Författare Ämne: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.  (läst 877037 gånger)

Utloggad Stacker

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 198
  • Affärsomdömen: 2
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #1755 skrivet: lördag 23, oktober 2021, 20:39:51 »
Så  jävla tråkigt med denna guldspot!
Att det inte kan få finnas en mer seriös prissättning av guldet.
Hur gjorde man innan pappersguldet fanns noterat på börserna?

Bra fråga. Jag har försökt hitta det på nätet men går bet. Underligt. Inte ett ord någonstans om hur guldet prissattes innan London Gold Fix. USAs regering har ju också prissatt guldet i omgångar genom att att sätta ett visst dollarvärde. Det borde haft effekt på globala värderingen?

Läskigt att guldpriset var ganska konstant i 200 år(!) fram till 1914, enligt denna tabell:

https://nma.org/wp-content/uploads/2016/09/historic_gold_prices_1833_pres.pdf

Vad hände i december 1913? Federal Reserve skapades....  :o

1919 föddes i alla fall "The London gold fix". Detta innebar att några av världens värsta banksters (Rotschild!) helt enkelt möttes en eller ett par gånger om dagen, antingen över telefon eller i ett vanligt möte, och helt sonika bestämde vad guldpriset skulle vara. Sedan fick världen bara rätta sig efter det. Så sjukt. Där har ni den "fria marknaden" som dessa banksters så ivrigt hyllar! Eller ja, det gör de väl egentligen inte men eftersom de säger sig vara kapitalister så borde de åtminstone förespråka fria marknader och öppen "price discovery", vad det nu heter på svenska.

Det framgår ju inte om LGF redan från början vägde in papperspriset i sin prisfix? I så fall måste det ha funnits guldfutures redan i början av 1900-talet. Är väl först på senare år med elektroniska marknader som priset ändras från sekund till sekund när marknaderna är öppna.

Citera
On 12 September 1919 at 11:00 am, the five principal gold bullion traders and refiners of the day (N.M. Rothschild & Sons, Mocatta & Goldsmid, Pixley & Abell, Samuel Montagu & Co., and Sharps Wilkins) performed the first London gold fixing, thus becoming the five founding members.[3] The gold price was determined to be £4 18/9 (GBP 4.9375) per troy ounce. The New York gold price was US$19.39. The first few fixings were conducted by telephone until the members started meeting at the Rothschild offices in New Court, St Swithin's Lane.

Citera
The lead participant will begin the fixing process by proposing a price near the current gold spot price. The participants then simulate the result of trading at that price. The simulations do not merely factor physical gold, but include gold trading contracts ("Paper Gold") which are marginally backed and which therefore inflate market volumes and alter the supply/demand valuation formulas that would otherwise apply to the physical gold commodity.

First, each bank looks at its limit orders and determines how many are eligible to trade at that price. They can also consider how much gold their proprietary trading desk would trade at the same price. The bank then states a single value, the net amount (in ounces) of gold they wish to buy or sell. After each bank provides this value, they determine if the overall net amount is zero. If so, all transactions succeed and the fix is complete. The chair then states, "There are no flags, and we're fixed."

https://en.wikipedia.org/wiki/Gold_fixing

Utloggad Truthster

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 19
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #1756 skrivet: söndag 24, oktober 2021, 15:45:39 »
Hur gjorde man innan pappersguldet fanns noterat på börserna?
Bra fråga. Jag har försökt hitta det på nätet men går bet. Underligt. Inte ett ord någonstans om hur guldet prissattes innan London Gold Fix. USAs regering har ju också prissatt guldet i omgångar genom att att sätta ett visst dollarvärde. Det borde haft effekt på globala värderingen?

Läskigt att guldpriset var ganska konstant i 200 år(!) fram till 1914, enligt denna tabell:

Kanske anledningen till att det verkar vara svårt att hitta svar på dessa frågor är att frågorna bör ställas i rätt historisk perspektiv?

Vid den tidpunkt som nämndes skulle det inte finnas något behov av en universell fixering, eftersom praktiskt taget alla fiat-valutor skulle kunna växlas till antingen guld eller silver till en värde enligt en nationell fixering. Värdet skrevs vanligtvis på sedlar och myntpriset var vikten av ädelmetaller som myntet innehöll.

Före första världskriget var det mycket sällsynt att vanliga människor reste utanför sina egna gränser, i många fall även utanför gränserna i sitt län. De första passen för utlandsresor blev standard efter att de överenskommits i Nationernas förbund på 1920-talet.

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3024
  • Affärsomdömen: 122
« Svar #1757 skrivet: söndag 24, oktober 2021, 17:04:31 »
Tack Stacker för bra research.
Kanske är det bättre som det är idag än att guldpriset står still i två hundra år.  :)

Inloggad maggan

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 745
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #1758 skrivet: torsdag 28, oktober 2021, 14:00:04 »
Citera
Kanske är det bättre som det är idag än att guldpriset står still i två hundra år.  :)
Är inte det hela poängen? Jag hade älskat en produkt med ett fast värde/pris. Tänk att kunna referera allting till något fixt. Vad lätt att göra investeringsberäkningar utan inflation. Så smidigt att kunna spara matbehovet för en vecka i ett lagom stort stycke guld, dvs. jag vet att detta mynt köper mig 3 kg oxfile+10 kg potatis+2 liter vin osv. om 20 år.

Hjärntricket som de flesta fastnar i är att basera allt på sin fiat-valuta, och sedan låtsas att 1 SEK alltid är värd 1 SEK. 1 SEK är för all del alltid lika med 1SEK, men centralbankerna jobbar för att minska värdet med 2% per år.

