Författare Ämne: Corona, inte ölen  (läst 89892 gånger)

haberdasher

• Gäst
SV: Corona, inte ölen
« Svar #375 skrivet: torsdag 03, december 2020, 15:50:21 »
Ett teoretisk exempel:

Jag har vaccinerats mot viruset X. Virus X överförs via vattendroppar. Någon har precis nysat utan att täcka över munnen och näsan. Jag går genom vattendropparnas ånga och andas in några av dem. De inandade vattendropparna innehåller virus X. Efter en tid nysar jag utan att täcka min mun och näsa. Strax efter passerar någon genom ångan och andas in några av vattendropparna som innehåller virus X. Denna person har inte vaccinerats mot virus X.

Men om pandemin anses vara över och slut, kanske ingen kontrollerar om personen som dog var infekterad med virus X?

haberdasher

• Gäst
« Svar #376 skrivet: torsdag 03, december 2020, 16:01:16 »
Om jag förstår det rätt, så ger vaccin inte 100% skydd för alla. En vaccin gör att man inte insjuknar, men hindrar inte att man smittar andra.
Det är sant att inget vaccin ger 100% skydd. Däremot kan det i de fall det inte gör det ge ett lindrigare sjukdomsförlopp.

Lindrigare för dem som behöver ett lindrigare sjukdomsförlopp. Med andra ord, är vaccinet för dem som behöver, inte nödvändigtvis för alla.

Utloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1267
  • Affärsomdömen: 26
« Svar #377 skrivet: torsdag 03, december 2020, 16:28:58 »
Jag tog inte vaccinet och fick ändå inte svininfluensan.

Det kanske berodde på att dina solidariska medmedborgare gjorde det.

Så är det, och när de som mest behöver vaccinet har tagit det så finns det nog tillräckligt mycket information för att ta ställning till om även jag ska vara solidarisk eller ej.

För kung och fosterland eller för egen hälsa, det får nog var och en ta ställning till

Inloggad hasse_A

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 580
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #378 skrivet: torsdag 03, december 2020, 16:54:29 »
Ett teoretisk exempel:

Jag har vaccinerats mot viruset X. Virus X överförs via vattendroppar. Någon har precis nysat utan att täcka över munnen och näsan. Jag går genom vattendropparnas ånga och andas in några av dem. De inandade vattendropparna innehåller virus X. Efter en tid nysar jag utan att täcka min mun och näsa. Strax efter passerar någon genom ångan och andas in några av vattendropparna som innehåller virus X. Denna person har inte vaccinerats mot virus X.

Visst kan du sprida viruset på det sättet fast koncentrationen när du nyser lär vara infinitesimal jämfört med när du först får i dig viruset.
På samma sätt kan du ju sprida viruset genom att fatta handtaget på en kundvagn när du handlar. Någon har nyst över kundvagnen och infekterat den. Du kommer och ska handla och får virussmitta på händerna. Sedan tar du i ett dörrhandtag och infekterar det varefter nästa person tar i handtaget och kliar sig sedan i ögat.

haberdasher

• Gäst
« Svar #379 skrivet: torsdag 03, december 2020, 21:04:49 »
Ett teoretisk exempel:

Visst kan du sprida viruset på det sättet fast koncentrationen när du nyser lär vara infinitesimal jämfört med när du först får i dig viruset.
På samma sätt kan du ju sprida viruset genom att fatta handtaget på en kundvagn när du handlar. Någon har nyst över kundvagnen och infekterat den. Du kommer och ska handla och får virussmitta på händerna. Sedan tar du i ett dörrhandtag och infekterar det varefter nästa person tar i handtaget och kliar sig sedan i ögat.

Jaha, nästan samma grej bara mer effektivt.  :)

Och, jämnfört min sista raden, lär ingen bry sig när vaccin har givits i råa mängd och pandemin officielt är avblåst.

Inloggad hasse_A

• Guldmedlem
« Svar #380 skrivet: lördag 05, december 2020, 21:44:49 »
Skrivet i Expressen idag :
"Skulle det bli en bristsituation så är det ju extra viktigt att vaccinet verkligen låses in"

Kan någon förklara detta? Inte ska man väl låsa in vaccinet när det är brist. Då ska det väl ut till de platser där bristen är som störst.

Man slutar aldrig att förvånas över myndigheternas agerande.

Inloggad laban77

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 389
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #381 skrivet: måndag 07, december 2020, 13:31:45 »
Skrivet i Expressen idag :
"Skulle det bli en bristsituation så är det ju extra viktigt att vaccinet verkligen låses in"

Kan någon förklara detta? Inte ska man väl låsa in vaccinet när det är brist. Då ska det väl ut till de platser där bristen är som störst.

Man slutar aldrig att förvånas över myndigheternas agerande.

Utan att ha läst Expressen gissar jag att man menar pga stöldbegärligheten. Viktigt att vaccinet går till de mest behövande även i en sån situation, och inte till de som har störst lust att göra sig en hacka på svarta marknaden.

Inloggad hasse_A

• Guldmedlem
« Svar #382 skrivet: måndag 07, december 2020, 22:27:56 »
Viktigt att vaccinet går till de mest behövande
Precis och då verkar det galet att låsa in det. Det måste vara betydligt svårare att stjäla vaccinet om det befinner sig i överarmen på folk.

haberdasher

• Gäst
« Svar #383 skrivet: onsdag 09, december 2020, 23:52:49 »
Eftersom jag inte är född i Sverige och ibland saknar de små detaljerna som bara infödingar förstår, kanske någon skulle vara så snäll att ta bort retoriken och berätta om den svenska massvaccinationen är frivillig eller inte?

