Författare Ämne: Diskussion om Bitcoin  (läst 625701 gånger)

Inloggad Carambola

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 173
  • Affärsomdömen: 33
SV: Diskussion om Bitcoin
« Svar #1020 skrivet: tisdag 05, januari 2021, 19:41:15 »

Utloggad PennyLane

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 360
  • Affärsomdömen: 74
« Svar #1021 skrivet: tisdag 05, januari 2021, 19:59:37 »
Det du berättar är en anledning till att det finns en efterfrågan efter bitcoin.
Med bitcoin kan man bestämma själv och slipper prata med banken om att folk har blivit lurade utan att dom kan förklara hur.

Genom åren har jag läst här att vissa har svårt att göra utlandsbetalningar överhuvudtaget, tex när dom ska köpa
ädelmetaller från EU (som också är lagligt). Det kommer nog att bli ännu värre i framtiden.

Det har lett till att vanliga människor får allt svårare att köpa bitcoin på ett enkelt sätt (inte bara i Sverige).
Miljonärer och finansinstitut har inga problem att köpa stora mängder bitcoin. Det är delvis därför bitcoin inte har
spritt sig som tänkt till den stora allmänheten. Man stänger "fiat gateways".

haberdasher

• Gäst
« Svar #1022 skrivet: tisdag 05, januari 2021, 20:28:27 »
Bankerna använder en algoritm för blockerade mottagare. Det är bara ett problem om medlen ska överföras till en mottagare som flaggas i systemet. Skaffa ett förbetalt betalkort någonstans i Europa och överför pengar till dem till att börja med, använd sedan betalkortet som betalningsmedel.

Inloggad Bosse68

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1058
  • Affärsomdömen: 96
« Svar #1023 skrivet: tisdag 05, januari 2021, 23:41:49 »
Hejsan,
Jag tänkte be om lite hjälp
Hittade en lapp som är numrerad 1-12, alla med 1 ord efter
dessutom en lång rad med bostäver och siffror om varandra
Dessa har legat oanvänt 5-6år nu
Hur får jag tillgång till dessa?

Utloggad Smaug

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 120
  • Affärsomdömen: 17
« Svar #1024 skrivet: onsdag 06, januari 2021, 09:09:18 »
Tjena Bosse,

Låter som att du hittat nyckeln till en digital plånbok för kryptovaluta. Är inte tillräckligt insatt för att förklara hur du kommer åt den, men det finns säkert någon på forumet som kan hjälpa till. Vet bara att vad du än gör, berätta inte de 12 orden för någon. Då kan den komma åt plånboken.

Inloggad cyber

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 761
  • Affärsomdömen: 9
« Svar #1025 skrivet: onsdag 06, januari 2021, 13:55:48 »
Hejsan,
Jag tänkte be om lite hjälp
Hittade en lapp som är numrerad 1-12, alla med 1 ord efter
dessutom en lång rad med bostäver och siffror om varandra
Dessa har legat oanvänt 5-6år nu
Hur får jag tillgång till dessa?

Låter som en återställningsnyckel (en alternativ representation av din privata nyckel). Jag vet inte om alla wallet-program använder samma standard men här är hur du använder den för att få tillgång till dina bitcoins i wallet-appen BRD på mobilen https://brd.com/support/articles/115000763694

Inloggad cyber

• Guldmedlem
« Svar #1026 skrivet: onsdag 06, januari 2021, 14:34:32 »
Hejsan

Det var värst vad detta verkar bli kontroversiellt. Det känns som om du absolut vill ifrågasätta precis allting jag säger trots att vi ju i grunden har en ganska likartad syn: vi tror inte att BTC kommer att gå till månen, vi tycker inte att det finns något underliggande värde, etc. Det låter nästan som om du tolkar min syn som att jag numera är djupt troende i BTC-kyrkan och mumlar "to the moon" medan jag rasslar med radbandet. Det är jag absolut inte... :-)

Det var inte så jag tolkade dig, jag bara nöp till på när du råkade säga något i den riktningen. :) Vi har vissa likheter, men också olikheter i vårt tänk. Jag tror inte BTC har något underliggande värde förutom att det är en begränsad tillgång. Men det är ju delvis samma egenskap som ger fiat och i viss mån även guld sitt värde så det kan visa sig vara tillräckligt.

