Författare Ämne: Diskussion om Bitcoin  (läst 617623 gånger)

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1829
  • Affärsomdömen: 195
SV: Diskussion om Bitcoin
« Svar #30 skrivet: onsdag 20, februari 2013, 12:48:43 »
Just nu är ju trenden stigande, men det kan komma en rekyl då det stigit mycket snabbt senaste månaden. Så vem vet? Jag har inga råd att ge...

/H

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #31 skrivet: fredag 22, februari 2013, 16:40:34 »
Stigande trend. Bitcoinpriset har passerat silverpriset ;-) Nu över 200kr/BTC. Och det fortsätter stiga...
Måste väl komma en korrektion snart?

Utloggad alphadude

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 62
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #32 skrivet: måndag 25, februari 2013, 19:48:50 »
Tror nog också det ska ner en liten bit i det korta perspektivet.

Nu sägs det ju att BTC-kursen inte står i relation till kostnaden att mine:a, men historiskt är min bedömning att priset på bitcoins i genomsnitt på lite längre sikt har stämt rätt bra överens med elkostnaden i Sverige (elområde 4 för min del) för att mine:a dem plus några procent vinst. Mina gamla GPU:er känns för tillfället som rena pengamaskinerna med nuvarande BTC-kurs, trots att vi har vinterpris på elen... Så i det perspektivet känns kursen lite uppblåst.

Utloggad Shiv

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 148
« Svar #33 skrivet: måndag 25, februari 2013, 21:43:26 »
Ingen minear dock coins (seriöst) med GPU längre. Det är sedan en tid tillbaka endast ASIC och FGPA:er som gäller.

Några tusen MH/s för typ 100w.

Utloggad Silverräven

• Administratör
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #34 skrivet: måndag 25, februari 2013, 21:50:15 »
Ingen minear dock coins (seriöst) med GPU längre. Det är sedan en tid tillbaka endast ASIC och FGPA:er som gäller.

Jag som har noll erfarenhet av BitCoin satt häromveckan och läste på lite om hur det fungerar, och hur det funkar med mining. Min fråga är därför: vad kan man tänkas få lägga på en rigg med ASIC eller FGPA-kort om man vill mine:a på egen hand, och hur lång tid tar det på ett ungefär att tjäna in den initiala kostnaden (samt el för drift)? Intrycket jag fick av att ha Googlat runt lite är att det är väldigt svårt att tjäna något på att ge sig på det själv...

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #35 skrivet: måndag 25, februari 2013, 22:04:30 »

Jag som har noll erfarenhet av BitCoin satt häromveckan och läste på lite om hur det fungerar, och hur det funkar med mining. Min fråga är därför: vad kan man tänkas få lägga på en rigg med ASIC eller FGPA-kort om man vill mine:a på egen hand, och hur lång tid tar det på ett ungefär att tjäna in den initiala kostnaden (samt el för drift)? Intrycket jag fick av att ha Googlat runt lite är att det är väldigt svårt att tjäna något på att ge sig på det själv...

60 GHashes/sek för 1299 USD...  http://butterflylabs.com/landing/landing-aw.php

Dessa har precis nyligen börjat levereras. Dvs man kan tjäna pengar under ett tidsfönster.
De som får leveranser först... Detta utjämnas dock ganska snabbt. Dvs, kan man tjäna mycket pengar kommer många försöka. Efter ett tag utjämnas det till elkostnaden plus en lagom liten peng.

Jag gjorde samma sak då GPU-erna blev populära. Gick flera hundra plus per dag i början men efter ett tag var intäkten inte mycket att hurra för. Typ dubbla elkostnaden... (och så ska man betala elräkningen...)

Jag tror man kan få tillbaka pengarna ifall kursen hålls uppe/stiger och man minear under en längre tid...

Tror dock inte det är något get-rich-quick-scheme som fungerar i längden...

Jag tror det kommer stabilisera sig till en liten profit för dom som håller på. Inga större vinster...
(Och dom som har gratis el kommer ha den riktiga konkurrensfördelen för de kan överleva även ifall
kursen är under elkostnaden.)

/H
« Senast ändrad: måndag 25, februari 2013, 22:09:18 av mega_n »

Utloggad Silverräven

• Administratör
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #36 skrivet: måndag 25, februari 2013, 22:12:34 »

Dessa har precis nyligen börjat levereras. Dvs man kan tjäna pengar under ett tidsfönster.
De som får leveranser först... Detta utjämnas dock ganska snabbt. Dvs, kan man tjäna mycket pengar kommer många försöka. Efter ett tag utjämnas det till elkostnaden plus en lagom liten peng.

/H

60w var ju inte farligt mycket i förbrukning heller. Å andra sidan säger mig arbetskapaciteten inte särskilt mycket i sammanhanget, hehe. Man kanske skulle köpa en sådan vad det lider och ställa på kontoret?  (gratis el) :P

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #37 skrivet: måndag 25, februari 2013, 22:15:27 »

/H

60w var ju inte farligt mycket i förbrukning heller. Å andra sidan säger mig arbetskapaciteten inte särskilt mycket i sammanhanget, hehe. Man kanske skulle köpa en sådan vad det lider och ställa på kontoret?  (gratis el) :P

60 GHash är mycket. Jag hade 1.4 i min rigg med två grafikkort (6990) med dubbla GPU-er... (Effekt 800W.)

Så när ASIC-riggarna börjar levereras kommer det att helt ta över från CPU och GPU.
(Vet dock inte om de börjat skeppa dem än. Tror inte det eftersom GPU fortfarande kan generera (ett litet) plus...)

/H
« Senast ändrad: måndag 25, februari 2013, 22:19:32 av mega_n »

Utloggad Shiv

• Silvermedlem
« Svar #38 skrivet: tisdag 26, februari 2013, 00:12:49 »

Dock frågasätter många om BFL verkligen kommer kunna leverera. Produkterna du ser där har varit annonserade i över ett år.
Om produkterna gör vad de utlovar hade det varit en mycket bättre idé att hålla det för sig själv.
« Senast ändrad: tisdag 26, februari 2013, 00:15:24 av Shiv »

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #39 skrivet: tisdag 26, februari 2013, 09:23:03 »

Dock frågasätter många om BFL verkligen kommer kunna leverera. Produkterna du ser där har varit annonserade i över ett år.
Om produkterna gör vad de utlovar hade det varit en mycket bättre idé att hålla det för sig själv.

Är försäljningen av ASIC-baserade produkter ett rent scam?

Ifall de verkligen fanns och användes borde det väl inte längre gå att göra pengar med GPU-baserade riggar...?

Utloggad Shiv

• Silvermedlem
« Svar #40 skrivet: tisdag 26, februari 2013, 09:42:35 »
Det är ju inte scam förrän de dragit med pengarna. Men vissa påstår att de har kryddat påståenden om prestandan rätt rejält.

Men som jag skrivit tidigare är mining med GPU redan dött ändå.

100MHs ger en BC rate på typ 0.013 per dygnpå en hyffsad pool (bitminter)
Så en GPU med 200MHs (typ high end ur senaste generationen) ger då cirka 9 bitcoin per år.

Det är 1800:- för att låta datorn stå och tugga 24/7 ett helt år.
Om datorn drar 400w kostar elen redan 4000:- för ett år...

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #41 skrivet: tisdag 26, februari 2013, 09:49:16 »
Det är ju inte scam förrän de dragit med pengarna. Men vissa påstår att de har kryddat påståenden om prestandan rätt rejält.

Men som jag skrivit tidigare är mining med GPU redan dött ändå.

100MHs ger en BC rate på typ 0.013 per dygnpå en hyffsad pool (bitminter)
Så en GPU med 200MHs (typ high end ur senaste generationen) ger då cirka 9 bitcoin per år.

Det är 1800:- för att låta datorn stå och tugga 24/7 ett helt år.
Om datorn drar 400w kostar elen redan 4000:- för ett år...

Var får du prestandasiffrorna ifrån. Min dubbla 6990-rigg gjorde 1450MH/s.(Byggd för 2 år sedan). I dagens läge 0.18BTC per dygn enligt en bitcoincalculator(deepbit) på webben till ett värde av 35 kronor med elkostnader på runt 20kr. Dvs, ett litet netto på 15kr/dag. Detta ska ska betala av dator plus grafik-kort... (Funkar bara ifall man redan har en fullt återbetald rigg...)
« Senast ändrad: tisdag 26, februari 2013, 10:04:28 av mega_n »

Utloggad Shiv

• Silvermedlem
« Svar #42 skrivet: tisdag 26, februari 2013, 14:38:11 »
Mina siffror var snittet mellan ett AMD och Nvidia (som är sämre för mining) singelkort (~300 resp ~100).

Ja det är väl bra att du får 1.4Ghs med dina fyra GPU'er men för dem pengarna hade du fått en FGPA som pumpar lika mycket men drar 80w istället för 800w...

TDP för 6990 är 350w och full system load är ca 500. Så hela datorn hamnar på 800w.
Använder man vattensfall elräknare blir det:

9100:- per år (YMMV)

Om du drar in 0.18 BTC per dag och drar balans*1år*rate så får du 0.18*365*200 = 13 100

Du tjänar alltså 4000:- om året och då har du slitit på korten med electromigration etc. och meckat med att underhålla din miner. Du har säkert inte 100% uptime heller. Jag har heller inte beräknat den ökande svårighetsgraden, eller det faktum att du säkert cashat in många av dina coins till en mycket lägre kurs.

Så min poäng är att ingen vettig person drar ut och handlar grafikkort idag för att tjäna pengar på mining, och ingen har gjort det (med framgång) de senaste åren heller. Det är FGPA och snart ASIC som regerar.

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #43 skrivet: tisdag 26, februari 2013, 15:18:02 »
Mina siffror var snittet mellan ett AMD och Nvidia (som är sämre för mining) singelkort (~300 resp ~100).

Ja det är väl bra att du får 1.4Ghs med dina fyra GPU'er men för dem pengarna hade du fått en FGPA som pumpar lika mycket men drar 80w istället för 800w...

Du läser inte vad jag skrev...
För 2 år sedan så gjorde jag GPU-mining. Det fanns inte FPGA eller ASIC-lösningar då. Men då gjorde man skaplig vinst med GPU-er...

Citera
TDP för 6990 är 350w och full system load är ca 500. Så hela datorn hamnar på 800w.
Använder man vattensfall elräknare blir det:

9100:- per år (YMMV)

Om du drar in 0.18 BTC per dag och drar balans*1år*rate så får du 0.18*365*200 = 13 100

Jag vet. Mina siffror på elkostnad räknas på 800W. Som visas i mina siffror ovan...

Citera
Du tjänar alltså 4000:- om året och då har du slitit på korten med electromigration etc. och meckat med att underhålla din miner. Du har säkert inte 100% uptime heller. Jag har heller inte beräknat den ökande svårighetsgraden, eller det faktum att du säkert cashat in många av dina coins till en mycket lägre kurs.

Så min poäng är att ingen vettig person drar ut och handlar grafikkort idag för att tjäna pengar på mining, och ingen har gjort det (med framgång) de senaste åren heller. Det är FGPA och snart ASIC som regerar.

Jag håller med. Det var därför jag slutade med mining som jag också skrev ovan...
Jag gjorde det mest som en kul grej och man lärde sig mycket på köpet...
Jag har gått rätt bra med plus totalt(efter att jag sålt datorn och grafikkorten) och nu har ju kursen ökat bra också och det är ju bra ifall man har en hel del bitcoins kvar...

Det jag noterade var att det dock fortfarande "går med plus" med GPU-er.
Vilket skulle kunna tyda på att ASIC-lösningar inte är i drift i större omfattning på marknaden...

Det är väl ingen som säger att man skulle gå och köpa GPUer idag och tro att man tjänar bra på det...

/H
« Senast ändrad: tisdag 26, februari 2013, 15:40:07 av mega_n »

Utloggad Shiv

• Silvermedlem
« Svar #44 skrivet: tisdag 26, februari 2013, 17:04:47 »
Då kan vi nöja oss där :)

Jag tycker Bitcoin är jävligt spännande för det erbjuder ju i princip samma fördelar och mer därtill när det kommer till de scenarion med ekonomikrash som silver och guld väntas explodera genom.

Det är en utväg från FIAT som inte påverkas av elektronkindustri, inte ägs i stora mängder av regeringar, inte manipuleras av banker och går att fördela och överföra lika enkelt som att skicka ett email.

Det enda negativa, och det som får mig att hålla mig från att investera i bitcoin, är: "If you don't hold it, you don't own it". Det finns nog ruskigt mycket pengar att tjäna på Bitcoin när alla rusar in och vill trängas i valutan som börjar bromsa in i sin expansion, men det faktum att allt vilar på algoritmer och datasäkerhet skulle nog inte ge mig samma nattsömn som en låda med PM.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

[SÄLJES] 3 st 1 oz silvermmynt .9999 ur serien Australian Emu. SISTA SÄNKNING! by Birka
Igår kl. 21:39

Kryptovalutor by gbz
Igår kl. 15:25

Tips på storlek/typ och var jag ska handla mitt silver by antoper
onsdag 12, maj 2021, 23:09:08

Bad jokes. by Tyr
onsdag 12, maj 2021, 20:09:21

[SÄLJES] 4 st 1 oz silvermmynt .999 serien Ruanda Nautical Ounce. SISTA SÄNKNING by Birka
onsdag 12, maj 2021, 14:25:38

[SÄLJES] 1x 5 oz Freedom Girl 2014 Silver shield. SISTA SÄNKNING! by Birka
onsdag 12, maj 2021, 14:22:44

#silversqueeze by JL_GBG
onsdag 12, maj 2021, 11:50:49

[AVSLUTAD] 5 st 1 kilo Silvermynt 999 fine, Koala 2013 Perth Mint. by Brageson
onsdag 12, maj 2021, 08:51:36

Corona, inte ölen by hasse_A
tisdag 11, maj 2021, 19:58:22

Bilder på guld. by M-Ädel
tisdag 11, maj 2021, 19:03:55

Söker [KÖPES] Mythical Creatures - Dragon by Birka