Författare Ämne: Corona, inte ölen  (läst 98167 gånger)

Inloggad 9darter

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 602
  • Affärsomdömen: 23
SV: Corona, inte ölen
« Svar #405 skrivet: tisdag 05, januari 2021, 16:24:51 »
Jo, så skulle det kunna vara men vad är sannolikheten för det ?
Att dessa 5, alla superspridare var för sig träffar en folksamling som dom kan smitta ner samtidigt som ingen grupp av personer med de andra varianterna gör samma sak.
Det finns ju rätt många personer i t.ex. Storbritannien och ditt scenario kan kanske inträffa men det kommer med lika stor sannolikhet ske inom dom andra varianterna och därmed har inte just variant F en fördel jämfört med de andra varianterna och kan inte vara anledningen till att den blir förhärskande. 

Mitt scenario var hypotetiskt.
I verkligheten var det förstås inte samma virusvariant vid samtliga superspridarhändelser men sannolikheten är precis lika liten att alla varianter fördelades jämnt.

Poängen är att ett relativt litet antal superspridarhändelser kan få en stor effekt på hur smittspridningen i samhället utvecklas.
Om en virusvariant råkar bli överrepresenterad där så kan den bli dominerande av rent statistiska skäl.   

Jag påstår inte att det har gått till så, bara att det går att förklara spridningen av den nya virusvarianten utan att genast hoppa på slutsatsen att den har några särskilt farliga egenskaper.

Jo, att dom vill sälja lösnummer och att då försöka boosta försäljningen med sensationsskriverier är ju självklart men det förklarar ju inte varför den ena varianten blir dominerande.

Nej det förklarar varken bu eller bä, bara att sensationsskribenter inte är så intresserade av att kolla upp bakgrunden till en smaskig rubrik.

Inloggad hasse_A

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 584
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #406 skrivet: torsdag 07, januari 2021, 21:20:32 »
Nu har vi i Sverige lyckats vaccinera 40 000 personer.
Det har vi gjort på ca. 10 dagar.
Alltså 4000/dag.
Då tar det 10 000 000 personer /(4000 * 365 dagar) * 2 doser =  13,7 år.
För 3 dagar sedan skrevs det i GP att vi kommit igång hyffsat snabbt med vaccinering.
Jag kommenterade detta skrytsamma uttalande och jämförde med Israel som då hade vaccinerat 1,1 miljoner personer. Igår ändrade man och tog bort skrytet.
Vi har bland världens mest omfattande offentliga sektorer men staten klarar inte av de viktigaste uppgifterna men vi är säkert väldigt duktiga på genusforskning. >:(

Edit: Israel har nu vaccinerat 1,5 miljoner personer.
« Senast ändrad: torsdag 07, januari 2021, 21:24:04 av hasse_A »

Utloggad laban77

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 392
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #407 skrivet: måndag 11, januari 2021, 11:21:47 »
Hur mycket vaccin har vi fått in i landet då? Visst är det väl det som gör att vi ligger långt efter t.ex. Israel? Inte att sjukvården skulle vara så kass på att vaccinera.

Utloggad laban77

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 392
« Svar #408 skrivet: måndag 11, januari 2021, 11:31:41 »
Schhhh, 9darter, låt nu kvällspressen få sälja sina lösnummer.

Allvarligt talat, jag kan inte komma ifrån känslan av att allt kring detta virus börjar bli otroligt överdrivet.
Det vore t.ex. intressant att få en jämförelse mellan denna vinter och en vinter där säsongsinfluensan var ovanligt besvärlig.

Hur många döda i jämförelse ?
Hur många behövde andningshjälp då jämfört med nu ?

Vi måste komma ihåg att dödligheten ligger på helt normala nivåer.
På mediarapporteringen låter det inte direkt så.

Det senaste jag läste var att man nu börjar ställa in livsviktiga operationer, t.ex. relaterade till cancer och hjärt-kärlsjukdommar, för att sjukvården måste ta hand om en stor mängd covid-sjuka.

Kan hända att den totala dödligheten fortfarande ligger på normala nivåer, men nog skulle jag bli förbannad på festande ungdommar om jag (eller någon närstående) tvingades gå runt med en cancertumör som de inte hinner operera bort.

Inloggad Sverre

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 136

Utloggad Canvas

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 138
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #410 skrivet: lördag 16, januari 2021, 01:38:50 »
Schhhh, 9darter, låt nu kvällspressen få sälja sina lösnummer.