Som store-of-value är det bara värde som räknas, och det måste därför gå upp.
Hur menar du, varför måste det gå upp? Och menar du "måste" som i kommer göra eller "måste" som i behöver göra för att behålla sin relevans? Oavsett vilket så tycker jag du utelämnar mycket i din argumentation.
Jag menar det senare. Återigen: jag ser BTC som en digital tulpanlök, skillnaden mellan dig och mig är att du (som jag förstår det) tror att BTC kommer att gå upp till någon sorts "steady-state" och sedan stanna där medan jag tror att BTC kommer att gå upp tills det slutar att gå upp... och sedan krascha.

Ok, då förstår jag hur du menar. Men en tillgång måste inte konstant gå upp för att behålla sin nytta som store of value. Möjligheten att skjuta upp sin konsumtion är ett grundläggande behov för människor och samhälle och olika saker är olika bra på det. Guld är bra på det, fiat-valuta utgiven av stater är "ok", bitcoin har hittills varit mycket bra, men har lite kvar att bevisa.

Säg att du köper någonting, t ex en bil, pga att du ser det som en god investering (den kommer att vara mer värd vid en framtida försäljning än du köpte den för) men även för att du kan använda bilen till att åka med, vilket ger ett mervärde, ungefär som att utdelningen är ett mervärde utöver en förväntad värdeökning på en aktie. Men om du inte kan använda bilen för att åka med (av någon anledning) så återstår i princip bara din förhoppning om sannolik värdeökning. I fallet BTC var ursprungstanken en ny infrastruktur för säkra, decentraliserade elektroniska betalningar peer-to-peer utan en massa dyra middlemen (banker). Ett sådant system har ett värde i sig, att äga BTC för att enkelt kunna betala någon man inte känner på andra sidan jorden utan skyhöga bankavgifter vore värdefullt. Men idag används inte BTC längre för den typen av transaktioner, det har blivit en ”collectible”. Då återstår bara förhoppningen om prisökning, annars blir det ointressant. Om prisökningen bara håller jämna steg med inflationen (dvs värdeökningen=noll) så är det ju mycket enklare att stanna i fiat.

Hmm... fast ett innehav i bitcoin ger dig inte riktigt ett delägarskap i nätverket. Så länge det är tillåtet att växla btc-fiat fritt så finns det ju ingen anledning att HODLa bitcoin för att dra nytta av dess funktion som medium of transaction. Och hur mycket folk handlar med bitcoin påverkar ju egentligen inte priset, så länge det finns lika många säljare som köpare.

Om fiat faktiskt gav noll i inflationsjusterad utveckling så skulle det vara lika bra som bitcoin, men nu är det ju inte så...

Citera
Se ovan. Jag ser helt enkelt inget use case för BTC om ”värdet” skulle stabilisera sig på någon hyfsat konstant nivå relativt fiat. Och om det inte stabiliserar sig utan behåller en extrem volatilitet utan långsiktig värdeökning så kommer  givetvis en massa traders att ha kul, men institutionella placerare helt tappa intresset. Men du tror alltså att ett hyfsat stabilt ”mitt-emellan” värde på BTC skulle fylla en funktion? För vem då?

Om bitcoin över tid behåller sitt värde i reala termer så är det väldigt användbart för både privata och institutionella placerare. Om det bara håller sitt värde konstant i nominella termer så är det ointressant, men det var inte det jag menade.

Världens stater måste hålla räntorna låga för att inte kollapsa under sina skulder. Hittills har de klarat sig på att en massa konservativa placerare (typ pensionsbolag) antingen pga försiktighet eller pga regelverk har placerat en stor del av sitt kapital i stadsobligationer. Men detta håller på att ändra sig och ett strömhopp till BTC är absolut inte uteslutet eller ens osannolikt. Detta kommer att driva upp priset på BTC ytterligare. I det läget skulle staten vara tvungen att betala en rejäl premie för att det skall vara mer attraktivt att istället fortsätta köpa nya stadsobligationer. Men den rejäla premien skulle i sig få staten att gå i konkurs.
....
Heh. Jag kommenterade ovan utan att ha sett att du ville släppa den frågan. Sorry. Ignorera om du så vill. Låt mig bara säga att min syn inte på något sätt är baserad på att stater kommer att förbjuda BTC. Det är en helt annan fråga, så låt oss inte ge oss in på den också.

