Författare Ämne: Skatt på ISK  (läst 3901 gånger)

Inloggad Mark

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 70
  • Affärsomdömen: 4
SV: Skatt på ISK
« Svar #15 skrivet: måndag 01, februari 2021, 02:20:06 »
Tack för redovisningar och allt låter ju bra.
Jag får ändå en känsla av att detta är en ny förmögenhetsskatt och staten kan lätt gå in och justera villkoren till deras fördel i framtiden.

Ända gången du vill ha AF konto är om du tänker äga ett innehav så länge att det blir fördelaktigt att använda sig av schablonbeskattning och det är väl först över 400% i vinst som det lönar sig gentemot  vanlig beskattning och mer om det ska vara fördelaktigt mot ISK pga skatt på utdelningen

Fördel med ISK förutom den låga beskattningen är den ännu lägre beskattningen med ISK, för de som har bolån blir det i princip skattefritt.

Hur går det till med schablonbeskattning på AF-konto?

Utveckla gärna det med bolån och ISK. Jag hänger inte med där.

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2887
  • Affärsomdömen: 105
« Svar #16 skrivet: måndag 01, februari 2021, 11:13:21 »
Som sagt så betalar man skatt på summan av tillgångarna på ett ISK-konto oavsett om värdet går upp eller ner.

2021 får du skatta 0,375 % av hela ditt innehav, och räknar man på det så är det vinst om du har en utveckling på ditt sparande som är högre än 1,25%.

Så här beräknas ISK-skatten:   
Multiplicera de tillgångar som finns på investeringssparkonto med summan av statslåneräntan den 30 november föregående år plus en procent. Nu vart statslåneräntan för årets beräkning -0,1 procent, vilket innebär att vi slår i “golvet” för den lägsta nivån som är 1,25 % och multiplicera så 30 % på det. Då får vi 0,375 % i skatt på kapitalet på ett ISK-konto för året 2021.

Har man 10 mille på ISK-kontot och inte får någon vinst så får man ändå betala 37500:- i skatt.  Kreativt av staten med denna nya skatt.
« Senast ändrad: måndag 01, februari 2021, 18:30:57 av Birka »

Utloggad laban77

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 387
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #17 skrivet: måndag 01, februari 2021, 11:29:31 »
Snarare 3750:-.

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #18 skrivet: måndag 01, februari 2021, 11:51:23 »
Sorry!
Menade 10 mille.  8)

Utloggad Tyr

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 637
« Svar #19 skrivet: måndag 01, februari 2021, 13:49:02 »
Sorry!
Menade 10 mille.  8)

Har du 10 mille Birka är det väl ingen match för dig att betala 37 500 kr i skatt ;- )

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #20 skrivet: måndag 01, februari 2021, 15:19:32 »
Nej, det var bara ett dåligt exempel.
Ville bara belysa att det blir en del pengar även om du går back.

Utloggad Tyr

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 637
« Svar #21 skrivet: måndag 01, februari 2021, 15:54:35 »
Har du 10 mille Birka är det väl ingen match för dig att betala 37 500 kr i skatt ;- )

Nej, det var bara ett dåligt exempel.
.

Sorry about that Birka :- )

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #22 skrivet: måndag 01, februari 2021, 16:59:17 »
Sorry + :-) = satir. Du tar dig  :)

Utloggad Tole

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 105
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #23 skrivet: måndag 01, februari 2021, 17:42:03 »
Som sagt så betalar man skatt på summan av tillgångarna på ett ISK-konto oavsett om värdet går upp eller ner.

2021 får du skatta 0,375 % av hela ditt innehav, och räknar man på det så är det vinst om du har en utveckling på ditt sparande som är högre än 1,25%.

Så här beräknas ISK-skatten:   
Multiplicera de tillgångar som finns på investeringssparkonto med summan av statslåneräntan den 30 november föregående år plus en procent. Nu vart statslåneräntan för årets beräkning -0,1 procent, vilket innebär att vi slår i “golvet” för den lägsta nivån som är 1,25 % och multiplicera så 30 % på det. Då får vi 0,375 % i skatt på kapitalet på ett ISK-konto för året 2021.

Har man 1 mille på ISK-kontot och inte får någon vinst så får man ändå betala 37500:- i skatt.  Kreativt av staten med denna nya skatt.

3.750kr i skatt om det vore REA vinst skulle det motsvara en vinst på 12.500kr, eller 1,25% på din mille.

Vist kan man ha enskilda år som går back, och då betalar man ändå skatt på ISK. Men om du under en flerårsperiod presterar sämre än 1,25% vinst i snitt bör du lämna över din mille till någon annan att investera åt dig.

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #24 skrivet: måndag 01, februari 2021, 18:14:48 »
Om det ändå vore min mille.  :)
Då skulle jag köpt guld för stålarna.  ;)

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 793
  • Affärsomdömen: 30
« Svar #25 skrivet: tisdag 02, februari 2021, 10:47:27 »
Tanken med ISK/KF ur statens synvinkel är nog att jämna ut inkomster och utgifter. Om alla har depå så tenderar det att variera mycket mer år till år. En del år så har "alla" gått plus och reavinsterna ger ett stort tillskott till statskassan, år då "alla" som säljer gjort förluster så kan det rentav bli minus till statskassan och det tenderar dessutom vara år då övriga utgifter tenderar att skena. Nu blir skillnaden mycket mindre dramatisk.