Allvarligt talat, jag kan inte komma ifrån känslan av att allt kring detta virus börjar bli otroligt överdrivet.
Det vore t.ex. intressant att få en jämförelse mellan denna vinter och en vinter där säsongsinfluensan var ovanligt besvärlig.

Hur många döda i jämförelse ?
Hur många behövde andningshjälp då jämfört med nu ?

Vi måste komma ihåg att dödligheten ligger på helt normala nivåer.
På mediarapporteringen låter det inte direkt så.

Det senaste jag läste var att man nu börjar ställa in livsviktiga operationer, t.ex. relaterade till cancer och hjärt-kärlsjukdommar, för att sjukvården måste ta hand om en stor mängd covid-sjuka.

Kan hända att den totala dödligheten fortfarande ligger på normala nivåer, men nog skulle jag bli förbannad på festande ungdommar om jag (eller någon närstående) tvingades gå runt med en cancertumör som de inte hinner operera bort.

Hmm... Sedan när blev festande ungdomar den största smittorisken? Såvitt jag har hört är risken för smitta störst inomhus, på en mindre begränsad yta, där man vistas tillsammans med andra personer ***under en längre tidsperiod***.

Jag har sedan pandemins utbrott varit på en danstillställning och ett tiotal restaurangbesök tillsammans med mestadels ungdomar men har (såvitt jag vet) inte blivit smittad. Entrévärdarna har inte släppt in fler än vad folkhälsomyndigheten rekommenderat, folk har hållit någorlunda avstånd, hostat i armvecken e.t.c. Tror att jag blivit utsatt för betydligt större smittorisk i kollektivtrafiken än bland festande ungdomar.

Men oavsett detta så borde väl ansvaret för sjukvårdens prioriteringar utkrävas av de odjur som beslutar om prioriteringarna. Inte mycket respekt för människors lika värde eller plats i köer där inte. Jag har förståelse för att akuta fall måste tas om hand först, men i övrigt har jag ingenting till övers för dessa beslutsfattare. På Hippokrates tid var läkarna edsvurna att alltid prioritera patientens bästa först. Till skillnad från dagens Sverige, där det ses som viktigare att t.ex. en njure hamnar där den gör s k "störst medicinsk nytta".

Utloggad CK

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 20
  • Affärsomdömen: 7
« Svar #411 skrivet: lördag 16, januari 2021, 14:14:42 »
Vi har bland världens mest omfattande offentliga sektorer men staten klarar inte av de viktigaste uppgifterna men vi är säkert väldigt duktiga på genusforskning. >:(

Hela coronahanteringen är Sossesverige i ett nötskal. Vi sätter Hello Kitty-plåster på skador som behöver opereras.

Hade vi haft en ordentlig beredskap så hade inte bara sjukvården varit bättre rustad för en pandemi, vi hade kunnat prioritera bättre i vad som ska stängas ner också. Att stänga uteserveringar och barer samtidigt som färre bussar åker på vägarna är helt vansinnigt. Sätt in fler bussar så att folk slipper trängas, lägg stimuleringsbidrag på att öka kapaciteten i kollektivtrafiken istället för enskilda företag.

Skattepengarna borde gå till förbättring av system, inte individer och bolag. Men nä, i Sverige ger vi folk en fisk istället för att lära folk att fiska.

Vi blöder pengar och dumhet.

Utloggad JL_GBG

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 361
  • Affärsomdömen: 22
« Svar #412 skrivet: lördag 16, januari 2021, 18:10:50 »
Bara genom att se EN ENDA video i stil med denna, gör mig helt övertygad att vänligt men bestämt tacka nej till ett erbjudande om vaccinering senare i vår.

Jag har den senaste tiden sett ett flertal liknande samtal med relevanta personer som haft liknande åsikter.
Med relevanta personer menar jag personer med rätt utbildning och yrkeserfarenhet för att kunna uttala sig i dessa frågor.
Alltså inte en krönikör på Expressen som gör sig lustig över s.k. 'Anti-vaxers' ( hur f-n kan någon fjant-journalist utan relevant utbildning ha mage att håna de som tvekar angående vaccinering ? )

Man ska också ha i åtanke att personer som Professor Dr. Theo Schetters, som vågar stå upp och riskerar att göras till åtlöje, faktiskt är de som är modiga och visar civilkurage.

