Författare Ämne: Corona, inte ölen  (läst 89633 gånger)

Utloggad Canvas

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 128
  • Affärsomdömen: 1
SV: Corona, inte ölen
« Svar #330 skrivet: onsdag 11, november 2020, 20:13:51 »
Då var det dags igen,

ett nytt 'lovande' vaccin mot Corona innebär att guldpriset får sig en knäck.

Jag menar, vem behöver en Safe Haven när epidemin snart är över och allt är guld och gröna skogar igen  ;)

Lyckligtvis brukar väl börsen falla igen (och guldpriset stiga igen), när verkligheten inte infriar vad som verkat lovande?! Även om vaccinet biter också på eventuella muterade varianter av viruset, så förblir en person av tio oskyddade av vaccinet, vilket väl i sammanhanget rör sig om en ganska stor skara individer!?

Inloggad hasse_A

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 577
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #331 skrivet: onsdag 11, november 2020, 21:29:39 »
Även om vaccinet biter också på eventuella muterade varianter av viruset, så förblir en person av tio oskyddade av vaccinet, vilket väl i sammanhanget rör sig om en ganska stor skara individer!?

Jo, men det räcker att kanske 70% av befolkningen vaccinerar sig eller blivit immuna genom att ha varit sjuka i CoV-19 för att R0 ska falla under 1 och då kommer smittspridningen att klinga av. 

Utloggad Canvas

• Silvermedlem
« Svar #332 skrivet: onsdag 11, november 2020, 22:45:32 »
Även om vaccinet biter också på eventuella muterade varianter av viruset, så förblir en person av tio oskyddade av vaccinet, vilket väl i sammanhanget rör sig om en ganska stor skara individer!?

Jo, men det räcker att kanske 70% av befolkningen vaccinerar sig eller blivit immuna genom att ha varit sjuka i CoV-19 för att R0 ska falla under 1 och då kommer smittspridningen att klinga av.

En avklingad smittspridning kan tillta igen. I Sverige var R-talet under 1 i somras ifall jag förstått saken rätt, men nu ökar antalet insjuknade kraftigt igen.

Jag vet inte hur stor del av jordens befolkning som redan blivit immuna mot covid-19, men ifall det rör sig om 50% (vilket jag tror är högt räknat med rejäl marginal), så kommer, även om varandra människa på jorden vaccineras, minst en halv miljard människor att vara oskyddade mot viruset. Och i ett sådant läge är frågan i hur stor omfattning (om alls) restriktioner och beslut om nedstängningar kan hävas, utan att det får som konsekvens att smittspridningen åter tilltar så kraftigt att det överbelastar sjukvården alltför mycket.

Detta är förvisso ett område där jag vet väldigt lite och är rätt dåligt påläst, så min analys kanske brister på mer än ett sätt och isf får den kunnige rätta mig, men såsom jag har beräknat det ovan iaf, så behöver ett vaccin inte innebära vad det till synes verkar lova.

Inloggad cyber

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 761
  • Affärsomdömen: 9
« Svar #333 skrivet: onsdag 11, november 2020, 23:17:59 »
Detta är förvisso ett område där jag vet väldigt lite och är rätt dåligt påläst, så min analys kanske brister på mer än ett sätt och isf får den kunnige rätta mig, men såsom jag har beräknat det ovan iaf, så behöver ett vaccin inte innebära vad det till synes verkar lova.

Du verkar ha tänkt igenom lite, men man ska inte blanda ihop R-talet och vaccination/immunitet.

Om en stor del av befolkningen är immuna (pga vaccination eller att man haft sjukan) så sjunker R-talet drastiskt (iom att en stor del av de som de sjuka för vidare sina baciller till inte blir sjuka).

Det kan öka lite igen om vi alla börjar gå ut på krogen/fotbollsmatcher igen, men har 70% immunitet så borde det inte bli något problem (se t ex svininfluensan som aldrig spreds i någon nämnvärd utsträckning - nu vet jag iofs inte hur smittsam den var).

