Författare Ämne: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.  (läst 952849 gånger)

Utloggad AndrewJackson72

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 221
  • Affärsomdömen: 24
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #1770 skrivet: fredag 11, februari 2022, 23:49:09 »
AndrewJackson72, jag tror vi förstår vad du tycker om Ryssland, USA, demokrater och media. Det framgår i andra trådar. Nu till guldpriset.

Jag undrar hur det går för de banker som kämpar för att hålla priset nere i såna här tider. Jag menar om resten av världen känner att det är dags att köpa mer guld så borde det vara svårt att hålla emot, eller är de så starka? Kan det vara något sånt här som till slut knäcker manipulationen?

Det var inte svårt för dem när enskilda personer köpte stora mängder silver förra året. Detta handlar nog mer om länder som köper väldigt stora mängder guld i förberedelse på något katastrofalt, som krig exempelvis. Kanske en indikation på att något kan hända. Hörde att turkiska regeringen har kört igång 1933 del två, att man ska lämna in sitt guld i utbyte mot fiat. Grannar till turkiet har troligen fått upp ögonen på det som hänt där och vill stacka guld till att motverka något liknande i deras egna länder.

Kazakhstan är världens största aktör inom försäljning av Uran, under dessa tider är det en större mängd dem säljer jämfört med andra år, så pengarna lägger dem i guld, ett möjligt faktor till guldprisets höjning.

Verkar som mycket händer på en och samma gång, är det kanske manipulation av priset för att sätta oro & rädsla i folkets hjärtan? Först kommer USA med deras rapport, sedan hoppar guldet, väldigt märkligt. Rädda människor gör dåliga beslut, staten kommer in med deras åtgärder för att fixa detta problem, exempelvis, att "vi ska gå i krig och attackera först innan dem gör det", då säger folket ja till det.

Nu är dessa spekulationer.

Inloggad laban77

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 452
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #1771 skrivet: lördag 12, februari 2022, 00:02:33 »
Det är väl snarare så att många vill trygga sin framtid med guld när vapnen börjar skramla. Risken är annars att man sitter med fiat och aktier som kan tappa stort i värde.

Sant att länder kan påverka när de köper mycket, men man ska heller inte glömma att stora delar av den asiatiska befolkningen gärna köper guld när de kan. Jag vet inte i hur stor utsträckning de köper mer i orostider. Det kanske snarare är så att Mr Zhang köper mer jämnt utspritt över åren oavsett vapenskrammel.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1916
  • Affärsomdömen: 49
« Svar #1772 skrivet: lördag 12, februari 2022, 07:44:42 »
Sant att länder kan påverka när de köper mycket, men man ska heller inte glömma att stora delar av den asiatiska befolkningen gärna köper guld när de kan. Jag vet inte i hur stor utsträckning de köper mer i orostider. Det kanske snarare är så att Mr Zhang köper mer jämnt utspritt över åren oavsett vapenskrammel.
Det har publicerats flera artiklar där man har försökt analysera köp- och säljmönstret i olika delar av världen över tid. Det verkar vara klarlagt att, precis som du säger, mr Zhang köper utspritt, och mer när priset går ner. De asiatiska köparna är långsiktiga och väldigt priskänsliga. De vet att allting går i cykler. Men detta gör även att de övergår till att sälja när priset stiger. De mer kortsiktiga västerländska köparna gör uppenbart precis tvärtom, de köper när de drabbas av FOMO för att priset går upp och säljer så snart krisen är över och de kan återgå till risk-on.

Detta får diverse konsekvenser, inte minst att det understödjer den kontinuerliga strömmen av guld österut. Men jag tror att kriser som Ukraina bara får väldigt kortsiktiga effekter på själva guldpriset. Långsiktig effekt just nu tror jag att vi får först när folk inser att inflationen inte var så ”transitory” som politikerna och centralbankerna hävdat.

Så min tro är att om politikerna misslyckas med att avstyra Ukrainakrisen så får vi en kortare uppgång i guldpriset som sedan faller tillbaka. Sedan får vi en mer varaktig uppgång i höst någon gång.

Men någonting annat som oroar mig om det mot förmodan skulle gå överstyr i Ukraina är matpriserna. Ukraina är en kornbod med matexport som är oerhört viktig.

Utloggad tekopp

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 36
  • Affärsomdömen: 5
« Svar #1773 skrivet: lördag 12, februari 2022, 08:14:17 »
AndrewJackson72, jag tror vi förstår vad du tycker om Ryssland, USA, demokrater och media. Det framgår i andra trådar. Nu till guldpriset.