Lägg en halvtimme av ditt liv, och titta på följande :
( Om du mot förmodan, inte är haj på holländska språket, slå på undertexterna )

https://www.youtube.com/watch?v=aWrZxCx6L6g&feature=youtu.be

Utloggad Tyr

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 666
« Svar #413 skrivet: lördag 16, januari 2021, 20:54:20 »
Ifrån Norge har det rapporterats att 13 bräckliga äldre personer avlidit sedan de vaccinerats mot covid-19.

Det ser ut som att några av de allra bräckligaste patienterna får så kraftiga biverkningar att det kan leda till att en väldigt allvarlig sjukdom blir ännu allvarligare, vilket eventuellt kan leda till dödsfall. Läkemedelsverket i Norge har därför valt att justera råden för vilka som ska vaccineras.

Rekommendationen betyder inte att yngre, friskare människor bör undvika att bli vaccinerade. 

Bloomberg 15 januari 2021

Inloggad Stacker

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 190
« Svar #414 skrivet: söndag 17, januari 2021, 00:59:00 »
Vad ska man säga....det är helt galet alltihop. Det här är nog den värsta medicinska bluffen i mänsklighetens historia. Vaccinbolagen ljuger hejvilt om riskerna och effektiviteten hos vaccinen. Och massmedia bara hänger på och trumpetar ut lögnerna. Alla de som får vaccinet nu är försökspersoner i fas 3-studien (som de säger redan är avklarad), som kommer pågå flera år. Och myndigheterna bara köper allt bullshit rakt av och ger "emergency approval", kanske för att de är för rädda för att kunna tänka klart. Eller så är det någon mycket mörkare anledning?

Fortfarande vet ingen hur länge den påstådda immuniteten håller i sig. Ska vi vaccinera oss varje halvår resten av livet? Låter vettigt!

Jag kommer aldrig att ta något Covidvaccin, inte en chans. Blir det lag på det i Sverige, vilket vore precis vad vi kan förvänta oss i denna hysteriska masspsykos, så blir det till att flytta till något ställe på Jorden där jag slipper det.

Den här artikeln är lång men väldigt läsvärd. Den öppnar verkligen upp ögonen på en, även för mig som är en luttrad cyniker och redan vet att Big Pharma är totalt genomruttet och en av världens vidrigaste och mest korrupta industrier.  Här finns det biljoner att tjäna på ett nytt läkemedel, så kom inte med en massa negativt tjafs om att det har allvarliga biverkningar och inte fungerar!

Vi ser nu hur allt fler inom vården tvekar eller vägrar ta vaccin. Det lär öka varteftersom fler rapporter om dödsfall och svåra biverkningar rullar in. Stackars människor, att tvingas välja mellan att spela rysk roulette med sin hälsa eller få sparken pga ordervägran. Samtidigt som de jobbar häcken av sig och är nära total utmattning efter att gett allt de har och kört för fullt på jobbet i nästan ett år.

https://off-guardian.org/2021/01/03/what-vaccine-trials/

(Sidan är väldigt lång men avskräcks inte av det, 3/4 är kommentarer.)

Pfizer säger att effektiviteten är 95%. Eh, det var visst 0,84%, men vad gör väl en decimal hit eller dit? DET ÄR JU ETT NÖDLÄGE!

Citera
Using Pfizer’s figures, the relative risk reduction is 100(1 – (0.044/0.88)). Which is 95%. Voila!

This sounds fantastic and is a much better marketing strategy than reporting the absolute risk reduction. The absolute risk of developing COVID 19 symptoms without the vaccine is supposedly 0.88% and with the vaccine 0.044%. In absolute terms, the effectiveness of the vaccine is (0.88-0.044)%.

A risk reduction of 0.84%. Oh! A barely perceptible “efficacy.”

By using the relative instead of absolute risk reduction, the mainstream media (MSM) were free to market the mRNA vaccine for Pfizer and BioNTech (and other interested parties) with impressive sounding claims. These weren’t remotely truthful, not only because they relied upon statistical manipulation but because no one had a clue about BNT’s safety or efficacy. To this day, there are no clinical trial results.

Citera
There is no clear scientific evidence establishing either the safety or efficacy of proposed COVID 19 vaccines. The BBC and other MSM reports that this evidence exists are false.

We are going to focus on Pfizer and BioNTech’s BNT vaccine but all the manufacturers have essentially exploited the same trick. The regulators and governments have worked with the pharmaceutical corporations to conflate the limited data from the initial, or phase one, trials with the incomplete and ongoing data collection from the substantially larger phase two and three trials. The MSM have then falsely claimed the 1,2,3 phase trials are complete and insinuated that the untested data demonstrates vaccine efficacy and safety.

