Författare Ämne: #silversqueeze  (läst 29394 gånger)

Utloggad Coltrane

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 124
  • Affärsomdömen: 15
SV: #silversqueeze
« Svar #60 skrivet: måndag 22, februari 2021, 16:53:40 »
Oj vad PSLV manipuleras nu...  Andelen aktier som är kort är 20% (för SLV 6%).

Silver +1.98%
SLV +2.28%
PSLV +0.82%

Inloggad gbz

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 25
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #61 skrivet: måndag 22, februari 2021, 18:32:10 »
Clownaktierna som tesla,apple etc är nere och metallerna börjar dra iväg och ändå är spot långt från det verkliga priset.

Blir intressant att följa nu :)

Inloggad hasse_A

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 586
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #62 skrivet: måndag 22, februari 2021, 19:02:55 »
Har man börjat bli oroliga ?
Detta fick jag när jag försökte köpa PSLV på Nordnet :

"Din order kunde inte genomföras
På grund av gällande regelverk inom EU är det inte möjligt att investera i det här värdepappret, endast säljorder är möjligt. Detta gäller för samtliga amerikanska och kanadensiska ETF:er."

Utloggad Tole

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 118
« Svar #63 skrivet: måndag 22, februari 2021, 19:10:52 »

På grund av gällande regelverk inom EU är det inte möjligt att investera i det här värdepappret, endast säljorder är möjligt. Detta gäller för samtliga amerikanska och kanadensiska ETF:er."

Är som det står. Europeiska politiker har bestämt att Amerikanska ETFer inte får säljas i EU pga att de inte har dokumentation som är översatt.

Detta har inget med annan manipulation än ett protektionistiskt EU, som hänvisar till att dess medborgare (vi) inte kan avgöra vilka ekonomiska risker vi vill ta själva. Men har mer med att göra att de vill att vi ska göra affärer inom EU, inte i USA.

Utloggad Tyr

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 676
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #64 skrivet: måndag 22, februari 2021, 19:37:29 »
Just så, det var klåfingriga EU byråkrater som redan 3:e jan 2018 stängde möjligheten för medborgare inom EU att köpa amerikanska ETF:er.
Vad enkelt det tidigare var att köpa ett tvärsnitt av gruvbolagen genom både GDX och GDXJ. Men det stoppade som sagt var Brysselkålen, våra välbetalda överförmyndare i EU.

Inloggad JohanB

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 246
« Svar #65 skrivet: måndag 22, februari 2021, 20:35:12 »

Går dom inte att köpa på Avanza?

Utloggad JL_GBG

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 361
  • Affärsomdömen: 22
« Svar #66 skrivet: måndag 22, februari 2021, 21:08:16 »
Fin dag idag, silvret ser ut att ha etablerat sig över 28, guld åter igen över 1800.

Man får intrycket att reddit folket triggas av sin egen framgång, d.v.s. när de faktiskt ser att silverpriset reagerar positivt på deras 'stödköp' triggas fler att haka på.
Fortfarande några få dagar till kontrakten slutar, tänk om vi kunde närma oss 30.....

Viktigt att komma ihåg är att allt detta är kumulativt, d.v.s. om inte squeeze'n inträffar denna månad så är ingenting ogjort.
Det silver man tagit bort från marknaden är för alltid borta.
Kommer bara att göra det så mycket enklare att åstadkomma squeeze'n nästa kontraktslut ( d.v.s om två månader )

Utloggad Tyr

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 676
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #67 skrivet: måndag 22, februari 2021, 21:24:25 »

Så här ser det ut på Avanzas hemsida ifall du loggar in och tittar på PSLV:

Utloggad Tole

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 118
« Svar #68 skrivet: måndag 22, februari 2021, 21:43:39 »

Nej, inga amerikanska ETFer går att köpa i EU. Se svar ovan om varför.

Men Wisdom Tree har en europeisk ETF med fysiskt silver som går att köpa. Sök på VZLC så kommer du rätt.