Jag undrar hur det går för de banker som kämpar för att hålla priset nere i såna här tider. Jag menar om resten av världen känner att det är dags att köpa mer guld så borde det vara svårt att hålla emot, eller är de så starka? Kan det vara något sånt här som till slut knäcker manipulationen?

Lite generellt, fria associationer; först och främst ang manipulationen, det finns de som inte är övertygadee om att den ens sker (haha, hint-hint). Trots böter till stora banker (tänker mig i stil med jp morgan chase, goldman sachs) har fått böter för att de Har manipulerat, och de har betalat böterna (som förvisso har varit väldigt små, bara en symbolisk summa - mer vidare om deetta). Men, när jag som vanlig enkel privatperson utan speciell kunskap inom varken aktier eller teknisk analys (TA) bara Tittar på graferna som ritas upp här ute till höger om guld- och silverpriserna, så blir jag faktiskt solitt övertygad om att något är fel. Titta själv på grafen över guld/usd, tex över 1 års tid. det går upp och ned, som man kan förvänta sig av en aktie. Men, Alla nedgångar är Otroligt kraftiga. nedgångarna är bara raaka streck. oocch de är LÅnga, alltså stora, det är mycket pengar som varit inblandade i dem. Det syns faktiskt tydligt att det är en koordiinerad effort, någonstans ifrån, till attt sänka priset. nedgångarna somm jag pratar om, de raka strecken, dee är attackerna på guldpriset, och de är mångga av dem, lite hela tiden faktiskt. yeah, jag tror ni ser vad jag pratar om.

för några år sen (kanske 5?) så var det ju en undersökning av det här, manipulationen, för att hitta utbredd brottslighet, leddes aav en bart cchilton vill jag minnas. efter kanske ett halvår eller år, så kom han och sin undersökning fram till att 'inget fel hade begåttts'. jag har hört någon annanstans attt information om ett lands guldreserver är en strategisk bit, i nivå med var man har sina trupper utplacerade för ögonblicket. alltså i princip avgörande för att ettt land ska kunna kallas ett land. det är väldigt hög säkerhet på allt som har med ett lands guld att göra. varför tex kina inte rapporterar ärliga siffror om sina tillgångar, varför federal reserve inte tillåtter audit avv sina resurser. men i alla fall, jag tror att bart cchilton i sin brotts-undersökning kom fram till att usa (för han var själv amerikan) var BEROENDE av den fortsatta manipulationen för attt fortsätta hålla sin ställlning i världen, som lland. jag tror han såg att manipulation förekom, men att det inte relevant skulle klassas som ett brott. det hade varit att skjuta sig själv i foten liksom.

och, ang citatet ovan, bankernas förmåga att hålla utt och fortsättta manipulera, så tror jag det var alan greenspan (en tidigare fed-chef, kanske 15 år sen) som sa att fed kommer Aldrig att defauult på sina lån och sånt, fed kan alltid bara print more money. och med det i essens, för allt det här hänger ihop, också. om fed är intresserade av att hålla igång manipulationen (de är sannolikt kärnan i det heela, faktiskt, eftersom de är närmare politiken än vanliga banker, som är deras 'mellanhänder' sas, som utför deras manipulation åt dem) så är det en enkel match att få sina nedanvvarande banker att göra det åt dem (goldman sachs osv).

Summa sumarum, jag tror de kan hålla ut Väldigt länge. ur den synvinkeln. sen tror jag samtidigt att de inte avser göra det, eftersom dels funtar jag själv på effekten av inflationen... det är intte mycket värdde kvar i våra pengar, så snart är den 100åriga cykeln faktiskt över, verkar det som. och det är mycket sannolikt att de bägge sammanstrålar, men ddet vet jag inte riktigt än hur jag ska se på saken. to be continued.

Lösa tankar..

= )
« Senast ändrad: lördag 12, februari 2022, 08:54:39 av tekopp »

Utloggad JL_GBG

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 375
  • Affärsomdömen: 31
« Svar #1774 skrivet: måndag 14, februari 2022, 15:43:05 »
Guldpriset mätt i USD har ju en liten bit kvar till sin topp på dryga 2000 USD.

Men, guldpriset mätt i SEK är just nu mycket nära sitt Ål Tajm Haj.

