Författare Ämne: Byte av 50g guldtacka mot platinummynt  (läst 3387 gånger)

Utloggad SilverApotekaren

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Affärsomdömen: 0
Byte av 50g guldtacka mot platinummynt
« skrivet: måndag 08, mars 2021, 21:12:29 »
Hej,

Någon som är intresserad av att byta en 50g gultacka från Valcambi Suisse (köpt hos Tavex i Sverige, bild på tackan bifogat) mot Platinum mynt?

Kan tänka mig någon av dessa två alternativ:

Alternativ 1: Byte mot 2st 1oz platinummynt och jag betalar mellanskillnaden i pengar eller silver.

Alternativ 2: Byte mot 1st 1oz platinummynt och du betalar resterande värde i silvermynt.

Hör av dig om du är intresserad  ;D

Bor i Göteborg och kan göra bytet i eller en mindre bilfärd avstånd från Göteborg.

- Skriv gärna vad du har för mynt (Maple leaf/Kangaroo/Britania/Philharmoniker/...)

Utloggad JL_GBG

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 359
  • Affärsomdömen: 22
SV: Byte av 50g guldtacka mot platinummynt
« Svar #1 skrivet: tisdag 09, mars 2021, 13:09:40 »
Jag är lycklig innehavare av en 1 oz Krugerrand platina 2017.

Jag kan tänka mig ett Alternativ 3 :

Jag byter mitt mynt mot två 50 g guldtackor  8)

Utloggad Tyr

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 639
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #2 skrivet: tisdag 09, mars 2021, 15:50:36 »
Jag är lycklig innehavare av en 1 oz Krugerrand platina 2017.

Jag kan tänka mig ett Alternativ 3 :

Jag byter mitt mynt mot två 50 g guldtackor  8)
JL_GBG  Du har postat i fel kategori!
Din post skall ligga under kategorin "Bad jokes".

Prisdiagram hos Liberty Silver

Priser just nu:
Platina: 321,87 SEK/g
Guld:    471,29 SEK/g

Utloggad JL_GBG

• Palladiummedlem
« Svar #3 skrivet: tisdag 09, mars 2021, 16:35:28 »

JL_GBG  Du har postat i fel kategori!
Din post skall ligga under kategorin "Bad jokes".

Inte alls, anledningen är den superhöga premien på en Platina Krugerrand.
Tillverkades endast jubileumsåret 2017, och då med den superlåga upplagan av 2017 st !
Kommer alltså aldrig mer tillverkas några fler Platina Krugerrands.
Se prisbild nedan för Krugerrand myntet resp 50g guldtacka hos Kettner Edelmetalle.
Vad dagspriset på Krugerranden egentligen är går inte att säga eftersom den inte finns till salu någonstans.

Lite intressant fakta om Platina :
Platinum is actually about 30 times rarer than Gold.
If all the Platinum ever mined were melted and poured into an Olympic-sized pool, the Platinum would probably reach your ankles.
While Gold would fill three pools full.
« Senast ändrad: tisdag 09, mars 2021, 16:49:43 av JL_GBG »

Utloggad Tyr

• Guldmedlem
« Svar #4 skrivet: tisdag 09, mars 2021, 18:36:44 »
Jaha, du köpte citat:
"The First, Last and only Platinum Krugerrand EVER!"

Det är nog ett fint platinamynt. De är Proof präglade 1 oz av 99,99% ren platina - Citat igen: "Med hjälp av polerade matriser och handvalda stampar präglas dessa flera gånger för att producera underbart speglande fält och knivskarpa detaljer."

Vad dagspriset på Krugerranden egentligen är går inte att säga eftersom den inte finns till salu någonstans.

Den finns till salu idag på den här sajten!
Men den är amerikansk och platina är momsbelagd!

Kan man tänka sig andra varianter så finns det bra mycket billigare att välja på.
Till exempel den här 1 Unze Platina Britannia för 1 504,53 €

Utloggad JL_GBG

• Palladiummedlem
« Svar #5 skrivet: tisdag 09, mars 2021, 19:03:32 »

Den finns till salu idag på den här sajten!

