Författare Ämne: Ukrainakrisen.  (läst 21050 gånger)

Inloggad gbz

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 152
  • Affärsomdömen: 0
SV: Ukrainakrisen.
« Svar #120 skrivet: torsdag 13, oktober 2022, 19:34:32 »
https://www.youtube.com/watch?v=oaEe8A8T818
"Tremendous opportunity" om USAs utrikesminister får säga det själv.

Det bästa alternativet för både Ryssland och EU hade nog varit att trappa ned på gasen och låta EU bli mer självförsörjande och inte göra samma misstag igen och göra sig beroende av USA för energi.

Ja det var väl lite överdrivet positivt sagt av honom. Men menar du att antyda att de därför skulle ha legat bakom sprängningen?

"Det bästa alternativet för Ryssland"? Fuck that, så länge Ryssland tar sig rätten att spöa på sina grannar så är nästan alltid det sämsta alternativet för Ryssland det bästa för världen. Det är ju därför vi inför sanktioner etc.

När ryssarna lämnat Ukraina (eller åtminstone dragit sig till stilleståndslinjerna innan den senaste invasionen) kan man börja diskutera vad som är bäst för alla parter.

I ett annat, mycket längre perspektiv är det förstås ingen bra idé att vara beroende av en resurs från ett annat land, så där har du en poäng, även om det är långt bättre att vara beroende av USA som i alla fall oftast håller sig till spelreglerna än av en diktatur.

Updatering: Läste idag att Ryssland är redo att skicka gas genom nordstream 2 igen samtidigt som det upptäckts en läcka i en oljeledning som går till pålen med flera andra EU länder.
För att göra saken ännu värre är det kaos i Frankrike för att folk på oljeraffinaderier strejkar.

Ryssland redo att skicka gas igen? Är inte det bara mer lögner, precis som det om att man stängde ner Nordstream 1 pga "maintenance" och "vi får inga reservdelar pga sanktionerna" etc...

Hur kan ett alternativ som gynnar EU vara dåligt bara för det samtidigt gynnar Ryssland att man avvecklar det stora beroendet av rysk energi?

En annan väldigt intressant sak är att Ryssland även exporterar bränsle till kärnkraftverk som EU absolut inte har satt några sanktioner på utan de betalar över 200miljoner euro om året till Ryssland för det.

Det jag läste var att nordstream 2 som består av två stycken rör hade tryck i det ena röret och det andra var trasigt samt båda rören på nordstream 1.
Om jag inte minns fel var det gazprom som rapporterade det och antingen stämmer det eller så stämmer det inte mer än så vet jag inte just nu.

Inloggad cyber

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 823
  • Affärsomdömen: 9
« Svar #121 skrivet: torsdag 13, oktober 2022, 20:12:13 »
Vilket trevligt svar ! Vad jag försöker säga är att detta inte bara handlar om ukraina utan om världsinflytande i större geopolitiskt sammanhang...Ukrainarna är bönderna på schackbrädet !
Troll,ryssvänlig... otroligt låg nivå gosse !

Hej! Jag ber om ursäkt. Att du börjar din forumkarriär med att omedelbart länka "ryssvänliga" klipp och skriver på ett så speciellt sätt gjorde mig väldigt misstänksam, men det var fel av mig att vädra mina misstankar på det sättet. Det finns många troll där ute, men man ska inte döma någon efter en enda post sådär.

Inloggad cyber

• Guldmedlem
« Svar #122 skrivet: torsdag 13, oktober 2022, 20:30:38 »
https://www.youtube.com/watch?v=oaEe8A8T818
"Tremendous opportunity" om USAs utrikesminister får säga det själv.

Det bästa alternativet för både Ryssland och EU hade nog varit att trappa ned på gasen och låta EU bli mer självförsörjande och inte göra samma misstag igen och göra sig beroende av USA för energi.

Ja det var väl lite överdrivet positivt sagt av honom. Men menar du att antyda att de därför skulle ha legat bakom sprängningen?

"Det bästa alternativet för Ryssland"? Fuck that, så länge Ryssland tar sig rätten att spöa på sina grannar så är nästan alltid det sämsta alternativet för Ryssland det bästa för världen. Det är ju därför vi inför sanktioner etc.

När ryssarna lämnat Ukraina (eller åtminstone dragit sig till stilleståndslinjerna innan den senaste invasionen) kan man börja diskutera vad som är bäst för alla parter.

