Författare Ämne: #silversqueeze  (läst 24414 gånger)

Inloggad DEScypher

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 105
  • Affärsomdömen: 5
SV: #silversqueeze
« Svar #165 skrivet: lördag 01, maj 2021, 23:20:04 »
...att dom tyvärr har exportstopp Sverige året ut: "The statutory delivery limit has already been reached".

Men vad nu då? Är kvoterna inom EU tillbaka? Jämmer och elände! Det var ju flera år sedan man bara hade några dagar på sig att handla innan årets exportkvot tog slut. Det har varit skönt att slippa den.

Kvoter inom EU? Det låter illavarslande? Betyder detta måhända att Tavex kan bli ett reellt alternaiv?

Alternativt att man åker utomlands och handlar?

Inloggad Sverre

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 133
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #166 skrivet: söndag 02, maj 2021, 11:31:57 »
...att dom tyvärr har exportstopp Sverige året ut: "The statutory delivery limit has already been reached".
Men vad nu då? Är kvoterna inom EU tillbaka? Jämmer och elände! Det var ju flera år sedan man bara hade några dagar på sig att handla innan årets exportkvot tog slut. Det har varit skönt att slippa den.
Kvoterna har funnits hela tiden, men mynthandlarna har struntat i dem. Det verkar som att myndigheterna i Tyskland blivit hårdare på att bevaka att lagarna följs.

Inloggad Sverre

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 133
« Svar #167 skrivet: söndag 02, maj 2021, 11:45:31 »
Kvoter inom EU? Det låter illavarslande?
När man säljer varor (alla varor inte bara ädelmetaller) inom EU måste man betala moms i det land man säljer varorna. Har man en fysisk affär är det lätt att avgöra i vilket land man säljer varorna. Men om man säljer via Internet är det inte lika självklart. Det finns därför en överenskommelse att om man säljer varor via internet inom EU skall man betala moms i det land kunden befinner sig. För att det inte skall bli alltför krångligt för webbutiker med enstaka kunder i annat land har man ett maxbelopp man kan sälja för till andra EU-länder och ändå betala moms i butikens land. Det är denna maxgräns som butikerna verkar ha uppnått.
Butikerna kan fortsätta att sälja till Sverige om de momsregistrerar sig i Sverige och betalar svensk moms för allt de säljer hit. De flesta tyska ädelmetallbutiker tycker antagligen att det är alldeles för krångligt och väljer i stället att sluta sälja till svenska kunder när de närmar sig maxbeloppet för svenska kunder.

Inloggad hasse_A

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 577
« Svar #168 skrivet: måndag 03, maj 2021, 07:00:14 »
WSS har fått upp sina billboards nu. 60 st. lite här och var i USA.

https://www.reddit.com/r/Wallstreetsilver/comments/n3eii3/_/

Inloggad antoper

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 29
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #169 skrivet: måndag 03, maj 2021, 15:21:24 »
Verkar inte ha blivit något utav "1:a maj" rörelsen.

Man kanske bara lyckas med sånt en gång eller vad tror ni?

Följer dem på Reddit och kul att se att IAF deras posters har spridit sig runt om i världen  :)

Utloggad JL_GBG

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 356
  • Affärsomdömen: 22
« Svar #170 skrivet: måndag 03, maj 2021, 15:55:26 »
Verkar inte ha blivit något utav "1:a maj" rörelsen.

Vad är din definition på 'blivit något utav' ?

Tvärtom, min känsla är att det under helgen som var dammsögs en hel del silver från marknaden.
Till slut så kommer allt detta dammsugande att leda till resultat.
På ett eller annat sätt.

Det jag tror skulle ha störst påverkan på systemet är om alla som sitter på innehav i SLV säljer dessa och istället köper PSLV.

Det underbara med WallStreetSilver är att antalet medlemmar stiger exponentiellt.
Om alla dessa nya medlemmar också ger sig in i leken så kommer processen att gå ännu snabbare.

We will get there, sooner or later  8)

Inloggad hasse_A

• Guldmedlem
« Svar #171 skrivet: måndag 03, maj 2021, 16:16:43 »
Jag tror dom flesta på WSS är medvetna om att detta inte kommer att vara över på en eller ett par månader. Detta är en process som kommer att ta tid. COMEX inventory går ner och PSLV växer och har nu mer silver än COMEX.
Strategin hos WSS är att få medlemsantalet att växa. Man hoppas få ihop 300 000 om en inte alltför lång tid. Snar har man nått 70 000.
Om man kan få 300 000 medlemmar att köpa 100 Oz i snitt/månad blir det 30 miljoner Oz/månad. Efter några månader kommer det att få en betydande inverkan på tillgången av silver. Förhoppningen är att en större producent går in och säkrar tillgången på silver. Då kommer COMEX att defaulta i ett nafs. Jag väntar med spänning på Kristenssons rapport. 

Inloggad hasse_A

• Guldmedlem
« Svar #172 skrivet: måndag 03, maj 2021, 16:17:49 »
Silvret är upp $1 hittills idag.