Om vissa delar av världen inte fått vaccin så kanske det påverkar lite grann, men så länge en tillräckligt stor del av befolkningen här i Sverige är immuna och vi därför har ett R-tal under 1 så blir det aldrig någon mer epidemi här. Även om någon skulle åka till Bangladesh och få med sig smittan hem, så smittar den personen statistiskt sett mindre än en ny person. Det fortsätter förstås vara osmart att komma direkt ifrån flygplanet hem till sköra äldre släktningar (om inte de kan vara säkra på att de har immunitet).

Tills tillräckligt många ute i världen blivit vaccinerade (så att R-talet i alla länder kommer ner under 1) så kommer det fortsätta att vara ett problem där, men inte här.

haberdasher

• Gäst
« Svar #334 skrivet: onsdag 11, november 2020, 23:19:06 »
Jag vet inte hur stor del av jordens befolkning som redan blivit immuna mot covid-19, men ifall det rör sig om 50% (vilket jag tror är högt räknat med rejäl marginal), så kommer, även om varandra människa på jorden vaccineras, minst en halv miljard människor att vara oskyddade mot viruset.

Vem vet om varaktig immunitet kan uppnås? Hur länge kommer ett vaccin att vara effektivt? Det finns inga säkerheter ännu.
« Senast ändrad: onsdag 11, november 2020, 23:20:42 av haberdasher »

Inloggad hasse_A

• Guldmedlem
« Svar #335 skrivet: torsdag 12, november 2020, 00:37:24 »
Vem vet om varaktig immunitet kan uppnås? Hur länge kommer ett vaccin att vara effektivt? Det finns inga säkerheter ännu.

Nej, det vet vi inte ännu men de vaccin som kommer fram nu ser ut att generera T-cellsimmunitet. Förmodligen ger det då ett mycket långvarigt skydd. De personer som smittades av SARS.CoV-1 2003 (ca 8000 personer) har fortrfarande aktiv T-cellsimmunitet 17 är senare. Förmodligen även mot CoV-19. See länken om antikroppar och T-cells nedan.

Jag kollar dagligen på Dr. John Campbell som verkar mycket seriös och han är mycket optimistisk vad gäller de vaccin som är på gång. Han är mycket noga med att ange källor för det han presenterar. Är det något han tror är han mycket noga med att påpeka att så är fallet.
Idag gick han igenom dessa vaccin.  https://www.youtube.com/watch?v=z1K8ZkA8ukk

I denna video pratar han om antikroppar och memory T-cells.
https://www.youtube.com/watch?v=awc0bN07Aac

Jag rekommenderar er att kolla på John's videor. I MSM här hemma har jag knappt hört något om T-celler som är den viktiga delen av vårt immunförsvar.

Han har också förklarat hur spridningen sker och vad som krävs för att infektionen skall avta/försvinna men jag orkar inte leta rätt på den just nu. Återkommer med länk i morgon.
« Senast ändrad: torsdag 12, november 2020, 01:04:15 av hasse_A »

Inloggad hasse_A

• Guldmedlem
« Svar #336 skrivet: torsdag 12, november 2020, 01:03:03 »
Ok, nu är det nästa dag så här kommer länken där doktorn förklarar hur R0 påverkar smittspridningen. Han är nästan väl pedagogisk.
https://www.youtube.com/watch?v=dDL6XZ8DDbs

Utloggad Canvas

• Silvermedlem
« Svar #337 skrivet: torsdag 12, november 2020, 01:32:39 »

Du verkar ha tänkt igenom lite, men man ska inte blanda ihop R-talet och vaccination/immunitet.

Om en stor del av befolkningen är immuna (pga vaccination eller att man haft sjukan) så sjunker R-talet drastiskt (iom att en stor del av de som de sjuka för vidare sina baciller till inte blir sjuka).

Det kan öka lite igen om vi alla börjar gå ut på krogen/fotbollsmatcher igen, men har 70% immunitet så borde det inte bli något problem (se t ex svininfluensan som aldrig spreds i någon nämnvärd utsträckning - nu vet jag iofs inte hur smittsam den var).