Nja, det står ju klart & tydligt Sold Out, så där finns den inte att köpa.
Som det står på den siten : With its super low mintage and first year of release status, this coin is sure to sell out quickly
Jag kan tänka mig att det priset var det pris de sålde för när den fanns i butiken, d.v.s. sista exemplaret de sålde hade det priset.

Jag gissar att samma gäller med priset som står på Kettner's site, d.v.s. sista myntet de sålde betingade det priset.

Nej, ska man köpa detta mynt idag så är det andrahandsmarknaden som gäller.

Utloggad Tyr

• Guldmedlem
« Svar #6 skrivet: tisdag 09, mars 2021, 20:25:55 »
Nja, det är mer oklart och otydligt skulle jag säga, mer eller mindre utgråat. Men där står i alla fall "Sold out", efter att ha tittat på sajten en gång till.

Då så...då blir det andrahandsmarknaden för ev. spekulanter. Prutar du?? ;- ) Nej jag skall inte köpa det.

• Medlem
  • *
« Svar #7 skrivet: onsdag 10, mars 2021, 10:07:42 »
Hej JL_GBG,

Jag är ute efter att få så många oz som möjligt av platinum för mitt guld, jag vill inte byta mot en samlarmynt med skyhög premie.

Jag skulle t.ex. kunna sälja min guldtacka tillbaka till Tavex och beställa 2 st 1oz platinummynt för min 50g guldtacka rakt av bara  ::)

Så jag för tyvärr tacka nej till ditt "alternativ 3" förslag  8)

Jag kan dock även tänka mig platinum tackor som utbyte mot min guldtacka om någon på forumet har det och är intresserad.

Utloggad JL_GBG

• Palladiummedlem
« Svar #8 skrivet: onsdag 10, mars 2021, 14:37:03 »
Hej JL_GBG,

Jag är ute efter att få så många oz som möjligt av platinum för mitt guld, jag vill inte byta mot en samlarmynt med skyhög premie.

Jag skulle t.ex. kunna sälja min guldtacka tillbaka till Tavex och beställa 2 st 1oz platinummynt för min 50g guldtacka rakt av bara  ::)

Jag kan dock även tänka mig platinum tackor som utbyte mot min guldtacka om någon på forumet har det och är intresserad.

Jag trodde inte för ett ögonblick att du skulle vara intresserad av mitt 'förslag'.
I princip i alla sammanhang kör jag också på temat mest metall för pengarna.

Jag minns inte riktigt hur jag tänkte när jag slog till på att köpa detta mynt som redan från början var prissatt med en hög premie. Det var nog så att jag blev förvånad att jag överhuvudtaget hittade myntet till försäljning med tanke på den superlåga upplagan.
Jag har heller ingen aning om hur jag i framtiden ska hitta rätt köpare.
Drömmen är väl att hitta någon som gillar ädelmetaller och som samtidigt har alldeles för mycket pengar.
Någon som tycker det är lite kaxigt att äga ett mynt som endast finns med en upplaga på 2000, och som är beredd att betala ett högt pris för detta.
Någon Bitcoin miljonär kanske ?

Utloggad Tyr

• Guldmedlem
« Svar #9 skrivet: onsdag 10, mars 2021, 15:32:59 »
Någon som tycker det är lite kaxigt att äga ett mynt som endast finns med en upplaga på 2000, och som är beredd att betala ett högt pris för detta.

Vi är många på Äf som är "kaxiga" och äger silvermynt med en upplaga på under 2000.

Första "Moder Swea" myntet präglades i 850 exemplar. Och yes, det är också ett fint Proof mynt...

• Medlem
  • *
« Svar #10 skrivet: onsdag 10, mars 2021, 21:15:00 »
Hej JL_GBG,

Jag trodde inte för ett ögonblick att du skulle vara intresserad av mitt 'förslag'.
I princip i alla sammanhang kör jag också på temat mest metall för pengarna.

Jag minns inte riktigt hur jag tänkte när jag slog till på att köpa detta mynt som redan från början var prissatt med en hög premie. Det var nog så att jag blev förvånad att jag överhuvudtaget hittade myntet till försäljning med tanke på den superlåga upplagan.
Jag har heller ingen aning om hur jag i framtiden ska hitta rätt köpare.
Drömmen är väl att hitta någon som gillar ädelmetaller och som samtidigt har alldeles för mycket pengar.
Någon Bitcoin miljonär kanske ?

Håller med dig och Tyr, det är väldigt frästande med mynt med låg upplaga. Gör mitt yttersta för att hålla mig från att trycka på köpknappen bara för att jag gillar myntet visuellt eller på annat vis som inte har med priset att göra.  ;D Har klarat det hittills men inte alls säkert att det blir så även i framtiden  :-[

Försökt att titta runt var man kan få tag i platinum mynt/tackor billigt, det billigaste stället jag hittar är European mint. Har ni eller någon annan som läser detta något annan förslag?

Kanske får behålla mitt guld och köpa några mynt med fiat istället denna gång.

Utloggad Canvas

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 128
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #11 skrivet: fredag 19, mars 2021, 16:29:56 »

Vi är många på Äf som är "kaxiga" och äger silvermynt med en upplaga på under 2000.

Första "Moder Swea" myntet präglades i 850 exemplar. Och yes, det är också ett fint Proof mynt...

Om man tycker om ett mynt och det dessutom är sällsynt, så förstår jag inte vitsen med att vilja sälja/byta bort det. Mitt profilmynt hade en upplaga på 6787 ex, idag finns 11 kända ex av myntet. Jag skulle endast sälja det om någon betalade överpris för det, som t.ex. 3 stycken Valcambi 50g guld eller 1 stycken Baird mint ½oz rodium.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1801
  • Affärsomdömen: 49
« Svar #12 skrivet: fredag 19, mars 2021, 18:51:22 »
Om man tycker om ett mynt och det dessutom är sällsynt, så förstår jag inte vitsen med att vilja sälja/byta bort det... Jag skulle endast sälja det om någon betalade överpris för det, som t.ex. 3 stycken Valcambi 50g guld eller 1 stycken Baird mint ½oz rodium.
Det är lätt att fästa sig vid vissa mynt. Jag håller fullständigt med dig och erkänner att jag kapitalt misslyckats med att hålla mig neutral och bara se mynten som en ren investering. Det sagt så är jag noggrann med att bara bokföra ”värdet” efter vad spotpriset är. Att jag sedan precis som du inte har en tanke på att sälja är en annan sak.

Ditt profilmynt är... avundsvärt. Gratulerar.

Utloggad Canvas

• Silvermedlem
« Svar #13 skrivet: fredag 19, mars 2021, 20:37:09 »
Tack August! :)

Utloggad Canvas

• Silvermedlem
« Svar #14 skrivet: lördag 20, mars 2021, 13:23:02 »
I tråden nämnda Krugerrand verkar finnas i lager här:
https://www.silber-werte.de/Platinmuenzen/Platin-1-oz-Unze

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Corona, inte ölen by laban77
Idag kl. 13:14

Bad jokes. by Tyr
Idag kl. 11:42

Önskas köpa: två eller fler mindre guldmynt 3-8 gr finvikt by Mark
onsdag 16, juni 2021, 13:54:01

Hur likvid är ädelmetaller by Mark
tisdag 15, juni 2021, 23:37:14

[Säljes] Slut. Tack för denna gång. Banköverföring & Swish. by Cyberdyne
måndag 14, juni 2021, 23:35:23

Vad sker med Kanadabörsen i händelse av USD-ras? by Stacker
måndag 14, juni 2021, 13:21:21

1 oz Guldmynt: Canadian Howling Wolf, Canadian Growling Cougar + 2 till by kashe
måndag 14, juni 2021, 12:05:15

Säljes: 2 st Niue gods 2 Oz 2017 by Saiifo
söndag 13, juni 2021, 19:15:40

Ny här by Strokur
söndag 13, juni 2021, 12:35:05

Ruthenium by Canvas
söndag 13, juni 2021, 02:15:26

Kryptovalutor by sff123
lördag 12, juni 2021, 15:44:53

Banken blir otillgänglig. by Hodja
lördag 12, juni 2021, 15:21:34

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr