Författare Ämne: Är EU på väg att urarta fullständigt???  (läst 3944 gånger)

Utloggad Canvas

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 150
  • Affärsomdömen: 1
Är EU på väg att urarta fullständigt???
« skrivet: torsdag 22, juli 2021, 01:35:47 »
Vet att åtminstone en tysk försäljare (Degussa) av momspliktiga ädelmetaller själva valt, att inte leverera till kunder utanför Tyskland och det är väl okej, även om det inte är särskilt roligt. Men om jag fattat saken rätt finns det numera någon ny lag, som förbjuder leverans till Sverige från Tyskland av vinstmariginalbeskattade ädelmetaller vilket innebär, att om jag vill köpa 1 kg [.9999] koppar (vilket jag nyss var på väg att göra från Geiger Edelmetall), så är enda möjliga leveransmetod för mig att själv åka till Tyskland och hämta kopparn på plats. Tycka vad man vill om USA och tullar/importavgifter/tulldeklarationdabgifyer m.m. Men detta är ju för tusan sju resor värre, eller rättare sagt en tysklandsresa värre. Någon här som vet ifall denna idioti är temporär (t.ex. pandemirelaterad) eller om det handlar om en lagstiftning som är tänkt att bli permanent?

Europeiska Unionen som skall underlätta handel, hmm... ???

Jag beställer Koppar ifrån USA istället, vill inte lägga ut tusentals kronor i leveranskostnader, gör en tacka som inte ens är värd en femhundring! :(

Canvas

Inloggad Stacker

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 192
  • Affärsomdömen: 2
SV: Är EU på väg att urarta fullständigt???
« Svar #1 skrivet: torsdag 22, juli 2021, 15:22:00 »
"Gold is the money of kings, silver is the money of gentlemen, barter is the money of peasants – but debt is the money of slaves.”

― Norm Franz, Money & Wealth in the New Millennium: A Prophetic Guide to the New World Economic Order

Det är enkelt - dagens kungar och andra härskare vill inte att vi, slavarna, äger något annat än skulder. Guld & silver har alltid varit en nagel i ögat på härskarna, för ädelmetallerna betyder frihet från det monetära systemet för ägaren och det går ju inte an.

Vi lär få se mer sånt här krångel framöver: kvoter, inköpsbegränsningar, tvångsregistrering vid köp av fysisk
metall, skatter, höjd moms etc etc. Allt för att avskräcka det europeiska folket från att skydda sina pengar genom att äga guld & silver.

Kom ihåg, we will own nothing and be happy. Det är planen.

Inloggad Philip

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 50
  • Affärsomdömen: 7
« Svar #2 skrivet: torsdag 22, juli 2021, 21:55:56 »
Jag gjorde en beställning från GS-münzen nu i Juli på bara silver för de har redan fyllt kvoten av guld till utlandet. När jag fick paketet så hade det öppnats av tullen men det stod att de bara kollat så att det stämde med vad som var uppgett. Så jag antar att det är okej att betala tysk moms på silver fortfarande?

Inloggad Mark

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 101
  • Affärsomdömen: 4

Utloggad Canvas

• Silvermedlem
« Svar #4 skrivet: torsdag 22, juli 2021, 23:42:11 »
Jag gjorde en beställning från GS-münzen nu i Juli på bara silver för de har redan fyllt kvoten av guld till utlandet. När jag fick paketet så hade det öppnats av tullen men det stod att de bara kollat så att det stämde med vad som var uppgett. Så jag antar att det är okej att betala tysk moms på silver fortfarande?

Tysk moms på silver (och andra ädelmetaller än guld) har det (såvitt jag känner till) varit okej att betala väldigt länge, men ifall inte du själv fraktar silvret till Sverige har du varit skyldig (åtminstone på pappret) att betala differensen mellan den svenska och tyska momsen till svenska skattemyndigheten. Tror dock inte att detta är någonting som tullen lägger sig i, för så länge köpet gjorts från ett annat EU-land, så måste du själv kontakta skattemyndigheten angående detta (resonemanget gäller om du köper som privatperson, hur reglerna för import från annat EU-land via företag är/varit har jag ingen aning om).

Inloggad Philip

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 50
  • Affärsomdömen: 7
« Svar #5 skrivet: fredag 23, juli 2021, 03:08:24 »
Vi får väl börja anordna sådana där bussresor som görs av alkoholfantaster.

Inloggad AndrewJackson72

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 89
  • Affärsomdömen: 5
« Svar #6 skrivet: lördag 24, juli 2021, 18:41:37 »
Vi får väl börja anordna sådana där bussresor som görs av alkoholfantaster.

Eller så kan man ha ett datum där man beställer från en hemsida och varje medlem säger vad man ska ha och beställer tillsammans så frakten blir billigare

Inloggad Stacker

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 192
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #7 skrivet: söndag 25, juli 2021, 00:28:04 »
Min handlare har inte ändrat sin text om skatte-/momsinformation. Det är fortfarande §25 som gäller, vinstmarginalbeskattning. Kanske de nya momsreglerna inte berör säljföretag som tillämpar VMB? Det vore ju väldigt bra!

