Författare Ämne: Diskussion om Bitcoin  (läst 626336 gånger)

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1830
  • Affärsomdömen: 197
SV: Diskussion om Bitcoin
« Svar #60 skrivet: torsdag 21, mars 2013, 12:41:29 »
Så det stämmer inte att de första bitcoinskillarna äger en väldigt stor del av bitcoinsen?

Och Apples tidiga aktieägare sitter med en hel del aktier. (Är det orättvist?)

Det kan nog vara så att de som var tidigt inne hann samla på sig en hel del bitcoins. Å andra sidan detta är folk som ville skapa en fri valuta som inte kan styras av regeringar eller regimer och la ner mycket tid och möda utan att veta om detta ens skulle gå ihop för dem. Om de skulle tjäna multum på detta är det väl bara att gratulera och hoppas att de spenderar sina rikedomar på att fortsätta driva frihetsprojekt och jobba kring det...

Här är historien : https://en.bitcoin.it/wiki/History

Dvs, under första året sedan bitcoin startade var det inte så många inblandade. Mest de som hjälp till att utvecklat det samt de som fått reda på det på IRC. Efter 1.5 år så publicerades en artikel på slashdot och den större "geek"-allmänheten fick reda på det. Priset steg 10x på kort tid. (Då hade kanske 3 miljoner bitcoins skapats. Dvs, en begränsad skara på kanske 10-100 man kan sitta på ganska många av dom bitcoinsen...). Skulle dock tro att många av de tidiga bitcoinsen är borta för alltid då de inte uppfattades ha något direkt värde i början och många privata nycklar kanske kommit bort efter att folk experimenterade lite. De som gick in då under 2010 hade chansen att samla på sig bitcoins. Dock utan att ha en aning om ifall det skulle bli en hit.
Nästa rusning blev under våren 2011 då många bloggare och tidningar uppmärksammade bitcoin. Priset mångdubblades igen för att krasha tillbaka efter en uppmärksammad exchange blivit hackad. (Obs inte bitcoin självt utan en webplats.)

Och nu med krisen i världen och nyhet kring bitcoins så har de tagit fart igen och stigit till nya nivåer. Upp ca 400% sedan nyår och redan 40% hittills denna vecka...

Vem som helst skulle kunnat spekulera om de velat men naturligtvis är det en mycket riskabel spekulation så den som i leken ger... (Satsa inte mer än du är villig att förlora är ett bra tips...)

/H

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #61 skrivet: torsdag 21, mars 2013, 16:27:27 »
Hiscore...

Edit: Några timmar senare... 68.906 74.90 USD/BTC
« Senast ändrad: torsdag 21, mars 2013, 18:14:45 av mega_n »

Utloggad Shiv

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 148
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #62 skrivet: torsdag 21, mars 2013, 17:23:50 »
Fortsätter från tråden om silverspot:

Personligen inte imponerad av 1.7%... Fortfarande en bra bit lägre än det var i Januari.

Bitcoin däremot... Gått från 300:- till 500:- senaste veckorna...där kan vi snacka reaktion på cypern.

Vad har Bitcoin med Cypern och göra?
Och på vilket sätt är Bitcoin inte en pyramidbluff?

Kom in i matchen? Cypern har väldigt mycket att göra med bitcoin nu:
http://www.zerohedge.com/news/2013-03-20/spain-bitcoin-run-has-started

På vilket sätt ÄR bitcoin en pyramidbluff?
För att Chris Duane säger det? Vakna upp och inse att han tjänar pengar på sina mynt och konspirationsvideos.
« Senast ändrad: torsdag 21, mars 2013, 17:28:11 av Shiv »

Utloggad Ebenezer

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 357
  • Affärsomdömen: 18
« Svar #63 skrivet: torsdag 21, mars 2013, 17:56:32 »

Personligen inte imponerad av 1.7%... Fortfarande en bra bit lägre än det var i Januari.