Inloggad hasse_A

• Guldmedlem
« Svar #173 skrivet: måndag 03, maj 2021, 16:20:31 »
Jag väntar med spänning på Kristenssons rapport.

Hoppsan där kom den. 1 minut senare.

Inloggad maggan

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 734
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #174 skrivet: tisdag 04, maj 2021, 13:28:24 »
Citera
Om man kan få 300 000 medlemmar att köpa 100 Oz i snitt/månad blir det 30 miljoner Oz/månad.

Jag vet inte hur medelmedlemmens ekonomi ser ut, men i min värld är 100 oz / månad en mängd som jag tror folk har svårt att ro iland. Svensk media brukar ju måla upp skräckscenarior där de visar hur få svenska som har råd med en engångskostnad på 1000 kr.

Med detta sagt så kanske WSS kan bli 10 gånger fler och alla köper 10 Oz i månaden? Det är kanske en mer trolig investering per medlem?

Utloggad TraderRoark

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 86
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #175 skrivet: onsdag 05, maj 2021, 10:57:15 »
Jag är ganska ny på den här marknaden, och har läst och sett på det mesta jag kan hitta de senaste månaderna. Fastän att jag delar många generella åsikter om silver, så är något som slår mig grandiosa visioner, att världen går under nästa vecka, silver till $2073 och förklaringar med ynkliga bevis för saker som har en helt annan förklaring. Aktiemarknaden har väl kraschat dagligen sedan 2012? Det är klart att någon dag får man rätt om man säger det varje dag. När man går tillbaka och ser att detta är något som pågår i månader, år och ibland även längre så borde man ta det här med en nypa salt och som mestadels underhållning.

Jag tror också det kan vara onyttigt för många att hoppa WSS om man inte förstår riskerna. Jag spekulerar i saker mer volatila än silver så det är självklart att man kan spekulera om man vill, men man måste inse att de flesta (speciellt på YouTube) som hypar silver, krypto osv med grandiosa visioner oftast inte har så mycket substans.

Ja, jag tror att silvermarknaden är manipulerad till viss del. Dock ska man veta vad man ger sig in på här. Det är storkapital och listiga entiteter vi har att göra med.

Man ser extremt mycket om inflation, och det med rätta, men inflation är en komplicerad best. Det är inte så enkelt som att pengar trycks, och därmed ökar inflation. Detta är en vanlig åsikt bland silver "influencers". Det finns MÅNGA faktorer som påverkar inflation och det finns också flera olika sorters inflations. Flera faktorer är lika viktiga eller viktigare för inflation än falskmynteriet som pågår för fullt. Inte minst velociteten är viktig och i vårt samhälle så är teknologi en mycket stor faktor. Teknologiska framsteg innebär deflation så samtidigt som vi har inflationsbidragande faktorer just nu, så påverkar teknologiska framsteg som innebär att man får mer för mindre deflation och dessa ska vägas mot varandra.

Om man köper på sig lite silver då och och dollar cost average och inte är speciellt intresserad av att sätta sig in i detta seriöst, så tycker jag inte att man ska ändra någonting med sina köpplaner. Lyckas WSS och silver går upp så är ju det kanonbra. Går priset ner, så är det ännu bättre för långtidssparare då man får mer silver för pengarna.

Utloggad JL_GBG

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 356
  • Affärsomdömen: 22
« Svar #176 skrivet: onsdag 12, maj 2021, 11:50:49 »
Ni har väl hört det 'senaste' inom Comex / LBMA ?
Nämligen att man 'räknat fel' när man i mars rapporterade om rekordstora volymer silver i systemet !
Alla undrade hur i hela friden det hade gått till rent logiskt, speciellt med tanke på den dammsugning av silver som samtidigt höll på genom WallStreetSilver rörelsen.

Nu visar det sig alltså att man backar om dessa rekordstora lager, man hade 'räknat fel'

Man behöver inte vara speciellt konspiratoriskt lagd för att misstänka att rapporten om rekordstora lager i själva verket var en planerad bluff för att ta udden av försöken till silversqueeze rörelsen.
Själv är jag helt övertygad om att det var syftet.
Tyder på att vi är riktigt nära ett systemhotande läge, när de tvingas ta till sådana här bluffar.
Vilken slump att den 'felräkningen' skedde just i samband med silversqueeze  ;)

Läs detaljerna här :

https://www.bullionstar.com/blogs/ronan-manly/lbma-misleads-silver-market-with-false-claims-about-record-silver-stocks/

Sluttexten lyder enligt följande ( min fetning av de jag tycker är viktigt att poängtera ) :

It’s highly possible that all of this is a concreted propaganda campaign by the LBMA bullion banks under the watchful eye of the regulators to confuse and deceive the market and deflect attention away from physical silver supply problems in London and elsewhere. The fast tracking through of reduced lags on silver vault reporting. A plausibly deniable ‘data submission error’ by an LBMA vault. Someone with a fat finger at the LBMA. All to break the positive investment sentiment in the silver market.

All the while the precious metals consultancy cheerleaders play along, and the corrupt regulators sit back and talk of tamping down what could have been a much worse situation in the silver market. This latest gambit up by the LBMA with false reported vault stocks show though that the #SilverSqueeze movement has them on the run.
« Senast ändrad: onsdag 12, maj 2021, 12:02:27 av JL_GBG »

Inloggad DEScypher

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 105
  • Affärsomdömen: 5
« Svar #177 skrivet: tisdag 18, maj 2021, 15:55:15 »
Ni har väl hört det 'senaste' inom Comex / LBMA ?
Nämligen att man 'räknat fel' när man i mars rapporterade om rekordstora volymer silver i systemet !
Alla undrade hur i hela friden det hade gått till rent logiskt, speciellt med tanke på den dammsugning av silver som samtidigt höll på genom WallStreetSilver rörelsen.

Nu visar det sig alltså att man backar om dessa rekordstora lager, man hade 'räknat fel'

Man behöver inte vara speciellt konspiratoriskt lagd för att misstänka att rapporten om rekordstora lager i själva verket var en planerad bluff för att ta udden av försöken till silversqueeze rörelsen.
Själv är jag helt övertygad om att det var syftet.
Tyder på att vi är riktigt nära ett systemhotande läge, när de tvingas ta till sådana här bluffar.
Vilken slump att den 'felräkningen' skedde just i samband med silversqueeze  ;)

Läs detaljerna här :

https://www.bullionstar.com/blogs/ronan-manly/lbma-misleads-silver-market-with-false-claims-about-record-silver-stocks/

Sluttexten lyder enligt följande ( min fetning av de jag tycker är viktigt att poängtera ) :

It’s highly possible that all of this is a concreted propaganda campaign by the LBMA bullion banks under the watchful eye of the regulators to confuse and deceive the market and deflect attention away from physical silver supply problems in London and elsewhere. The fast tracking through of reduced lags on silver vault reporting. A plausibly deniable ‘data submission error’ by an LBMA vault. Someone with a fat finger at the LBMA. All to break the positive investment sentiment in the silver market.

All the while the precious metals consultancy cheerleaders play along, and the corrupt regulators sit back and talk of tamping down what could have been a much worse situation in the silver market. This latest gambit up by the LBMA with false reported vault stocks show though that the #SilverSqueeze movement has them on the run.

Jepp, kanske vi får se en ny "felräkning" snart? Den 26:e närmar sig... ;-)

/DEScypher

Utloggad SilverHulken

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 55
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #178 skrivet: fredag 28, maj 2021, 21:14:30 »
Enligt ett inlägg på United States Mint egen facebook-sida idag så råder det en "global brist på silver"  8) :o ;D

https://www.facebook.com/UnitedStatesMint

".....The United States Mint is committed to providing the best possible online experience to its customers. The global silver shortage has driven demand for many of our bullion and numismatic products to record heights. This level of demand is felt most acutely by the Mint......"

Och Reddit-memerna baserat på detta uttalande exploderar givetvis  ;D

Inloggad AndrewJackson72

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 71
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #179 skrivet: fredag 28, maj 2021, 23:42:10 »
Enligt ett inlägg på United States Mint egen facebook-sida idag så råder det en "global brist på silver"  8) :o ;D

https://www.facebook.com/UnitedStatesMint

".....The United States Mint is committed to providing the best possible online experience to its customers. The global silver shortage has driven demand for many of our bullion and numismatic products to record heights. This level of demand is felt most acutely by the Mint......"

Och Reddit-memerna baserat på detta uttalande exploderar givetvis  ;D

Jag tror mycket silver är i circulation just nu och att de stora grabbarna vill spara silver till stora företag. Om dem stora grabbarna låter mer silver öka i circulation kommer priset öka vilket är det motsatta företagen vill. Mints runt har en shortage, pågrund av att de stora grabbarna inte säljer längre och bevarar för just industrierna.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Bad jokes. by Tyr
Idag kl. 12:40

Ny här by Strokur
Idag kl. 12:35

Ruthenium by Canvas
Idag kl. 02:15

Corona, inte ölen by JL_GBG
Igår kl. 23:21

Kryptovalutor by sff123
Igår kl. 15:44

Banken blir otillgänglig. by Hodja
Igår kl. 15:21

Vad sker med Kanadabörsen i händelse av USD-ras? by Sverre
Igår kl. 14:58

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
Igår kl. 13:58

KÖPES Sovereigner by Xrim
Igår kl. 10:40

Hur och vad ska investera pengar på? by Tole
Igår kl. 09:45

BIS Basel III by DEScypher
Igår kl. 00:04

[Säljes] 2020/2021Australian Coinbars, 2021 Silver Panda.Banköverföring & Swish. by Cyberdyne
fredag 11, juni 2021, 22:06:06

Oväntat stort inflationslyft i USA by AndrewJackson72
torsdag 10, juni 2021, 18:36:16

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by Stacker
onsdag 09, juni 2021, 22:34:41

Skatt på ISK by Stacker
onsdag 09, juni 2021, 22:07:18