09, juni 2021, 22:34:41

Skatt på ISK by Stacker
onsdag 09, juni 2021, 22:07:18