Om vissa delar av världen inte fått vaccin så kanske det påverkar lite grann, men så länge en tillräckligt stor del av befolkningen här i Sverige är immuna och vi därför har ett R-tal under 1 så blir det aldrig någon mer epidemi här. Även om någon skulle åka till Bangladesh och få med sig smittan hem, så smittar den personen statistiskt sett mindre än en ny person. Det fortsätter förstås vara osmart att komma direkt ifrån flygplanet hem till sköra äldre släktningar (om inte de kan vara säkra på att de har immunitet).

Tills tillräckligt många ute i världen blivit vaccinerade (så att R-talet i alla länder kommer ner under 1) så kommer det fortsätta att vara ett problem där, men inte här.

Jag hade ett felaktigt antagande när jag skrev mitt förra inlägg. Utgick ifrån att 90% skydd var ganska dåligt jämfört med andra influensavaccin (typ med faktor 5), men ser att det tvärtom skulle vara bättre (med faktor 4) jämfört med andra, där skyddet brukar vara runt 60%. Men jag ifrågasätter ändå att 70% immunitet skulle innebära att samhällen kan återgå till den normala tillvaron igen. Är detta inte en siffra som gäller för tidigare säsongsinfluensor? Covid-19 verkar ju åtminstone vara betydligt mer resurskrävande för sjukvården per insjuknad individ än vad de sistnämnda har varit, och det är väl de sistnämnda som sjukvårdens resursmängd är anpassad efter!? Svininfluensan som du nämner var i sig inte farligare än vad en vanlig influensa var, problemet bestod (ifall jag minns rätt) just däri att vaccin saknades, eftersom viruset ifråga var nytt. Covid-19 däremot verkar vara långt farligare och mer resurskrävande i sig, än vad en vanlig influensa är.

Inloggad hasse_A

• Guldmedlem
« Svar #338 skrivet: torsdag 12, november 2020, 05:08:16 »
Men jag ifrågasätter ändå att 70% immunitet skulle innebära att samhällen kan återgå till den normala tillvaron igen.

Jag antar att du menar att 70 % av befolkningen är immun.

Med den immuniteten bland befolkningen torde R0 vara under ett. Då kommer antalet smittade efter hand att minska och till slut bli lika med noll.

Naturligtvis kan vi importera nya fall till landet och den personen kan ju också smitta de inhemska personer som ännu inte blivit immuna men i.o.m. att R < 1 kommer den nya smittkällan (inkommen smittad person) att i snitt smitta mindre än en ny individ. Antalet smittade personer minskar då på samma sätt som ovan.

Kolla videon jag hänvisade till i mitt förra inlägg. Där beskrivs på ett pedagogiskt sätt hur smittspridningen funkar.

R0 beror i hög grad på hur befolkningen beter sig. I somras var vi uteomhus i större utsträckning, Kanske ventilerade de lokaler vi vistades i. Pandemin var ny och folk skötte sig och därmed var R0 < 1.

Nu kryper alla in både med vänner i hemmet och i lokaler där man möter människor man inte känner. Dessutom har respekten för smittan minskat och lite till mans har man nog också tröttnat på att vara så duktig.

Detta medför att R0 ökar och är nu >1. Därav den stora smittspridning vi ser nu.
Tidigare var "medelmedborgaren" mer försiktig än vad FHM angav i sina rekommendationer men nu följer man dom men inte mer än så eller i många fall inte ens det. Jag upplever att folk verkar inte ha en aning om hur långt 2 meter är. 2 meter är en utvecklad tumstock. Det är ett avstånd nästan ingen håller i en butik känns det som.
« Senast ändrad: torsdag 12, november 2020, 05:19:49 av hasse_A »

Utloggad JL_GBG

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 356
  • Affärsomdömen: 22
« Svar #339 skrivet: torsdag 12, november 2020, 10:53:52 »
Det här blir bättre & bättre...

Nu har det kommit fram att Pfizer's CEO Albert Bourla sålde 62% av sitt aktieinnehav dagen efter den stora nyheten om vaccinet.

To be continued.

