Författare Ämne: Corona, inte ölen  (läst 91688 gånger)

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1557
  • Affärsomdömen: 66
SV: Corona, inte ölen
« Svar #105 skrivet: torsdag 05, mars 2020, 12:07:36 »
Självklart överdriver massmedia för att sälja och få in klick. Samtidigt tycker jag det är märkligt att så många litar på kinesiska myndigheter, situationen kan vara mycket värre än vad man vill visa utåt.

Helt klart, den absolut bästa informationen hittar man nog i Sydkoreas och Diamond princess statistik med en dödlighet på bara 8 respektive 6 promille.
Mest pålitligt eftersom dom har testat alla

Den är inte farligare än en lindrig förkylning med andra ord???

Så dödligheten är 0,6-0,8% alltså inte mer än max en på hundra personer har jag missuppfattat saken?
« Senast ändrad: torsdag 05, mars 2020, 12:45:03 av sff123 »

Utloggad Coltrane

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 123
  • Affärsomdömen: 15
« Svar #106 skrivet: torsdag 05, mars 2020, 12:25:42 »
Kinesiska siffror jag tror att dom har ringa intresse av att skriva upp siffrorna och med tanke på siffrorna ligger det nära tillhands att,
förmoda att dom ligger relativt nära sanningen "bara min personliga åsikt givetvis".

Ja, jag tänkte mer att man mörkar med dödsantalet för att inte sprida panik och att visa att man har kontroll på situationen.

Ang. dödligheten har jag ingen aning men massmedia skriver ju sensationsrubriker av en anledning och det är inte för att informera läsarna...

Det blir ju lite motsägelsefullt att skriva att kineserna mörkar samtidigt som massmedia ljuger om hur allvarligt det är. Men media vet ju inte, de spekulerar för att sälja lösnummer. Om de sedan råkar ha rätt är det bara rent flyt.

Inloggad laban77

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 390
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #107 skrivet: torsdag 05, mars 2020, 12:45:26 »
Den är allyså inte farligare än en lindrig förkylning med andra ord???

Så dödligheten är alltså 0,6-0,8% alltså inte mer än max en på hundra personer har jag missuppfattat saken?

Det verkar som att dödligheten ligger någonstans kring 2%, men det är ju baserat på alla bekräftade fall. Troligen finns det ett stort mörkertal med smittade som inte ens bryr sig om att kontakta sjukvården, eller kanske inte ens vet om att de bär på viruset. Ska man räkna med dem så blir nog dödligheten betydligt lägre.

Trots det är det mer allvarligt än en vanlig influensa. Att det "bara" är 3000 som har dött beror ju på att världens länder gör en stor insats för att försöka begränsa spridningen. Hade man hanterat den som en vanlig influensa så skulle vi se många fler döda, totalt överbelastad sjukvård etc. Dödligheten för riskgrupperna är ju betydligt högre än en vanlig influensa.

Utloggad JL_GBG

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 359
  • Affärsomdömen: 22
« Svar #108 skrivet: torsdag 05, mars 2020, 12:56:54 »
Vad gäller dödligheten på Diamon Princess bör man nog vänta några veckor innan man kan beräkna andelen döda bland de som insjuknat.
De allra flesta har ju statusen sjuka i nuläget, kan säkert finnas en hel del av dessa som är i kritiskt läge.
I nuläget vad jag kan se är det rätta talet 0.85% ( 6 döda av 706 insjuknade )

Hursomhelst så kanske inte heller detta fartyg är en bra värdemätare ändå.
Gissningsvis är det ett stort antal passagerare som befinner sig i riskgrupper p.g.a. hög ålder.
Den genomsnittlige kryssningsresenären är väl en pensionär/övre medelåldern ?

Inloggad cyber

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 761
  • Affärsomdömen: 9
« Svar #109 skrivet: torsdag 05, mars 2020, 13:04:27 »
WHOs uppdaterade beräkningar visar att 3,4% av de smittade dött.

https://www.who.int/dg/speeches/detail/who-director-general-s-opening-remarks-at-the-media-briefing-on-covid-19---3-march-2020?fbclid=IwAR24aWSJ_1c6owlxHboD79BW0PkC5n9FtYXxOZlB2cM1TVSHUiWJ5SPziWM

Den verkliga dödligheten kan förstå vara både högre (pga att vissa som kommer dö inte gjort det ännu) och lägre (pga att en del smittade med milda symptom kanske inte registrerats), men det är nog den bästa siffran vi kan få just nu.