In reality, not only has the reporting of existing data been manipulated to show efficacy that isn’t evident in the raw data itself, the most important and meaningful phases of the trials have barely begun, let alone been completed.

2,8 proc av de som får vaccinet drabbas av så svåra biverkningar att de inte kan jobba eller fungera normalt i vardagen och kräver vård. Med miljoner vaccinerade blir det ganska många individer....

Citera
Pfizer was responsible for the trial design; for the collection, analysis, and interpretation of the data; and for the writing of the report.

Therefore, it is reasonable to conclude that while Pfizer see the side effects of their vaccine as fatigue, chills and fever, the CDC refer to them as people who can’t work and need medical care.

Covid drabbar sårbara personer med underliggande sjukdomar och ohälsa värst. Varför lyfte man då ur denna kategori ur vaccintesterna?

Citera
COVID 19 is only an appreciable risk for the most vulnerable in society. It is a risk to the infirm elderly and people with existing life threatening conditions.

If we look at the exclusion criteria for Phase One, these people were not in the cohort tested. Anyone with high blood pressure, asthma, diabetes or a high BMI were excluded from the alleged safety trial. But the vaccine is being given to the most vulnerable first.

Citera
The degree to which people have been misled into believing that these vaccines are known to be either safe or effective is almost beyond imagination.

« Senast ändrad: söndag 17, januari 2021, 01:33:55 av Stacker »

Inloggad Mange

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 727
  • Affärsomdömen: 60
« Svar #415 skrivet: söndag 17, januari 2021, 03:24:46 »
Bara genom att se EN ENDA video i stil med denna, gör mig helt övertygad att vänligt men bestämt tacka nej till ett erbjudande om vaccinering senare i vår.

Jag har den senaste tiden sett ett flertal liknande samtal med relevanta personer som haft liknande åsikter.
Med relevanta personer menar jag personer med rätt utbildning och yrkeserfarenhet för att kunna uttala sig i dessa frågor.
Alltså inte en krönikör på Expressen som gör sig lustig över s.k. 'Anti-vaxers' ( hur f-n kan någon fjant-journalist utan relevant utbildning ha mage att håna de som tvekar angående vaccinering ? )

Man ska också ha i åtanke att personer som Professor Dr. Theo Schetters, som vågar stå upp och riskerar att göras till åtlöje, faktiskt är de som är modiga och visar civilkurage.

Lägg en halvtimme av ditt liv, och titta på följande :
( Om du mot förmodan, inte är haj på holländska språket, slå på undertexterna )

https://www.youtube.com/watch?v=aWrZxCx6L6g&feature=youtu.be

Bara att se denna video gör mig övertygad att vissa grupperingar gör allt för att så tvivel.

Intervjuaren är en fd. proffscyklist som sadlat om till tv-personlighet.

Professor Theo Schetters är onekligen en doktor, till vardags jobbar han på ett veterinärvetenskapligt fakultet i Sydafrika, där han håller utbildningar i parasitologi och utveckling av veterinära vacciner.
Han har också utvecklat och är med och utvecklar vaccin för fästingburna sjukdomar i djur, boskap i form av kor verkar vara ett stort mål att kunna vaccinera.
Hittar dock inga direkta hänvisningar till human medicinsk forskning från honom.

Sen dyker Andrew Wakefield upp, ett namn som inte direkt är okänt.
Denna man är densamma som ligger bakom den kanske största lögnen i modern medicinsk historia, dvs. den påstådda kopplingen mellan vaccination och autism.
Något som fick honom utesluten ur läkarsamfundet i UK där han inte längre får praktisera som läkare.
Numera boende i USA där han regisserat en anti-vax film och är en ledande figur inom just anti-vax rörelsen.

Vem personen som runt 25:30 presenteras som Dr. Adrian Hill är vet jag inte, ej heller huruvida Ivermectin kan vara applicerbart för COVID19.
Det finns studier för just denna medicin  (utvecklad för parasitangrepp) för COVID19, men dessa är inte peer reviewed och bristfälliga, samt att nödvändig dos verkar vara 100 gånger över gränsvärdet för mänskligt intag...

En sak som bör påpekas, det finns en professor vid namn Adrian Hill som arbetat med WHO och jobbar med att utveckla just ett HIV-vaccin (precis det namn/kvalifikationer som tillskrivs mannen i videon), men det är definitivt inte han som medverkar på videon.
Professor Adrian Hill (den riktiga) är, ironiskt nog, en av de som varit med att utveckla Oxford-vaccinet mot COVID19 som produceras och distribueras av AstraZeneca.