Bitcoin däremot... Gått från 300:- till 500:- senaste veckorna...där kan vi snacka reaktion på cypern.

För att Chris Duane säger det? Vakna upp och inse att han tjänar pengar på sina mynt och konspirationsvideos.

Ingen aning om vem Chris Duane är, men om han kallar en "valuta" utan någon backning, inte stöttad av någon form av produktionsmedel, ingen store of value, en valuta som regleras av hur många personer som är villiga att använda den (*cough* pyramid *cough*), och som är 100% sårbar då den är totalt digital, ja, då har han inte helt fel i min mening. En valuta som påstås vara 100% anonym men ändå måste lagras digitalt och gömmas digitalt. Snacka om att komma så långt bort från "riktiga pengar" som man kan. Men kör hårt, om ni bara kan rekrytera fler användare så kommer era bitcoins bli värda massor!
P.S Jag kan eventuellt gå mer på att kalla det en MLM scam istället för en pyramid scam, om man nu är villig att kalla en digital produkt för produkt. Definitionsfråga i detta fallet.

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #64 skrivet: torsdag 21, mars 2013, 18:10:20 »

Ingen aning om vem Chris Duane är, men om han kallar en "valuta" utan någon backning, inte stöttad av någon form av produktionsmedel, ingen store of value, en valuta som regleras av hur många personer som är villiga att använda den (*cough* pyramid *cough*), och som är 100% sårbar då den är totalt digital, ja, då har han inte helt fel i min mening. En valuta som påstås vara 100% anonym men ändå måste lagras digitalt och gömmas digitalt. Snacka om att komma så långt bort från "riktiga pengar" som man kan. Men kör hårt, om ni bara kan rekrytera fler användare så kommer era bitcoins bli värda massor!
P.S Jag kan eventuellt gå mer på att kalla det en MLM scam istället för en pyramid scam, om man nu är villig att kalla en digital produkt för produkt. Definitionsfråga i detta fallet.

Jag vet att folk oftast antingen hatar eller älskar Bitcoin. Jag försöker vara mer balanserad...

Chris är han som gör en massa konspirationsvideos på youtube och som också säljer SIlver Bullet Silver Shield medaljerna.

Bitcoin är är snarare en (transaktions-)valuta. Den har ett värde för att den är användbar. Den behöver inte vara backad av något annat än mjukvaran och de kryptografiska algoritmerna...

Ingen (hoppas jag) säger att den är anonym för det är den inte. Den kan dock vara helt anonym om man är riktigt försiktig hur man använder den.

Bitcoin uppfyller i princip alla villkor för att vara pengar. Store of value kan man diskutera. Den är i nuläget volatil för att det är en så liten marknad. På likande sätt som silver är volatil.

Om det är en bra eller dålig "produkt" får historien utvisa. Bitcoin är dock inget ponzi/MLM-bluff för ifall valutan börjar användas och priset stiga/stabiliseras kommer alla vara vinnare...

Bitcoin har många "egenskaper" som silver/guld har (förutom det rent fysiska). Om tillräckligt många köper silver/guld kommer priser att stiga massor!

Jag och de flesta ser inte Bitcoin som en ersättare för ädelmetaller. Det är dock snarare ett bra komplement för saker där guld/silver inte fungerar lika bra. (Tex att kunna skicka runt globen utan gränser/tullar/skatter/insyn.)

Och det är helt frivilligt om man vill handla med Bitcoin eller inte.

