Författare Ämne: Val av välgörenhetsorganisation  (läst 7643 gånger)

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1905
  • Affärsomdömen: 49
SV: Val av välgörenhetsorganisation
« Svar #30 skrivet: söndag 02, januari 2022, 10:03:23 »
Sverige har blivit som en välgörenhetsorganisation, delar ut medborgarskap hur som helst. Majoriteten av invandrare som fått medborgarskap kan åka tillbaka till sina länder och leva där fridfullt, det gör dem redan, dem lever som kungar i sina hemländer men är i Sverige och utnyttjar systemet. Skulle du kalla dem för svenskar? Jag tror inte ens att dem själva gör det.
Citera
Flykting skulle vara rätt ord att använda, det jag syftade på. Om exempelvis jag som flykting kommit till Sverige för hjälp eftersom det är osäkert i mitt faderland så behöver jag ingen hjälp längre när det väl blivit säkert i mitt faderland, så därav har jag ingen anledning att stanna kvar, och måste därför återvända. Varför ska jag stanna och utnyttja systemet genom att sitta hemma rösta vänster och samla bidrag för att sedan skicka hem det och leva som kung? Dessa har ingen rätt att kalla sig för svenskar då dem spottar på Sverige. En tid förr hjälpte invandrare att bygga upp det svenska riket, i denna tid förstör dem det. Vill man komma hit för att hjälpa till och främja ekonomin så välkommen, om du är flykting så får du hjälp, men när ditt land blivit säkert kan du lämna tillbaka. Det problemet är, att man ger medborgarskap till fel personer. När dessa personer begår stora brott kan man inte skicka tillbaka dem till deras hemländer, dem tjänar sitt "straff" och kommer ut igen och plågar samhället, sedan bildas det en cirkel. Företag plågas redan av skatter och regleringar, men nu plågas dem också av utpressning. Många folk har lagt ner sin verksamhet på grund av detta. Detta främjar inte ekonomin alls.
Ingenting ovan har vare sig med ädelmetaller eller val av välgörenhetsorganisation att göra (första stycket till trots). Du har givetvis rätt till vilka åsikter du vill, men det innebär inte att detta forum måste agera plattform. Var vänlig och välj en bättre plats när du känner behov av att förklara dessa åsikter för andra.

august

Utloggad agave

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 31
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #31 skrivet: fredag 07, januari 2022, 19:48:08 »
Är det någon som har tips på en bra och effektiv välgörenhetsorganisation?

Jag vill ge en slant till långsiktigt arbete som förbättrar situationen för så många som möjligt utan att locka in folk i bidragsberoende eller tränga ut lokalt jordbruk o dyl.

Jag undviker helst särskilt behjärtansvärda grupper (t ex barn) som alla andra säkert redan ger till, och även forskning (eftersom det är för osäkert).

Politiska/demokratiska välgörenhetsorganisationer kan vara ok - jag gillar demokrati :) Men de stora (ex Amnesty) lyckas alltid kombinera sina bra idéer (yttrandefrihet, aborträtt, etc) med att vara ultravänster så de går bort för mig personligen.

En del av motiveringen för mig att ge pengar är att se till att staten inte får dom, så det måste vara en av skatteverket godkänd (avdragsgill) organisation.
Är det pengar/värden som skulle motivera att starta en egen stiftelse? Då skulle du kunna vända på steken och låta godtyckligt ansökningarna motivera behovet.
Alternativt, ge ut mikrolån med generösa villkor.
Med det sagt. Jag har noll koll på hur avdragsgillt det är. Men om en stiftelse löste Kamprads problem så borde det funka för dig också.

Utloggad cyber

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 792
  • Affärsomdömen: 9
« Svar #32 skrivet: tisdag 11, januari 2022, 10:33:30 »
Statsfinansierat bistånd är hål i huvudet, håller helt med.

Kanske inte alla statligt finansierade biståndsprojekt är hål i huvudet. Var skulle vi (den västerländska världen) ha varit utan Marshallplanen?

Frågan är sannolikt mer om den svenska efterkrigsmodellen är aktuell i dagsläget.

En bra poäng. Men Marshallplanen till stor del politiskt motiverad, för att undvika att Sovjet bredde ut sig. Alltså en på förhand ganska given win-win, till skillnad från när man ger pengar utan att förvänta sig något tillbaka.

Utloggad Truthster

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 186
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #33 skrivet: tisdag 11, januari 2022, 13:49:55 »
Statsfinansierat bistånd är hål i huvudet, håller helt med.

Kanske inte alla statligt finansierade biståndsprojekt är hål i huvudet. Var skulle vi (den västerländska världen) ha varit utan Marshallplanen?

Frågan är sannolikt mer om den svenska efterkrigsmodellen är aktuell i dagsläget.

En bra poäng. Men Marshallplanen till stor del politiskt motiverad, för att undvika att Sovjet bredde ut sig. Alltså en på förhand ganska given win-win, till skillnad från när man ger pengar utan att förvänta sig något tillbaka.

Sovjetunionens spridning i Europa begränsades vid Jaltakonferensen, där sfärerna delades upp.

