Författare Ämne: Diskussion om Bitcoin  (läst 640031 gånger)

haberdasher

• Gäst
SV: Diskussion om Bitcoin
« Svar #1050 skrivet: måndag 11, januari 2021, 20:09:17 »
Det bästa med bitcoin är ändå demokratiaspekten enligt mig, särskilt med tanke på hur big tech härjar nu med sina utrensningar. Tänk er motsvarande situation fast finansiellt och i en värld där kontanter inte finns. Är du stämplad av systemet kommer du inte få göra ekonomiska transaktioner inom systemet.  :o

Din tillgång till Internet och el styrs också av systemet. Den demokratiska aspekten av blockkedjor behöver en hel del sträckningar innan oberoende från systemet uppnås.

Absolut, men det är betydligt svårare att se till att en person inte kommer åt internet någonstans över huvud taget. Torde vara närmast omöjligt. Man kan ju koppla upp sin dator mot ett gratis WIFI på stan t.ex. för att flytta sina bitcoin.

Om systemet verkligen ville göra livet svårt för någon är det möjligt att göra det på flera sätt med hjälp av bakdörrar. Man måste vara riktigt hardcore och använda ett alternativt BIOS för att undvika Big Mother.

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2934
  • Affärsomdömen: 109
« Svar #1051 skrivet: måndag 11, januari 2021, 20:20:27 »
Gå in på Blockchain.com. Registrera dig och du får en "wallet". Sedan kan du handla BTC därifrån.
(Glöm ej att skriva ner koderna, 12 ord, för plånboken).

Funderar på att gå över från etoros wallet till blockchain. Etoro skyltar med sin säkerhet, men man kan dock inte skriva ner sin egen kod (vilket de anger är av säkerhetsskäl). Såg att det går att få ränta på sin krypto på blockchain, är det något du nyttjar?

Nej jag har ingen koll på någon ränta. Var mer intresserad av BTC för ett par år sedan och sålde det mesta av mitt innehav då när kursen stod högt. Lämnade då lite BTC kvar på kontot och simsalabim har det nu växt med ca 500 %  :)
Blockchain.com har alltid fungerat bra för mig och jag tackar Mega n för tipset.
« Senast ändrad: måndag 11, januari 2021, 20:34:13 av Birka »

Utloggad Tole

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 112
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #1052 skrivet: måndag 11, januari 2021, 22:14:42 »
Gå in på Blockchain.com. Registrera dig och du får en "wallet". Sedan kan du handla BTC därifrån.

Funderar på en hardware wallet. Ledger Nano S eller X. Men vilken ska man välja? Tror inte jag behöver så avancerade grejer iom att jag ska sätta en skvätt med pengar där och sedan glömma den i fem år typ.

Innan du bestämmer dig så jämför avgifter. Det varierar stort mellan de olika handelsplatserna. Någon tar 7% i insättingsavgift för swish t.ex. Många tar även ett par 3-5% för kortinsättning.  Även köpavgiften varierar.

Det billigaste jag hittat är CoinbasePro. Jag föröver till Revolut gratis, växlar där gratis till EUR, gör en SEPA överföring gratis till CoinbasePro och för sedan direkt över till min hårdvaruplånbok.
Total transaktionskostnad för detta är för köpet 0,5% och 0,15€ för att föra över BTCtill min egen plånbok.

Jag har Ledger Nano S som hårdvaruplånbok. Ser inget behov av blåtand för mig. Det skulle vara för att kunna använda paddan, nu behöver jag starta datorn. Men det är inte ofta jag behöver använda plånboken, bara när du ska föra ut från den, inte in. Även att jag tänkte att med blåtand så blir det ett batteri som åldras. Om man bara ska låta allt stå är det bättre utan batterier som strular och är slut när man ska använda den om några år.
Däremot köpte jag ett trepack när de hade extrapris för tre. En jag har framme och två på andra ställen.