/H
« Senast ändrad: torsdag 21, mars 2013, 18:20:44 av mega_n »

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #65 skrivet: torsdag 21, mars 2013, 18:26:06 »
Myter och missuppfattningar kring Bitcoin.

https://en.bitcoin.it/wiki/Myths

Utloggad Ebenezer

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 357
  • Affärsomdömen: 18
« Svar #66 skrivet: torsdag 21, mars 2013, 18:38:14 »
Vi testar om det är pengar eller inte:

1. Medium of exchange
   1) Transportable - Ja, Bitcoins kan lätt transporteras om internet finns.
   2) Divisible - Ja, kan delas hur bra som helst
   3) High market value - Nä, digitala siffror väger ingenting och siffrorna representerar inget fysiskt
   4) Recognizable - Tveksamt, kan man verkligen vara 100% säker på att man fått "riktiga bitcoins". Jag vet inte, kan inte svara på denna punkten.
   5) Resistant to counterfeit - Tveksamt att man inte kan få faska siffror.

2. Unit of Account
   1) Divisible - Än en gång japp.
   2) Fungible - Ja, en bittcoin är värd lika mycket överallt antar jag?
   3) Countable - Ja

3. Store of value
   a) Savable - Nja, studier kan inte än visa hur länge digital information kan lagras. Beror på hårdvaran.
   b) Storable - Nja, så länge inga servrar kraschar så funkar det. Men jag vill ändå påstå att detta är ett svagt "ja" om det är ett ja.
   c) Retrievable - Nja, måste ha en dator med Internet för att få tillgång till pengarna.
   d) Valuable upon retrieval - Nä, valutans värde är spekulativt.

4. Standard of deferred payment
   a) Debt and Credit - Nä, väldigt få ställen accepterar idag Bitcoins.
   b) Tender - Nä, inte allmänt accepterat som valuta.
           eller
   c) Legal tender- Staten erkänner inte valutan som Legal Tender.

Enligt mig är Bitcoin därför inte någon valuta eller pengar. Att det är ett pyramidspel baserar jag på att Bitcoin inte uppfyller kriterierna för en valuta + att värdet är spekulativt. Med en guldmyntfot eller en silvermyntfot så representerar pengarna en viss mängd mänskligt arbete. På sätt och vis försöker Bitcoins att efterlikna processen (efter var jag kan se hur bitcoin skapas), men det är ändå inget riktigt arbete. Det är datorer som knäcker meningslösa koder utan att skapa välstånd.
     När det gäller fiatvaluta så antar jag att de flesta här inte är några starka anhängare, men valutan är dock ändå uppbackad av ett land med en viss mängd produktionskraft bakom sig. Även om fiat inte uppfyller alla kraven för en valuta så kan användaren finna trygghet i att valutan representerar arbetet av produktion och tjänster i en viss stat.
     Bitcoins representerar ingenting alls. Vem har dragit nytta av att en fejkkod blivit knäckt av en dator? Var är välståndet? Var är den fysiska komponenten som kan användas till någonting överhuvudtaget?

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #67 skrivet: torsdag 21, mars 2013, 19:01:50 »
Jag ska bara kommenter några av punkterna. Det finns mycket bra skrivet om Bitcoin om man är intresserad.

Jag säger inte att Bitcoin är perfekt men mycket användbart...

1.3). Bitcoin har ett mycket högt marknadsvärde per gram :-) Man kan lätt transportera miljoner över en gräns utan upptäckt. (För det räcker om du håller en kod i minnet. Så kallad Brain-wallet...) Försök göra det med silver/guld.

1.4). En bitcoinadress kan verifieras på internet. Samt vilket belopp det innehåller. Om en transaktion gjorts kan man verifiera det på samma sätt. Garanterar transaktionen. (På så sätt undviker man att bli pålurad falska varor.)

1.5). Samma som 1.4

3a). Bitcoin kommer man åt ifall man har den privata kryptografiska nyckeln. Denna kan skrivas ut på papper eller graveras in i en guldplatta. Så den uppfyller denna punkt.

3b) Transaktionslistan som innehåller informationen om hur mycket bitcoins finns på varje adress finns replikerad i många tusen exemplar av alla bitcoinklienter och mining-operationer. Så länge så inte alla dessa förstörs samtidigt så OK. (Inget överlever dock jordens undergång...)

