Författare Ämne: Corona, inte ölen  (läst 89636 gånger)

Utloggad JL_GBG

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 356
  • Affärsomdömen: 22
SV: Corona, inte ölen
« Svar #345 skrivet: måndag 16, november 2020, 18:54:03 »
Såklart ville inte Moderna vara sämre än Pfizer så de kände väl sig tvingade att lansera sin variant på Covid vaccin.
Om Pfizers variant var 90% så var nu Moderna's variant drygt 95%.

Snart är vi väl uppe på 100 %, vilket får mig att tänka på en text från Ebba Grön klassikern 800 grader :

Den e så hundraprocentigt effektiv
när den tar våra liv.

Om ni undrar vilken typ av vaccin Moderna har tagit fram så kan firmanamnet avslöja det, Moderna är en ordlek på :
Modified RNA.

Alltså ännu ett vaccin som tar oss ut på oprövad mark, att modifiera vårt RNA.

Hoppas verkligen att stressen att vinna racet om ett Covid vaccin, inte gör att kliniska studier stressas fram.

Inloggad cyber

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 761
  • Affärsomdömen: 9
« Svar #346 skrivet: måndag 16, november 2020, 19:51:37 »
Alltså ännu ett vaccin som tar oss ut på oprövad mark, att modifiera vårt RNA.

Mja, mRNA-vaccin modifierar inte vårt existerande RNA, utan blir ett tillfälligt tillägg till de RNA-strängar vi redan har. Det mesta jag lyckats läsa om RNA-vaccin är lite svårgenomträngt, men den här artikeln tycker jag sammanfattar det tydligt: https://www.phgfoundation.org/briefing/rna-vaccines Bland annat står det:

Citera
RNA vaccines are not made with pathogen particles or inactivated pathogen, so are non-infectious. RNA does not integrate itself into the host genome and the RNA strand in the vaccine is degraded once the protein is made.

Men jag håller med om att det är lite läskigt.
« Senast ändrad: måndag 16, november 2020, 19:53:23 av cyber »

Inloggad hasse_A

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 577
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #347 skrivet: måndag 16, november 2020, 20:46:19 »
Ni som är oroliga för mRNA-vaccin borde kolla på min favvo Dr. John Campbell

https://www.youtube.com/watch?v=smm_ZvJqJk4

Inloggad cyber

• Guldmedlem
« Svar #348 skrivet: måndag 16, november 2020, 22:12:27 »
Ni som är oroliga för mRNA-vaccin borde kolla på min favvo Dr. John Campbell

https://www.youtube.com/watch?v=smm_ZvJqJk4

❤️science

Inloggad hasse_A

• Guldmedlem
« Svar #349 skrivet: torsdag 19, november 2020, 09:47:02 »
Nu har vi fått ett glädjande besked från FHM. De säger att vaccin inte kommer att ge någon effekt förrän nästa höst.

Utloggad JL_GBG

• Palladiummedlem
« Svar #350 skrivet: torsdag 19, november 2020, 10:41:18 »
Nu har vi fått ett glädjande besked från FHM. De säger att vaccin inte kommer att ge någon effekt förrän nästa höst.

En komplikation som kanske inte många tänker på är hur lång tid det skulle ta att vaccinera alla medborgare.

Hur många personer per dag skulle den svenska sjukvården klara av att vaccinera ?
Ta det gånger 300 dagar ( då förutsätter jag alltså att många jobbar helger )
Då har man antalet vaccinerade på ett kalenderår.

Eller har man det ?
Beroende på vilket vaccin som väljs kan det dessutom behövas två doser.

Slutsats : det kommer att ta låååång tid innan befolkningen blivit vaccinerade.

Inloggad hasse_A

• Guldmedlem
« Svar #351 skrivet: torsdag 19, november 2020, 12:04:08 »

En komplikation som kanske inte många tänker på är hur lång tid det skulle ta att vaccinera alla medborgare.

Jag menar att eftersom FHM har haft det mesta fel kommer naturligtvis vaccinationen att få effekt långt tidigare än till nästa höst.
« Senast ändrad: torsdag 19, november 2020, 12:41:05 av hasse_A »

Inloggad hasse_A

• Guldmedlem
« Svar #352 skrivet: torsdag 19, november 2020, 12:38:05 »
Hur många personer per dag skulle den svenska sjukvården klara av att vaccinera ?.