« Senast ändrad: måndag 11, januari 2021, 22:17:53 av Tole »

Inloggad Mark

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 83
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #1053 skrivet: tisdag 12, januari 2021, 11:54:50 »

Funderar på en hardware wallet. Ledger Nano S eller X. Men vilken ska man välja? Tror inte jag behöver så avancerade grejer iom att jag ska sätta en skvätt med pengar där och sedan glömma den i fem år typ.

Innan du bestämmer dig så jämför avgifter. Det varierar stort mellan de olika handelsplatserna. Någon tar 7% i insättingsavgift för swish t.ex. Många tar även ett par 3-5% för kortinsättning.  Även köpavgiften varierar.

Det billigaste jag hittat är CoinbasePro. Jag föröver till Revolut gratis, växlar där gratis till EUR, gör en SEPA överföring gratis till CoinbasePro och för sedan direkt över till min hårdvaruplånbok.
Total transaktionskostnad för detta är för köpet 0,5% och 0,15€ för att föra över BTCtill min egen plånbok.

Jag har Ledger Nano S som hårdvaruplånbok. Ser inget behov av blåtand för mig. Det skulle vara för att kunna använda paddan, nu behöver jag starta datorn. Men det är inte ofta jag behöver använda plånboken, bara när du ska föra ut från den, inte in. Även att jag tänkte att med blåtand så blir det ett batteri som åldras. Om man bara ska låta allt stå är det bättre utan batterier som strular och är slut när man ska använda den om några år.
Däremot köpte jag ett trepack när de hade extrapris för tre. En jag har framme och två på andra ställen.

Så de andra  två är kopior om den första kommer på villovägar?

Utloggad Tole

• Silvermedlem
« Svar #1054 skrivet: tisdag 12, januari 2021, 12:25:21 »

Så de andra  två är kopior om den första kommer på villovägar?

Jo, eller blir stulen eller brinner upp.

Du behöver ingen reserv egentligen. Du  kan köpa en till om/när det blir aktuellt och återskapa då. Men jag ville ha två redan från start. Tre är overkill, men när jag köpte fick jag tre för samma pris som två.

Utloggad Tyr

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 665
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #1055 skrivet: torsdag 14, januari 2021, 18:36:06 »
Stefan Thomas är en datorprogrammerare från San Francisco, och för ett decennium sedan fick han 7002 Bitcoins i betalning för att göra en video som förklarar hur kryptovalutan fungerar. När han fick betalt var de värda omkring 2- 6 dollar styck. Han gömde dem i sin "digitala plånbok" och glömde bort dem.

Idag är en Bitcoin åter uppe i över 39.000 USD, och innehållet i hans plånbok är värt  7002 x 326430 = 2.285.000.000 SEK. Alltså över 2 miljarder svenska kronor.

Det är bara det att Thomas har glömt lösenordet som låser upp hans förmögenhet. Hårddisken IronKey där han har lagrat sina Bitcoin har en säkerhetsfunktion där man endast har 10 försök att skriva in rätt lösenord, annars raderas allt på disken och han har redan angett fel lösenord åtta gånger.

Thomas säger att han har provat sina åtta mest använda lösenord för att komma åt sin IronKey-hårddisk, men alla har visat sig vara fel.

Efter publiceringen av Thomas situation, sade Alex Stamos, en internetsäkerhetsexpert vid Stanford Internet Observatory, att han kunde knäcka lösenordet inom sex månader om Thomas gav honom 10% av den digitala förmögenheten.

Billig lösning, om man inte med säkerhet kommer på lösenordet själv. Jag tror emellertid att det kan finnas en ännu mer billig lösning. Jag har hört talas om att om man låter sig hypnotiseras så kan man under hypnosen ledas tillbaka till en tidpunkt långt tillbaka, och då uppleva den tiden som om det vore idag. Jag kanske skall tipsa honom om en billigare lösning och med den bara ta 1 % av förmögenheten i betalning… ;- )

Programmer has two guesses left to access his valuable bitcoin wallet

Utloggad TraderRoark

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 86
« Svar #1056 skrivet: fredag 05, februari 2021, 22:02:57 »
Viktigast om man köper bitcoin är väl ändå att man har förmåga att verkligen ha is i magen när det rasar för på kort sikt kan den ju tappa 90 %.