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3024
  • Affärsomdömen: 122
« Svar #1759 skrivet: torsdag 28, oktober 2021, 14:14:55 »
Det är synd att inte systembolaget är börsnoterat för där kan man snacka om priser som sällan rör sig och aldrig sjunker.
Sprit är stabilt och har inget utgångsdatum :)

Utloggad Truthster

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 19
« Svar #1760 skrivet: torsdag 28, oktober 2021, 15:11:11 »
Hjärntricket som de flesta fastnar i är att basera allt på sin fiat-valuta, och sedan låtsas att 1 SEK alltid är värd 1 SEK. 1 SEK är för all del alltid lika med 1SEK, men centralbankerna jobbar för att minska värdet med 2% per år.

Det vore mer rättvist att säga att centralbankerna jobbar för att minska värdet med endast 2% per år. Inflationen kan bli ännu högre om det passar ett syfte. Vid hyperinflationen 1923 i Tyskland försvann den tyska statsskulden i tomma intet.
« Senast ändrad: torsdag 28, oktober 2021, 15:13:33 av Truthster »

Inloggad AndrewJackson72

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 129
  • Affärsomdömen: 12
« Svar #1761 skrivet: fredag 05, november 2021, 19:54:23 »
Kommer guld fortsätta uppåt eller levla ner till runt 490 trakten och köra sidled? Svårt och säga personligen då jag inte har en stor erfarenhet med hur graferna har utvecklats då jag är relativt ny men jag har sett detta flera gånger nu, den dippar sen ökar den sen droppar den till mellan där och sidled sedan samma sak om igen. Vad säger ni om hur spot priset, är detta normalt? Vad brukar hända efter likadana processer?

Utloggad Sarek

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1826
  • Affärsomdömen: 25
  • Medlem #100
« Svar #1762 skrivet: lördag 06, november 2021, 11:27:00 »
Kommer guld fortsätta uppåt eller... Vad säger ni om spot priset...
Tittar man på guldet ur klassisk TA så är det nu i en "Bear Flag" och kommer att om ca en vecka gå ner i dollar räknat.

Tittar jag på guldet ur cykelmönsterperspektiv så skall guldet i dollar toppa runt 15:e nov. Sedan är det nedförsbacke till i slutet på november. Kanske botten i den cykeln inte infinner sig förrän i början av dec. Men därefter får guldet en bättre uppgång.

Så guldet följer cykelmönster, men som varandes i Sverige med svenska kronor så måste man dessutom titta på förhållandet USD/SEK.
Sett ur cykelperspektiv så kommer dollarn att gå upp några dagar den kommande veckan och ha en nedgång runt mitten på november. Hur stort förhållandet USD/SEK blir är svårt att säga, och det ger jag mig inte in på. 
Så ser jag på saken, och som jag brukar säga så kan jag ha helt fel.

Jag skall göra ett tillägg till ovanstående guldcykelprojektion i dollar, och gå in på mikrostrukturer, för den riktigt intresserade. Och då ser jag en första topp på måndag den 8:e följt av en nedgång till den 10:e nov. och så den "större toppningen" den 15:e nov.
« Senast ändrad: lördag 06, november 2021, 16:56:08 av Sarek »

Inloggad AndrewJackson72

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 129
  • Affärsomdömen: 12
« Svar #1763 skrivet: måndag 08, november 2021, 13:13:29 »
Tittat på graferna en stund och det verkar som det blir någon låg trend vid januari, vet inte direkt hur lågt trenden kommer sitta pris-vis samt hur länge den kommer vara men jag GISSAR på någonstans vid 480 grammet, jag tror att den kan bli en större dipp till 475 fast det kan nog inte vara så länge.

Inloggad Tole

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 128
« Svar #1764 skrivet: söndag 14, november 2021, 11:32:35 »

Tittar jag på guldet ur cykelmönsterperspektiv så skall guldet i dollar toppa runt 15:e nov. Sedan är det nedförsbacke till i slutet på november. Kanske botten i den cykeln inte infinner sig förrän i början av dec. Men därefter får guldet en bättre uppgång.

Så guldet följer cykelmönster, men som varandes i Sverige med svenska kronor så måste man dessutom titta på förhållandet USD/SEK.
Sett ur cykelperspektiv så kommer dollarn att gå upp några dagar den kommande veckan och ha en nedgång runt mitten på november. Hur stort förhållandet USD/SEK blir är svårt att säga, och det ger jag mig inte in på. 
Så ser jag på saken, och som jag brukar säga så kan jag ha helt fel.

Jag skall göra ett tillägg till ovanstående guldcykelprojektion i dollar, och gå in på mikrostrukturer, för den riktigt intresserade. Och då ser jag en första topp på måndag den 8:e följt av en nedgång till den 10:e nov. och så den "större toppningen" den 15:e nov.

Så långt stämmer första stycket om cykeln. Även USD/SEK stämmer. Nu återstår att se om det är en topp just nu som ska ner närmaste två veckorna, eller om uppgången kan hålla i sig för guldet.

Tillägget om mikrostrukturen föll dock då veckan bjudit på konstanta uppgångar för guldet.

Jag hoppas att även cykeln som säger att vi ska ha en tillfällig topp nu faller  ;)

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Var beställa guld/silver? by Silvergirl
Idag kl. 13:03

Ny medlem- Morgan Dollar’son by Rackham
Idag kl. 07:31

Vad F*******n ska man köpa!? Hehe by sff123
Igår kl. 20:37

Banken blir otillgänglig. by Sarek
Igår kl. 12:31

Föreslå en bok om gruvdrift och prospektering by Sarek
Igår kl. 12:28