Författare Ämne: Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen  (läst 45317 gånger)

Utloggad Tole

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 112
  • Affärsomdömen: 0
SV: Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen
« Svar #135 skrivet: fredag 25, juni 2021, 16:09:58 »
Är det någon som vågat sig på att investera i uran än ?  :-)

Efter att ha tagit tid på mig och läst en del slog jag till på  Cameco, CCJ och Uranium Royalty Corp, URC idag. Inga stora poster, men en första position. Vet inte om sillen med tillbehör påverkade mitt beslut, men tror inte det. Planerar att framöver antingen öka lite i dessa eller kanske bredda med ytterligare något bolag. Totalt blir det inga stora investeringar i Uran men några % av portföljen kanske letar sig dit

Utloggad Sarek

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1785
  • Affärsomdömen: 25
  • Medlem #100
« Svar #136 skrivet: fredag 25, juni 2021, 20:44:08 »
Jag har tittat på Cameco (CCJ) ur TA synpunkt, och skall jag gå efter den projektionen jag ser på det bolaget så är min syn att den kan gå upp 1 lr 2 dagar till. Men sedan är det nedåt som gäller, och det i en och en halv veckas tid.

Den korta cykeln går sedan upp igen, men sett ur veckoperspektivet så är det sedan ner igen till i november. Då är det nog ett bra köp av det bolaget.

Och som alltid så kan jag ha helt fel med detta, men så ser jag på det idag.

Inloggad Mark

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 82
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #137 skrivet: lördag 26, juni 2021, 01:55:48 »
Är det någon som vågat sig på att investera i uran än ?  :-)

Efter att ha tagit tid på mig och läst en del slog jag till på  Cameco, CCJ och Uranium Royalty Corp, URC idag. Inga stora poster, men en första position. Vet inte om sillen med tillbehör påverkade mitt beslut, men tror inte det. Planerar att framöver antingen öka lite i dessa eller kanske bredda med ytterligare något bolag. Totalt blir det inga stora investeringar i Uran men några % av portföljen kanske letar sig dit

Royaltybolaget kan jag inget alls om -har inte koll på hur de funkar ordentligt och om de har bra utväxling om priset peakar på kort sikt. Att de innehåller en viss riskspridning är klart men där slutar min kunskap. Berätta gärna lite om bolaget och hur de passar in i urancaset på kort eller längre sikt.

Utloggad Tole

• Silvermedlem
« Svar #138 skrivet: lördag 26, juni 2021, 10:19:49 »

Royaltybolaget kan jag inget alls om -har inte koll på hur de funkar ordentligt och om de har bra utväxling om priset peakar på kort sikt. Att de innehåller en viss riskspridning är klart men där slutar min kunskap. Berätta gärna lite om bolaget och hur de passar in i urancaset på kort eller längre sikt.

Är igen större vetenskap bakom valen av bolag. Jag kan för lite om gruvbolag för att på kunna analysera dem på ett bra sätt. Och uranbolag är det inte så lätt att hitta analyser och data som ger mig något heller. Speciellt som aktiviteten i urangruvor är låg nu pga det låga uranpriset. Istället för ett bett på att just dessa bolag är de rätta, så är det mer ett bett på att uranpriset ska upp och därmed att gruvbolagen följer med uppåt.

Cameco valde jag för att de är ett av de större, om inte det största, bolaget med existerande gruvor. Det är även det klart överlägsna största innehavet av uranETF’n URA. Drygt 23% ev dess tillgångar ligger i Cameco. Drar uranpriset upp så blir Cameco kanske inte sektorns vinnare på samma sätt som minors, men risken är även mindre. Och eftersom det är stora så tror jag många resonerar liknade som jag, och ser det som ett bolag med lägre risk. Och därför lämpligt första köp. Då kan den väl ligga bland de som stiger i värde tidigt.

Valde lite mellan Nexgen och URC. Tänkte lite att ett royaltybolag skulle ha lättare att tjäna pengar än ett rent gruv/prospekteringsbolag med dagens låga uranpriser. Samtidigt som de följer med upp om sektorn får ökad lönsamhet med stigande uranpriser. Att även Syding har den i sin portfölj är inte avgörande, men ser det som ett plus då han har kunskaper som jag saknar. Men Nexgen är ett bolag som jag eventuellt köper om jag väljer att bredda med ytterligare något bolag.