Det du menar är förmodligen spridningen av kommunismen, och Marshallplanen bidrog då också till att förhindra det, särskilt efter att Västtyskland infört en fri marknadsekonomi.

Jag tror nu mer att Marshallplanen genomfördes i motsats till den lära de allierades krav på Tyskland efter första världskriget innebar. Inget krav på krigsskadestånd från västmakterna utan istället en Marshallplan med dellån men även pengar som länderna fick utan motkrav.

Att ge pengar utan att förvänta sig något tillbaka finns inte riktigt. Du har nog alltid en förväntan om att folk använder pengarna klokt och inte köper alkohol eller droger för pengarna. Det du får tillbaka är känslan av att göra skillnad.  :)
« Senast ändrad: tisdag 11, januari 2022, 14:09:43 av Truthster »

Utloggad Tyr

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 783
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #34 skrivet: tisdag 11, januari 2022, 14:53:28 »
Citat från ovan:
"Att ge pengar utan att förvänta sig något tillbaka finns inte riktigt."

Sida har fått så mycket pengar att fördela att man inte riktigt vet vart de skall gå.
Och så gav de pengar till utvecklingsfonden African Enterprise Challenge Fund, AECF. Våren 2019 rapporterades det sedan om korruption där med enormt höga löner och bonussystem.

År 2018 rapporterades det om organisationen ICTSD, vilken fått närmare 200 miljoner kronor i bistånd genom Sida. Enligt en utredning som gjordes av brittiska myndigheter var vanskötseln av organisationens ekonomi så grov att den gränsade till brott. Sida valde då att avsluta samarbetet med den organisationen

Av Sveriges totala bistånd går cirka 25 miljarder till multilaterala organisationer. Pengarna går direkt in i organisationernas budgetar och det är pengar som är svåra att kontrollera. 

Utloggad Truthster

• Silvermedlem
« Svar #35 skrivet: tisdag 11, januari 2022, 15:14:12 »
Citat från ovan:
"Att ge pengar utan att förvänta sig något tillbaka finns inte riktigt."

Sida har fått så mycket pengar att fördela att man inte riktigt vet vart de skall gå.
Och så gav de pengar till utvecklingsfonden African Enterprise Challenge Fund, AECF. Våren 2019 rapporterades det sedan om korruption där med enormt höga löner och bonussystem.

År 2018 rapporterades det om organisationen ICTSD, vilken fått närmare 200 miljoner kronor i bistånd genom Sida. Enligt en utredning som gjordes av brittiska myndigheter var vanskötseln av organisationens ekonomi så grov att den gränsade till brott. Sida valde då att avsluta samarbetet med den organisationen

Av Sveriges totala bistånd går cirka 25 miljarder till multilaterala organisationer. Pengarna går direkt in i organisationernas budgetar och det är pengar som är svåra att kontrollera.

Sverige har genom åren varit bland de största vapenexportörerna per capita i världen. Att Sverige har gett 1% av sin BNP årligen till "välgörenhet" utan att få tillbaka något är helt enkelt svårt att tro.

Utloggad Tyr

• Guldmedlem
« Svar #36 skrivet: tisdag 11, januari 2022, 15:32:20 »
Sverige har genom åren varit bland de största vapenexportörerna per capita i världen. Att Sverige har gett 1% av sin BNP årligen till "välgörenhet" utan att få tillbaka något är helt enkelt svårt att tro.

De största köparna av svenskt krigsmateriel 2020 är: 
1) Förenade Arabemiraten 2) USA 3)Brasilien 4) Pakistan 5) Ungern 6) Tyskland 7) Tjeckien  Åtta) Nederländerna 9) Indien 10) Norge 11) Storbritannien 12) Finland

Av dessa länder är det väl Indien som kan ha fått svenska biståndspengar, och som sedan sett sig nödda att köpa svenskt krigsmaterial, men knappast att det har varit villkorat...

Utloggad Truthster

• Silvermedlem
« Svar #37 skrivet: tisdag 11, januari 2022, 16:11:40 »

De största köparna av svenskt krigsmateriel 2020 är: 
1) Förenade Arabemiraten 2) USA 3)Brasilien 4) Pakistan 5) Ungern 6) Tyskland 7) Tjeckien  Åtta) Nederländerna 9) Indien 10) Norge 11) Storbritannien 12) Finland

Av dessa länder är det väl Indien som kan ha fått svenska biståndspengar, och som sedan sett sig nödda att köpa svenskt krigsmaterial, men knappast att det har varit villkorat...

Tyvärr har jag inte tid att fortsätta denna diskussion, som blivit off-topic i förhållande till rubriken, så jag kommer kort att kommentera att krigsmateriel inte alltid hamnar där exportdeklarationen nämner som slutmål. Av de tolv länderna tror jag att det finns mer än ett land med tvivelaktiga moralnormer. Men det blir bara gissningar från både min och din sida.

Utloggad cyber

• Guldmedlem
« Svar #38 skrivet: måndag 24, januari 2022, 16:14:28 »
Det du menar är förmodligen spridningen av kommunismen, och Marshallplanen bidrog då också till att förhindra det, särskilt efter att Västtyskland infört en fri marknadsekonomi.