I ett annat, mycket längre perspektiv är det förstås ingen bra idé att vara beroende av en resurs från ett annat land, så där har du en poäng, även om det är långt bättre att vara beroende av USA som i alla fall oftast håller sig till spelreglerna än av en diktatur.

Updatering: Läste idag att Ryssland är redo att skicka gas genom nordstream 2 igen samtidigt som det upptäckts en läcka i en oljeledning som går till pålen med flera andra EU länder.
För att göra saken ännu värre är det kaos i Frankrike för att folk på oljeraffinaderier strejkar.

Ryssland redo att skicka gas igen? Är inte det bara mer lögner, precis som det om att man stängde ner Nordstream 1 pga "maintenance" och "vi får inga reservdelar pga sanktionerna" etc...

Hur kan ett alternativ som gynnar EU vara dåligt bara för det samtidigt gynnar Ryssland att man avvecklar det stora beroendet av rysk energi?

Jag kanske missförstår dig nu, men hur gynnar det Ryssland att EU avvecklar sitt beroende av rysk energi?

Men hur som helst, jag menade bara att i en situation där man försöker (via sanktioner och annat) tvinga Ryssland att ändra kurs, så är allt som hjälper de ryska statsfinanserna dåligt.

En annan väldigt intressant sak är att Ryssland även exporterar bränsle till kärnkraftverk som EU absolut inte har satt några sanktioner på utan de betalar över 200miljoner euro om året till Ryssland för det.

Det jag läste var att nordstream 2 som består av två stycken rör hade tryck i det ena röret och det andra var trasigt samt båda rören på nordstream 1.
Om jag inte minns fel var det gazprom som rapporterade det och antingen stämmer det eller så stämmer det inte mer än så vet jag inte just nu.

Skiljer det sig från hur man gjort med gasen? Eller menar du att det är intressant på något annat sätt?

Hur som helst, jag menade bara bara att de ljuger när de säger de kan slå på gasen igen. Det är ju så uppenbart att de inte kommer slå på gasen utan att få något i utbyte (lättade sanktioner, minskade vapenleveranser till Ukraina e dyl). Det är i alla fall så jag skulle spela det, om jag var Putin.
« Senast ändrad: torsdag 13, oktober 2022, 20:35:36 av cyber »

Inloggad gbz

• Silvermedlem
« Svar #123 skrivet: torsdag 13, oktober 2022, 21:06:24 »
Ryssland gynnas av att sälja sin gas till flera länder än bara EU, att bara ha en kund fungerar inte så bra om man blir osams.

EU har slutat importera kol från Ryssland och Tyskland satte stopp för att nordstream2 skulle gå igång sedan har de väl eller ska sluta importera rysk olja/bensin/diesel helt.
Men när det kommer till att vara beroende av Ryssland för bränsle till kärnkraftverk och återvinning av det bränslet har jag inte läst något alls om att man vill införa sanktioner.
Tydligen har Sverige slutat ta leveranser från Ryssland till sina kärnkraftverk så det är väl bra men man köper uran från andra länder även att det finns gott om det här.

Inloggad cyber

• Guldmedlem
« Svar #124 skrivet: fredag 14, oktober 2022, 08:34:02 »
Ryssland gynnas av att sälja sin gas till flera länder än bara EU, att bara ha en kund fungerar inte så bra om man blir osams.

EU har slutat importera kol från Ryssland och Tyskland satte stopp för att nordstream2 skulle gå igång sedan har de väl eller ska sluta importera rysk olja/bensin/diesel helt.
Men när det kommer till att vara beroende av Ryssland för bränsle till kärnkraftverk och återvinning av det bränslet har jag inte läst något alls om att man vill införa sanktioner.
Tydligen har Sverige slutat ta leveranser från Ryssland till sina kärnkraftverk så det är väl bra men man köper uran från andra länder även att det finns gott om det här.

Ah, ja på så sätt har du ju rätt: Ryssland tjänar på att kunna sälja sin gas till flera länder. Men Ryssland tjänar på att EU bara har infrastruktur för att kunna köpa från Ryssland. Köparen är i säljarens händer: Det är (framförallt på kort sikt) mycket värre att bli av med sin energiförsäljning än att inte kunna sälja sin gas.

De importerar fortfarande olja och en del gas (finns andra pipelines som går över land), om inte Putin stängt av helt nu.