:)

Citera
Citera
Citera
Jag tror absolut att BTC kommer att fortsätta upp, långt högre än idag.
...
Ok, så du menade inte riktigt vad du sa när du skrev att du absolut tror "det kommer fortsätta upp långt högre än idag"? Obs att jag inte försöker märka ord här, bara reda ut vad du egentligen menade, för det är mycket oklart för mig :)
Jo, det menar jag. Jag förstår inte riktigt vad det är du tycker är oklart. Vad man tror och vad man vet är olika saker. Inte ens för det jag är absolut mest övertygad om skulle jag gå all-in, och i BTC-fallet är min deltagandegrad bara ett par procent.
Ok, vi övertolkade nog varandra bägge två. Jag menade inte exakt vad jag sa med "all in", och du menade inte exakt vad du sa när "Jag tror absolut att BTC kommer att fortsätta upp".

Citera
...
Om priset på BTC stagnerar samtidigt som allt färre nya BTC skapas så är enda sättet att finansiera minernätverket genom en hela tiden stigande transaktionskostnad. Det blir på sikt en form av beskattning på transaktioner som gör att transaktionerna måste bli allt större för att vara meningsfulla (eftersom priset slutat öka). Men med allt större transaktioner så blir det även på sikt allt färre transaktioner. Även BTC som ”collectible” bidrar till detta med färre transaktioner (”HODL”-mantrat är ju ganska beskrivande här).
...
Jag tycker du implicit antagit att kapaciteten i nätverket (hashes/s) måste vara någorlunda konstant. Det stämmer ju inte. När nya bitcoins slutar ges ut/priset på btc faller/transaktionspriset i BTC faller så blir mining mindre lönsamt och miners stänger ner (och kostnaden att driva nätet faller), varpå nätverket justerar ner svårigheten så att tiden för varje block hålls ungefär konstant. Vad är problemet med det? (så länge det inte miningkapaciteten faller så lågt att nätverket kan kapas)

Citera
Citera
Jag tror precis tvärt om. Just nu är trenden positiv så det går nog upp lite till, men så fort momentum vänder så faller vi tillbaka (och det kan hända när som helst, inom några veckor-månader typ), antingen plötsligt eller sakta.

Långsiktigt är det mycket svårare att sia, men jag tror varken på moon eller 1$, och måste jag gissa så gissar jag på att BTC om 1 år ligger kvar på ungefär samma pris (realt) som idag (det sannolika är förstås att det är antingen mycket högre eller mycket lägre, det är bara mitt genomsnitt :) )
Det låter som en helgardering :-)

Indeed :) Det är också den riktiga anledningen till att jag inte köper mer BTC. Inte att jag tror att det är värdelöst bara för att det inte finns något "underliggande värde" (t ex gulds underliggande värde för fysiska tillämpningar är ju ändå inte tillräckligt för att motivera priset, och det har inte hindrat mig från att köpa på mig guld), inte heller för att jag tror tekniken kommer krascha (så långt som jag grävt och läst så är tekniken sund), utan för att det helt enkelt är för volatilt för att jag ska kunna sova gott :)
« Senast ändrad: onsdag 06, januari 2021, 14:39:14 av cyber »

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1830
  • Affärsomdömen: 197
« Svar #1027 skrivet: onsdag 06, januari 2021, 15:58:06 »

Inte att jag tror att det är värdelöst bara för att det inte finns något "underliggande värde" (t ex gulds underliggande värde för fysiska tillämpningar är ju ändå inte tillräckligt för att motivera priset, och det har inte hindrat mig från att köpa på mig guld), inte heller för att jag tror tekniken kommer krascha (så långt som jag grävt och läst så är tekniken sund), utan för att det helt enkelt är för volatilt för att jag ska kunna sova gott :)

