Författare Ämne: #silversqueeze  (läst 26809 gånger)

Utloggad Tole

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 112
  • Affärsomdömen: 0
SV: #silversqueeze
« Svar #45 skrivet: torsdag 11, februari 2021, 10:12:59 »
Har läst lite på internet att silvret är nära på att ta slut. Vad tror ni andra?
Själv har jag handlat från guldcentralen och de ser ut att ha i lager än iallafall.

Silver är en råvara, det går att öka produktionen. Så kortsiktigt kan tillgången variera, men med tid och pris justerar sig tillgång och efterfrågan.

Inloggad JohanB

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 239
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #46 skrivet: måndag 15, februari 2021, 17:17:37 »
#SilverSqueeze hits London as SLV warns of Limited Available Silver Supply

https://www.bullionstar.com/blogs/ronan-manly/silversqueeze-hits-london-as-slv-warns-of-limited-available-silver-supply/#comments

Ronan Manly fortsätter sin analys av läget och ser en brist på fysiskt silver komma.

Inloggad JohanB

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 239
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #47 skrivet: torsdag 18, februari 2021, 16:12:08 »

Den här historien blir bara bättre och bättre.......

"Ni ska sluta köpa fysiskt silver för det skadar hedgefonder och storbanker"

Twilight Zone as ETF Provider Warns Buying Silver will Harm Hedge Funds and Large Banks

https://www.bullionstar.com/blogs/ronan-manly/twilight-zone-as-etf-provider-warns-buying-silver-will-harm-hedge-funds-and-large-banks/

Utloggad gbz

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 23
« Svar #48 skrivet: torsdag 18, februari 2021, 17:35:48 »

Den här historien blir bara bättre och bättre.......

"Ni ska sluta köpa fysiskt silver för det skadar hedgefonder och storbanker"

Twilight Zone as ETF Provider Warns Buying Silver will Harm Hedge Funds and Large Banks

https://www.bullionstar.com/blogs/ronan-manly/twilight-zone-as-etf-provider-warns-buying-silver-will-harm-hedge-funds-and-large-banks/

Skulle vara som om amazon sa åt sina kunder att sluta handla nya produkter och nöjja sig med vad de redan har.

Vilken annan bransch ser fler kunder som något negativt?

Utloggad Tole

• Silvermedlem
« Svar #49 skrivet: torsdag 18, februari 2021, 17:57:15 »
Vilken annan bransch ser fler kunder som något negativt?

Systembolaget?  :)

(Förlåt, kunde inte låta bli  ;) )

Utloggad PennyLane

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 366
  • Affärsomdömen: 76
« Svar #50 skrivet: fredag 19, februari 2021, 10:10:03 »
Verkligen Twilight Zone! :)

Utloggad JL_GBG

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 361
  • Affärsomdömen: 22
« Svar #51 skrivet: söndag 21, februari 2021, 10:48:13 »
Här är ett låååångt men väldigt välskrivet och informativt inlägg på wallstreetbets.
Verkar vara skrivet av någon som nyligen har satt sig in i silvermarknaden, och gjort sin research grundligt.

https://www.reddit.com/r/wallstreetbets/comments/lnzeho/the_silver_short_squeeze_is_glaringly_obvious_to/

De två reflektioner jag fick efter att ha läst inlägget var :

- det verkar vara nära nu, silver shortsqueezen på Comex

- vilken osannolik tur vi hade att wallstreetbets hakade på silvermarknaden.  Därmed uppstod det stora köptrycket som hade varit omöjligt att uppnå enbart med ett fåtal gold- och silverbugs inblandade.

Utloggad JL_GBG

• Palladiummedlem
« Svar #52 skrivet: söndag 21, februari 2021, 16:05:00 »
Det som sticker ut i inlägget är en ny typ av graf jag inte sett tidigare som visar läget inför marskontrakten ( se bifogad bild ).
Den visar hur antalet kontrakt som vill ha fysisk leverans sakta sjunker ner till sista dagen ( som verkar vara tre dagar före kontrakt ).
Notera att kurvan för mars månads kontrakt ligger ca 10.000 kontrakt fler än tidigare månader.
Om denna kurva håller i sig fram till onsdag skulle det alltså innebära ca ca 22.000 kontrakt som vill ha delivery.
Jag tar då medelvärdet på 12.300 ökat med 10.000 extra kontrakt som mars ser ut att medföra.

Det intressanta är då att Comex totalt verkar ha knappt 30.000 kontrakt möjliga för leverans ( den gröna streckade linjen ).

Så efter mars kontrakten skulle alltså nästan hela Comex inventory vara tomt.
Då kan man ju göra en kvalificerad gissning vad som skulle hända nästa gång, d.v.s. för maj kontrakten.
När förmodligen antalet kontrakt som vill ha delivery kommer bli ännu fler än i mars.

Om alla dessa siffror stämmer så har vi alltså max två månader på oss tills skiten träffar fläkten.

Eller sett ur en annan synvinkel : Comex har två månader på sig att ändra regelverket så att skiten inte träffar fläkten.
Om det skulle hända tror jag ändå att priset på fysiskt silver skulle explodera, marknaden skulle då till slut inse att papperspriset bara är luft.

