Författare Ämne: Corona, inte ölen  (läst 89956 gånger)

Utloggad Tyr

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 638
  • Affärsomdömen: 2
SV: Corona, inte ölen
« Svar #360 skrivet: fredag 20, november 2020, 10:43:18 »
Jag var lite väl pessimistisk igår kväll när frugan och jag satt och tittade på TV. Jag påbörjade ett resonemang om att när väl de flesta är vaccinerade så kommer det jävla viruset att mutera och återstarta sin turné.
Blomkrukan kom farande ca 5 cm från mitt huvud.
Folk är trötta och jag tror att vi måste hålla en positiv attityd om inte självmordsstatistiken ska öka.

Citat Canvas: Aha, är det därför jag alltid ser dig med en hjälm på? :)

Den var bra den - och där har vi det - en argbigga till fru...  ;)

Utloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1267
  • Affärsomdömen: 26
« Svar #361 skrivet: fredag 20, november 2020, 11:01:23 »
Men det där med muterade virus, är inte det precis vad som brukar hända varje gång en ny, fruktad viruspandemi återkommer påföljande år som säsongsinfluensor i några decennier, ända tills det dyker upp ett helt nytt virus, som orsakar nästa fruktade sjukdomspandemi? Detta är den uppfattning jag har fått (men jag hade fel sist, så Hasse får rätta mig igen om jag har fel även nu) och isf är väl scenariot realistiskt tänkt, snarare än pessimistisk!? Om så är fallet, får man väl vara optimistisk och påminna sig om, att det åtminstone inte är spanska sjukan det är fråga om.

Det ligger något i det, alla blir ju inte så vitt spridda heller, som SARS märkte vi inte av här. Svininfluensan hade vi ju dock och nu Covid så det känns som att dessa dyker upp med jämna mellanrum, vinterkräksjukan dras vi ju fortfarande med men den är inte speciellt dödlig.

Däremot är jag av den åsikten att Covid inte är speciellt dödlig, (väldigt smittsam, men inte så dödlig) vi ser ju i statistiken att 2018 och 2015 ser ut att ha varit dödligare år (året är inte slut än), visserligen har vi haft måttliga restriktioner i Sverige så det kan ju ha "plattat kurvan" och tittar man över flera år med ett medelvärde så kommer vi troligen se att förutom undantagen av friska människor som bekräftar regeln så var det många sjuka människor som kanske skulle ha levt ett eller två år till innan de gick bort som drabbades och drog upp dödstalen 2020-2021

Men detta är spekulation och det ser vi först 2023

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2888
  • Affärsomdömen: 105
« Svar #362 skrivet: fredag 20, november 2020, 11:31:06 »
Jag var lite väl pessimistisk igår kväll när frugan och jag satt och tittade på TV. Jag påbörjade ett resonemang om att när väl de flesta är vaccinerade så kommer det jävla viruset att mutera och återstarta sin turné.
Blomkrukan kom farande ca 5 cm från mitt huvud.
Folk är trötta och jag tror att vi måste hålla en positiv attityd om inte självmordsstatistiken ska öka.

Citat Canvas: Aha, är det därför jag alltid ser dig med en hjälm på? :)

Den var bra den - och där har vi det - en argbigga till fru...  ;)

Jaa, men hon är söt.

Inloggad hasse_A

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 580
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #363 skrivet: måndag 23, november 2020, 22:58:55 »
Det börjar komma reportage i tidningarna om att D-vitamin är bra för skydd mot CoV-19. Vi har ju nu också lite dagsljus så D-vitaminnivåerna är förmodligen relativt låga hos befolkningen.

