Författare Ämne: Svårt att hitta silvertackor i lager?  (läst 3589 gånger)

Utloggad T

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 12
  • Affärsomdömen: 1
Svårt att hitta silvertackor i lager?
« skrivet: tisdag 30, mars 2021, 17:52:18 »
Jag har noterat att silvertackor 250, 500 och 1000g ofta är out of stock på väldigt många sidor. Detsamma verkar inte gälla för silvermynten, de finns ofta i lager.

Hur kommer detta sig? Jag är främst intresserad av tackor i stil med https://www.coininvest.com/en/silver-bars/fine-weight-1000g/1-kilo-silver-bar-different-manufacturers/

Inloggad Silverfisken13

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 37
  • Affärsomdömen: 0
SV: Svårt att hitta silvertackor i lager?
« Svar #1 skrivet: tisdag 30, mars 2021, 18:06:31 »
https://europabullion.com/silver-bars/303-1-kg-goddess-europa-silver-bar-9999.html

Denna sida har flera olika 1 kg tackor. B.l.a en som just nu kostar  792€.

Inloggad DEScypher

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 124
  • Affärsomdömen: 5
« Svar #2 skrivet: onsdag 31, mars 2021, 00:58:57 »
Jag har noterat att silvertackor 250, 500 och 1000g ofta är out of stock på väldigt många sidor. Detsamma verkar inte gälla för silvermynten, de finns ofta i lager.

Hur kommer detta sig? Jag är främst intresserad av tackor i stil med https://www.coininvest.com/en/silver-bars/fine-weight-1000g/1-kilo-silver-bar-different-manufacturers/

Vad jag har "hört" rätt eller fel är imånga fall prioriteras 1 oz coins i nuläget. Det verkar som silver överlag är efterfrågat och många kategorier är slutsålt på många håll och kanter.

Det kan eventuellt bero på #silversqueeze, samt att produktionen av silver minskat föregående år p.g.a. COVID. Lägg därtill en massa "syntetiskt pappers silver" som inte finns i verkligheten och en enligt många manipulerad silver marknad under flera år, så kanske du har en förklaring till att det på många håll och kanter är slutsålt.

/DEScypher
« Senast ändrad: onsdag 31, mars 2021, 01:01:28 av DEScypher »

Inloggad Stacker

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 191
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #3 skrivet: måndag 21, juni 2021, 22:32:53 »
Detsamma verkar inte gälla för silvermynten, de finns ofta i lager.

Nä, det är lika illa med mynten. Efter att ha läst The happy hawaiians senaste brandtal för silver blev jag tvungen att lätta på lädret och köpa lite mer.

Men min handlare hade ingenting i lager av de vanligaste bullionmynten. Zip. Nada. Förutom Britannia 2021, som jag reducerade lagret av. Kanske knep jag de sista? Det är precis som förra våren, när spot dök till 11-12 dollar men det fanns inget silver att köpa någonstans.

Då berodde det på att hela silverindustrin stängde ner pga C19 och transportproblem. Vad är nu som pågår?  Är det Silversqueeze som faktiskt fungerar?

Seriöst alltså, jag tror att den som vill ha fysiskt silver gör klokt i att handla NU. Det bör inte vara långt kvar tills mynt & tackor blir unobtanium och unaffordium.

Om spotpriset halveras igen pga margin calls vid nästa börskrasch, likt 2020, så betyder det ingenting för fysiskt. 1 oz-mynten listas väl för 30-50 dollar men det kommer inte att finnas något att köpa.

Det konstiga är att 1 oz-mynten var billigast per uns. Helt bakvänt, ju större silverföremål, desto lägre unspris brukar det vara. Men både 10 uns och kilomynten var dyrare per uns än Britannia 1 oz. Det är något som inte stämmer...
« Senast ändrad: måndag 21, juni 2021, 22:36:15 av Stacker »

Inloggad DEScypher

• Silvermedlem
« Svar #4 skrivet: tisdag 22, juni 2021, 03:15:40 »
Detsamma verkar inte gälla för silvermynten, de finns ofta i lager.

Nä, det är lika illa med mynten. Efter att ha läst The happy hawaiians senaste brandtal för silver blev jag tvungen att lätta på lädret och köpa lite mer.

Men min handlare hade ingenting i lager av de vanligaste bullionmynten. Zip. Nada. Förutom Britannia 2021, som jag reducerade lagret av. Kanske knep jag de sista? Det är precis som förra våren, när spot dök till 11-12 dollar men det fanns inget silver att köpa någonstans.

Då berodde det på att hela silverindustrin stängde ner pga C19 och transportproblem. Vad är nu som pågår?  Är det Silversqueeze som faktiskt fungerar?

Seriöst alltså, jag tror att den som vill ha fysiskt silver gör klokt i att handla NU. Det bör inte vara långt kvar tills mynt & tackor blir unobtanium och unaffordium.

Om spotpriset halveras igen pga margin calls vid nästa börskrasch, likt 2020, så betyder det ingenting för fysiskt. 1 oz-mynten listas väl för 30-50 dollar men det kommer inte att finnas något att köpa.

Det konstiga är att 1 oz-mynten var billigast per uns. Helt bakvänt, ju större silverföremål, desto lägre unspris brukar det vara. Men både 10 uns och kilomynten var dyrare per uns än Britannia 1 oz. Det är något som inte stämmer...

Det är något som inte stämmer...? Det måste vara årets "understatement"! ;-)
Det ska bli intressant att se hur Basel III påverkar priserna på sikt...och sen ska ju Basel IV komma till 2023...

