Författare Ämne: Nybörjare i börsen, ISK eller AFK?  (läst 1280 gånger)

Utloggad Tole

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 101
  • Affärsomdömen: 0
SV: Nybörjare i börsen, ISK eller AFK?
« Svar #15 skrivet: lördag 01, maj 2021, 09:40:34 »

Om man ska investera i aktier som man tror kommer stiga som fan över 5-10 år är det bara dumt att ha det på ISK då det skattas regelbundet även skattas beroende på hur mycket du har, sjukt att även förluster ska beskattas. På AFK så beskattas bara vinsten, det där är bara engångsskatt. Om du ska långtidsinvestera kommer schablonskattan köra över dig, låt os säga 10 år. Om du har kvar dessa aktier i 30 år säger vi, 3x30 blir ju 90. Så 90% försvinner av dina investeringar, grejen är att det är märkligt hur banker och regeringen vill att man ska ha ett sådant konto, man har fixat automatisk deklaration som ökar intresset för betydligt många människor. Folk är lata och bara faller för det bara för att andra skaffar ISK men tänker inte själva. Men om du ska ha aktier i 5-10 år är det okej med ISK, längre än det blir AFK.

Men om du är så säker, varför ställde du frågan i första hand?

Istället för att höfta lite siffror, varför inte istället göra en enkel beräkning på en aktie som stiger som fan. Gör en beräkning på 5, respektive 10 och 30 år så får du enkelt svaret vad som är lönsammast, ISK eller AK

Inloggad AndrewJackson72

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 53
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #16 skrivet: lördag 01, maj 2021, 10:25:29 »

Om man ska investera i aktier som man tror kommer stiga som fan över 5-10 år är det bara dumt att ha det på ISK då det skattas regelbundet även skattas beroende på hur mycket du har, sjukt att även förluster ska beskattas. På AFK så beskattas bara vinsten, det där är bara engångsskatt. Om du ska långtidsinvestera kommer schablonskattan köra över dig, låt os säga 10 år. Om du har kvar dessa aktier i 30 år säger vi, 3x30 blir ju 90. Så 90% försvinner av dina investeringar, grejen är att det är märkligt hur banker och regeringen vill att man ska ha ett sådant konto, man har fixat automatisk deklaration som ökar intresset för betydligt många människor. Folk är lata och bara faller för det bara för att andra skaffar ISK men tänker inte själva. Men om du ska ha aktier i 5-10 år är det okej med ISK, längre än det blir AFK.

Men om du är så säker, varför ställde du frågan i första hand?

Istället för att höfta lite siffror, varför inte istället göra en enkel beräkning på en aktie som stiger som fan. Gör en beräkning på 5, respektive 10 och 30 år så får du enkelt svaret vad som är lönsammast, ISK eller AK

Jag är inte så säker, har tankar och funderingar så jag skrev det. Jag ställde frågan för att få svar, och sedan diskuterar vi. Gillar du inte att någon säger emot dig eller hur är det?

Utloggad Krippa

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 146
  • Affärsomdömen: 18
« Svar #17 skrivet: lördag 01, maj 2021, 11:08:38 »
Finns nog inget helt korrekt svar utan är lite upp till var och en. För del flesta är nog ISK det enklaste och mest korrekta.

Personligen har jag ISK, KF och vanlig AK. Enda aktien jag har kvar på vanligt aktiekonto är en aktie som låg mycket plus på och inte ville skatta bort 30% på. Men även på denna är det dyrare i AK då utdelningskatten är högre än ISK skatten. Men för de mycket riskvilliga kan det vara bra med AK då förluster kan dras av.

Använder mest ISK och för alla svenska aktier, använder KF för vissa utländska aktier då utländska skatten ordnas automatisk även om det tar 2-3 år innan du får tillbaka den på Avanza.

På tex Avanza skriver de så här och håller med.

” Generellt sett är investeringssparkonto (ISK) eller kapitalförsäkring det mest gynnsamma om du tror att din avkastning kommer att bli högre än 1,27 % för 2021. Det är på grund av att skatten på ISK och kapitalförsäkring är 30 % av statslåneräntan (året innan), och på en vanlig depå (som aktie- och fondkonto) betalas 30 % kapitalvinstskatt på eventuella vinster. ”

Se även ytterligare info och länkar inom Avanza på tex utlänsk skatt.

https://www.avanza.se/lar-dig-mer/avanza-akademin/aktier/vilket-konto-ska-jag-handla-aktier-i.html

Inloggad AndrewJackson72

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #18 skrivet: lördag 01, maj 2021, 11:19:54 »
Finns nog inget helt korrekt svar utan är lite upp till var och en. För del flesta är nog ISK det enklaste och mest korrekta.

Personligen har jag ISK, KF och vanlig AK. Enda aktien jag har kvar på vanligt aktiekonto är en aktie som låg mycket plus på och inte ville skatta bort 30% på. Men även på denna är det dyrare i AK då utdelningskatten är högre än ISK skatten. Men för de mycket riskvilliga kan det vara bra med AK då förluster kan dras av.

Använder mest ISK och för alla svenska aktier, använder KF för vissa utländska aktier då utländska skatten ordnas automatisk även om det tar 2-3 år innan du får tillbaka den på Avanza.

På tex Avanza skriver de så här och håller med.