Dr. John Campbell publicerade en ny video om studier om D-vitamin.
https://www.youtube.com/watch?v=7H2c0Zm6PFw

Han har tidigare argumenterat för intag av D-vitamin här:
https://www.youtube.com/watch?v=HxtddpoPMKo

Inloggad hasse_A

• Guldmedlem
« Svar #364 skrivet: tisdag 24, november 2020, 00:39:31 »
Dr. John Campbell intervjuas av DW news om Oxford/AstraZeneca's vaccin. Tydligen kommer det att produceras även i Sverige.

https://www.youtube.com/watch?v=1_3bRvsjvy0

Inloggad hasse_A

• Guldmedlem
« Svar #365 skrivet: onsdag 02, december 2020, 15:16:38 »
I UK godkände MHRA igår Pfeizer's vaccin och engelsmännen kommer att börja vaccineras om ett par dagar.
European Medicines Agency skall ha ett möte först den 29 December för att avgöra om vaccinet ska godkännas. Sedan skall de enskilda länderna godkänna detsamma. EU ligger alltså 4-6 veckor efter UK när det gäller att få igång vaccinering.
Enbart i Sverige kostar pandemin 14 miljarder/månad. Fundera över vad den kostar i hela EU förutom alla ytterligare dödsfall och invaliditet man förorsakar genom sin saktfärdighet. Vad sysslar man med ? Värdesätter man inte sina folkvalda högre än så. Julfirande för dessa människor verkar vara viktigare än att se till EU-medborgarnas väl och ve.  Detta är en skandal av stora mått.

Utloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
« Svar #366 skrivet: onsdag 02, december 2020, 19:02:56 »
Ganska skönt ändå, då har vi en utförlig testning innan vi ens behöver ta ställning till vaccinet. Svenskarna är så emot det just nu efter svininfluensan så det kan bara föra gott med sig om det lyckas i UK

Inloggad hasse_A

• Guldmedlem
« Svar #367 skrivet: onsdag 02, december 2020, 19:57:35 »
Ganska skönt ändå, då har vi en utförlig testning innan vi ens behöver ta ställning till vaccinet. Svenskarna är så emot det just nu efter svininfluensan så det kan bara föra gott med sig om det lyckas i UK

Nog hade de tveksamma lättare kunnat omvändas om även svenskar som var villiga att vaccineras fick tillgång till vaccinet.
Sedan, om man nu är tveksam hur länge ska man avvakta för att se om det förekommer allvarliga biverkningar? 1 år, 5 år, 10 år eller mer.
Inget vaccin ät helt ofarligt. Det är frågan om att väga nytta mot risk. För egen del hade jag rullat upp skjortärmen idag om vaccinet funnits tillgängligt.

Inloggad Smaug

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 120
  • Affärsomdömen: 17
« Svar #368 skrivet: onsdag 02, december 2020, 21:39:45 »
Har träffat vänner och kollegor som känner sig tveksamma inför kommande coronavaccin, med hänvisning till de som insjuknade i narkolepsi efter massvaccineringen mot svininfluensa 2009. Så jag kollade på siffrorna:

Ca 5324200 personer fick svininfluensavaccinet Pandemrix i Sverige.
400 av dem fick narkolepsi.
Ingen av dem dog som biverkan av vaccinet.

400/5324200 = 0,000075 det vill säga 0,0075%.
99,9925% av de som vaccinerades fick alltså inte narkolepsi.

(Siffrorna är egentligen ca 3 gånger bättre då en del av dessa hade sannolikt utvecklat narkolepsi senare i livet även om de ej vaccinerats. Folkhälsomyndigheten uppskattar att endast 136 fall egentligen kan härledas till Pandemrix-vaccination)

Kan tycka att detta är hyggliga siffror och är glad att jag vaccinerade mig 2009. Tar gärna coronavaccinet så snart det erbjuds så man kan komma igång med livet igen.

Referens:
Folkhälsomyndighetens rapport Vaccinationskampanjen mot influensa A(H1N1) 2009
https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/df3b600b10fa4a3797440eab0f624c0f/vaccinationskampanjen-influensa-a-h1n1-2009.pdf

Utloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
« Svar #369 skrivet: torsdag 03, december 2020, 13:52:56 »

Kan tycka att detta är hyggliga siffror och är glad att jag vaccinerade mig 2009. Tar gärna coronavaccinet så snart det erbjuds så man kan komma igång med livet igen.

Du menar, du är glad som tog vaccinet och slapp biverkningar?

Jag tog inte vaccinet och fick ändå inte svininfluensan, tvekar inför detta vaccin också.

