Författare Ämne: #silversqueeze  (läst 20343 gånger)

Utloggad JL_GBG

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 348
  • Affärsomdömen: 22
SV: #silversqueeze
« Svar #90 skrivet: lördag 20, mars 2021, 13:37:17 »
För att anknyta till Perth Mint och Wall Street Silver.
Här är en fyndig skämtteckning  :D

Givin Perth...

Utloggad JL_GBG

• Palladiummedlem
« Svar #91 skrivet: lördag 20, mars 2021, 22:13:56 »
Kan man tro att det blir en liten 'bank-run' för unallocated kunder på måndag ( se bifogad bild ) ?

Lite lustigt, jag  utvärderade själv att skaffa ett unallocated konto hos Perth Mint för några år sedan.
Fördelen jämfört med ett allocated är att man inte betalar någon storage fee.
Nackdelen är ju den vi upplever nu, det finns ingen metall som du kan peka på att den är din.
Glad att jag valde ett allocated konto på Bullionstar istället.
Trots en årlig storage fee.

Utloggad Tole

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 102
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #92 skrivet: söndag 21, mars 2021, 09:39:13 »
Kan man tro att det blir en liten 'bank-run' för unallocated kunder på måndag ( se bifogad bild ) ?

Lite lustigt, jag  utvärderade själv att skaffa ett unallocated konto hos Perth Mint för några år sedan.
Fördelen jämfört med ett allocated är att man inte betalar någon storage fee.
Nackdelen är ju den vi upplever nu, det finns ingen metall som du kan peka på att den är din.
Glad att jag valde ett allocated konto på Bullionstar istället.
Trots en årlig storage fee.

Först vill jag lägga in en brasklapp. Jag vet inte hur Perth Mints konton är upplagda eller fungerar/villkor. Med det sagt så utgår jag ifrån att

Om du har investerat i ett konto som inte är backat av fysiskt tillgång så kan man förmodligen inte heller räkna med att ovillkorat kunna konvertera till silver. Sannolikt är kontots tillgodohavande säkrat med derivat. Vilket betyder att så länge derivathandeln fungerar kommer man att få cash. Sen om de inte har silver så det räcker så kan de inte acceptera insättningar på konton backat med fysiskt silver.

Men, och det är ju den stora frågan i ”the silversqueese”, hur länge kommer derivatmarknaden att fungera? Det är de stora bankerna och finnansinstituten som i slutändan finansierar och tjänar/tar risken för derivaten. Tror inte att ett mindre bolag som Perth Mint sitter som försäkringsgivare här. De är snarare en kund som köper derivat. Så om Perth Mint defaultar pga detta så beror det på att sektorn redan rasat, och då spelar det ingen roll var du har silverderivat, allt blir värdelöst samtidigt.

Om det händer på måndag återstår att se, men jag tror inte vi är där ännu. Men jag skulle heller aldrig ha ett PM konto vars säkerhet är derivat, för risken är inte försumbar.

Om de däremot påstår att kontot är backat av fysiskt silver, men som inte är allokerat, och de har tagit emot mer kapital än deras silvertillgång så är det i det närmaste ett bedrägeri det handlar om. Och har mindre med silversqeezen att göra.

Inloggad cyber

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 758
  • Affärsomdömen: 9
« Svar #93 skrivet: söndag 21, mars 2021, 11:37:31 »
Alltså vi ska väl inte börja ta varenda rövarhistoria på internet på allvar bara för att det är PM-positivt?

Det är förstås inte bortom det möjligas gräns att Perth Mint snurrat ihop sig totalt och inte kan täcka leveranser ifrån sina egna uppsatta villkor, men det är mycket osannolikt (i alla fall att det är en verklig brist på silver, möjligen nåt tillfälligt leveranskrångel, men då är det ju rätt ointressant för marknaden som helhet)

Jag sätter gladeligen 500 spänn (eller två maple leafs :) ) på att det här är ogrundade rykten (sannolikt påhittade av någon för att få uppmärksamhet och/eller manipulera marknaden) och att Perth inte är i någon som helst finansiell svårighet.

Därmed inte sagt att jag inte uppskattar bra memes :)
« Senast ändrad: söndag 21, mars 2021, 15:27:40 av cyber »

Utloggad PennyLane

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 355
  • Affärsomdömen: 73
« Svar #94 skrivet: söndag 21, mars 2021, 14:33:38 »
Lyssnade just på en intervju med Andy Schectman (Miles Franklin).
Har lyssnat på honom i ett år nu och hans företag säljer mer och mer ädelmetaller.
Efterfrågan har ökat hela tiden och det blir svårare för honom att köpa in, men han får fortfarande tag på dom vanligaste mynten.

