Författare Ämne: Eventuellt oseriösa köpare! på Tradera  (läst 835 gånger)

Inloggad Strokur

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 315
  • Affärsomdömen: 22
Eventuellt oseriösa köpare! på Tradera
« skrivet: torsdag 15, april 2021, 12:23:09 »
Hej!

Jag lägger då och då ut enstaka mynt på Tradera. Lite kul, man får roliga kontakter och lite trevligt pyssel i största allmänhet.
Men nu det sista har jag lagt ut 3 annonser och fått snabba och förhållandevis höga bud på alla tre. Budgivaren heter RAM80 (jag läser RAMBO), helt nytt konto utan omdöme och verkar bara vara aktiv mot mig. Kan det vara, som jag misstänker, nån som vill ”sabotera”? Dvs lägga bud för att blockera och sedan strunta i konsekvenserna. Alltså ett nytt konto sm kommer att ”försvinna” efter sabotaget mot nig.
Eller är jag för misstänksam? Allt verkar så konstigt.
Några idéer? Kan man spärra enskild budgivare? Går det att få fram vem som står bakom kontot?
Tips, kommentarer eller funderingar mottages tacksamt.
/Strokur

Inloggad amadeus

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 33
  • Affärsomdömen: 1
SV: Eventuellt oseriösa köpare! på Tradera
« Svar #1 skrivet: torsdag 15, april 2021, 13:03:23 »
Efter avslutad auktion, om RAM8O är vinnare, kommer du att få hans uppgifter.
Ang. spärrande, sån möjlighet bör finnas.

Utloggad Sarek

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1772
  • Affärsomdömen: 25
  • Medlem #100
« Svar #2 skrivet: torsdag 15, april 2021, 14:11:34 »
RAM80 är nyregistrerad användare på Tradera i april i år, och denne får ju börja någonstans och buda. Denne tycks gilla dina objekt och det är nog ingen större fara på taket, skulle jag tro.

Kan man spärra enskild budgivare? Går det att få fram vem som står bakom kontot?

Sökvägen för att blockera användare på Tradera är:

"Mitt konto" - "Inställningar" - "Säkerhet" / Där har du "Lösenord" och "Blockerade användare" som 
Citat: Hindrar specifik medlem ifrån att buda, köpa eller kontakta dig via Traderas meddelandetjänst.

Utloggad BitsAndBobs

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 23
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #3 skrivet: torsdag 15, april 2021, 14:19:34 »
Jag har varit med om liknande och misstänkte också sabotage. Dock har samtliga alltid betalat. Att det är ett nyreggat konto behöver inte betyda något.
Men visst. Det går att spärra folk från att skicka PM och buda.

Så här brukar jag göra om köparen sticker huvudet i sanden:

Om någon budar på mina auktioner och inte betalar brukar jag alltid vänta några dagar så köparen får chans att göra rätt för sig. Betalar den då inte så brukar jag skicka ett mejl där jag skriver nått i stil med att "Alla kan glömma". Får jag inte svar på det och jag stör mig. Det kanske är en annons som legat ute i två veckor och den som hade näst högsta budet kanske brukar handla av mig. Eller att det är en större summa och jag är i behov av pengar. (Orka tjata för 60-70 kr). Så kan jag gå så långt att jag skickar ett SMS där jag påminner samt frågar om hen vill att jag häver köpet. Då får köparen en chans att svara och även dra sig ur om det är så.

Tradera vill att man ska göra allt för att få betalt. Även ringa köparen. Personligen tycker jag det är att vara lite väl på. Har köparen ignorerat Traderas betalmejl, Traderas påminnelse, mitt mejl och mitt SMS så lär den knappast svara. Istället ger jag en tumme ner i dennes betyg och släpper det. Men kom ihåg att meddela Tradera så du slipper betala provision.

Inloggad DEScypher

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 94
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #4 skrivet: torsdag 15, april 2021, 16:32:36 »
RAM80 är nyregistrerad användare på Tradera i april i år, och denne får ju börja någonstans och buda. Denne tycks gilla dina objekt och det är nog ingen större fara på taket, skulle jag tro.

Kan man spärra enskild budgivare? Går det att få fram vem som står bakom kontot?

Sökvägen för att blockera användare på Tradera är:

"Mitt konto" - "Inställningar" - "Säkerhet" / Där har du "Lösenord" och "Blockerade användare" som 
Citat: Hindrar specifik medlem ifrån att buda, köpa eller kontakta dig via Traderas meddelandetjänst.

Kan det vara så att du har ställt in någon form av "minimum bud" för acceptans och att personen som budar har ställt in "autobud"

Inloggad Strokur

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 315
  • Affärsomdömen: 22
« Svar #5 skrivet: torsdag 15, april 2021, 17:33:24 »
Nja!

Jag brukar alltid lägga ut för 1 kr utan förbehåll. Spännande och ger folk chansen att göra ett fynd 8)

Utloggad BitsAndBobs

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 23
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #6 skrivet: fredag 16, april 2021, 00:05:19 »
Nja!

Jag brukar alltid lägga ut för 1 kr utan förbehåll. Spännande och ger folk chansen att göra ett fynd 8)

Rent försäljningsmässigt är det en mkt bra strategi att lägga ut för en krona om man vill få många att dras med i budgivningen. Alla får ju en notis när det är 15 minuter kvar och hux flux dras två stycken med i ett budkrig och kanske köper något de inte visste att de behövde. ;)

Ang rambo.. Vill du lugna nerverna så skicka Pm till han. (Du kan skicka till den som leder budgivningen). Säg nått i stil med "Tja kul att du gillar mitt silver. Jag samfraktar gärna om du vinner fler auktioner. Så vänta med att betala tills jag dragit bort frakten". Eller nått sånt.... Svarar hen då så bör du nog inte vara orolig.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Hoppsan, vad hände med ädelmetallpriserna ? by AndrewJackson72
Idag kl. 01:26

Bad jokes. by AndrewJackson72
Igår kl. 16:32

Bevara silver i vatten by Birka
Igår kl. 15:23

Möjligt köpa Silver momsfritt i dag? by JohanB
Igår kl. 12:01

Tavex konstigt låga priser by Silverfisken13
Igår kl. 00:54