Utloggad Tole

• Silvermedlem
« Svar #139 skrivet: lördag 26, juni 2021, 11:03:27 »

Jag har tittat på Cameco (CCJ) ur TA synpunkt, och skall jag gå efter den projektionen jag ser på det bolaget så är min syn att den kan gå upp 1 lr 2 dagar till. Men sedan är det nedåt som gäller, och det i en och en halv veckas tid.

Den korta cykeln går sedan upp igen, men sett ur veckoperspektivet så är det sedan ner igen till i november. Då är det nog ett bra köp av det bolaget.

Och som alltid så kan jag ha helt fel med detta, men så ser jag på det idag.

Jag är dålig på TA, men ser mig ändå som en trendinvesterare som letar efter stigande trender. (Lite schizofren är jag alltså ;) )

Men jag har svårt att se den rörelse du nämner. Nu kan jag inget om vågor mm, utan håller mig mer till trender och stöd/motstånd. Dvs väldigt basic. Det svåra för mig är att avgöra vilket tidsperspektiv man ska fokusera på när det kommer till trender.

För min utveckling, kan du fördjupa dig i hur du ser sjunkande kurser fram till nov?

(Försöker lägga in bild på grafen, men kan inte minska filstorleken på min padda)

Inloggad Mark

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #140 skrivet: lördag 26, juni 2021, 12:31:48 »

Är igen större vetenskap bakom valen av bolag. Jag kan för lite om gruvbolag för att på kunna analysera dem på ett bra sätt. Och uranbolag är det inte så lätt att hitta analyser och data som ger mig något heller. Speciellt som aktiviteten i urangruvor är låg nu pga det låga uranpriset. Istället för ett bett på att just dessa bolag är de rätta, så är det mer ett bett på att uranpriset ska upp och därmed att gruvbolagen följer med uppåt.

Cameco valde jag för att de är ett av de större, om inte det största, bolaget med existerande gruvor. Det är även det klart överlägsna största innehavet av uranETF’n URA. Drygt 23% ev dess tillgångar ligger i Cameco. Drar uranpriset upp så blir Cameco kanske inte sektorns vinnare på samma sätt som minors, men risken är även mindre. Och eftersom det är stora så tror jag många resonerar liknade som jag, och ser det som ett bolag med lägre risk. Och därför lämpligt första köp. Då kan den väl ligga bland de som stiger i värde tidigt.

Valde lite mellan Nexgen och URC. Tänkte lite att ett royaltybolag skulle ha lättare att tjäna pengar än ett rent gruv/prospekteringsbolag med dagens låga uranpriser. Samtidigt som de följer med upp om sektorn får ökad lönsamhet med stigande uranpriser. Att även Syding har den i sin portfölj är inte avgörande, men ser det som ett plus då han har kunskaper som jag saknar. Men Nexgen är ett bolag som jag eventuellt köper om jag väljer att bredda med ytterligare något bolag.

Sprott USA har en del analyser av uranbolag
https://sprott.com/what-we-do/resource-financing/capital-partners/research/

RedCloud med David Talbot har också släppt analyser av explorers.

För bästa löpande nyhetsflöde finns @quakes99 på Twitter.

Sprott har även en lite äldre analys av Nexgen, Fission, Iso och UEX. Efter den har UEX tagit över tillgångarna i JCU i år och har target på 0,8-1,1 dollar.
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwjT_sTDirXxAhW9AxAIHTCrCkwQFjAAegQIBhAD&url=http%3A%2F%2Furaniumequities.com%2Furanium-reports%2F2021%2F02%2FSprott-Initiates-Coverage-of-Athabasca-Uranium-4-February-2021.pdf&usg=AOvVaw1DqR_gLSoFPwjX6irHbsoV

Utloggad Sarek

• Platinamedlem
  • *
  • Medlem #100
« Svar #141 skrivet: lördag 26, juni 2021, 15:38:52 »
För min utveckling, kan du fördjupa dig i hur du ser sjunkande kurser fram till nov?
Jag lägger ut nedan diagram med cykelprojektioner på Cameco (CCJ). Den kortare cykeln på CCJ väntas få en botten 9/7. Detta är ideala cykler,  som varierar med 0-2 dagar framåt och bakåt i tiden, 95% av gångerna.