Kärnbränsle är inte lika känsligt, eftersom man bara laddar reaktorn en gång om året och Ryssland bara står för ca 5% av världsproduktionen.
« Senast ändrad: fredag 14, oktober 2022, 08:39:47 av cyber »

Inloggad gbz

• Silvermedlem
« Svar #125 skrivet: lördag 15, oktober 2022, 00:15:45 »

Ah, ja på så sätt har du ju rätt: Ryssland tjänar på att kunna sälja sin gas till flera länder. Men Ryssland tjänar på att EU bara har infrastruktur för att kunna köpa från Ryssland. Köparen är i säljarens händer: Det är (framförallt på kort sikt) mycket värre att bli av med sin energiförsäljning än att inte kunna sälja sin gas.

De importerar fortfarande olja och en del gas (finns andra pipelines som går över land), om inte Putin stängt av helt nu.

Kärnbränsle är inte lika känsligt, eftersom man bara laddar reaktorn en gång om året och Ryssland bara står för ca 5% av världsproduktionen.

https://oilprice.com/Alternative-Energy/Nuclear-Power/Ditching-Russian-Nuclear-Fuel-Is-Easier-Said-Than-Done.html

Står lite olika men de sidor jag kikat på beskriver runt 30-45% av det globala kärnbränslet sedan vet jag att de även återvinner gammalt kärnbränsle istället för att vi bara gräver ner det i backen.

Du kanske missar att även om Rysslands produktion av uran är låg så kan man inte bara kasta in obehandlad uran i en kärnreaktor och få energi och därför behöver vi Ryssland för vår energi... ännu en gång haha.

https://www.zerohedge.com/geopolitical/russian-thermal-power-plant-fire-after-reported-cross-border-missile-attack

Ikväll smälldes ett kraftverk i Ryssland och att de ger sig på infrastruktur på detta sättet är verkligen inte bra speciellt om Ryssland slår tillbaka mot Ukraina som redan börjar få problem och de som drabbas blir civila som kommer få det väldigt svårt framöver om de inte kriget lyckas ta slut snabbt.

Utloggad Mark

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 295
  • Affärsomdömen: 19
« Svar #126 skrivet: lördag 15, oktober 2022, 09:29:37 »
Ryssland står för ca 5% av produktionen av uran och för ca 40%/46% av konvertering/anrikning av uran.

Produktion: brytning (och eventuellt lakninig?) av uranmalm
Konvertering: kemisk process som överför oranoxid U3O8 till UF6
Anrikning: centrifugering och därmed separation av lätta och tunga uranatomer

Utloggad Tyr

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 869
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #127 skrivet: lördag 15, oktober 2022, 14:06:26 »
...därför behöver vi Ryssland för vår energi... ännu en gång haha.

Att Sverige skulle vara beroende av ryskt kärnbränsle är ren desinformation.

Alla avtal om inköp av uran och anrikning som kärnkraftsföretag inom EU gör måste godkännas av ESA (Euratom Supply Agency). Syftet är att säkerställa att medlemsstaterna breddar sina inköp gentemot så många leverantörer som möjligt. På så sätt förhindras att en eller flera medlemsstater blir beroende av en enskild leverantör.

Sverige ingår i Euratom och svenska kärnkraftverk köper in uran genom ESA.

Statistik från Statistiska centralbyrån visar ursprunget för uran och kärnbränsle som importeras till Sverige. Det ger vid handen att import av färdigt kärnbränsle (SITC-kod 71877) från Ryssland är i det närmaste obefintlig sedan 2015.

När det gäller kärnbränsleelement som används i svenska kärnkraftverk tillverkade utanför Ryssland så har ryskt uran tidigare använts, men nya inköp av uran från Ryssland har stoppats.

Inloggad cyber

• Guldmedlem
« Svar #128 skrivet: lördag 15, oktober 2022, 23:04:53 »

https://oilprice.com/Alternative-Energy/Nuclear-Power/Ditching-Russian-Nuclear-Fuel-Is-Easier-Said-Than-Done.html

Står lite olika men de sidor jag kikat på beskriver runt 30-45% av det globala kärnbränslet sedan vet jag att de även återvinner gammalt kärnbränsle istället för att vi bara gräver ner det i backen.

Du kanske missar att även om Rysslands produktion av uran är låg så kan man inte bara kasta in obehandlad uran i en kärnreaktor och få energi och därför behöver vi Ryssland för vår energi... ännu en gång haha.

https://www.zerohedge.com/geopolitical/russian-thermal-power-plant-fire-after-reported-cross-border-missile-attack

Ikväll smälldes ett kraftverk i Ryssland och att de ger sig på infrastruktur på detta sättet är verkligen inte bra speciellt om Ryssland slår tillbaka mot Ukraina som redan börjar få problem och de som drabbas blir civila som kommer få det väldigt svårt framöver om de inte kriget lyckas ta slut snabbt.

Bägge dina källor är ZH och de skriver bara vad Putins vill :) Anrikning kan kanske bli en trång sektor, men jag tror det när jag ser det. Oavsett så är det inte i paritet med gasen där europa kanske har ett par veckors lager innan industrier behöver stänga ner och elpriser skjuter i höjden, till skillnad från kärnbränsle där vi pratar kanske ett halvår.

Smälla ställverk och annan infrastruktur i ryssland är absolut rimligt när Putin attackerar lekplatser, sjukhus OCH civil infrastruktur i Ukraina. Ingen nämnvärd eskalering (definitivt inte jmf Kertjbron) och Putin gör redan allt han kan (förutom kärnvapen) mot Ukraina, så vad ska han göra liksom… bättre att ryssarna är upptagna med att laga sin elförsörjning än med att jävlas med sina grannar.

Inloggad gbz

• Silvermedlem
« Svar #129 skrivet: söndag 16, oktober 2022, 10:31:02 »
Det är riktigt dumt att eskalera detta kriget mer eftersom oskyldiga människor dör.
Attack mot rysk infrastruktur kommer inte rädda fler liv på något sätt utan eskalera ett krig mot ett land som har kärnvapen.

snart dags att sluta heja på kriget och försöka hitta lösning som involverar fred.
Det är tur att USA med flera förstår Rysslands budskap och även de ändrat sin ton efter Ryssland visade vad de kunde göra med ukrainska städer.
« Senast ändrad: söndag 16, oktober 2022, 10:53:43 av gbz »

Inloggad cyber

• Guldmedlem
« Svar #130 skrivet: söndag 16, oktober 2022, 11:15:59 »
Det är riktigt dumt att eskalera detta kriget mer eftersom oskyldiga människor dör.
Attack mot rysk infrastruktur kommer inte rädda fler liv på något sätt utan eskalera ett krig mot ett land som har kärnvapen.

snart dags att sluta heja på kriget och försöka hitta lösning som involverar fred.
Det är tur att USA med flera förstår Rysslands budskap och även de ändrat sin ton efter Ryssland visade vad de kunde göra med ukrainska städer.

Kriget tar slut när Putin drar tillbaka sina trupper, alternativt trillar ut genom ett fönster. Bättre vapen och möjlighet för Ukraina att slå mot rysk infrastruktur i sitt närområde påskyndar detta. Det är inte svårare än så.

Det är undfallenheten och försök att hitta ”fred” efter den första invasionen i Ukraina (och Georgien) som gjort att vi hamnat här.

Utloggad Tyr

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 869
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #131 skrivet: söndag 16, oktober 2022, 11:27:31 »

Citat: "Det är tur att USA med flera förstår Rysslands budskap"

Rysslands budskap... gör ni inte som vi vill så slår vi till med all vapenmakt som vi förfogar över.

Självständighet, oberoende och frihet får man inte alltid "gratis".

Och man vill gärna skydda sig mot ryska armén som har våldtäkt, kidnappning, tortyr och mord som värdegrund.

Inloggad gbz

• Silvermedlem
« Svar #132 skrivet: måndag 17, oktober 2022, 21:10:16 »
Ännu en märklig dag där Ryssland attackerar infrastruktur i Ukraina men västvärlden rapporterar inte om det eller fördömer det vad jag kan se.

Detta är bland det värsta de gjort sedan kriget startade och hundratals byar och städer är utan ström efter de förstört ett datacenter som kontrollerade elnätet.
Diverse utrikesministrar från mer "ryssvänliga" länder har även de gått ut med att deras medborgare nu bör lämna Ukraina.

Antingen tar kriget slut eller så blir det värre och vi får helt enkelt hoppas det på något sätt tar slut för folk i EU är även enormt trötta på det nu, t.ex stora protester i moldavien mot höga priser och även strejker i Frankrike.