Det beror på hur kreativ man är. Förlåt, vad säger jag.

Skämt åsido. Tandläkarna har erbjudit sig att utföra vaccinering och de har både kunskap och lokaler för ändamålet. Jag misstänker dock att från myndigheternas sida kommer man att slå dövörat till.

I Stockholm finns 2000 tandläkare och ponera att de behöver utföra 500 000 vaccinationer. Det blir 250 vaccinationer/tandläkare. Vad tar en vaccination ? 10 minuter, knappast mer.
På en vecka hinner dom med 6*40 timmar= 240 vaccinationer. Med lite övertid klarar dom sin andel lätt som en plätt.
Resten av Stockholmarna som vill vaccinera sig kanske Närhälsan/Sjukvården klarar av.

Saken är biff. Inga problem alltså om det inte vore Sverige.

Inloggad hasse_A

• Guldmedlem
« Svar #353 skrivet: torsdag 19, november 2020, 12:55:06 »
Apropå effektivitet/kreativitet.

Förra helgen utförde man i Slovakien masstest. 3,6 miljoner av 5,5 miljoner slovaker testades för CoV-19.

I Sverige har vi nu gått i taket och här testar vi 250 000 max på en hel vecka av en befolkning på 10 miljoner.

Utloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1267
  • Affärsomdömen: 26
« Svar #354 skrivet: torsdag 19, november 2020, 13:21:39 »
Vaccinet är inte ens ute än och ska tas i 2 doser så självklart kommer det ta tid.

Nästa faktor är hur mycket vaccin kan man tillverka, det första vaccinet som meddelades kunde under 2021 tillverkas tillräckligt många för att vaccinera en 12e del av världens befolkning. Kanske kommer det flera vaccin som också kan accepteras och det går fortare?

Jag räknar med att bara riskgrupper blir vaccinerade nästa år och resterande får vara försiktiga även nästa vinter men med förhoppningen att spridningen blir lägre tack vare vaccineringen

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2887
  • Affärsomdömen: 105
« Svar #355 skrivet: torsdag 19, november 2020, 14:32:07 »
Vaccinet är inte ens ute än och ska tas i 2 doser så självklart kommer det ta tid.

Nästa faktor är hur mycket vaccin kan man tillverka, det första vaccinet som meddelades kunde under 2021 tillverkas tillräckligt många för att vaccinera en 12e del av världens befolkning. Kanske kommer det flera vaccin som också kan accepteras och det går fortare?

Jag räknar med att bara riskgrupper blir vaccinerade nästa år och resterande får vara försiktiga även nästa vinter men med förhoppningen att spridningen blir lägre tack vare vaccineringen

Det var väldigt pessimistiskt.
Det vore intressant att se någon vetenskaplig källa what ever.
Min lekmannamässiga gissning är att det kommer att gå betydligt fortare.

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2887
  • Affärsomdömen: 105
« Svar #356 skrivet: torsdag 19, november 2020, 16:06:45 »
Jag var lite väl pessimistisk igår kväll när frugan och jag satt och tittade på TV. Jag påbörjade ett resonemang om att när väl de flesta är vaccinerade så kommer det jävla viruset att mutera och återstarta sin turné.
Blomkrukan kom farande ca 5 cm från mitt huvud.
Folk är trötta och jag tror att vi måste hålla en positiv attityd om inte självmordsstatistiken ska öka.

Utloggad Canvas

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 128
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #357 skrivet: fredag 20, november 2020, 01:05:12 »
Jag var lite väl pessimistisk igår kväll när frugan och jag satt och tittade på TV. Jag påbörjade ett resonemang om att när väl de flesta är vaccinerade så kommer det jävla viruset att mutera och återstarta sin turné.
Blomkrukan kom farande ca 5 cm från mitt huvud.
Folk är trötta och jag tror att vi måste hålla en positiv attityd om inte självmordsstatistiken ska öka.