Inloggad hasse_A

• Guldmedlem
« Svar #340 skrivet: torsdag 12, november 2020, 17:25:51 »
Nu har det kommit fram att Pfizer's CEO Albert Bourla sålde 62% av sitt aktieinnehav dagen efter den stora nyheten om vaccinet.

Jag tror det var så att han tidigare satt en minimikurs för försäljning så det är nog inte lika illa som det ser ut vid ett första påseende. Sedan sticker ju kursen vid ett positivt besked med avseende på vaccinets verkningsgrad. Men visst lite stötande är det i alla fall.

Utloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1267
  • Affärsomdömen: 26
« Svar #341 skrivet: torsdag 12, november 2020, 21:52:42 »
Det här blir bättre & bättre...

To be continued.

Jag tänker som så att dom är investerare som alla andra om än med mer info och mer  bakbundna pga insynsregulationer som att inte kunna sälja x antal dagar innan rapport eller om dom sitter på kursdrivande information vilket vaccinnyheten faktiskt var.

mao fick han inte sälja innan men väl efter och ville han nu tjäna en slant så är det hans ensak. Insynsregistret finns där så att alla andra investerare ska få chansen att agera på informationen

Utloggad PennyLane

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 360
  • Affärsomdömen: 74
« Svar #342 skrivet: fredag 13, november 2020, 13:04:00 »
https://www.youtube.com/watch?v=kJ1l0gLTjXQ

Chris Martensson har lagt ut en ny video om andra mediciner än vaccin mot corona. Han pratar även om vitamin d och att Sverige har eller ska ha ökat vitamin d i mjök och andra livsmedel som förebyggande åtgärd.

Skulle själv vilja ha tillgång till dom mediciner som fungerar i andra länder istället för att bara vänta på vaccin. Han nämner att tex Indien inte har lyx-möjligheten att göra lockdowns, dom provar sig fram med andra mediciner och vissa fungerar.

Inloggad Sverre

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 133
« Svar #343 skrivet: söndag 15, november 2020, 11:05:32 »
Skulle själv vilja ha tillgång till dom mediciner som fungerar...
Det finns en massa puedovetenskap runt corona, men om du hamnar på IVA får du tillgång till medeciner som visats fungera eller som på goda grunder kan misstänkas fungera.

Utloggad PennyLane

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 360
  • Affärsomdömen: 74
« Svar #344 skrivet: söndag 15, november 2020, 12:35:34 »
Jag menade bara att man kanske kan använda andra mediciner för att slippa hamna på IVA, många får vänta länge på att komma dit och hinner då bli sämre.
Just nu har vi fått många nya fall i Stockholm och IVA börjar bli överbelastade enligt nyheterna.

Chris Martensson tog upp andra läkemedel som verkar fungera i andra länder + vitaminer det är väl inte pseudovetenskap?
Det finns ju än så länge ingen vaccin tillgänglig vare sig man vill ta den eller inte.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Bad jokes. by Tyr
Idag kl. 12:40

Ny här by Strokur
Idag kl. 12:35

Ruthenium by Canvas
Idag kl. 02:15

Corona, inte ölen by JL_GBG
Igår kl. 23:21

Kryptovalutor by sff123
Igår kl. 15:44

Banken blir otillgänglig. by Hodja
Igår kl. 15:21

Vad sker med Kanadabörsen i händelse av USD-ras? by Sverre
Igår kl. 14:58

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
Igår kl. 13:58

KÖPES Sovereigner by Xrim
Igår kl. 10:40

Hur och vad ska investera pengar på? by Tole
Igår kl. 09:45

BIS Basel III by DEScypher
Igår kl. 00:04

[Säljes] 2020/2021Australian Coinbars, 2021 Silver Panda.Banköverföring & Swish. by Cyberdyne
fredag 11, juni 2021, 22:06:06

Oväntat stort inflationslyft i USA by AndrewJackson72
torsdag 10, juni 2021, 18:36:16

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by Stacker
onsdag 09, juni 2021, 22:34:41

Skatt på ISK by Stacker
onsdag 09, juni 2021, 22:07:18