/DEScypher

Utloggad laban77

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 392
« Svar #5 skrivet: tisdag 22, juni 2021, 10:36:14 »
Har Basel III diskuterats mer ingående här på forumet? Som jag förstår handlar det om att minimera risker för banker vid utlåning, men jag har lite dålig koll på vad det kan betyda rent praktiskt för oss.

Inloggad DEScypher

• Silvermedlem
« Svar #6 skrivet: tisdag 22, juni 2021, 16:22:31 »
Har Basel III diskuterats mer ingående här på forumet? Som jag förstår handlar det om att minimera risker för banker vid utlåning, men jag har lite dålig koll på vad det kan betyda rent praktiskt för oss.

Jag vill inte påstå, att jag är någon expert på Basel III, så dubbelchecka gärna själv.

Om jag har uppfattat det korrekt så stämmer din beskrivning bra. Basel är till för att minimera risken och konsekvenser utav eventuella bankkrascher. Riskexponeringen skall minskas genom krav på t.ex. primärkapital nivå som t.ex. reglerar hur mycket pengar du får låna ut i förhållande till hur mycket pengar banken måste ha som säkerhet/tillgång 8% (varav minst 4 % måste vara aktiespararnas eget kapital)

Andra åtgärder är att se över belåningsgraden för bostäder/hus/villor et.c. och vikta dom efter belåningsgrad, där en lägre belåningsgrad premieras och påverkar riskscoringen för banken och där en högre belåningsgrad straffas med högre riskscoring.

När det gäller guld, så får banken använda sig av detta som en Tier 1 reserve asset när man beräknar säkerhet. Det finns också ett krav på att 85 % av guldet måste finnas fysiskt i bankens guldreserver. Det innebär att maximalt 15 % får finnas i s.k. pappersguld/ "derivat"/"futures"

Det kan komma att få konsekvenser när det införs. Framförallt är det Bullionbankerna som protesterar eftersom de generellt sett i nuläget har en väldigt stor andel "pappersguld" och har kunnat tjäna väldigt mycket pengar på detta historiskt sett.

Om det påverkar priserna på sikt får vi förhoppningsvis snart se.

/DEScypher 

P.S. Någon annan som är mer insatt i Basel III får gärna faktagranska och korrigera ovanstående påståenden. Jag är en glad, men intresserad amatör, så ta mitt inlägg med en nypa salt! ;-)

« Senast ändrad: onsdag 23, juni 2021, 00:39:35 av DEScypher »

Utloggad Tyr

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 666
« Svar #7 skrivet: tisdag 22, juni 2021, 18:53:52 »

Andra åtgärder är att se över belåningsgraden... där en längre belåningsgrad premieras...
/DEScypher 

P.S. Någon annan som är mer insatt i Basel III får gärna faktagranska och korrigera ovanstående påståenden. Jag är glad, men intresserad amatör, så ta mitt inlägg med en nypa salt! ;-)
Det var en bra sammanfattning av Basel 3 av "DEScypher" och det finns inget att tillägga annat än att påpeka ett irriterande skrivfel:
lägre i stf längre

Inloggad DEScypher

• Silvermedlem
« Svar #8 skrivet: onsdag 23, juni 2021, 00:27:32 »

Andra åtgärder är att se över belåningsgraden... där en längre belåningsgrad premieras...
/DEScypher 

P.S. Någon annan som är mer insatt i Basel III får gärna faktagranska och korrigera ovanstående påståenden. Jag är glad, men intresserad amatör, så ta mitt inlägg med en nypa salt! ;-)
Det var en bra sammanfattning av Basel 3 av "DEScypher" och det finns inget att tillägga annat än att påpeka ett irriterande skrivfel:
lägre i stf längre

Fixar! Tyr, tack för att du tog dig tid att förmedla felet. :-)

/DEScypher

Inloggad Stacker

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 191
« Svar #9 skrivet: onsdag 23, juni 2021, 19:21:30 »
US Mint (världens största bullionmyntverk?) meddelar att de har problem att få tag på silver och därför inte kan leverera det folk vill köpa.

Märkligt, eftersom det enligt uppgift inte ska vara någon brist på 1000 oz-tackor i världen. Som sagt, det är något som inte stämmer här...Sommaren bör bli spännande för oss silvernördar!

https://www.reddit.com/r/Wallstreetsilver/comments/o6augs/us_mint_still_cant_find_silver_paper_price_to_be/?utm_source=share&utm_medium=ios_app&utm_name=iossmf

Utloggad Caveman

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 6
« Svar #10 skrivet: onsdag 30, juni 2021, 09:15:27 »
Väldigt intressant!! Skulle vara intressant att komma närmare "källan" genom någon branschtidskrift eller liknande, någon som vet om någon bra sådan?
Tycker Kitco kan innehålla för mycket brus, eller för mycket rent marknadsfokus.

Inloggad Guld-Franco

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 23
« Svar #11 skrivet: fredag 02, juli 2021, 11:47:24 »
Även svensk alternativmedia har uppmärksammat hamstringen av fysiskt silver i USA vilket ska ha resulterat  i en fyrdubbling av de fysiska leveranserna av silver på fem år. Om trenden håller i sig blir det intressant att se vad som kommer ske.

https://www.friatider.se/usa-hamstrar-fysiskt-silver

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

COMEX leveranser by kristensson
Igår kl. 11:14

1kg silvertacka, Swiss Bank Corporation x2 by Destabilized
onsdag 04, augusti 2021, 21:52:24

Tråden där vi diskuterar spännande artiklar/analyser vi snappat upp by Stacker
onsdag 04, augusti 2021, 21:28:42

[SÄLJES] Lunar 1 komplett set. 12x 1 oz .999 silvermynt. by Birka
tisdag 03, augusti 2021, 20:18:24

Köpes: Kapsel till 5 Oz Libertad silvermynt by Mark