I diagram nr 2, som visar längre cykler, är CCJ projicerad att bottna i början av november.

När en större och mindre cykel bottnar samtidigt blir utfallet större.

Utloggad Tole

• Silvermedlem
« Svar #142 skrivet: söndag 27, juni 2021, 09:03:35 »

Jag lägger ut nedan diagram med cykelprojektioner på Cameco (CCJ). Den kortare cykeln på CCJ väntas få en botten 9/7. Detta är ideala cykler,  som varierar med 0-2 dagar framåt och bakåt i tiden, 95% av gångerna.

Tack, som jag skrev så ligger min kunskap i TA på mer basic nivå. Jag ser en stigande trend sen i december.

Utloggad Sarek

• Platinamedlem
  • *
  • Medlem #100
« Svar #143 skrivet: onsdag 14, juli 2021, 15:01:38 »
Här är en uppdatering av cykelanalysen som jag gjorde på Cameco (CCJ) i posten Svar #141 ovan. Jag projicerade att den skulle gå ner i den idealiska korta cykeln till den 9/7, och det +/- 2 börsdagar.

I går den 13:e juli var den på en lägsta köpkurs på 17.75 dollar. Den 13:e är inom marginalen för en godkänd cykelprojektion på +2 börsdagar. Och nu beror det på ifall CCJ behagar gå upp därifrån idag.

Om det var en lågpunkt igår, så är en uppgång projicerad till i slutet på juli. Men uppgången kommer kanppast att gå högre än till 20 dollar, och detta p.g.a. försvagat momentum. Sedan skall den, som tidigare projicerat i den långa cykeln, gå ner...

Inloggad Mark

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #144 skrivet: lördag 17, juli 2021, 18:04:48 »
Hej!

Efter att ha suttit på Gold X där Robert Friedland var inblandad är bolaget nu sålt till Gran Colombia och jag har alltså fått aktier i Gran Colombia. Eftersom jag inte hade någon koll på Gran C så sålde jag aktierna där och satte dem i Equinox gold som har lite bekymmer just nu men där Ross Beaty sitter bakom spakarna och jag kan inte tänka mej någon bättre att lösa problem och driva ett gruvbolag framåt.

Är det någon som har gjort sin due diligence på Gran Colombia eller kanske har info om bolaget via något nyhetsbrev? Kanske är bolaget ett av de som Rick Rule för tillfället nämner som single asset producers och historiskt billiga?

Utloggad Sarek

• Platinamedlem
  • *
  • Medlem #100
« Svar #145 skrivet: söndag 18, juli 2021, 16:29:36 »
Är det någon som har gjort sin due diligence på Gran Colombia...

Svar på ovanstående är nej, men jag lägger ut nedan en cykelprojektion på GDX som man kan ha som "måttstock" för andra PM bolag.

Guldet har gjort en HCH (half cycle high) och är nu i en nedåtgående korrektion. Snart går guldet upp tillsamman med "PM miners" och till en DCH (daily cycle high).
Då kan vi titta  på den större cykeln som pekar på att "miners" går ner till början på oktober. Jag har också tittat på Newmont Mining (NEM) och den har en liknande cykelprojektion som GDX:en.

Och som jag tidigare skrivit så är detta inget tradingråd, och bara mina cykelprojektioner som kan vara helt fel
« Senast ändrad: söndag 18, juli 2021, 19:14:14 av Sarek »

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Säljes: 20 Corona, Bernadotte silvermynt, guldring by Arte_2
Igår kl. 21:38

Yaron Brook by august
Igår kl. 17:50

Bond - Ny medlem! by Nils
Igår kl. 16:41

Leveransförsäkringar. by 197
Igår kl. 13:27

Tavex konstigt låga priser by 197