En "vanlig" influensa ligger kring 0,1-0,2%.

Utloggad Coltrane

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 123
  • Affärsomdömen: 15
« Svar #110 skrivet: torsdag 05, mars 2020, 13:20:39 »

https://www.who.int/dg/speeches/detail/who-director-general-s-opening-remarks-at-the-media-briefing-on-covid-19---3-march-2020?fbclid=IwAR24aWSJ_1c6owlxHboD79BW0PkC5n9FtYXxOZlB2cM1TVSHUiWJ5SPziWM

Den verkliga dödligheten kan förstå vara både högre (pga att vissa som kommer dö inte gjort det ännu) och lägre (pga att en del smittade med milda symptom kanske inte registrerats), men det är nog den bästa siffran vi kan få just nu.

Med de siffrorna skulle det betyda att risken att dö är 1600-3330% högre om du har Corona jämfört med vanlig flunsa.

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1830
  • Affärsomdömen: 197
« Svar #111 skrivet: torsdag 05, mars 2020, 14:44:35 »
Enligt Chris Martenson så har viruset muterat och det finns 2 huvudvarianter. Troligen med olika smittbarhet och allvarlighet.
covid-19 är inte jämförbar med den vanliga influensan!

Om 50-80% av världens befolkning blir smittade och bara 1-3% dör så är det fortfararande 35-160 miljoner döda vi pratar om.
Betydligt fler ifall inte sjukhusen hinner med...

Sedan vet vi inte om viruset kommer mutera och bli ännu farligare eller om andra vågen blir värre?

Men förhoppningsvis blir det inte så illa. De kanske får fram bra behandlingar eller vacciner och sånt...

/H
« Senast ändrad: torsdag 05, mars 2020, 14:51:11 av mega_n »

Inloggad hasse_A

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 580
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #112 skrivet: torsdag 05, mars 2020, 15:08:15 »
Jag har funderat en del över vad myndigheterna kallar droppsmitta för oss vanliga dödliga och aerosolsmitta för "experter" och vårdpersonal.
Om det nu är så att viruset endast smittar genom nysningar och hosta frågar man sig hur det är möjligt att så många på Diamond Princess blivit smittade. Man burade ju in folket i sina hytter och då borde väl det inte ha skett någon överföring av smitta. Eller var det så att de som blev smittade i själva verket redan var smittade av personer som gått omkring och hostat och nyst i närheten av dem innan isoleringen.
Hur som helst tycker jag det är märkligt att corona smittar så lätt om det inte smittar om man inte har några symtom.

Utloggad le_sand

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #113 skrivet: torsdag 05, mars 2020, 15:29:16 »
Jag har funderat en del över vad myndigheterna kallar droppsmitta för oss vanliga dödliga och aerosolsmitta för "experter" och vårdpersonal.

Tänk som på en skala som går
Drop -> Aerosol -> Airborn

Det finns ett spectrum mellan de två första nivå var covid19 ligger någonstans, kanske lite under mitten, men man vet inte än.

och när sjukhuspersonalen sedan intuberar ett kritiskt fall, är den proceduren mycket påträngande och sprider massor av små partiklar i luften som passerar genom det vanliga droppskyddet.

Utloggad le_sand

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #114 skrivet: torsdag 05, mars 2020, 16:00:02 »

Med de siffrorna skulle det betyda att risken att dö är 1600-3330% högre om du har Corona jämfört med vanlig flunsa.

Och glöm inte att det sprider med ett R0 median av 2.79 (1 sjuk sprider till 2.79 andra) mellan influensa är linear och ligger på R0=1.3. Så det blir en exponentielt spridning som är minst 10x döligare om du har de bästa sjukvården med tillräckligt kapacitet...

Då förstår man varför China har stängt sin ekonomi, och byggd sjukhuset på några dagar.

Inloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1267
  • Affärsomdömen: 26
« Svar #115 skrivet: torsdag 05, mars 2020, 16:27:02 »
Självklart överdriver massmedia för att sälja och få in klick. Samtidigt tycker jag det är märkligt att så många litar på kinesiska myndigheter, situationen kan vara mycket värre än vad man vill visa utåt.

Helt klart, den absolut bästa informationen hittar man nog i Sydkoreas och Diamond princess statistik med en dödlighet på bara 8 respektive 6 promille.
Mest pålitligt eftersom dom har testat alla

Den är inte farligare än en lindrig förkylning med andra ord???