Aha, är det därför jag alltid ser dig med en hjälm på? :)

Men det där med muterade virus, är inte det precis vad som brukar hända varje gång en ny, fruktad viruspandemi återkommer påföljande år som säsongsinfluensor i några decennier, ända tills det dyker upp ett helt nytt virus, som orsakar nästa fruktade sjukdomspandemi? Detta är den uppfattning jag har fått (men jag hade fel sist, så Hasse får rätta mig igen om jag har fel även nu) och isf är väl scenariot realistiskt tänkt, snarare än pessimistisk!? Om så är fallet, får man väl vara optimistisk och påminna sig om, att det åtminstone inte är spanska sjukan det är fråga om.

Utloggad JL_GBG

• Palladiummedlem
« Svar #358 skrivet: fredag 20, november 2020, 09:59:44 »
För er som vill ha en något annorlunda vinkling på detta med Covid, kolla på följande :

https://www.youtube.com/watch?v=9LbD1rWkF-Q

Som vanligt kommer det finnas folk som blint tror på våra myndigheter och media, och avfärda detta som en foliehatts teori.
Innan ni gör det, lyssna igen och hör vad denna man har för bakgrund.

Jag vet snart inte vad man ska tro om detta, men något 'skumt' är det.

The Great Reset ..... ?
« Senast ändrad: fredag 20, november 2020, 10:03:53 av JL_GBG »

Inloggad cyber

• Guldmedlem
« Svar #359 skrivet: fredag 20, november 2020, 10:04:35 »
Men det där med muterade virus, är inte det precis vad som brukar hända varje gång en ny, fruktad viruspandemi återkommer påföljande år som säsongsinfluensor i några decennier, ända tills det dyker upp ett helt nytt virus, som orsakar nästa fruktade sjukdomspandemi? Detta är den uppfattning jag har fått (men jag hade fel sist, så Hasse får rätta mig igen om jag har fel även nu) och isf är väl scenariot realistiskt tänkt, snarare än pessimistisk!? Om så är fallet, får man väl vara optimistisk och påminna sig om, att det åtminstone inte är spanska sjukan det är fråga om.

Mja, både och skulle jag säga (utan att vara någon expert).

Säsongsinfluensor och vanliga förkylningar muterar, men de blir sällan särskilt farliga för en i övrigt frisk person. Evolutionärt sätt är ju ett dödligt virus ett dåligt virus (eftersom ett dött värddjur/människa inte sprider viruset vidare), så virus tenderar att evolvera mot mindre dödlighet.

Anledningen till att corona är så dödlig är att den egentligen är anpassad för ett annat djur (sannolikt fladdermöss), som det antagligen inte är dödligt för (det sista är dock lite spekulation ifrån min sida, jag har inte kollat upp hur säkra vi är på det)

Men det är såklart inte omöjligt att SARS-CoV-2 muterar på ett sätt som gör att det inte längre känns igen av våra antikroppar (utan att minska i skadlighet), och hela cirkusen börjar igen. Eller det har nog redan skett (det finns ju flera "stammar" av SARS-CoV-2 som jag förstått det - men jag tror att de är tillräckligt lika för att man immunförsvaret känner igen dem - kanske har de fortfarande samma "spike proteine"?)

Men framförallt: händer det igen kommer sannolikt kunna vara mycket snabbare med att ta fram ett anpassat vaccin då (och förhoppningsvis även vara snabbare på att upptäcka viruset).

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Bad jokes. by Tyr
Idag kl. 12:40

Ny här by Strokur
Idag kl. 12:35

Ruthenium by Canvas
Idag kl. 02:15

Corona, inte ölen by JL_GBG
Igår kl. 23:21

Kryptovalutor by sff123
Igår kl. 15:44

Banken blir otillgänglig. by Hodja
Igår kl. 15:21

Vad sker med Kanadabörsen i händelse av USD-ras? by Sverre
Igår kl. 14:58

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
Igår kl. 13:58

KÖPES Sovereigner by Xrim
Igår kl. 10:40

Hur och vad ska investera pengar på? by Tole
Igår kl. 09:45

BIS Basel III by DEScypher
Igår kl. 00:04

[Säljes] 2020/2021Australian Coinbars, 2021 Silver Panda.Banköverföring & Swish. by Cyberdyne
fredag 11, juni 2021, 22:06:06

Oväntat stort inflationslyft i USA by AndrewJackson72
torsdag 10, juni 2021, 18:36:16

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by Stacker
onsdag 09, juni 2021, 22:34:41

Skatt på ISK by Stacker
onsdag 09, juni 2021, 22:07:18