Utloggad Sarek

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1949
  • Affärsomdömen: 25
  • Medlem #100
« Svar #1775 skrivet: måndag 14, februari 2022, 16:13:05 »
Guldet nu nära Ål Tajm Haj i SEK

Utloggad Norrsken

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 24
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #1776 skrivet: måndag 14, februari 2022, 16:47:04 »
20109kr för en Eagle hos Tavex  :o
Nu händer det saker!

Inloggad glimbert

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 368
  • Affärsomdömen: 21
« Svar #1777 skrivet: torsdag 17, februari 2022, 14:59:17 »
Är det ATH nu? Vad ligger det tidigare världsrekordet i SEKetas på mer exakt?

Utloggad AndrewJackson72

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 221
  • Affärsomdömen: 24
« Svar #1778 skrivet: torsdag 17, februari 2022, 15:11:12 »
Tänkte ställa den frågan också, tror det var runt 17900kr, så lite till kvar.

Utloggad Sarek

• Platinamedlem
  • *
  • Medlem #100
« Svar #1779 skrivet: torsdag 17, februari 2022, 15:26:31 »
Prisrekordet för Guld kan variera lite beroende på vilka diagram man tittar på. I gulddiagrammet nedan i SEK så noterades det högsta priset i augusti 2020, och på 577.60 SEK /gr ,och som synes i diagrammet så var det i en topp som sedan gick ner igen.
Dagens notering i diagrammet är i stället 568 SEK/ gr

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1544
  • Affärsomdömen: 387
  • "Allting är relativt"
« Svar #1780 skrivet: måndag 21, februari 2022, 20:22:24 »
ATH i SEK nu  :)

Utloggad Sarek

• Platinamedlem
  • *
  • Medlem #100
« Svar #1781 skrivet: måndag 21, februari 2022, 20:49:41 »
Då får vi uppmärksamma dagens nya ATH i guldet i SEK med ett gulddiagram från Liberty Silver som visar det.

Utloggad Truthster

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 213
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #1782 skrivet: måndag 21, februari 2022, 21:02:07 »
Anledningen är bl.a. det geopolitiska läget, men också att svenska kronor är under press.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1916
  • Affärsomdömen: 49
« Svar #1783 skrivet: måndag 21, februari 2022, 21:08:42 »
Anledningen är bl.a. det geopolitiska läget, men också att svenska kronor är under press.
Du har givetvis rätt, men i praktiken är det två sidor av samma mynt. När det blir oroligt så tar små valutor som SEK oproportionellt mycket stryk medan kapital flyr till USD och Euro.

Utloggad Truthster

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 213
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #1784 skrivet: måndag 21, februari 2022, 21:14:03 »
Du har givetvis rätt, men i praktiken är det två sidor av samma mynt. När det blir oroligt så tar små valutor som SEK oproportionellt mycket stryk medan kapital flyr till USD och Euro.
Precis. Dubbel bonanza. Är redo att byta några större billigt ackumulerade portföljer i euro mot svenska kronor.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by Truthster
Igår kl. 22:41

Vågar, kalibrering och mätning 2022 by silverguldfisken
Igår kl. 21:21

Bad jokes. by Truthster
lördag 25, juni 2022, 20:12:55

Glad midsommar! by Birka
fredag 24, juni 2022, 13:09:00

(Säljes) Guld 10g och 5g by Kalle4001
onsdag 22, juni 2022, 12:34:52

[Säljes] 2st 20 franc + 2st Sovereigns. -SÅLDA by Grimi
måndag 20, juni 2022, 08:58:48

Den enda stora tråden för avancerat skitsnack. Bara posta! by august
måndag 20, juni 2022, 07:34:40

SÄLJES: MONSTERBOX 500 Silver Canadian Maple Leafs. by PrivE
söndag 19, juni 2022, 12:13:42

Säljes Kinesisk Panda 1/20 oz Guld by Azure
söndag 19, juni 2022, 00:30:28

Är det någon med erfarenhet som beställt från Libertysilver? by gbz
lördag 18, juni 2022, 18:44:17

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by Birka
lördag 18, juni 2022, 15:10:19

Kookaburra. by 1OZ
torsdag 16, juni 2022, 22:54:53

[Säljes] 4x 20 franc diverse by Grimi
tisdag 14, juni 2022, 20:39:03

SÄLJES: 1oz silvermynt AE, Krug, Kangeroo, mm från 2020 (endast hela rör) by EuSouPrata
måndag 13, juni 2022, 17:39:53

Bra intervju med Stan Druckenmiller by Mark
söndag 12, juni 2022, 06:40:52