Jepp.

Jag tror nu mer att Marshallplanen genomfördes i motsats till den lära de allierades krav på Tyskland efter första världskriget innebar. Inget krav på krigsskadestånd från västmakterna utan istället en Marshallplan med dellån men även pengar som länderna fick utan motkrav.

No argument there :)

Att ge pengar utan att förvänta sig något tillbaka finns inte riktigt. Du har nog alltid en förväntan om att folk använder pengarna klokt och inte köper alkohol eller droger för pengarna. Det du får tillbaka är känslan av att göra skillnad.  :)

Mja, vad jag menade var att man kan ge enbart för att man vill hjälpa, eller för att man tror att man i förlängningen hjälper sig själv (oaktat känslor). Den senare är ju inte riktigt välgörenhet.

Utloggad cyber

• Guldmedlem
« Svar #39 skrivet: måndag 24, januari 2022, 16:16:25 »
Är det pengar/värden som skulle motivera att starta en egen stiftelse? Då skulle du kunna vända på steken och låta godtyckligt ansökningarna motivera behovet.
Alternativt, ge ut mikrolån med generösa villkor.
Med det sagt. Jag har noll koll på hur avdragsgillt det är. Men om en stiftelse löste Kamprads problem så borde det funka för dig också.

Tyvärr är det inte den nivån på min förmögenhet :)

Utloggad Lassiter

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 114
  • Affärsomdömen: 21
« Svar #40 skrivet: måndag 24, januari 2022, 18:12:51 »

Rasism skriks snabbt ut när det i många fall faktiskt förekommer diskriminering.

När man ställer in en parameter som "svenskarnas land" utesluter man folk av diskriminerande skäl.
Dessutom saknas det en tydlig definition av vilka svenskarna är, och den definitionen kan nästan bara bli "rasistisk".

Så om jag nu förstår dig rätt så säger du att definitionen av svenskar är rasism? Rätta mig gärna om jag har fel.

Svaret beror på din definition av "svenskernas land" och "svenskar". Den juridiska definitionen omfattar alla med medborgarskap.

Sverige har blivit som en välgörenhetsorganisation, delar ut medborgarskap hur som helst. Majoriteten av invandrare som fått medborgarskap kan åka tillbaka till sina länder och leva där fridfullt, det gör dem redan, dem lever som kungar i sina hemländer men är i Sverige och utnyttjar systemet. Skulle du kalla dem för svenskar? Jag tror inte ens att dem själva gör det.

Min fråga gick precis på hur man definierar "svenskarnas land" och "svenskar". Det är inte en fråga om hur invandrere definierar sig själva, eftersom det är du som gör ett påstående i denna tråd.

Du skriver: "Majoriteten av invandrare som har fått medborgarskap kan återvända till sina länder och leva där i fred". Men varför behöver de det?

Din brist på definition tar inte hänsyn till att de allra flesta invandrare med svenskt medborgarskap har levt produktiva liv i Sverige och har betalat sin skatt. Det har funnits vågor av invandring till Sverige genom historien. Invandrare från det svenska riket runt Östersjön, från Belgien, Tyskland och andra europeiska länder som gav kvalificerad arbetskraft när Sverige hade behov av att utveckla sina industrier. Ytterligare en invandringsvåg behövdes efter andra världskriget för att hänga med efterfrågan på svensktillverkade produkter. Ska alla dessa människor och deras ättlingar gå hem igen? Eller vad är din definition av "svenskar"?

Svenskar är vita.
Skulle också kunna säga att Svenskar har svenska som modersmål.
Självklara saker men förvirrade Svenskar har tappat omdömet helt när man måste diskutera sådant.

Utloggad tekopp

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 36
  • Affärsomdömen: 5
« Svar #41 skrivet: måndag 24, januari 2022, 20:15:56 »
Svenskar är vita.
Självklara saker men förvirrade Svenskar har tappat omdömet helt när man måste diskutera sådant.

Förvirringen är stor, och utbredd.

Utloggad laban77

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 446
« Svar #42 skrivet: tisdag 25, januari 2022, 08:08:51 »
Svenskar är vita.

Svenskar är de med svenskt medborgarskap. Har ju inget med vithet att göra. Hur svårt kan det vara?

Utloggad Truthster

• Silvermedlem
« Svar #43 skrivet: tisdag 25, januari 2022, 11:03:50 »
 ;)

Utloggad Tyr

• Guldmedlem
« Svar #44 skrivet: tisdag 25, januari 2022, 12:14:53 »
Svens kor var det ja...

I Sverige går det bra att skämta om det mesta som är svenskt. Men Lars Vilks och hans rondellteckningar... nej det gick ju inte alls.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

USA - hur har dom det by hasse_A
Idag kl. 03:52

NATO-ansökan by Mark
Igår kl. 20:52

Säljes Lot blandat silver. by dodedod
måndag 16, maj 2022, 18:36:10

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by 9darter
måndag 16, maj 2022, 14:17:54

Den enda stora tråden för avancerat skitsnack. Bara posta! by Mark
måndag 16, maj 2022, 10:21:34