3c) Internet eller eller kontakt med någon som har kontakt med internet. Transaktioner har gjorts över telefon/SMS eller med fysiska bitcoins etc...

3d) Allt är spekulativt i denna mening. Även guld/silver i detta fall. Om inte guld var använt som store of value kanske värdet skulle kanske bara vara värt ungefär lika mycket som silver ifall det bara användes inom industrin...
Dvs kanske inte värdelöst, men en bråkdel av nuvarande värde...

4a, 4b, 4c). Detta ökar hela tiden. Valutan är ju bara några år gammal än.
Allmänt problem med alternativa pengar. Väldigt få ställen accepterar guld t ex.

Det spelar ingen roll vad någon tycker om ifall Bitcoin är pengar/valuta.
Funkar det och folk använder det så är det pengar eller åtminstone en valuta.

Välståndet kommer med ökad handel. På samma sätt när man gick över från byteshandel till moderna pengar. Detta är bara nästa steg då men enklare kan göra detta över större avstånd och med mindre kostnader...

/H

Utloggad Chazsan

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 166
  • Affärsomdömen: 25
« Svar #68 skrivet: fredag 22, mars 2013, 07:50:28 »
Jag kan bara känna bitterhet över halsflussen i januari/februari som gjorde att jag inte investerade 15.000 kr i BitCoins. Tänkte jag skulle lära mig mer om den elektroniska valutan. Det hade varit en jorden-runt-resa för hela familjen vid det här laget. Nu står jag vid sidlinjen och bedömer risken för att gå in nu som alltför stor. Och ändå går priset upp med tjugo procent om dagen. Känns som en bubbla. Dags att hoppa på tåget med en mindre investering efter en större korrigering...

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #69 skrivet: fredag 22, mars 2013, 08:44:15 »
Jag kan bara känna bitterhet över halsflussen i januari/februari som gjorde att jag inte investerade 15.000 kr i BitCoins. Tänkte jag skulle lära mig mer om den elektroniska valutan. Det hade varit en jorden-runt-resa för hela familjen vid det här laget. Nu står jag vid sidlinjen och bedömer risken för att gå in nu som alltför stor. Och ändå går priset upp med tjugo procent om dagen. Känns som en bubbla. Dags att hoppa på tåget med en mindre investering efter en större korrigering...

Jo. Inte lätt alla gånger...

Bitcoin uppför sig som silver borde gjort (om det inte varit så hårt kontrollerat) och troligen kommer att göra i en  nära framtid. Jag ser detta som ett genrep på hur man ska bete vid en prisstegring. Sälja lite på vägen då det går upp? Vänta tills det gått upp en viss mängd? Sälja en del och spara en del?

Jag har sålt av lite stegvis på vägen upp och kommer fortsätta med det. Kommer dock att behålla en grundposition ifall det fortsätter upp över lång tid.

Jag har nu fått tillbaka min pengar. Jag har sålt bitcoins motsvarande vad jag investerat i Bitcoin och har ändå en rejäl pott kvar i bitcoin att spekulera med. Så allt som sker nu är ren bonus...

Jag skulle heller inte köpa nu utan det kommer säkert rejäla svängningar som man kan utnyttja. Men svårt att säga på vilka nivåer det sker. Det är möjligt tex att det går upp till 150 och sedan halveras ned till nuvarande nivåer. Skulle det vara ett köptillfälle? Vem vet?

Bäst om man inte vet är nog isåfall att köpa lite med "dollar-cost averaging" (eller svenska motsvarigheten). Dvs, köpa lite varje dag/vecka/månad och få ett bra genomsnittspris. Man får mer då priset lägre och köper mindre då priset är högre... Det fungerar i marknader med stigande trend.

/mega_n

sisu

• Gäst
« Svar #70 skrivet: fredag 22, mars 2013, 10:44:00 »

Vi är såklart alla bittra över att vi inte spekulerat i bitcoins och känner oss avundsjuka på de enorma vinsterna man skulle kunna ha gjort.