Inloggad JohanB

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 246
« Svar #69 skrivet: tisdag 23, februari 2021, 01:10:56 »

Så här ser det ut på Avanzas hemsida ifall du loggar in och tittar på PSLV:

OK tackar, jag loggade inte in utan såg bara det här. Verkade fritt fram.......
https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/etf-torg/om-fonden.html/300418/sprott-physical-silver-trust-usd

Den fantastiskt intressanta och långa posten i #51 av ThHappyHawaiian blev raderad av en (rouge) moderator på WSB. Men hans twitterkonto ligger här, https://twitter.com/ThHappyHawaiian
så det går kanske att ladda ner posten på en länk där och spara för dom som inte studerat den än......
« Senast ändrad: tisdag 23, februari 2021, 02:52:34 av JohanB »

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1845
  • Affärsomdömen: 49
« Svar #70 skrivet: tisdag 23, februari 2021, 09:09:09 »
Jag är som sagt fortsatt försiktigt skeptisk. Dels till hur mycket effekt retail kan ha när nu väl i princip alla handlare redan har slut.
Jag tänker mig att många kommer följa Eric Sprott och köpa andelar i PSLV, i alla fall låter det så i trådkommentarerna.
Då spelar det ju ingen roll att retail har tomma lager, här handlar det istället om de "stora grabbarnas" silver som ska inhandlas och lagras till PSLV lagret.
D.v.s. samma typ av silvertackor som konkurrerar med Comex.
Jovisst, det förstår jag. Men det jag tänker på är att för att detta skall lyckas så måste alla som vill hjälpa till ha en tillräckligt enkel väg för att hjälpa till. Annars så ger folk upp. Att köpa fysiskt silver av handlare som man får i handen kan precis alla i hela världen göra (och det var därför det gick så snabbt och fick sådan effekt).

Men nu, när de flesta handlare har slut så är det, precis som du säger, att köpa PSLV eller annan garanterat fysiskt backad ETF som gäller. Det enda som hörs är ”köp PSLV, köp PSLV, Eric Sprott är på vår sida”. Men för det första så finns det massor med PM-entusiaster som bara sysslar med fysiskt, de gillar inte aktier och sånt (vilket är högst begripligt). Så där är plötsligt barriären mycket högre.

För det andra så går det helt enkelt inte att köpa PSLV i många länder (hela EU t ex, om man inte har lyckats få licens att ansvara för sina egna pengar genom att bli registrerad som ”professionell investerare”). Så där har du nästa barriär.

Säg att du t ex bor i Indien, du är påläst och känner till lite om silvermarknaden, WSB, Reddit, etc, och vill vara med. Du är lite yngre (sannolikt en förutsättning för att känna till Reddit) och försöker förklara för dina föräldrar hur viktigt detta är. Vad föräldrarna hör är ”yada yada yada yada fysiskt silver yada yada köpa yada yada”. Du får ok att köpa lite silver hos den lokala handlaren.

Nu, tre veckor senare, så försöker du förklara detta med PSLV: ”yada yada yada yada yada utländsk ETF yada yada börsmäklare yada yada”. Om det ens går att handla PSLV i Indien så är oddsen att föräldrar och andra skall förstå detta med en fysiskt backad ETF som tar leverans från Comex för att sätta åt bullion banker med stora korta positioner... väldigt nära noll.

Och även om en massa nordamerikaner köper PSLV, och en och annan europé klurar ut att WisdomTree har en motsvarighet så blir trycket mycket mindre än via fysisk handel. Men de kanske räcker ändå, det utesluter jag inte. Men man måste komma ihåg att ”motståndarna” har kört detta framgångsrikt i flera decennier. Det har tutats om silver squeeze åtskilliga gånger utan att det lyckats. Hälsosam respekt för motståndarna är på sin plats.

Sedan finns det ytterligare en aspekt att betänka och det är att lika enkelt som det är att köpa PSLV (åtminstone i USA/CA), lika enkelt är det att sälja. Jag är övertygad om att det ligger mycket förväntan om högre silverpriser inbyggt i köpruschen för PSLV just nu. Men om de högre priserna av någon anledning uteblir så är min bedömning att en rejäl andel av det nya PSLV silvret sannolikt kommer ut på marknaden igen i höst... med en förutsägbar effekt på silverpriset.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #71 skrivet: tisdag 23, februari 2021, 09:32:24 »
Fin dag idag, silvret ser ut att ha etablerat sig över 28, guld åter igen över 1800.
...
Viktigt att komma ihåg är att allt detta är kumulativt, d.v.s. om inte squeeze'n inträffar denna månad så är ingenting ogjort.
Det silver man tagit bort från marknaden är för alltid borta.
Kommer bara att göra det så mycket enklare att åstadkomma squeeze'n nästa kontraktslut ( d.v.s om två månader )
Ummm... nej. Det funkar inte så.