Det bästa med bitcoin är ändå demokratiaspekten enligt mig, särskilt med tanke på hur big tech härjar nu med sina utrensningar. Tänk er motsvarande situation fast finansiellt och i en värld där kontanter inte finns. Är du stämplad av systemet kommer du inte få göra ekonomiska transaktioner inom systemet.  :o

Nu är jag lite djävulens advokat här, men det bästa med bitcoin är att det inte är demokratiskt, utan decentraliserat. Det betyder att ingen, oavsett hur många de nyttiga idioterna och fascisterna är, kan censurera mig.

Utloggad TraderRoark

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #1057 skrivet: fredag 05, februari 2021, 22:16:49 »
Jag jobbar, investerar, tradar, andas och lever krypto sedan 2016. Som konsult så har mina fakturor har varit 100% krypto sedan tidigt 2017. Hjälper gärna nybörjare som har frågor och diskuterar gärna krypto med veteraner.

Den här bullmarknaden är fin hittills. Jag har cashat ut lite 10x påsar så man kan sova lugnt och köpa ädelmetaller, men har stora summor kvar i marknaden, för vi har antagligen bara börjat. Någon annan som är seriös i krypto här?

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1832
  • Affärsomdömen: 198
« Svar #1058 skrivet: lördag 06, februari 2021, 09:36:29 »
Kul! Jag har varit med på resan sedan 2011...

Vore intressant vad du tycker om Bitcoin(den variant som beskrivs i Satoshis whitepaper).

Vilken/vilka kryptovaluor är idag användbara och vilka är bara spekulationsverktyg? Vilka har framtiden för sig och vilka kommer försvinna av olika orsaker(exit scams, tillslag av regeringar/lagar eller att de inte skalar för verklig användning etc.)

/H

Utloggad TraderRoark

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #1059 skrivet: lördag 06, februari 2021, 11:10:55 »
Trevligt. :)

När du säger Bitcoin, så förmodar jag att du menar BTC och inte någon fork. Pratar vi om någon annan så får du säga till.

Vad jag anser om BTC är en stor fråga som jag kan skriva några böcker om. I korthet så anser jag att BTC är den säkraste blockchainen i världen och, så länge vi har ett Internet, den hårdaste formen av pengar som finns. Jag tror att vi just nu håller på att forma nästa rusning uppåt på BTCUSD.

När jag investerar så har jag ett 3-4 årsperspektiv och jag investerar för att utöka mina tillgångar, så när jag säger lyckas så avser jag den tidsperioden med huvudkriteriet att krypton ökar i pris.

Som store of value så tror jag att kriget är över. Det är och blir BTC. Visionen har förändrats sedan 2009, och jag tror att BTC kommer att ses som digitalt guld framför allt. Jag tror att betalningssystem kommer att utvecklas för snabba och billiga transaktioner så det användingsområdet kommer att finnas, men för mig så ser jag det som digitalt guld framför allt.

När det gäller denetraliserade plattformar så är vinnaren mer oviss. ETH dominerar men har ju konkurrens från ADA och DOT framförallt. Jag har svårt att se ETH försvinna inom en snar framtid och jag har ackumulerat ETH under 2 års tid med $170 i snitt. För min tidsram så behöver jag inte veta vilken som vinner eller om det blir flera vinnare. Jag håller ETH och ADA och båda går ju sjukt bra just nu och jag tror att det finns mycket bensin kvar i tanken för båda.

När det gäller de övriga 8300 valutorna så ser jag dem ur ett perspektiv, och det är att tjäna pengar. Några kommer att lyckas på lång sikt, en stor majoritet kommer att gå till nära noll, men de allra flesta kommer att öka massivt i pris först.