” Generellt sett är investeringssparkonto (ISK) eller kapitalförsäkring det mest gynnsamma om du tror att din avkastning kommer att bli högre än 1,27 % för 2021. Det är på grund av att skatten på ISK och kapitalförsäkring är 30 % av statslåneräntan (året innan), och på en vanlig depå (som aktie- och fondkonto) betalas 30 % kapitalvinstskatt på eventuella vinster. ”

Se även ytterligare info och länkar inom Avanza på tex utlänsk skatt.

https://www.avanza.se/lar-dig-mer/avanza-akademin/aktier/vilket-konto-ska-jag-handla-aktier-i.html

Varför skulle någon ens ha tanken på att ha KF, du äger inte dem så vad är meningen, ha ISK bara

Utloggad Krippa

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 146
  • Affärsomdömen: 18
« Svar #19 skrivet: lördag 01, maj 2021, 11:27:33 »

Varför skulle någon ens ha tanken på att ha KF, du äger inte dem så vad är meningen, ha ISK bara

Som sagt är lite upp till var och en men min anledning till en del i KF är utländskt udelningsskatt.

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2845
  • Affärsomdömen: 102
« Svar #20 skrivet: lördag 01, maj 2021, 11:36:16 »
I riskstrategin skall väl också tilläggas att staten fritt kan höja schablonskatten på ISK vilket de redan gjort vid ett tillfälle.

Utloggad Tole

• Silvermedlem
« Svar #21 skrivet: lördag 01, maj 2021, 11:37:05 »

Jag är inte så säker, har tankar och funderingar så jag skrev det. Jag ställde frågan för att få svar, och sedan diskuterar vi. Gillar du inte att någon säger emot dig eller hur är det?

Inga problem att bli emotsagd, bara nyttigt att ifrågasätta idéer.  :) Men här är det inte om idéer, utan ren matematik, och du kommer med siffror och säkra uttalanden som är direkt felaktiga. Om du gissar eller tycker så skriv det så lurar du inte andra som tror att det du skriver är korrekt.

Jag gjorde jobbet åt dig och räknade på vad du får behålla efter skatt på ISK/KF samt AK efter 5, 10, 20 och 30år. Vet inte vad du menar med en aktie som stiger som fan. Men jag räknade först med rimliga 6% värdestegring per år. Sen tog 15% vilken över tid får anses vara högt. Tog sedan i från tårna och räknade på 20% årlig tillväxt. Jag startade i samtliga fall på 100kr

Beräkningarna förutsätter även att nuvarande statslåneränta är oförändrad
Siffror med * har beräknats med schablonmetoden på anskaffningsvärde då det är fördelaktigare.

6% ger
År.      ISK/KF       AK.   
5.       131.           124
10.     172.           155
20.     297.           254
30.     513.           436*

15% ger
År.      ISK/KF.       AK
5.       197.           171
10.     390.           313
20.     1.518.        1.244*
30.     5.915.        5.032*

20% ger
År.      ISK/KF.       AK
5.       244.           204
10.     596.           470*
20.     3.556.        2.914*
30.     21.207.      18.041*

EDIT, ovanstående siffror räknas utan utdelning. Får man även utdelning så blir skillnaden större då den är skattefri på ISK/KF
« Senast ändrad: lördag 01, maj 2021, 11:48:20 av Tole »

Utloggad Tole

• Silvermedlem
« Svar #22 skrivet: lördag 01, maj 2021, 11:45:30 »

Som sagt är lite upp till var och en men min anledning till en del i KF är utländskt udelningsskatt.

KF har även andra fördelar mot ISK och AK. Det kan läggas så den inte kommer att ingå i ett dödsbo t.ex.

Lite osäker, men jag tror den kan utformas så den hålls utanför en bodelning. Är dock inte säker på det sista.

Utloggad Tole

• Silvermedlem
« Svar #23 skrivet: lördag 01, maj 2021, 12:44:47 »
Jag gjorde om ovanstående uträkning där jag även räknade in en årlig utdelning om 1,9% (typ folkaktien Investor) som återinvesteras. På ISK/KF återinvesteras denna helt, på AK återinvesteras 70% då 30% först dras i skatt. Har räknat på 6% årlig tillväxt.

År.     ISK/KF.        AK
5.      141.            129
10.    203.            171
20.    417.            319
30.    861.            640*

Inloggad TraderRoark

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 81
« Svar #24 skrivet: lördag 01, maj 2021, 21:43:51 »
Tack för jobbet, Tole. För en som är 100% i krypto, cash, metaller och RE så får det bli ett ISK för lite kryptovinster.

Signade upp på Avanza. Måste säga att det är lite kul att läsa bloggarna från deras "experter".

Inloggad AndrewJackson72

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #25 skrivet: lördag 01, maj 2021, 23:25:51 »
Jag gjorde om ovanstående uträkning där jag även räknade in en årlig utdelning om 1,9% (typ folkaktien Investor) som återinvesteras. På ISK/KF återinvesteras denna helt, på AK återinvesteras 70% då 30% först dras i skatt. Har räknat på 6% årlig tillväxt.

År.     ISK/KF.        AK
5.      141.            129
10.    203.            171
20.    417.            319
30.    861.            640*

Tack för din information ,det jag gjorde med mina uträkningar var ett missförstånd när du sa att det är 3% uppgång, du menade värdeutvecklingen, jag trodde du menade 3% skatt årligen. Därför fick jag 30% om uträkning på 10 år av 3% skatt per år.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Hoppsan, vad hände med ädelmetallpriserna ? by AndrewJackson72
Idag kl. 01:26

Bad jokes. by AndrewJackson72
Igår kl. 16:32

Bevara silver i vatten by Birka
Igår kl. 15:23

Möjligt köpa Silver momsfritt i dag? by JohanB
Igår kl. 12:01

Tavex konstigt låga priser by Silverfisken13
Igår kl. 00:54