Så dödligheten är 0,6-0,8% alltså inte mer än max en på hundra personer har jag missuppfattat saken?

Nu är jag inte insatt i dödligheten för vanlig förkylning så det vill jag inte uttala mig om men faktum kvarstår Sydkorea testade ALLA och har därmed underlag för att bekräfta dödligheten och smittorisken.

Sen finns det såklart variabler som att i andra länder är det många som inte uppsöker sjukvård pga lindriga besvär men då i sin tur smittar andra. Dödsfallen ökar vid obehandlad smitta samtidigt som de som aldrig söker sig till sjukvården inte heller förs in i statistiken. Sanningen ligger nog någonstans mittemellan beroende på hur proaktivt land man bor i

Inloggad hasse_A

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 580
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #116 skrivet: fredag 06, mars 2020, 10:15:10 »
Jag måste säga att jag har väldigt svårt att uppbåda något förtroende för våra myndigheter även om jag försöker.
Vi har nu en mycket kraftig tillväxt i antal smittade. Folkhälsomyndigheten meddelar att allt går som förväntat och
att smittade antingen varit utomlands i ett område med smitta eller haft kontakt med någon som varit det.
Man påstår sig göra ett mycket bra jobb när det gäller att hitta alla smittade genom smittspårning.
Det kanske man har gjort men om/när antalet smittade växer till kanske 500 om dagen. Då blir det lite komplicerat att
utföra ett bra jobb med smittspårning. I vart fall blir det personalkrävande.
Nyss var det skolplikt och ingen fara att skicka barnen till skolan. Barn smittar inte var det sagts.
Nu stänger man skolor på löpande band. Varför det ?

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1557
  • Affärsomdömen: 66

Utloggad Silver_999

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 83
  • Affärsomdömen: 28
« Svar #118 skrivet: fredag 06, mars 2020, 13:09:09 »
Pandemigruppen har just haft möte.
UD avråder nu från resor till Norra Italien (pandemigruppen hade idag 6 mars bett dem om detta)...
Väckarklockan ringde till slut o alldeles för sent. De ansvariga borde fattat redan för veckor sedan att resor till detta centrum av smittan skulle leda till dit vi befinner oss i Sverige nu.
Jag är inte imponerad av hur Sverige har hanterat det här.
Ingen pandemisk spridning i samhället ännu iaf.

Inloggad laban77

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 390
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #119 skrivet: fredag 06, mars 2020, 13:32:12 »
Jag håller med. Tycker man har gjort för lite och för sent.

Många tycker förvisso att man borde ha stoppat flyg från bl.a. Iran och Italien, vilket inte gjordes... Men å andra sidan hade det knappast hjälpt. Folk hade tagit sig hem från sportlov och annat ändå, via andra vägar, och troligen smittat fler på vägen.

Det som hade hjälpt vore om UD hade avrått från resor till Italien mycket tidigare. Då är det säkert färre som ens hade åkt iväg eftersom man då kunde ha fått pengar tillbaka för sin flygbiljett.

Det borde ju vara av högsta prioritet att bromsa antalet smittade fall så mycket som möjligt i ett tidigt skede. Inte välkomna ytterligare fall med öppna armar. Det är ju mycket lättare att stoppa ytterligare spridning från 10 fall än 100 eller 1000.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Corona, inte ölen by laban77
Idag kl. 13:14

Bad jokes. by Tyr
Idag kl. 11:42

Önskas köpa: två eller fler mindre guldmynt 3-8 gr finvikt by Mark
onsdag 16, juni 2021, 13:54:01

Hur likvid är ädelmetaller by Mark
tisdag 15, juni 2021, 23:37:14

[Säljes] Slut. Tack för denna gång. Banköverföring & Swish. by Cyberdyne
måndag 14, juni 2021, 23:35:23

Vad sker med Kanadabörsen i händelse av USD-ras? by Stacker
måndag 14, juni 2021, 13:21:21

1 oz Guldmynt: Canadian Howling Wolf, Canadian Growling Cougar + 2 till by kashe
måndag 14, juni 2021, 12:05:15

Säljes: 2 st Niue gods 2 Oz 2017 by Saiifo
söndag 13, juni 2021, 19:15:40

Ny här by Strokur
söndag 13, juni 2021, 12:35:05

Ruthenium by Canvas
söndag 13, juni 2021, 02:15:26

Kryptovalutor by sff123
lördag 12, juni 2021, 15:44:53

Banken blir otillgänglig. by Hodja
lördag 12, juni 2021, 15:21:34

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr