Författare Ämne: Sverige - Hur mår vi ekonomiskt?  (läst 370484 gånger)

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1799
  • Affärsomdömen: 49
SV: Sverige - Hur mår vi ekonomiskt?
« Svar #795 skrivet: söndag 11, april 2021, 20:30:05 »
Med det sagt, så ska vi välkomna all laglig business i Sverige.
Skall vi "välkomna laglig business" så skall jag föreslå ett alternativt regeringsbeslut till det jag skrev i Svar #792 om att stänga dörren för fler datahallsetableringar i Sverige.

Man beslutar helt enkelt att man tar bort elskattereduktionen för serverhallar för nya etableringar. Då blir det självsanering.
...
Jag håller med om detta (det var ju ungefär vad jag sade med ”lika regler för alla”), men samtidigt så misstänker jag att det inte är riktigt så enkelt. Politikerna som ingår såna här överenskommelser är amatörer, men motparten är det inte. Så jag är övertygad om att det finns garantiklausuler som lovar minimal beskattning i X år annars högt vite.

Min uppfattning är att varje gång som folkvalda politiker skall förhandla affärsuppgörelse med privat motpart så... åker politikern dit. Dvs vi skattebetalare och medborgare åker dit. Orsaken är att politikern inte har ”skin in the game”, utan hans målsättning är att se bra ut mot sina väljare. Det gör att företaget (t ex Facebook) och politikern egentligen är på samma sida: båda vill att avtal skall träffas, no matter what. Motparten är vi skattebetalare. Och vi saknar i praktiken representation i förhandlingen.

Vad det gäller detta med ”de politiker vi förtjänar” så är det ju närmast en truism. Problemet är snarare att allihop är av samma skrot och korn. Detta gör att jag inte för ett ögonblick tror på att ”bara parti X kom till makten så skulle det bli bättre”. Inte så, allihop är usla och den enda räddningen vore att få bort politikerna ur ekvationen (dvs i praktiken ett förbud mot politisk inblandning i affärsuppgörelser).

Men jag är inte  helt naiv, jag är plågsamt medveten om att chansen för det är ungefär lika stor som att barnens påskägg skulle överleva till Annandag Påsk (dvs noll).

Inloggad TraderRoark

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 81
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #796 skrivet: måndag 12, april 2021, 10:57:53 »
Ni säger ju det själva. Problemet är att politiken är inblandad i ekonomin. Så länge man har ett korrupt och inkompetent system by design, så kommer dessa problem att kvarstå. Jag slutade hetsa upp mig över sånt för många år sedan, speciellt i Sverige, då jag har hittat typ tre andra personer som skulle kunna tänka sig fria marknader i Sverige. :)

Utloggad Tole

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 101
« Svar #797 skrivet: måndag 12, april 2021, 12:07:49 »

Problemet är snarare att allihop är av samma skrot och korn. Detta gör att jag inte för ett ögonblick tror på att ”bara parti X kom till makten så skulle det bli bättre”. Inte så, allihop är usla och den enda räddningen vore att få bort politikerna ur ekvationen (dvs i praktiken ett förbud mot politisk inblandning i affärsuppgörelser).

Att få bort politikerna ur ekvationen lär inte gå, då det är politiken som sätter spelplanen. Men givetvis ska de hålla sig borta från enskilda affärer. I andra situationer skulle ett liknade agerande kallas för ministerstyre, men inte här.

För att ändra detta och belysa problematiken som du tar upp måste dock dessa vansinnigheter och dess resultat tas upp och belysas i media betydligt mer än vad det gör. Kanske skulle en politiker eller minister kunna bli ekonomiskt ansvarig för sina uppenbara bristande beslut om de inte beviljas ansvarsfrihet, likt en bolagsstyrelse? Nu riskerar de inte mer än att bli bortröstade i nästa val, men ingen större risk än så tar de.

Så kommer det givetvis inte att bli, men tanken är lockande.

Men man måste åtminstone sätta blåslampan på de som gör sådana vansinniga avtal att framtida politiker tänker sig för innan de gör något likande dumt.

Utloggad Tyr

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 602
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #798 skrivet: måndag 12, april 2021, 14:33:27 »
För att ändra detta och belysa problematiken som du tar upp måste dock dessa vansinnigheter och dess resultat tas upp och belysas i media betydligt mer än vad det gör. Kanske skulle en politiker eller minister kunna bli ekonomiskt ansvarig för sina uppenbara bristande beslut om de inte beviljas ansvarsfrihet, likt en bolagsstyrelse?

Maud Olofsson var den minister som godkände Nuon affären trots varningar inför köpet av konsultfirman McKinsey samt dessutom av en egen utredning gjord av en tjänsteman på näringsdepartementet. Enligt Vattenfalls senare framlagda rapport betalade de ett överpris på hela 53 miljarder.

Det skulle Maud få jobba länge för om hon personligen bli skulle betalningsansvarig för den mycket dåliga affären...
Till det kommer samgåendet mellan den svenska Posten och Post Danmark med katastrofalt dåligt resultat för svensk del. Det var också dåvarande näringsminister Maud Olofsson som stressade igenom den skapelsen PostNord.