Annars är det ju sluthandlat från Europa, om jag ändå får betala svensk moms. Att åka ner dit personligen blir så dyrt att det tar hela förtjänsten. Hur tusan ska vi då kunna köpa silver till anständigt pris?

"Nach § 25c UStG "Besteuerung von Umsätzen mit Anlagegold" sind Goldmünzen und Goldbarren von der Mehrwertsteuer befreit.

Der Umsatz von Silbermünzen und Münzbarren unterliegt der Differenzbesteuerung gemäß § 25 a UStG - Sonderregelung für Sammlungsstück und Antiquitäten"

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2975
  • Affärsomdömen: 113
« Svar #8 skrivet: söndag 25, juli 2021, 10:58:28 »
Kanske blir resan billigare om man åker till Tallinn och handlar?

Utloggad Canvas

• Silvermedlem
« Svar #9 skrivet: fredag 30, juli 2021, 20:55:14 »
Min handlare har inte ändrat sin text om skatte-/momsinformation. Det är fortfarande §25 som gäller, vinstmarginalbeskattning. Kanske de nya momsreglerna inte berör säljföretag som tillämpar VMB? Det vore ju väldigt bra!

Annars är det ju sluthandlat från Europa, om jag ändå får betala svensk moms. Att åka ner dit personligen blir så dyrt att det tar hela förtjänsten. Hur tusan ska vi då kunna köpa silver till anständigt pris?

"Nach § 25c UStG "Besteuerung von Umsätzen mit Anlagegold" sind Goldmünzen und Goldbarren von der Mehrwertsteuer befreit.

Der Umsatz von Silbermünzen und Münzbarren unterliegt der Differenzbesteuerung gemäß § 25 a UStG - Sonderregelung für Sammlungsstück und Antiquitäten"

Vad gäller just vinstmarginalbeskattning kan du ha rätt, för när jag tittar närmare på den refuserade beställningen, så står det VAT och inte VMB, så kopparn var nog inte vinstmariginalbeskattad trots allt.

För övrigt kan jag inte alls det där, vet bara att jag aldrig någonsin har debiteras svensk moms för någon PM (eller vara överhuvudtaget) jag beställt från annat EU-land. Skulle förmoda att tyska företag struntat blankt i, vilken moms de anses skall debitera eller åtminstone rapportera enligt svensk lag, eftersom det är tysk lag som gäller i Tyskland. Men kommer det regleringar på EU-nivå, så kommer dessa givetvis att följas till varje bokstav, tyvärr.

Utloggad Canvas

• Silvermedlem
« Svar #10 skrivet: fredag 30, juli 2021, 21:00:36 »
Kanske blir resan billigare om man åker till Tallinn och handlar?

Estland låter intressant! Har aldrig varit där men hört, att det skall vara både fint och roligt där. Kombinerad affärs- och nöjesgruppresa till Tallin skulle jag nog haka på. :)

Inloggad Mark

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 101
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #11 skrivet: lördag 31, juli 2021, 03:12:48 »

Vad gäller just vinstmarginalbeskattning kan du ha rätt, för när jag tittar närmare på den refuserade beställningen, så står det VAT och inte VMB, så kopparn var nog inte vinstmariginalbeskattad trots allt.

För övrigt kan jag inte alls det där, vet bara att jag aldrig någonsin har debiteras svensk moms för någon PM (eller vara överhuvudtaget) jag beställt från annat EU-land. Skulle förmoda att tyska företag struntat blankt i, vilken moms de anses skall debitera eller åtminstone rapportera enligt svensk lag, eftersom det är tysk lag som gäller i Tyskland. Men kommer det regleringar på EU-nivå, så kommer dessa givetvis att följas till varje bokstav, tyvärr.

Testa den här :/

https://blogg.pwc.se/taxmatters/nya-momsregler-e-handel
« Senast ändrad: lördag 31, juli 2021, 16:35:48 av Mark »

Utloggad Canvas

• Silvermedlem
« Svar #12 skrivet: lördag 31, juli 2021, 21:48:49 »

Testa den här :/

https://blogg.pwc.se/taxmatters/nya-momsregler-e-handel

Tack, skulle förmoda att detta är förklaringen till att mitt köp nekades. För hålla mig till guld och eventuellt vinstmariginalbeskattade saker från EU i fortsättningen.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

#silversqueeze by PennyLane
Idag kl. 19:06

1 oz Silver Eagle 2016 (MONSTER BOX 500 st) by Anonym 72-08
Idag kl. 10:06

Säljes Silver philharmonica rör om 20st by I_am_mine
Igår kl. 18:56

1 ST GULDMYNT 1OZ BUFFALO by Tyr
Igår kl. 09:21

[SÄLJES] 6x 1 oz Koala 2015-2020. NYTT PRIS! by Munken
lördag 18, september 2021, 23:10:53