För det första så är denna squeeze en funktion av två parametrar: inflöde (av nytt silver) och utflöde (via köp). I mitten har du en buffert, låt oss kalla den för ”eligible oz” hos COMEX. Om utflödet är större än inflödet så dräneras bufferten. Blir bufferten helt tom så är tanken att det skall bli fyrverkerier och jubel.

Men blir bufferten bara nästan tom så kommer det ju hela tiden nytt inflöde. Så det räcker inte att ”ta bort silver från marknaden”. Det finns massor med silver. Det enda som räknas är att ta bort silver från marknaden i en högre takt än inflödet hela vägen in i mål (dvs bufferten tom). ”Nästan tom” ger inga poäng.

Dessutom, som jag skrev i ett annat inlägg, så har man inte obegränsat med tid eftersom det finns en förväntan om högre priser hos många av dagens köpare. Uteblir prishöjningen tillräckligt länge så kommer sannolikt mycket av det silver som nu åker in i PSLV ut på marknaden igen. Detta skulle ytterligare öka inflödet, utöver ren nyproduktion.

Dvs ”motståndarna” (bullionbanker som ligger kort) behöver sannolikt bara hålla priset nere tillräckligt länge för att folk skall tröttna. Och det är därför jag tror att det är ett feltänk att säga ”om inte nu så om två månader”. Om två månader har vissa tröttnat och om två månader har ytterligare silver producerats.

Jag är absolut för målsättningen (att få bort manipuleringen av silverpriset). Men jag ser detta som ett farligt spel. Lyckas man så är det bra (även om jag undrar över konsekvenserna för det finansiella systemet). Men lyckas man inte så kan detta lägga ett lock på silverpriset under rätt lång tid.

Inloggad hasse_A

• Guldmedlem
« Svar #72 skrivet: tisdag 23, februari 2021, 13:29:05 »
Jag frågar forumet;
Jag har en del allokerat silver hos BullionVault.
Man kan reservera detta till 1000 Oz bars med specifikt nummer.
De blir då ägda i mitt namn.
Man kan om man vill sedan hämta tackorna.
Så kommer vi till frågan: Spelar det någon roll vad gäller silversqeeze om man reserverar några tackor jämfört med att ha bara allokerat silver ?
Min gissning är att det inte spelar någon roll men jag vet inte säkert.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #73 skrivet: tisdag 23, februari 2021, 16:03:01 »
Jag frågar forumet;
Jag har en del allokerat silver hos BullionVault.
Man kan reservera detta till 1000 Oz bars med specifikt nummer.
De blir då ägda i mitt namn.
Man kan om man vill sedan hämta tackorna.
Så kommer vi till frågan: Spelar det någon roll vad gäller silversqeeze om man reserverar några tackor jämfört med att ha bara allokerat silver ?
Min gissning är att det inte spelar någon roll men jag vet inte säkert.
Bullionvault hävdar att de har allting allokerat (dvs BV står redan idag som ägare till dessa 1000oz-tackor med specifika serienummer och sedan har BV i sin bokföring mappningen mellan tackor och kunder). Jag har inte något skäl att betvivla detta och i så fall skall det precis som du säger inte spela någon roll.

Om man inte litar på att BV talar sanning om att allt är allokerat så är inte lösningen att reservera en tacka med ett visst nummer utan att ta Mats ur skolan och byta leverantör av valvsilver.

Inloggad hasse_A

• Guldmedlem
« Svar #74 skrivet: onsdag 24, februari 2021, 08:30:07 »
Men Wisdom Tree har en europeisk ETF med fysiskt silver som går att köpa. Sök på VZLC så kommer du rätt.

https://www.etfstream.com/news/royal-mint-ends-physical-delivery-agreement-on-wisdomtree-s-gold-etc/

Samma sak kan väl hända i deras silverfond.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

#silversqueeze by PennyLane
Idag kl. 19:06

1 oz Silver Eagle 2016 (MONSTER BOX 500 st) by Anonym 72-08
Idag kl. 10:06

Säljes Silver philharmonica rör om 20st by I_am_mine
Igår kl. 18:56

1 ST GULDMYNT 1OZ BUFFALO by Tyr
Igår kl. 09:21

[SÄLJES] 6x 1 oz Koala 2015-2020. NYTT PRIS! by Munken
lördag 18, september 2021, 23:10:53