Utloggad Tole

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 101
« Svar #799 skrivet: måndag 12, april 2021, 15:13:06 »
För att ändra detta och belysa problematiken som du tar upp måste dock dessa vansinnigheter och dess resultat tas upp och belysas i media betydligt mer än vad det gör. Kanske skulle en politiker eller minister kunna bli ekonomiskt ansvarig för sina uppenbara bristande beslut om de inte beviljas ansvarsfrihet, likt en bolagsstyrelse?

Maud Olofsson var den minister som godkände Nuon affären trots varningar inför köpet av konsultfirman McKinsey samt dessutom av en egen utredning gjord av en tjänsteman på näringsdepartementet. Enligt Vattenfalls senare framlagda rapport betalade de ett överpris på hela 53 miljarder.

Det skulle Maud få jobba länge för om hon personligen bli skulle betalningsansvarig för den mycket dåliga affären...
Till det kommer samgåendet mellan den svenska Posten och Post Danmark med katastrofalt dåligt resultat för svensk del. Det var också dåvarande näringsminister Maud Olofsson som stressade igenom den skapelsen PostNord.

När jag skrev det kom jag även att tänka på Carl Bildts utförsäljning av försvarets fastigheter till låga priser, som nu återköps eller ersätts till mångdubbelt mer.

Som jag skrev så är det inte realistiskt att det skulle bli så, men en trevlig tanke att leka med. Hade Swedbanks VD Birgitte Bonnesen stämts och förlorad så hade även det kunnat röra sig om för en privatperson hissnande stor summa  Skillnaden är att politiker tar igen egen risk när de tar beslu, det gör övriga.

Inloggad Au

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 96
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #800 skrivet: måndag 12, april 2021, 17:27:56 »
Med de senaste inläggen i åtanke borde tjänstemannaansvaret återinföras. Det var 1976 denna togs bort och trotts att Riksdagen ställt sig bakom en motion 2015 så förhalar våra folkvalda att den återinförs.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/aterinforande-av-tjanstemannaansvaret_H3023213

Inloggad DEScypher

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 94
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #801 skrivet: måndag 12, april 2021, 20:46:16 »
Med de senaste inläggen i åtanke borde tjänstemannaansvaret återinföras. Det var 1976 denna togs bort och trotts att Riksdagen ställt sig bakom en motion 2015 så förhalar våra folkvalda att den återinförs.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/aterinforande-av-tjanstemannaansvaret_H3023213

Ansvar? Hujeda mig! Det låter alldeles för riskabelt! *sagt med viss ironi*
Vart är min fallskärm?

;-)

DEScypher

Utloggad RuttenFisk

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 22
« Svar #802 skrivet: torsdag 15, april 2021, 15:00:42 »
De så kallde politikerna kommer ur den så kallade befolkningsmyllan således får befolkningsmyllan de ledare de förtjänar. Således, anklaga inte psykopaterna när
det går åt hellvete utan dem som möjligjorde att psykopaten fick en maktposition.

Med andra ord på många ställen är det medvetna "system fel"som ingen vill förändra.
« Senast ändrad: torsdag 15, april 2021, 15:07:46 av RuttenFisk »

Utloggad Tyr

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 602
« Svar #803 skrivet: fredag 23, april 2021, 11:57:45 »
Cornu tar upp och refererar socialdemokratiska Aftonbladets politiska chefredaktör Anders Lindbergs Twitterinlägg idag.
Han (Anders L.) levererar en så träffsäker och uppriktig analys av Socialdemokraternas (misslyckade) politik de senaste åren att inte ens en politisk motståndare kunde ha gjort det bättre. Jag tyckte att det var kul att läsa och jag

länkar här till Cornus artikel, för den som är intresserad.

Inloggad Au

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 96
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #804 skrivet: fredag 23, april 2021, 23:37:50 »
Cornu tar upp och refererar socialdemokratiska Aftonbladets politiska chefredaktör Anders Lindbergs Twitterinlägg idag.
Han (Anders L.) levererar en så träffsäker och uppriktig analys av Socialdemokraternas (misslyckade) politik de senaste åren att inte ens en politisk motståndare kunde ha gjort det bättre. Jag tyckte att det var kul att läsa och jag

länkar här till Cornus artikel, för den som är intresserad.

Jösses! Vem är förvånad? Vi har en svetsare, frilansskribent och musiklärare bakom bakom spakarna!! Sverige har folkvalda med världens sämsta utbildning. Vad förväntar vi oss?

Inloggad Mark

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 60
« Svar #805 skrivet: lördag 24, april 2021, 05:52:03 »
Befolkningsmyllan har ändå lyckats klämma fram politiker som håller statens netto kring noll.

2019 +75 miljarder sek balansnetto (9 nollor).
2020 -36 miljarder sek  balansnetto.

USA har lyckats klämma fram politiker som plöjer statens netto allt djupare.

2019 -23 biljoner USD balansnetto (12 nollor).
2020 -27 biljoner USD balansnetto.

USA har alltså ca 10.000 gånger mer minus än Sverige i dagsläget eller ca 300 gånger mer minus per invånare räknat.
« Senast ändrad: lördag 24, april 2021, 05:54:03 av Mark »

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Hoppsan, vad hände med ädelmetallpriserna ? by AndrewJackson72
Idag kl. 01:26

Bad jokes. by AndrewJackson72
Igår kl. 16:32

Bevara silver i vatten by Birka
Igår kl. 15:23

Möjligt köpa Silver momsfritt i dag? by JohanB
Igår kl. 12:01

Tavex konstigt låga priser by Silverfisken13