Edit: Efter att ha letat efter svaret på så många ställen var jag typiskt tvungen att fråga innan jag själv hittade svaret. Vaccin efter behov (Folkhälsomyndigheten): "Därefter kan övriga delar av befolkningen från 18 års ålder och uppåt vara aktuella att erbjudas vaccination." Den svenska pressen i allmänhet är inte specifik om detta, och många nyheter på främmande språk ger intrycket att vaccinet är obligatoriskt.
« Senast ändrad: torsdag 10, december 2020, 00:12:38 av haberdasher »

Utloggad Gripen

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 290
  • Affärsomdömen: 21
« Svar #384 skrivet: torsdag 10, december 2020, 09:13:31 »
Du kan inte tvångsvaccineras i Sverige. Det strider mot dina grundlagsskyddade rättigheter (frihet från påtvingade kroppsliga ingrepp).

Inloggad cyber

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 761
  • Affärsomdömen: 9
« Svar #385 skrivet: torsdag 10, december 2020, 10:21:35 »
Eftersom jag inte är född i Sverige och ibland saknar de små detaljerna som bara infödingar förstår, kanske någon skulle vara så snäll att ta bort retoriken och berätta om den svenska massvaccinationen är frivillig eller inte?

Edit: Efter att ha letat efter svaret på så många ställen var jag typiskt tvungen att fråga innan jag själv hittade svaret. Vaccin efter behov (Folkhälsomyndigheten): "Därefter kan övriga delar av befolkningen från 18 års ålder och uppåt vara aktuella att erbjudas vaccination." Den svenska pressen i allmänhet är inte specifik om detta, och många nyheter på främmande språk ger intrycket att vaccinet är obligatoriskt.

Skulle verkligen ett land som inte ens hindrar dig från att åka tunnelbana och gå på krogen under en pandemi tvinga dig att vaccinera dig? Jag tror du är safe.

Tvångsvaccinering är dessutom onödigt sett till hela populationen. Så länge de flesta tar vaccinet och vi uppnår kanske 70-80% immunitet så dör viruset ut.

Är vaccinet dessutom nära 100% effektivt i att förhindra svårare fall av sjukdomen (vilket tidiga data indikerar), så skiter ju de som tar vaccinet i om du gör det :)
« Senast ändrad: torsdag 10, december 2020, 16:49:06 av cyber »

Utloggad Tyr

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 638
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #386 skrivet: torsdag 10, december 2020, 14:09:31 »
Skulle verkligen ett land som inte ens hindrar dig från att åka tunnelbana och gå på krogen under en pandemi tvinga dig att vaccinera dig? Jag tror du är safe.

Tvångsvaccinering är onödigt sett till hela populationen. Så länge de flesta tar vaccinet och vi uppnår kanske 70-80% immunitet så dör viruset ut.
Bra skrivet av Cyber!

På sossarnas egen sajt kan läsa att:

Vaccin mot covid-19 kommer  att vara gratis för den som tar det... och direkt under bulletinen ståtar "Den gode landsfadern" med sitt bästa smil.  (Bild nr. 1)

Cornu går ett steg längre och skriver:

Vaccinet kommer att vara gratis för alla som INTE betalar skatt i Sverige. Hepp!
(Bild nr. 2)

haberdasher

• Gäst
« Svar #387 skrivet: söndag 13, december 2020, 16:14:59 »
Alla politiker från Rigsdagen bör föregå med gott exempel och vara de första som vaccineras.

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2888
  • Affärsomdömen: 105
« Svar #388 skrivet: söndag 13, december 2020, 19:55:09 »
Den där Borat, har han missförstått det där med munskydd?  :D

haberdasher

• Gäst
« Svar #389 skrivet: söndag 13, december 2020, 20:35:36 »
Den där Borat, har han missförstått det där med munskydd?  :D

Jag antar att det är så de gör det i Kazakstan.  ;)
« Senast ändrad: söndag 13, december 2020, 21:13:08 av haberdasher »

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Corona, inte ölen by laban77
Idag kl. 12:52

1 oz Guldmynt: Canadian Howling Wolf, Canadian Growling Cougar + 2 till by kashe
Idag kl. 12:05

Bad jokes. by Tyr
Idag kl. 11:49

Säljes: 2 st Niue gods 2 Oz 2017 by Saiifo
Igår kl. 19:15

Ny här by Strokur
Igår kl. 12:35

Ruthenium by Canvas
Igår kl. 02:15

Kryptovalutor by sff123
lördag 12, juni 2021, 15:44:53

Banken blir otillgänglig. by Hodja
lördag 12, juni 2021, 15:21:34

Vad sker med Kanadabörsen i händelse av USD-ras? by Sverre
lördag 12, juni 2021, 14:58:18

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
lördag 12, juni 2021, 13:58:30

Hur och vad ska investera pengar på? by Tole
lördag 12, juni 2021, 09:45:10

BIS Basel III by DEScypher
lördag 12, juni 2021, 00:04:00

[Säljes] 2020/2021Australian Coinbars, 2021 Silver Panda.Banköverföring & Swish. by Cyberdyne
fredag 11, juni 2021, 22:06:06

Oväntat stort inflationslyft i USA by AndrewJackson72
torsdag 10, juni 2021, 18:36:16

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by Stacker
onsdag 09, juni 2021, 22:34:41