Utloggad TraderRoark

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #1060 skrivet: lördag 06, februari 2021, 11:20:52 »
Jag måste väl nämna ChainLink i sammanhanget och inte inkludera dem med de 8300... Jag tror att LINK kommer att förändra liv inom en snar framtid. Den är redan en bra bit på vägen.

Utloggad Tole

• Silvermedlem
« Svar #1061 skrivet: lördag 06, februari 2021, 11:40:12 »

Jag tror att vi just nu håller på att forma nästa rusning uppåt på BTCUSD.

...........

Som store of value så tror jag att kriget är över. Det är och blir BTC.
............

Jag håller ETH och ADA och båda går ju sjukt bra just nu och jag tror att det finns mycket bensin kvar i tanken för båda.

Här ser jag lite motsättningar i ditt resonemang.

Du ser BTC både som ”store of value” och för ”spekulation” på stor värdeökning. Detta är för mig två olika saker. Store of value är för mig lite tråkigt investering men som är hyfsad säker och förhoppningsvis inflationsskyddad. Det betyder men låg volatilitet.

Investering för värdeökning är lite motsatsen, dvs högre volatilitet och chans på bra avkastning, men även större risk för värdeminskning. En investering som både är säker mot nedgång, dvs värdebevarande, och har har stor uppsida är ju drömmen. Men hittills har jag inte hittat någon sådan. Det närmsta jag kommit har varit skog och fastigheter under långa perioder från 70 talet och fram till nyss. Men inte idag.

Angående ETH,ADA och LINK  får du gärna utveckla hur och varför du bedömer dessas värdeförändring framöver i förhållande till BTC. Jag kan absolut inget om dessa.

Utloggad TraderRoark

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #1062 skrivet: lördag 06, februari 2021, 12:24:02 »
Hej Tole,

Jag förstår vad du menar. BTC är en mycket ung marknad med en hög grad av spekulation och innovation ännu. När det kommer till kryptovärlden, så är BTC SoV. Det är BTC som bestämmer takten på marknaden och är majoriteten av market cap. Många som investerar i krypto ser det som en aktivitet för att öka mängden BTC de äger. Så, jag är lite motsägelsefull i det jag säger, men det beror på perspektiv. Jag lever mest i kryptovärlden och där ser vi BTC som mest stabil och framför allt den krypton som finns här om 3, 5, 10, 25, 100 år.

För nu så kan man väl säga att BTC är SoV för oss i krypto och mer spekulation för allmänheten. Jag tror att BTC kommer att ses som digitalt guld mer och mer av båda grupperna ju längre tiden går. Dock så tror jag att man kan vidga definitionen av SoV bortom såsom du ser det. Sen är ju inte guld utan volatilitet heller.

Om vi pratar SoV såsom du definierar det så är det inte BTC vi pratar om. En dag tror jag vi kommer att se BTC hitta sitt värderange med lägre volatilitet såsom guld, men just nu pratar vi ju price discovery med massiv volatilitet.

Ang ETH och ADA så tror jag att de kommer att ge livsförändrande värdeökningar i USD inom en snar framtid. De har ju nästan redan gjort det. :) Jag tror även att de kommer att gå bra gentemot BTC då altcoins generellt droppar mot BTC under bear markets, sedan rusar BTC och trycker ner altcoins vidare, följt av altcoins som ökar i värde. Nu finns det inte så mycket historia att gå på, men ETH och ADA har ju en cykel bakom sig och om du tittar på deras BTC charts, så ser du att det finns rejäl uppsida mot BTC i båda två.

ETH och ADA borde mer ses som plattformar där vem som helst kan utveckla appar och olika produkter och där native ETH/ADA används som bränsle/säkerhet etc på plattformen. Eftersom de är nätverk till större grad än BTC är så anser många att de borde värderas på annat sätt, med Metcalfe's law i åtanke. Jag tror att det ligger en del i detta och jag tror att ETH och ADA kommer att förändra liv på USD nivå och jag tror även att att båda kommer att outperforma BTC den här bullcykeln. Det är inte "blind tro" utan det finns prishistoria och vettiga argument för den åsikten. Jag är dock mer än nöjd med om vi bara ser det förstnämnda. :)

LINK hamnar i en annan kategori. I korthet är LINK i klassen "Oracle". Det finns flera oracles, men LINK gör det helt enkelt bäst, och det råder konsensus om det i industrin. I korthet så är blockchains extremt bra på att hantera information som finns inom sin blockchain, men extremt dåligt på att hantera information utanför sin blockchain. Det är en svag punkt, öppen för manipulation. Med decentraliserad finance (DeFi) på frammarsch är detta något som måste lösas, och det är precis vad LINK gör. De möjliggör det, på ett decentraliserat sätt, att kommunicera data från den externa världen, såsom prisinformation, på ett säkert och decentraliserat sätt som inte kan manipuleras utan extrema resurser.

Oracles är ju en helt ny grupp som ingen vet, men många låtsas, hur de ska/kan värderas. Det är ett högriskplay, med ENORM potential. Själv har jag snittat $2.30 köp på mina LINK, vi tradar idag runt $25 och det finns helt enkelt ingen historia att gå på för att uppskatta LINK's värde imorgon, om 6 månader eller om 10 år. Jag har sålt några för att ligga i vinst oavsett vad som händer, men jag är av åsikten att LINK med stor säkerhet kommer att se tresiffrigt värde under 2021-22. Fyrsiffrigt värde är inte något jag räknar med, men inte omöjligt.

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1832
  • Affärsomdömen: 198
« Svar #1063 skrivet: lördag 06, februari 2021, 13:16:11 »

När du säger Bitcoin, så förmodar jag att du menar BTC och inte någon fork. Pratar vi om någon annan så får du säga till.

Vad jag anser om BTC är en stor fråga som jag kan skriva några böcker om. I korthet så anser jag att BTC är den säkraste blockchainen i världen och, så länge vi har ett Internet, den hårdaste formen av pengar som finns. Jag tror att vi just nu håller på att forma nästa rusning uppåt på BTCUSD.

BTC har nätverkseffekten och kan mycket väl fortsätta upp tack vare sitt "digital gold"-tema. Tyvärr så funkar ju inte BTC längre till det som det var tänkt för från början. Begränsat antal transaktioner, inte längre garanterat spårbar pga segwit, lightning) samt  tappat möjligheten till sekundsnabba betalningar. Tyvärr så tappade Bitcoin momentum och med sina begränsningar så
öppnades marknaden upp för alla dessa altcoins.
BTC kan bli en reservvaluta men där vanligt folk inte direkt använder BTC för transaktioner (för dyrt) utan går genom andra 3-parter som fungerar som banker (ex paypal) offchain-transaktioner. BTC fungerar som ett spekulationsverktyg men inte för daglig användning.

Jag är däremot mycket mer imponerad av BSV som driver utvecklingen framåt med gamla(återställda funktioner i Bitcoin). Tusentals transaktioner per sekund, låga avgifter, snabba betalningar och innovationer som BSV-driven twitter(Twetch) BSV-driven Instagram(Relica World), BSV-driven YouTube(Streamanity), Peergame direktspel etc etc... Pew pew där du kan skicka
tusentals betalningar till alla som angivit sitt(Handcash handle) i en Twitter-tråd för några ören i transaktionskostnad.
BitCoin SV är enligt min åsikt det riktiga BitCoin och då har jag varit med ett tag och minat Bitcoin själv 2011-2013.

När det gäller alla kopior och varianter så visst kan man spela på dem(och tjäna pengar) men jag har inte sett någon större användbarhet hos dem som inte görs/kan göras med riktiga BitCoin.

Jag har fortfarande lite BTC kvar men mitt focus nu är BSV. Andra coins får andra leka med...

/H
« Senast ändrad: lördag 06, februari 2021, 13:19:07 av mega_n »

Utloggad TraderRoark

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #1064 skrivet: lördag 06, februari 2021, 13:46:09 »

BTC har nätverkseffekten och kan mycket väl fortsätta upp tack vare sitt "digital gold"-tema. Tyvärr så funkar ju inte BTC längre till det som det var tänkt för från början. Begränsat antal transaktioner, inte längre garanterat spårbar pga segwit, lightning) samt  tappat möjligheten till sekundsnabba betalningar. Tyvärr så tappade Bitcoin momentum och med sina begränsningar så
öppnades marknaden upp för alla dessa altcoins.
BTC kan bli en reservvaluta men där vanligt folk inte direkt använder BTC för transaktioner (för dyrt) utan går genom andra 3-parter som fungerar som banker (ex paypal) offchain-transaktioner. BTC fungerar som ett spekulationsverktyg men inte för daglig användning.

Jag är däremot mycket mer imponerad av BSV som driver utvecklingen framåt med gamla(återställda funktioner i Bitcoin). Tusentals transaktioner per sekund, låga avgifter, snabba betalningar och innovationer som BSV-driven twitter(Twetch) BSV-driven Instagram(Relica World), BSV-driven YouTube(Streamanity), Peergame direktspel etc etc... Pew pew där du kan skicka
tusentals betalningar till alla som angivit sitt(Handcash handle) i en Twitter-tråd för några ören i transaktionskostnad.
BitCoin SV är enligt min åsikt det riktiga BitCoin och då har jag varit med ett tag och minat Bitcoin själv 2011-2013.

När det gäller alla kopior och varianter så visst kan man spela på dem(och tjäna pengar) men jag har inte sett någon större användbarhet hos dem som inte görs/kan göras med riktiga BitCoin.

Jag har fortfarande lite BTC kvar men mitt focus nu är BSV. Andra coins får andra leka med...

/H

Det stämmer att målbilden för BTC har förändrats sedan 2009. Det råder ju mycket diskussion om det här, men för mig är det inget märkvärdigt. Om man förväntar sig att en mans föreställning om något inte kan förändras efter ett decennium och 700 miljarder i market cap senare, så vet jag inte riktigt hur man resonerar. Speciellt inte i ett open source projekt.

Jag ser det inte som att om BTC hade scalat mer så hade inte marknaden öppnat upp för andra. Möjligen BCH och BSV men inte andra krypto då det dyker upp nya ideer och användningsområden. Du kan ju inte förvänta dig att Henry Ford visste hur bilmarknaden skulle se ut idag och rätta alla ord och åsikter om det för 80 år sedan.

Jag delar dina observationer om situationen, men inte din analys. Det är möjligt att BCH, BSV kommer att ha ett användingsområde i framtiden och kan vara en god investering, men att de skulle ersätta BTC ser jag inte på kartan. Vad BTC gör bra är säkerhet, och jag delar fullt den synen att säkerhet är nummer ett nu när seriösa summor och seriösa spelare ska med i leken. Scaling och snabbhet kommer att förbättras i BTC, men det är inte det viktigaste. Det kan ju bli så att BTC blir ett SoV och att man helt låter andra valutor finna uppgifter som komplementerar, såsom som superbilliga och snabba transaktioner, som inte kräver 100% säkerhet.

Vi får se helt enkelt. Detta är ju saker med många rörliga delar och inget vet de slutgiltiga svaren. De får vi när vi har provat några tusen olika synvinklar och helt enkelt märker vad marknaden tycker är bäst.

Min åsikt är att BTC inte ska ha som mål att vara den enda krypton som gör allt bäst. Jag är av den åsikten för att jag tror det är omöjligt. Jag tycker att rätt väg framåt är att BTC gör vad BTC gör bäst.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Är EU på väg att urarta fullständigt??? by Mark
Idag kl. 03:12

[Köpes] Boliden Silvertacka 250g/500g by august
Igår kl. 20:22

Tavex konstigt låga priser by maggan
torsdag 29, juli 2021, 09:39:52

1 oz silver mynt perth mint serien mytologiska djur by dmannen74
onsdag 28, juli 2021, 09:48:22

Alternativ till bankfack by DEScypher
måndag 26, juli 2021, 19:20:31