Jag vill ännu en gång lägga till länken till Youtube intervjun med Ed Steer, den passar perfekt till inlägget på wallstreetbets :

https://www.youtube.com/watch?v=wtxr_yXDXTo

Utloggad JL_GBG

• Palladiummedlem
« Svar #53 skrivet: söndag 21, februari 2021, 21:22:14 »
Känns som att veckan som kommer kan bli mycket intressant vad gäller silverpriset.

I fredags kom det fram att Eric Sprott himself köpt PSLV för motsvarande 40 miljoner CAD, bara för att bidra till silversqueeze'n

När man läst de olika trådarna på wallstreetsilver nu under helgen känns det som att ALLA ska in och "stödköpa" på måndag.
Med detta kommande köptryck har jag mycket svårt att tro att detta inte ska återspeglas på silverpriset.

Dessutom får vi under veckan även veta hur många futureskontrakt som väljer fysisk leverans.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1822
  • Affärsomdömen: 49
« Svar #54 skrivet: söndag 21, februari 2021, 22:02:06 »
Känns som att veckan som kommer kan bli mycket intressant vad gäller silverpriset.

I fredags kom det fram att Eric Sprott himself köpt PSLV för motsvarande 40 miljoner CAD, bara för att bidra till silversqueeze'n

När man läst de olika trådarna på wallstreetsilver nu under helgen känns det som att ALLA ska in och "stödköpa" på måndag.
Med detta kommande köptryck har jag mycket svårt att tro att detta inte ska återspeglas på silverpriset.
Jag är som sagt fortsatt försiktigt skeptisk. Dels till hur mycket effekt retail kan ha när nu väl i princip alla handlare redan har slut. Men mer är jag faktiskt orolig för vad konsekvenserna kan bli om denna silversqueeze skulle lyckas (för lämplig definition av ”lyckas”). Jag ser faktiskt systemrisker som är oroande, och skulle en lyckad silversqueeze ge alla blodad tand och det rullar vidare mot en #goldsqueeze, då ökar risken än mer.

Men det spelar ingen roll, jag håller absolut med om att sysslar man med naken blankning så förtjänar man att bli bränd, även om det är stor risk att det som vanligt skulle bli skattebetalarna som får betala. Som Warren Buffett sade:

”When the tide goes out everyone can see who’s been swimming naked.”

Så självklart har jag stödköpt silver, flera gånger, medan detta pågått och kommer att göra det igen.

Utloggad JL_GBG

• Palladiummedlem
« Svar #55 skrivet: söndag 21, februari 2021, 22:33:23 »

Jag är som sagt fortsatt försiktigt skeptisk. Dels till hur mycket effekt retail kan ha när nu väl i princip alla handlare redan har slut.

Jag tänker mig att många kommer följa Eric Sprott och köpa andelar i PSLV, i alla fall låter det så i trådkommentarerna.
Då spelar det ju ingen roll att retail har tomma lager, här handlar det istället om de "stora grabbarnas" silver som ska inhandlas och lagras till PSLV lagret.
D.v.s. samma typ av silvertackor som konkurrerar med Comex.

Utloggad PennyLane

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 366
  • Affärsomdömen: 76
« Svar #56 skrivet: söndag 21, februari 2021, 23:43:05 »
David Morgan undrar om silver blir nästa palladium?

Dvs att priset på fysiskt silver helt enkelt lämnar spotpriset bakom sig.

https://www.themorganreport.com/blog/is-silver-the-next-palladium/

Utloggad Canvas

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 135
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #57 skrivet: måndag 22, februari 2021, 00:59:53 »
Sålde av lite bordssilver nyligen. Kanske dumt gjort, men eftersom mitt totala silverinnehav ändå bara är typ 1kg, så kommer jag inte direkt att få någon superavkastning på det, ens om silverpriset ökar med en faktor 10. Hade dock varit spännande tider för mig nu, ifall jag valt att huvudsakligen investera i silver istället för guld. Tror dock att guldvalet trots allt var rätt, det som kommer att löna sig bäst på längre sikt.

Utloggad Tole

• Silvermedlem
« Svar #58 skrivet: måndag 22, februari 2021, 08:52:36 »
Jag är som sagt fortsatt försiktigt skeptisk. Dels till hur mycket effekt retail kan ha när nu väl i princip alla handlare redan har slut.

Jag håller med om att retail har en begränsad effekt på spotpriset. Men om det någongång ska ha effekt så måste det vara när lagren är nästan slut, och alla retail vill fylla på lagren samtidigt. Då kan de möjligtvis driva upp priset när efterfrågan ökar på marginalen.

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1832
  • Affärsomdömen: 198
« Svar #59 skrivet: måndag 22, februari 2021, 09:09:56 »
Stöd #SilverSqueeze genom att köpa silver.

Eller följ medlemmar på twitter som lovar köpa mer Sprott #PSLV för varje ny följare de får på twitter (#PSLVchallenge)

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Är EU på väg att urarta fullständigt??? by Mark
Idag kl. 03:12

[Köpes] Boliden Silvertacka 250g/500g by august
Igår kl. 20:22

Tavex konstigt låga priser by maggan
torsdag 29, juli 2021, 09:39:52

1 oz silver mynt perth mint serien mytologiska djur by dmannen74
onsdag 28, juli 2021, 09:48:22

Alternativ till bankfack by DEScypher
måndag 26, juli 2021, 19:20:31