Författare Ämne: Köpa silver på företaget  (läst 940 gånger)

Inloggad Lassiter

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 110
  • Affärsomdömen: 19
Köpa silver på företaget
« skrivet: söndag 28, mars 2021, 17:31:08 »
Tänkte dra mitt strå till stacken och köpa lite fysiskt silver.
Eftersom jag har aktiebolag så kan jag dra av momsen.

Har någon koll vart köper man förmånligast då?
Är det en svensk handlare eller utomlands?
Om man köper utomlands hur funkar momsen då?

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2857
  • Affärsomdömen: 102
SV: Köpa silver på företaget
« Svar #1 skrivet: söndag 28, mars 2021, 18:55:47 »
Att köpa ÄM på företaget kan vara lite vanskligt. Hur ska det t ex bokföras vid inköp och avyttring?
Hör med din revisor först.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1799
  • Affärsomdömen: 49
« Svar #2 skrivet: söndag 28, mars 2021, 19:12:21 »
Att köpa ÄM på företaget kan vara lite vanskligt. Hur ska det t ex bokföras vid inköp och avyttring?
Nu är jag närmast en analfabet när det gäller bokföring men eftersom jag både driver företag och har gjort exakt detta så kan jag rapportera att vare sig skatteverk eller revisor har haft några som helst invändningar vid köp och inte heller vid försäljning. Men att ”dra av momsen” är ju inte någon vinst i sig eftersom du kommer att behöva lägga på den vid en framtida försäljning. Fördelen är främst att du slipper binda kapital i momsen under den tid bolaget äger silvret.

Vad gäller Lassiters fråga om moms vid köp utomlands så är svaret att finns det ingen moms att dra av så finns det inte (typ om du köper i USA). Är det en utländsk moms (t ex vid köp i Tyskland) så är det den som dras av. Men jag upprepar min analfabetvarning, så gör som Birka säger och fråga någon som är läskunnig i såna frågor.

Inloggad Lassiter

• Silvermedlem
« Svar #3 skrivet: söndag 28, mars 2021, 19:46:33 »

Jag har kollat att det är ok att köpa.

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #4 skrivet: söndag 28, mars 2021, 19:51:17 »
Alltid bra att kolla särskilt när det gäller AB då en auktoriserad revisor är inblandad. Har man t ex enskild firma så kan man ju göra mer på eget bevåg.

Inloggad Lassiter

• Silvermedlem
« Svar #5 skrivet: söndag 28, mars 2021, 19:55:29 »
Nu är jag närmast en analfabet när det gäller bokföring men eftersom jag både driver företag och har gjort exakt detta så kan jag rapportera att vare sig skatteverk eller revisor har haft några som helst invändningar vid köp och inte heller vid försäljning. Men att ”dra av momsen” är ju inte någon vinst i sig eftersom du kommer att behöva lägga på den vid en framtida försäljning. Fördelen är främst att du slipper binda kapital i momsen under den tid bolaget äger silvret.

Vad gäller Lassiters fråga om moms vid köp utomlands så är svaret att finns det ingen moms att dra av så finns det inte (typ om du köper i USA). Är det en utländsk moms (t ex vid köp i Tyskland) så är det den som dras av. Men jag upprepar min analfabetvarning, så gör som Birka säger och fråga någon som är läskunnig i såna frågor.

Vid köp från Tyskland med mynt med nominellt värde är moms 7% och antar att när jag säljer lägger jag på svenska momsen 25%.

Frågan kvarstår är det enklast/billigaste handla i svenska handlare eller tyska?
Vilken tyska handlare då är att rekommendera?

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #6 skrivet: söndag 28, mars 2021, 20:12:01 »
Bor du i Stockholmstrakten så kanske det är enklast att du köper över disk på t ex Tavex. Då slipper du ju frakt och fraktrisk. Momsen antar jag då att man redovisar som vanligt.
Ett annat alternativ är att du tar färjan till Tallin.
Om du importerar silver med nominellt värde så är det i Tyskland och Belgien en slags skatt på 7 % som gäller och den kan du inte dra som ingående moms. Annat silver typ tackor har en moms på 19% i Tyskland.

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #7 skrivet: söndag 28, mars 2021, 20:34:11 »
1 oz Maple Leaf kostar på Tavex 371:-.  Utan moms blir det 297:-. Samma mynt kostar i Tyskland ca 26 €. Myntet är alltså ca 30-40 kr dyrare i Sverige.

Utloggad Tole

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 102
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #8 skrivet: måndag 29, mars 2021, 10:19:19 »

Vid köp från Tyskland med mynt med nominellt värde är moms 7% och antar att när jag säljer lägger jag på svenska momsen 25%.

Frågan kvarstår är det enklast/billigaste handla i svenska handlare eller tyska?
Vilken tyska handlare då är att rekommendera?

Angående att köpa PM i företag vet jag inget. Enligt er ovan ska det vara okay, men jag skulle kolla noga innan jag prövade. Men samtidigt så får man ju förvalta företagets kapital, så varför inte om det är kapitalförvaltning. Men annars måste transaktioner ha med verksamheten att göra.

Om två momsregistrerade företag inom EU (i olika länder) handlar med varandra debiteras normalt ingen moms. Inköpande företag gör istället en egen redovisning till sin skattemyndighet och betalar momsen i sitt hemland. Dvs du köper från Tyskland, säljare debiterar ingen moms. Du redovisar köpet till Skatteverket och betalar momsen till dem.
https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/moms/kopavarorochtjanster/inkopfranandraeulander.4.361dc8c15312eff6fd1cfc6.html?q=Moms+eu

Edit Observera att om du handlat med andra EU-länder får du ändrat datum för din momsdeklaration
« Senast ändrad: måndag 29, mars 2021, 10:27:35 av Tole »

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Pausad. [SÄLJES] 3 st 1 oz silvermmynt .9999 ur serien Australian Emu. by Birka
Igår kl. 21:39

Kryptovalutor by gbz
Igår kl. 15:25

Tips på storlek/typ och var jag ska handla mitt silver by antoper
onsdag 12, maj 2021, 23:09:08

Bad jokes. by Tyr
onsdag 12, maj 2021, 20:09:21

Pausad. [SÄLJES] 4 st 1 oz silvermmynt .999 serien Ruanda Nautical Ounce. by Birka
onsdag 12, maj 2021, 14:25:38

Pausad. [SÄLJES] 1x 5 oz Freedom Girl 2014 Silver shield. by Birka
onsdag 12, maj 2021, 14:22:44

#silversqueeze by JL_GBG
onsdag 12, maj 2021, 11:50:49

[AVSLUTAD] 5 st 1 kilo Silvermynt 999 fine, Koala 2013 Perth Mint. by Brageson
onsdag 12, maj 2021, 08:51:36

Corona, inte ölen by hasse_A
tisdag 11, maj 2021, 19:58:22

Bilder på guld. by M-Ädel
tisdag 11, maj 2021, 19:03:55

Söker [KÖPES] Mythical Creatures - Dragon by Birka