Inloggad cyber

• Guldmedlem
« Svar #133 skrivet: måndag 17, oktober 2022, 23:05:04 »
https://www.svd.se/a/y668dA/tove-lifvendahls-tal-pa-mandagsrorelsens-mote-pa-norrmalmstorg-den-17-oktober-2022

Enligt Ukrainas riksåklagare
har 423 barn dödats
sedan Ryssland påbörjade
sin fullskaliga invasion av Ukraina

I ett uttalande uppger riksåklagaren
att ytterligare 810 barn har skadats
under krigets gång

De flesta av de döda och skadade barnen
sägs komma från Donetsk, Charkiv och Kiev

423 barn

De finns inte längre
De behöver ingen mat,
inga kläder

Inga leksaker kommer att röras
inga skolböcker kommer att bläddras i
av deras händer

Vi vet inte hur gamla de var,
eller hur de dog
eller vad deras sista tankar var

Det enda man kan önska
är att det gick så fort
att de inte förstod
att de inte hann tänka eller känna

och kanske kan man också
i barmhärtighetens namn
önska att deras föräldrar dog samtidigt
så att de slapp leva kvar i det helvete
där deras barn dog genom andras ondska

Vi vet inte deras namn

Kanske heter de
Alina, Bohdana, Daryna
Osip, Yevheniy, Vasyl
Kateryna, Klara, Lyudmyla
Isai, Artem, Kostyantyn
Inna, Kalyna, Larysa
Borysko, Dymtrus, Faddei
Halya, Lesya, Maryska
Ihor, Kuzma, Mychajlo
Olena, Solomiya, Svitlana, Valentyna

Kanske hette någon Yeva
Ett namn som betyder liv

Det har snart gått åtta månader
åtta månader av terror
skräck och grävande av massgravar

Samtidigt som striderna pågår
fortsätter Ryssland att genomföra
stora tvångsdeporteringar

Det är led i en avsiktlig strävan
mot etnisk rensning

Från regionen Cherson
har flera tusen barn tagits till Ryssland
500 barn om dagen förs bort

De kallar det för ”vilohem”
men använder också ordet barnläger

Och ukrainska barn från ryskockuperade regioner
har ”adopterats” av ryska familjer
De ska inte längre vara ukrainare
De ska förmås att glömma sina föräldrar
sitt land, sin identitet

De senaste dygnen har fler än 30 samhällen
i Ukraina attackerats av rysk eld

Aggressorn vill knäcka kroppen på många ställen
Det tar slut först
när Ukraina inte längre orkar resa sig
när Ukraina inte längre finns

Vad kan vi göra mot en sådan ondska?
Svaret är: Vi kan hjälpa Ukraina att försvara sig
Rädda sitt land,
skydda de barn som ännu är vid liv

Stå upp för deras rätt att få leva
Stå upp för deras framtid
Se till att deras föräldrar har en rimlig chans
att försvara sig och sina barn

Vi står i tacksamhetsskuld
till varje ukrainare som slåss mot den ryska invasionsmakten
Vi hyser stor respekt för
varje rysk medborgare som står upp mot Putins regim

Vi går hit till torget eftersom
det är det minsta vi kan göra
och för att vi genom att mötas här
hjälper varandra att stå ut och samla kraft

Vi måste stå med Ukraina
Det är vårt budskap till den regering som nu tillträder
Fronten i vårt yttre försvar hålls idag på ett annat lands mark
Det är både vårt ansvar och vår plikt att stötta

Ingen ska i efterhand kunna tvivla på att Sverige
inte såg och inte förstod
att det faktiskt också är våra barn de slåss för

Våra barns rätt att leva
Våra barns frihet
Våra barns framtid

Slava Ukraini!

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Mastercard nekade individ att köpa guld för 500ukp by RuttenFisk
Idag kl. 20:56

82 oz blandat från 2011 by toblov
Idag kl. 16:04

USA - hur har dom det by DEScypher
Igår kl. 15:52

Världsekonomin by gbz
Igår kl. 11:49

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
söndag 04, december 2022, 17:39:22

Förgyllda vapensköldar by Micromax
lördag 03, december 2022, 12:20:18

COMEX leveranser by kristensson
fredag 02, december 2022, 13:32:37

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by JohanB
torsdag 01, december 2022, 01:34:12

11300 kr - Säljes Stockholm: 1 KG Silvermynt. 2010 Year of the Tiger by d_g_s
onsdag 30, november 2022, 16:52:17

318/st SÄLJES Stockholm: Silver Canadian Maple Leaf 2011-2012 by d_g_s
onsdag 30, november 2022, 16:48:53

Kryptovalutor by d_g_s
onsdag 30, november 2022, 15:46:28

Guldpaket, 100 g tacka, 4 1 OZ mynt, Stockholm eller Rek Post 142100 kr by d_g_s
måndag 28, november 2022, 17:29:39

KINA by cyber
måndag 28, november 2022, 08:30:04

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by DEScypher
måndag 28, november 2022, 05:48:36

Lunar 3 2023 by Fantom
fredag 25, november 2022, 14:19:42