Vi får se efter ett år av intensiva vaccinationer hur utfallet av biverkningar ser ut, för min del är risken att dö i covid minimal så jag låter riskgrupperna som är mer eller mindre tvingade ta den chansen

Som förtydligande så vaccinerar jag mig gärna för allt möjligt men drar öronen åt mig när det brinner i knutarna och tester stressas igenom

haberdasher

• Gäst
« Svar #370 skrivet: torsdag 03, december 2020, 14:37:33 »
Enligt statistiken dör de flesta hemma. Ska jag oroa mig för att vara hemma?  :)

Inloggad hasse_A

• Guldmedlem
« Svar #371 skrivet: torsdag 03, december 2020, 14:40:16 »
Jag tog inte vaccinet och fick ändå inte svininfluensan.

Det kanske berodde på att dina solidariska medmedborgare gjorde det.

Inloggad hasse_A

• Guldmedlem
« Svar #372 skrivet: torsdag 03, december 2020, 14:51:05 »
Dr. John Campbell är mycket kritisk till den försening som förorsakas av EU-byråkratin.

https://www.youtube.com/watch?v=FhUh7FWDPMQ

haberdasher

• Gäst
« Svar #373 skrivet: torsdag 03, december 2020, 15:06:17 »
Om jag förstår det rätt är bieffekterna av vaccin en ting, men det fanns även vaccinerade som dog av svininfluensan. Om jag förstår det rätt, så ger vaccin inte 100% skydd för alla. Förmålet med en vaccin är att man inte insjuknar, men inte att den hindrar att smittan överföras åt andra.
« Senast ändrad: torsdag 03, december 2020, 15:20:56 av haberdasher »

Inloggad hasse_A

• Guldmedlem
« Svar #374 skrivet: torsdag 03, december 2020, 15:26:46 »
Om jag förstår det rätt, så ger vaccin inte 100% skydd för alla. En vaccin gör att man inte insjuknar, men hindrar inte att man smittar andra.

Det är sant att inget vaccin ger 100% skydd. Däremot kan det i de fall det inte gör det ge ett lindrigare sjukdomsförlopp.

Om ett vaccin hindrar att den vaccinerade kan smitta andra råder det delade meningar om. Det beror förmodligen på hur lång tid det förflutit från att man erhållit fullgod immunitet. Är immunsystemet på tårna har viruset ingen möjlighet att föröka sig i värden. Likadant är det när man haft infektion.

CDC (Kinas motsvarande vår FHM) som borde ha bra koll vid det här laget säger att man inte smittar om :

* At least 10 days have passed since the onset of symptoms and
* No fever within 24 hours without taking antipyretics and
* Other symptoms of COVID-19 have improved

Översättningen blir "have improved". Skulle tro det ska vara "is no longer present"

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Corona, inte ölen by JL_GBG
Idag kl. 13:42

Vad sker med Kanadabörsen i händelse av USD-ras? by Stacker
Idag kl. 13:21

1 oz Guldmynt: Canadian Howling Wolf, Canadian Growling Cougar + 2 till by kashe
Idag kl. 12:05

Bad jokes. by Tyr
Idag kl. 11:49

Säljes: 2 st Niue gods 2 Oz 2017 by Saiifo
Igår kl. 19:15

Ny här by Strokur
Igår kl. 12:35

Ruthenium by Canvas
Igår kl. 02:15

Kryptovalutor by sff123
lördag 12, juni 2021, 15:44:53

Banken blir otillgänglig. by Hodja
lördag 12, juni 2021, 15:21:34

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
lördag 12, juni 2021, 13:58:30

Hur och vad ska investera pengar på? by Tole
lördag 12, juni 2021, 09:45:10

BIS Basel III by DEScypher
lördag 12, juni 2021, 00:04:00

[Säljes] 2020/2021Australian Coinbars, 2021 Silver Panda.Banköverföring & Swish. by Cyberdyne
fredag 11, juni 2021, 22:06:06

Oväntat stort inflationslyft i USA by AndrewJackson72
torsdag 10, juni 2021, 18:36:16

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by Stacker
onsdag 09, juni 2021, 22:34:41