Han tror att Perth Mint möjligtvis har låtit större kunder köpa mer och inte prioriterat dom små kunderna.
Så han trodde inte heller att det var nån fara med Perth Mint som företag.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1799
  • Affärsomdömen: 49
« Svar #95 skrivet: söndag 21, mars 2021, 14:40:22 »
Alltså vi ska väl inte börja ta varenda rövarhistoria på internet på allvar bara för att det är PM-positivt?

Det är förstås inte bortom det möjligas gräns att Perth Mint snurrat ihop sig totalt och inte kan täcka leveranser ifrån sina egna uppsatta villkor, men det är mycket osannolikt (i alla fall att det är en verklig brist på silver, möjligen nåt tillfälligt leveranskrångel, men då är det ju rätt ointressant för marknaden som helhet)

Jag sätter gladeligen 500 spänn (eller två maple leafs :) ) på att det här är ogrundade rykten (sannolikt påhittade av någon som få uppmärksamhet och/eller manipulera marknaden) och att Perth inte är i någon som helst finansiell svårighet.
Jag håller helt med om detta. Prat om finansiella svårigheter, om att Perth Mint kanske priorierar att leverera allting till Comex istf småsparare, etc, tyder på ett eventuellt missförstånd om vad Perth Mint är för något. De är en ”mint”, dvs deras affärsidé är att köpa in metall, ffa silver och guld, i bulk (dvs 1000oz LBMA bars för silver) och förädla dessa till mynt och småtackor som de kan sälja till ett högre pris per oz.

Vad de absolut inte gör är att leverera silver i bulk till t ex Comex. Eftersom retailledet just nu är lite hysteriskt så är det inte svårt att förstå att de säkert har sålt av mer av sina produkter än normalt (och tjänat pengar som gräs pga dagens premier). Samtidigt har det säkert varit lite svårare än normalt att få leverans av tillräckligt med 1000 oz bars på kort varsel. Resultatet blir att deras interna buffert (dvs deras lager) minskar.

Det är samma lager som de hanterar redemptions till kunder med unallocated storage från.

Att Perth Mint säger till dessa kunder att ”ni måste vänta X veckor” tolkar jag som att Perth Mint prioriterar att sälja det de producerar till nya kunder (pga höga premier just nu) framför att leverera unallocated (som köpts för länge sedan och inte ger den någon premie att tala om). Att de gör det valet tycker jag tyder på att de inte räknar med att dessa premier kommer att stå sig utan de vill tjäna så mycket pengar som möjligt just nu när de har chansen, även till priset av att reta upp några kunder med unallocated storage som begär redemption just i dessa dagar.

Utloggad JL_GBG

• Palladiummedlem
« Svar #96 skrivet: söndag 21, mars 2021, 16:06:02 »
Håller helt med om att det inte är någon risk att Perth Mint skulle konka.
Det är ändå Australiens myntverk vi snackar om.

Det jag ville uppmärksamma var att silversqueezen uppenbarligen börjar kännas av i varje led av produktionskedjan.
Samt även det faktum att Perth Mint inte ser ut att kunna leva upp till sina egna regler om max 10 dagar för unallocated kunder.

Tycker överhuvudtaget att det är tveksamt om ett företag som Perth Mint ska syssla med denna typ av sparform.
Kanske bättre att lämna detta till företag som Bullionstar, Bullionvault och allt vad de heter.
Nu ser vi ju problemen som kan uppstå när det blir tight i leveranserna samtidigt som vissa kunder väljer att ta ut sina oz.

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2856
  • Affärsomdömen: 102
« Svar #97 skrivet: söndag 21, mars 2021, 16:15:30 »
PM kan ju annars låna lite silver av RAM (Royal Australian Mint).  :)

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1829
  • Affärsomdömen: 195
« Svar #98 skrivet: måndag 22, mars 2021, 20:24:44 »

Inloggad cyber

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 758
  • Affärsomdömen: 9
« Svar #99 skrivet: onsdag 24, mars 2021, 12:58:46 »
Varför man inte ska köpa SLV eller andra silver-ETF:er (ok jag orkade bara läsa den första sidan eller två, men så långt var det väldigt vettigt)

https://www.reddit.com/r/wallstreetbets/comments/mbx510/slv_is_a_complete_scam_its_a_scalp_trade_set_up/

Utloggad JL_GBG

• Palladiummedlem
« Svar #100 skrivet: onsdag 24, mars 2021, 18:10:12 »
Varför man inte ska köpa SLV eller andra silver-ETF:er (ok jag orkade bara läsa den första sidan eller två, men så långt var det väldigt vettigt)

https://www.reddit.com/r/wallstreetbets/comments/mbx510/slv_is_a_complete_scam_its_a_scalp_trade_set_up/

Ett nytt låååångt, mycket informativt inlägg av TheHappyHawaiian.
Ett mästerverk.