Jag har full förståelse att man kan vara såväl rädd som orolig, både gällande sjukdomen i sig själv och vaccinet.
Det är fullt normalt och mänskligt.
Jag välkomnar också att experter uttalar sig, även om de skulle motsäga andra experter och avråda från vaccin.
MEN då ska dessa också se till att ha fog att göra sådana påståenden, backad av fakta och forskning som styrker varför så bör avrådas.

Denna video gör mig dock inte ett dugg övertygad, bara besviken.

Inloggad hasse_A

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 584
« Svar #416 skrivet: söndag 17, januari 2021, 09:30:51 »

https://off-guardian.org/2021/01/03/what-vaccine-trials/

(Sidan är väldigt lång men avskräcks inte av det, 3/4 är kommentarer.)

Jag är minst sagt tveksam till vad som skrivs på Offguardian.
I Juli 2020 påstår man exempelvis att ingen dött av SARS-COV-2.
Man kan ju tro att det är sant men det gör inte jag.

https://web.archive.org/web/20200706023251/https://off-guardian.org/2020/07/02/no-one-has-died-from-the-coronavirus-president-of-the-bulgarian-pathology-association/

Pfizer säger att effektiviteten är 95%. Eh, det var visst 0,84%, men vad gör väl en decimal hit eller dit? DET ÄR JU ETT NÖDLÄGE!

Vad är det för mumbo jumbo ?
Det är klart att man kan redefiniera hur man mäter efficacy och få till en annan siffra men varför inte hålla sig till det vedertagna sättet att ange saken ?

2,8 proc av de som får vaccinet drabbas av så svåra biverkningar att de inte kan jobba eller fungera normalt i vardagen och kräver vård. Med miljoner vaccinerade blir det ganska många individer....

Var finns evidensen för detta ?
Att man kan bli påverkad och kanske måste stanna hemma någon dag från jobbet är väl inte så konstigt. Att en del personer får en reaktion efter vaccinering är ju vanligt.
Du buntar ihop folk som får en reaktion så att dom behöver vila en dag med de som också kräver vård. Utsagan blir ju sann även om så få som 1 på 10 miljoner av de som vaccinerats skulle kräva sjukhusvård.
« Senast ändrad: söndag 17, januari 2021, 13:46:28 av hasse_A »

Utloggad Tole

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 112
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #417 skrivet: söndag 17, januari 2021, 09:41:17 »
Bara genom att se EN ENDA video i stil med denna, gör mig helt övertygad att

.... den bästa investeringen nu är i foliehattfabriker. Åtgången kommer att explodera, om man inte är för sent ute redan.

Utloggad PennyLane

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 367
  • Affärsomdömen: 76
« Svar #418 skrivet: söndag 17, januari 2021, 12:59:49 »
I veckan skrev New York Post om en 57 årig läkare i Florida som dog efter att ha tagit vaccinet.
Han var helt frisk. Ska försöka hitta artilkeln igen och i så fall lägger jag upp den här senare.

Själv tycker jag att om man vill ha vaccinet ska man ta det (speciellt om man är riskgrupp)
men om man inte vill så ska man inte behöva ta det. Min familj har haft corona (har barn i skolan
där det har cirkulerat) och nu känner vi inte att vi vill ha något vaccin som läget är nu.

Vi har lyssnat på Dr. John Cambells råd och började äta d3 vitaminer i våras. Har läst mycket
positivt om D3 vitaminer ända sen dess. Den har en skyddande effekt för lungorna. Det jobbigaste
med Corona verkar ju vara när den går ner i lungorna, det slapp vi, kanske tack vare
Dr. John Campbell.

haberdasher

• Gäst
« Svar #419 skrivet: söndag 17, januari 2021, 13:10:07 »
D3 vitamin och algtabletter här. Algtabletter för tillskott av kalcium och jod. Vid ledkramp behövs tillskott av magnesium.
« Senast ändrad: söndag 17, januari 2021, 13:14:23 av haberdasher »

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

[SÄLJES] 15x 30 g China panda 2019 silvermynt .999. by Birka
Idag kl. 11:05

1kg silvertacka, Swiss Bank Corporation x2 by Grimi
Idag kl. 07:55

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by august
Igår kl. 14:15

Ny medlem mapleleaf20 by Blåkrona
Igår kl. 10:29

Bond - Ny medlem! by Canvas