Bitcoin har ett underliggande värde. Åtminstone BitCoin som det är beskrivet i "the white paper".
Dvs, man kan åtnjuta direkt global handel utan friktion som stater och banker som är i vägen. Även småbetalningar
är en niche (som dock inte fyllts av BTC heller). Dvs, Bitcoins "utility" har ett värde. Se bara på vad BSV lyckats åstadkomma med mikrobetalningar, sekundsnabba överföringar och att äga sina data på blockkedjan med betalningar
för varje gång de används etc...

/H

Inloggad cyber

• Guldmedlem
« Svar #1028 skrivet: onsdag 06, januari 2021, 17:28:44 »

Inte att jag tror att det är värdelöst bara för att det inte finns något "underliggande värde" (t ex gulds underliggande värde för fysiska tillämpningar är ju ändå inte tillräckligt för att motivera priset, och det har inte hindrat mig från att köpa på mig guld), inte heller för att jag tror tekniken kommer krascha (så långt som jag grävt och läst så är tekniken sund), utan för att det helt enkelt är för volatilt för att jag ska kunna sova gott :)

Bitcoin har ett underliggande värde. Åtminstone BitCoin som det är beskrivet i "the white paper".
Dvs, man kan åtnjuta direkt global handel utan friktion som stater och banker som är i vägen. Även småbetalningar
är en niche (som dock inte fyllts av BTC heller). Dvs, Bitcoins "utility" har ett värde. Se bara på vad BSV lyckats åstadkomma med mikrobetalningar, sekundsnabba överföringar och att äga sina data på blockkedjan med betalningar
för varje gång de används etc...

/H

Men är det verkligen ett värde i själva ägandet av bitcoin? Det är absolut ett värde i nätverket och ett värde i själva transaktionen, men jag behöver ju bara äga bitcoinen just då liksom. Eller iofs, det är ju ett värde (en besparing av kostnader) i att aldrig växla ut till tråkig gammal fiat.

haberdasher

• Gäst
« Svar #1029 skrivet: onsdag 06, januari 2021, 19:19:20 »
Kanske en definition behövs av vad "underliggande värde" (underlying value) är när vi pratar om "värdeförvaring" (store of value)?

Som jag förstår detta är det underliggande värdet något som finns förutom själva medlets finansielle funktion och marknadsvärde.
Om själva medlets finansielle funktion och marknadsvärde avlägsnas ska det finns ett underliggande värde kvar.

Då är frågan va som blir kvar när Bitcoins finansielle funktion och marknadsvärde avlägsnas?

Fastighet = bostad, tomt, skog
Ädelmetaller = förarbetade produkter

(papperspengar = bränsle, tapet, toapapper)
« Senast ändrad: onsdag 06, januari 2021, 19:33:47 av haberdasher »

Inloggad Micromax

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 438
  • Affärsomdömen: 240
« Svar #1030 skrivet: onsdag 06, januari 2021, 20:32:01 »
Det underliggande värdet i bitcoin och andra kryptovalutor är noll. Punkt. Det är rena fiatvalutor med enda värde att de stiger i värde så länge spekulanterna fortsätta driva upp priset och så länge priset stiger så fungerar det.

Jag köper argumentet att bitcoin m.fl. krypto kan förenkla överföringar till tex USA och andra länder utanför sepa. (Med förutsättning att man löser det tekniskt så att nätverket blir praktiskt användbart även för små transaktioner). Också att det för amerikanarna och andra länder som har ett trögt banksystem kan ha ett värde att komma undan kostnader för både avsändare och mottagare.

Men för oss som gör banköverföringar i princip gratis inom sepa systemet och dessutom enkelt med valutaväxling utan kostnad om man använder någon nischbank. Vad tillför bitcoin för mervärde? Att gå förbi banksystemet? Är detta värt så mycket att det är värt att bunkra bitcoin och andra kryptovalutor till vilket pris som helst? Knappast, de flesta som köper krypto bryr sig nog nada om detta, så länge priset stiger så är de nöjda.