Inloggad gbz

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 23
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #101 skrivet: lördag 27, mars 2021, 00:45:56 »
Det känns inte som folk börjat tröttna ännu utan fortsätter köpa fysiskt silver.

Allt vi behöver är att de silvret som finns kvar hur mycket det nu är ska bli uppköpt :)

Inloggad JohanB

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 216
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #102 skrivet: lördag 27, mars 2021, 01:38:25 »
Perth Mint verkar hamnat i blåsväder. Har inget silver kvar!
Sägs ha sålt allocated silver som påståtts lagrat i valv och tagit ut lagringsavgifter, men sen inte kunnat leverera ut till kunderna nu när dom vill ha ut det.
Verkar ha tagit betalt och köpt unallocated och sen kortat det, för att senare försöka köpa tillbaks till ett lägre pris och leverera.
Men det har gått på tok nu när priset gått upp och dom kommer förlora mycket stora pengar på att köpa tillbaka det.
Rör sig om stora mängder, runt 30-45 miljoner oz.

https://twitter.com/ThHappyHawaiian

https://www.reddit.com/r/Wallstreetsilver/comments/mdn5b9/perth_mint_they_have_no_silver_for_unallocated/?utm_source=share&utm_medium=ios_app&utm_name=iossmf

« Senast ändrad: lördag 27, mars 2021, 01:55:33 av JohanB »

Utloggad Coltrane

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 123
  • Affärsomdömen: 15
« Svar #103 skrivet: lördag 27, mars 2021, 09:05:09 »
Perth Mint verkar hamnat i blåsväder. Har inget silver kvar!
Sägs ha sålt allocated silver som påståtts lagrat i valv och tagit ut lagringsavgifter, men sen inte kunnat leverera ut till kunderna nu när dom vill ha ut det.
Verkar ha tagit betalt och köpt unallocated och sen kortat det, för att senare försöka köpa tillbaks till ett lägre pris och leverera.
Men det har gått på tok nu när priset gått upp och dom kommer förlora mycket stora pengar på att köpa tillbaka det.
Rör sig om stora mängder, runt 30-45 miljoner oz.

https://twitter.com/ThHappyHawaiian

https://www.reddit.com/r/Wallstreetsilver/comments/mdn5b9/perth_mint_they_have_no_silver_for_unallocated/?utm_source=share&utm_medium=ios_app&utm_name=iossmf

Det är väl det här folk har sagt hur länge som helst att papperssilver helt enkelt trollas fram? USdebtclock.org har Paper to Silver Ratio på 188.45.

Chris Marcus från Arcadia Economics har skrivit en bok om silverbluffen och intervjuat folk i branschen, där trodde de flesta att siffran är närmare 500 än 100.

Inloggad hasse_A

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 572
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #104 skrivet: måndag 29, mars 2021, 19:12:46 »

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Kryptovalutor by gbz
Idag kl. 15:25

Tips på storlek/typ och var jag ska handla mitt silver by antoper
Igår kl. 23:09

Bad jokes. by Tyr
Igår kl. 20:09

[SÄLJES] 4 st 1 oz silvermmynt .999 ur serien Ruanda Nautical Ounce. NYTT PRIS! by Birka
Igår kl. 14:25

[SÄLJES] 1x 5 oz Freedom Girl 2014 Silver shield. NYTT PRIS! by Birka
Igår kl. 14:22

#silversqueeze by JL_GBG
Igår kl. 11:50

[AVSLUTAD] 5 st 1 kilo Silvermynt 999 fine, Koala 2013 Perth Mint. by Brageson
Igår kl. 08:51

Corona, inte ölen by hasse_A
tisdag 11, maj 2021, 19:58:22

Bilder på guld. by M-Ädel
tisdag 11, maj 2021, 19:03:55

Söker [KÖPES] Mythical Creatures - Dragon by Birka
måndag 10, maj 2021, 18:38:50

Möjligt köpa Silver momsfritt i dag? by norddal
måndag 10, maj 2021, 18:34:32

Ädelmetallsamlare, vad äger ni för aktier? by Tole
måndag 10, maj 2021, 12:35:00

Nybörjare i börsen, ISK eller AFK? by Mark
söndag 09, maj 2021, 22:46:08

[SÄLJES] 3 st 1 oz silvermmynt .9999 ur serien Australian Emu. NYTT PRIS! by Birka
söndag 09, maj 2021, 17:37:50

Hoppsan, vad hände med ädelmetallpriserna ? by JL_GBG
fredag 07, maj 2021, 22:56:25