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #26 skrivet: tisdag 02, februari 2021, 11:33:11 »
Det blir ju också enklare administration för skatteverket.
Men jag tycker att man ska vara vaksam på att det är en ny sorts förmögenhetsskatt och hålla koll på skattesatsen som säkert kommer att höjas med tiden.
Det är sällan staten gör något skattetekniskt som de långsiktigt förlorar på.

Utloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1267
  • Affärsomdömen: 26
« Svar #27 skrivet: tisdag 02, februari 2021, 23:29:53 »
Tack för redovisningar och allt låter ju bra.
Jag får ändå en känsla av att detta är en ny förmögenhetsskatt och staten kan lätt gå in och justera villkoren till deras fördel i framtiden.

Ända gången du vill ha AF konto är om du tänker äga ett innehav så länge att det blir fördelaktigt att använda sig av schablonbeskattning och det är väl först över 400% i vinst som det lönar sig gentemot  vanlig beskattning och mer om det ska vara fördelaktigt mot ISK pga skatt på utdelningen

Fördel med ISK förutom den låga beskattningen är den ännu lägre beskattningen med ISK, för de som har bolån blir det i princip skattefritt.

Hur går det till med schablonbeskattning på AF-konto?

Utveckla gärna det med bolån och ISK. Jag hänger inte med där.

Schablonbeskattning på AF konto sker om man inte vet inköpskursen eller gått jättemycket med vinst, då sätts köpkursen till 20% av värdet så 80% betalar man 30% vinstskatt på. För att det ska löna sig att använda schablonskatt måste dina aktier stigit mer än 400%

Vad gäller ISK så är schablonskatten i deklarationen en ränteinkomst och kan kvittas mot en ränteutgift (bolån), det sköts automatiskt i deklarationen

Utloggad Stacker

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 172
« Svar #28 skrivet: onsdag 09, juni 2021, 22:07:18 »
Det blir ju också enklare administration för skatteverket.
Men jag tycker att man ska vara vaksam på att det är en ny sorts förmögenhetsskatt och hålla koll på skattesatsen som säkert kommer att höjas med tiden.
Det är sällan staten gör något skattetekniskt som de långsiktigt förlorar på.

Precis som jag under många år förväntat mig så kan politikerna helt enkelt inte lämna ISK ifred. Den är som en syltburk för getingar och alltför frestande att öka beskattningen gradvis. Olika bud hit och dit, ökad skatt vid innehav över 100.000...nej, 300.000....nej, tre miljoner är det visst nu! Det är på sätt och vis mycket pengar, men samtidigt en axelryckning när det gäller bostäder. Vill du spara och investera ihop till en liten lägenhet i Stockholms innerstad för att slippa låna? Glöm inte skatten till Maggan! Du är ju RIIIIK! Du är ju MILJONÄÄÄÄR! Dessa politiker....de gör mig kraftigt illamående.

Vartefter Sveriges ekonomi åker i diket framöver lär vi få räkna med att taket för högre skatt stadigt sänks på ISK, eftersom staten i alla lägen måste ha in degen till "vård, skola och omsorg!", det vanliga mantrat.

Att istället kraftigt effektivisera den ständigt svällande och läckande statsförvaltningen och använda folkets skattepengar mer ansvarsfullt står aldrig någonsin på agendan hos någon enda politiker.

Jag har inte räknat på var gränsen går för när jag avvecklar ISK och stoppar in pengarna i något skattefritt alternativ. Men den gränsen finns, var så säker Maggan. Och då får du ju INGA pengar av mig istället, är det bättre?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/socialdemokraterna-bekraftar-vill-gora-forandringar-i-isk-konton

https://cornucopia.cornubot.se/2021/06/maggan-lagger-nytt-bud-tak-pa-isk-pa.html
« Senast ändrad: onsdag 09, juni 2021, 22:08:51 av Stacker »

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Bad jokes. by Tyr
Idag kl. 12:40

Ny här by Strokur
Idag kl. 12:35

Ruthenium by Canvas
Idag kl. 02:15

Corona, inte ölen by JL_GBG
Igår kl. 23:21

Kryptovalutor by sff123
Igår kl. 15:44

Banken blir otillgänglig. by Hodja
Igår kl. 15:21

Vad sker med Kanadabörsen i händelse av USD-ras? by Sverre
Igår kl. 14:58

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
Igår kl. 13:58

KÖPES Sovereigner by Xrim
Igår kl. 10:40

Hur och vad ska investera pengar på? by Tole
Igår kl. 09:45

BIS Basel III by DEScypher
Igår kl. 00:04

[Säljes] 2020/2021Australian Coinbars, 2021 Silver Panda.Banköverföring & Swish. by Cyberdyne
fredag 11, juni 2021, 22:06:06

Oväntat stort inflationslyft i USA by AndrewJackson72
torsdag 10, juni 2021, 18:36:16

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by Stacker
onsdag 09, juni 2021, 22:34:41

Skatt på ISK by Stacker
onsdag 09, juni 2021, 22:07:18