Men så är livet och jag reder mig ialla fall :)

Utloggad lerhus

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 26
  • Affärsomdömen: 1
    • investera i silver
« Svar #71 skrivet: fredag 22, mars 2013, 14:53:16 »
Skall erkänna att jag kan nästan inget alls om bitcoins.

Men noterar att de uppvärderas kraftigt jämnfört med de vanliga fiatvalutorna under den senaste tidens ekonomiska oro.

Det säger någonting om (miss)förtroendet för de vanliga fiatvalutorna just nu

Inloggad hasse_A

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 580
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #72 skrivet: fredag 22, mars 2013, 15:27:42 »
Nu ger man sig på BitCoin.
Citera
US Begins Regulating BitCoin, Will Apply "Money Laundering" Rules To Virtual Transactions

http://www.zerohedge.com/print/471762

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #73 skrivet: söndag 24, mars 2013, 16:50:07 »
Rusning nu för att skapa nu konton på MtGox som är det populäraste stället att köpa och handla med Bitcoin.
Många tusen i kö som väntar på att få sina konton verifierade...

http://maxkeiser.com/2013/03/24/leading-bitcoin-exchange-overwhelmed-by-unprecedented-influx-of-new-accounts/

Om detta är en indikator kommer snart många tusen nya användare att skaffa Bitcoins.
Detta ökar köptrycket och marknaden är mycket liten. Frågan om många nuvarande Bitcoin-ägare kommer att ta hem lite vinster och dämpa en ev uppgång...

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #74 skrivet: onsdag 27, mars 2013, 19:46:54 »
Det finns betydligt fler som är villiga att köpa bitcoins(till lägre priser) än som vill sälja(till högre priser) på MtGox som är den största bitcoin-börsen just nu.

Om priset passerar 100 USD så finns det mycket få säljordrar och priset skulle kunna rusa snabbt ifall köparna absolut vill ha bitcoins.

Ex. köp av 40.000 st bitcoins skulle 5-dubbla priset(444USD/BTC) medan sälj av 40.000 bitcoins skulle minska priset med ca 25%(till 65.45USD/BTC). Och ytterligare köp skulle driva priset mot skyarna då det finns mycket få sälj-ordrar däröver...

Nu kommer ju troligen fler sälj-ordrar troligen fylla på efter den senaste prisstegringen.

Bicoinkursen just nu ca 89.00 USD/BTC.

/mega_n

PS. Om ni brukar köpa lotter ibland kanske en bitcoin skulle passa istället. För ca 580kr kan vad som helst hända... Jag ska ge bort en bitcoin till en god vän och be honom hålla koll vad som händer under några år...
Priset har redan gått upp 500% i år. Så kanske dags för en korrigering. Eller också inte ;-)
DS.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Bad jokes. by Birka
Idag kl. 11:15

[Säljes] 2020/2021Australian Coinbars, 2021 Silver Panda.Banköverföring & Swish. by Cyberdyne
Igår kl. 23:35

Corona, inte ölen by JL_GBG
Igår kl. 13:42

Vad sker med Kanadabörsen i händelse av USD-ras? by Stacker
Igår kl. 13:21

1 oz Guldmynt: Canadian Howling Wolf, Canadian Growling Cougar + 2 till by kashe
Igår kl. 12:05

Säljes: 2 st Niue gods 2 Oz 2017 by Saiifo
söndag 13, juni 2021, 19:15:40

Ny här by Strokur
söndag 13, juni 2021, 12:35:05

Ruthenium by Canvas
söndag 13, juni 2021, 02:15:26

Kryptovalutor by sff123
lördag 12, juni 2021, 15:44:53

Banken blir otillgänglig. by Hodja
lördag 12, juni 2021, 15:21:34

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr