Författare Ämne: Diskussion om Bitcoin  (läst 625671 gånger)

Utloggad TraderRoark

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 86
  • Affärsomdömen: 0
SV: Diskussion om Bitcoin
« Svar #1125 skrivet: söndag 14, mars 2021, 01:14:33 »
Bra inlägg, August.

Det råder f n 30% skatt på kryptovinster i Sverige, som deklararas på K4 blankett. Själv har jag inte tittat på exposure genom ISK, men det är enbart p g a brist av tid, inte p g a brist på kvaliteten på iden.

Själv är jag djupt nere i träsket med många kryptos, inte minst inom DeFi och NFTs. Bitcoin är ju det som nämns i media, men det är inom DeFi och NFT som det är som mest galet och kommer att bli mest galet under perioder det här året.

Ang papperskrypto, så är det inget fel att trejda i det. Det är bara det att om någon kommer med sin Ledger och undrar hur man köper BTC på den, så funkar det inte riktigt med papperskrypto. :) Sen finns det ju andra aspekter med att äga sin krypto.

Oavsett så är temperaturen hög i krypto just nu. Jag ä ALLTID beredd på minst 30-35% correction men BTC ser stark ut för 70k+ och inte minst altcoins ser spännande ut. Bifogar chart på market cap för kryptomarknaden minus BTC. Där man ser två toppar; mcap för altcoins 2018 och den andra toppen är där vi är nu. Vi passerade ATH nyligen och gjorde ett perfekt backtest av ATH från 2018 och de som kan teknisk analys vet att det som väntar är en färd uppåt nu.

Det finns också många positiva nyheter runt krypto, så vi är sannolikt på väg in i en mania fas.

Utloggad TraderRoark

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #1126 skrivet: söndag 14, mars 2021, 11:58:41 »
Lite sjuk historia. För någon månad sedan så höll crypto twitter på att fåna sig med en token some heter SHIBA INU. Det finns 100 triljoner av den och de kostade typ $0.00000000000001 (orkar inte leta upp korrekt antal nollor). Till slut köpte jag 56 miljarder av den bara för att kunna säga till dem att sluta trakassera mig på Twitter.

De har legat i min plånbok och samlat damm sedan dess.

I natt tweetade världens rikaste man om den.
« Senast ändrad: söndag 14, mars 2021, 12:02:43 av TraderRoark »

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1830
  • Affärsomdömen: 197
« Svar #1127 skrivet: söndag 14, mars 2021, 12:11:10 »
Tror han ska skaffa en dogecoin-maskot?

Han har skämtat mycket om Doge på sistone.

/H

Inloggad hasse_A

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 577
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #1128 skrivet: måndag 15, mars 2021, 12:45:06 »

Utloggad TraderRoark

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #1129 skrivet: måndag 15, mars 2021, 13:17:05 »
Förbud mot kryptovaluta på gång i Indien.

https://www.reuters.com/article/us-india-cryptocurrency-ban-idUSKBN2B60R0?taid=604ea38fb7d77200018e502c

Det är väl fjärde gången det händer, och Kina är uppe i runt 17 gånger.

Noise och nonsense, bull market FUD.

« Senast ändrad: måndag 15, mars 2021, 13:26:30 av TraderRoark »

Utloggad laban77

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 387
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #1130 skrivet: onsdag 17, mars 2021, 08:45:07 »
Om man redan har Avanza och vill hänga med i uppgång (nedgång?) för lite kryptovalutor, vad ska man köpa? Det verkar t.ex. finnas flera aktier och certifikat som följer BTC och ETH mer eller mindre exakt. Hur fungerar de egentligen?

Jo jag förstår att det nog rekommenderas att man helst köper BTC direkt, men för enkelhetens skull vill jag bara testa att hänga med i berg-och-dalbanan en stund. Inga stora summor.

Utloggad PennyLane

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 360
  • Affärsomdömen: 74
« Svar #1131 skrivet: onsdag 17, mars 2021, 09:11:08 »
Jag köpte lite Bitcoin Zero certifikat på Avanza för några månader sen för att prova.
Under den tiden jag har haft den så har den följt bitcoin priset.

Det finns säkert certifikat där man kan ta högre risker men det kan vara lite väl
riskabelt just när det gäller bitcoin (i alla fall för mig).
« Senast ändrad: onsdag 17, mars 2021, 09:15:45 av PennyLane »

Utloggad Tyr

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 636
« Svar #1132 skrivet: onsdag 17, mars 2021, 09:35:16 »
Om man redan har Avanza och vill hänga med i uppgång (nedgång?) för lite kryptovalutor, vad ska man köpa?

Jo jag förstår att det nog rekommenderas att man helst köper BTC direkt, men för enkelhetens skull vill jag bara testa att hänga med i berg-och-dalbanan en stund. Inga stora summor.

Jag är inte i Bitcoin, men vad jag förstått så är köp och säljavgifterna för Bitcoin så höga att det inte lönar sig att köpa det direkt och för småslantar.

Jag har också tittat på Bitcoin genom Avanza, men det blev aldrig av några affärer. Och för att spekulera i Bitcoins nedgång så har de inga instrument för det...

Utloggad laban77

• Palladiummedlem
« Svar #1133 skrivet: torsdag 25, mars 2021, 13:17:57 »
Man får tänka på att det är en extra dålig affär att köpa BTC-certifikat och ETH-certifikat på Avanza om inte kursen pekar uppåt. Går kursen i sidled så förlorar man pengar på urholkningseffekten.

Jag har lite placerat där sen några dagar tillbaka men funderar redan på om det är dags att dra sig ur.

Inloggad glimbert

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 357
  • Affärsomdömen: 19
« Svar #1134 skrivet: torsdag 25, mars 2021, 14:43:47 »
Man får tänka på att det är en extra dålig affär att köpa BTC-certifikat och ETH-certifikat på Avanza om inte kursen pekar uppåt. Går kursen i sidled så förlorar man pengar på urholkningseffekten.

Jag har lite placerat där sen några dagar tillbaka men funderar redan på om det är dags att dra sig ur.
Det är väl ingen holk i XBT som saknar hävstång annat än att avgiften är hög? Sedan har den ju visat sig inte alltid följa bitcoin-priset fullt ut.

Utloggad PennyLane

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 360
  • Affärsomdömen: 74
« Svar #1135 skrivet: torsdag 25, mars 2021, 14:58:28 »
Om värdet på certifikatet har gått ned fast BTC kursen går i sidled kan det bero på annat än bitcoin, det beror vad certifikatet baserar värdet på (ibland beror det på andra valutor).

Många tror att bitcoin får ett bra år i år men många är också oroliga för att det har varit så få dippar. Det är inte normalt för bitcoin, vissa tror att det kan komma en större nedgång, andra tror inte det.

Comex Bitcoin futures stänger imorgon fredag, bitcoin går ofta ned just den veckan.

Det är alltid svårt att veta vilket håll bitcoin ska gå åt, ingen vet säkert.

Utloggad laban77

• Palladiummedlem
« Svar #1136 skrivet: torsdag 25, mars 2021, 15:21:48 »

Det är väl ingen holk i XBT som saknar hävstång annat än att avgiften är hög? Sedan har den ju visat sig inte alltid följa bitcoin-priset fullt ut.

Jo visst är det väl det? Även om hävstången är 1 så viktas det om i slutet av dagen, och därför urholkningseffekt. Att hävstången är x1 innebär bara att skadan inte är lika stor som vid högre x.

Utloggad TraderRoark

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #1137 skrivet: torsdag 25, mars 2021, 18:59:07 »
Vi är inne i sjätte BTC dippen för 2021 just nu. Under 2017, som var senaste bull market året, så hade vi totalt 18 dippar under hela året. Räknar här 10-40% dippar.

Futures stänger imorgon, så det kan alltid leda till ytterligare nedpressning av priset. Många förväntar sig en botten mellan 42-48k.

Vi ser också 100-tals nya projekt poppa upp och stor aktivitet på altcoins. Vi ligger runt ATH för altcoins mcap och har backtestat support.

Personligen tror jag på galen marknad April-Juni/Juli. BTC kommer få all uppmärksamhet, men det är i microcaps som 100xarna finns.

Vi har Uniswap v3, Coinbase NASDAQ listing inom kort, Paypal Merchants, fortsatt utveckling inom MasterCard och VISA och inte minst flera stora företag som har köpt in sig som förmodligen annonserar sina köp inom kort. Sedan L2 lösningar för ETH men de vågar man aldrig sätta en tidsram för...

Låt spelet börja.

Utloggad Sarek

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1778
  • Affärsomdömen: 25
  • Medlem #100
« Svar #1138 skrivet: torsdag 25, mars 2021, 19:23:22 »
Terminskontrakt har utgångsdatum i motsats till aktier som handlas fortlöpande.

Ett kontrakts utgångsdatum är den sista dagen du kan handla det kontraktet och det inträffar vanligtvis den tredje fredagen i utgångsmånaden.

Kalender för Bitcoin Futures utgångsdatum:
26:e mars 2021   sedan 25:e juni 2021

Enligt mina korta cykler för Bitcoin så visar de på en nedgångsperiod för hela nästa vecka.

Utloggad laban77

• Palladiummedlem
« Svar #1139 skrivet: fredag 26, mars 2021, 11:36:49 »
Vad tror ni om att haka på en warrant eller mini future för BTC när kurvan börjar vända uppåt igen? Avanza har t.ex. MFL BTC1 VT4 (listas under warranter vid sökning, men visst är det en mini future?) Har någon testat? Som jag förstår har de inte någon urholkning som certifikat har.

Förlåt om det blir lite börsskola här, men hur skiljer sig de här två typerna från en vanlig fond rent praktiskt för mig som köpare/säljare? Jag har läst lite och förstår ju att det är något helt annat än en fond/aktie rent definitionsmässigt.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Ny här by antoper
Idag kl. 10:23

Ruthenium by Canvas
Idag kl. 02:15

Corona, inte ölen by JL_GBG
Igår kl. 23:21

Kryptovalutor by sff123
Igår kl. 15:44

Banken blir otillgänglig. by Hodja
Igår kl. 15:21

Vad sker med Kanadabörsen i händelse av USD-ras? by Sverre
Igår kl. 14:58

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
Igår kl. 13:58

KÖPES Sovereigner by Xrim
Igår kl. 10:40

Hur och vad ska investera pengar på? by Tole
Igår kl. 09:45

BIS Basel III by DEScypher
Igår kl. 00:04

[Säljes] 2020/2021Australian Coinbars, 2021 Silver Panda.Banköverföring & Swish. by Cyberdyne
fredag 11, juni 2021, 22:06:06

Bad jokes. by AndrewJackson72
torsdag 10, juni 2021, 18:40:18

Oväntat stort inflationslyft i USA by AndrewJackson72
torsdag 10, juni 2021, 18:36:16

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by Stacker
onsdag 09, juni 2021, 22:34:41

Skatt på ISK by Stacker
onsdag 09, juni 2021, 22:07:18