Det börjar bli rätt mycket flashbacks från it-yran (med både krypto och Tesla) Framtiden får utvisa hur detta slutar men jag har en aning om hur det kommer att gå även denna gång.

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1830
  • Affärsomdömen: 197
« Svar #1031 skrivet: onsdag 06, januari 2021, 20:57:58 »
Jag tycker du tänker lite smått. Bitcoin är inte tänkt att bara ersätta en banköverföring.
Jag ser mycket större möjligheter än så. "Internet of things" eller ett internet där mikrotransaktioner
låter pengar flöda från konsumenter till producenter. Slippa annonser utan istället släppa ifrån dig data
om dig själv i utbyte mot betalningar/tjänster. Video eller innehåll på webben betalt per sekund. Direkt utbetalt
till alla inblandade i framställningen. Kanske även automatisk skatt till farbror staten.
Data kan lagras där ägaren kan styra vem som ska kunna komma åt det.
Alla i hela värden (tänk Afrika) kan med en smartphone bidra till nätverket genom att göra småjobb/online och få betalt i bitcoin som de sedan kan använda i ekonomin etc.
etc. etc....

Och när jag nämner Bitcoin ovan menar jag då naturligtvis BitCoin SV och inte spekulationsbubblan BTC som inte funkar så snart
det blir lite belastning på nätverket.

Ex. Jag har en BTC-wallet med 8.00$. Jag kan dock inte använda det för att det räcker inte för att betala avgiften att
flytta dem någonstans. BSV har dock sekundsnabba överföringar till tusentals personer och med belopp ned till enstaka ören.

/H
« Senast ändrad: onsdag 06, januari 2021, 21:01:13 av mega_n »

Inloggad cyber

• Guldmedlem
« Svar #1032 skrivet: fredag 08, januari 2021, 00:24:58 »
40k. Satan i gatan.

Inloggad Carambola

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 173
  • Affärsomdömen: 33
« Svar #1033 skrivet: fredag 08, januari 2021, 00:29:19 »
40k. Satan i gatan.

Har kikat på lite olika videos, som kryptonovis. Jäklar vad "price-predictions" varierar för bitcoin, från allt från 50 k innan årets slut till....... 1,2 milj ( ;D ). Blir intressant att följa om inte annat ....
« Senast ändrad: fredag 08, januari 2021, 02:31:43 av Carambola »

Utloggad Tyr

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 637
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #1034 skrivet: fredag 08, januari 2021, 12:33:07 »
40k. Satan i gatan.

Det är säkert många som idag ångrar att de såde sina Bitcoin i ett tidigare skede. Det skulle jag också har gjort, och flera gånger om, ifall jag någonsin hade haft några.

Men kolla på Tweeten nedan. En som sålde sina 1700 BTC så billigt som för 0.30 dollar, när det begav sig, och sedan kom ångern när de stod i hela 8 dollar vid Tweeten.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Bad jokes. by Tyr
Idag kl. 12:40

Ny här by Strokur
Idag kl. 12:35

Ruthenium by Canvas
Idag kl. 02:15

Corona, inte ölen by JL_GBG
Igår kl. 23:21

Kryptovalutor by sff123
Igår kl. 15:44

Banken blir otillgänglig. by Hodja
Igår kl. 15:21

Vad sker med Kanadabörsen i händelse av USD-ras? by Sverre
Igår kl. 14:58

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
Igår kl. 13:58

KÖPES Sovereigner by Xrim
Igår kl. 10:40

Hur och vad ska investera pengar på? by Tole
Igår kl. 09:45

BIS Basel III by DEScypher
Igår kl. 00:04

[Säljes] 2020/2021Australian Coinbars, 2021 Silver Panda.Banköverföring & Swish. by Cyberdyne
fredag 11, juni 2021, 22:06:06

Oväntat stort inflationslyft i USA by AndrewJackson72
torsdag 10, juni 2021, 18:36:16

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by Stacker
onsdag 09, juni 2021, 22:34:41

Skatt på ISK by Stacker
onsdag 09, juni 2021, 22:07:18