Författare Ämne: Klassiska guldmynt.  (läst 8780 gånger)

Inloggad jumu

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 67
  • Affärsomdömen: 3
SV: Klassiska guldmynt.
« Svar #45 skrivet: torsdag 30, november 2017, 12:39:54 »
Har nästan enbart köpt silvermynt tidigare men har blivit mer intresserad av guldmynt det sista, och 1/4 oz speciellt. Har också funderat på finguld t ex maple, men det är väl inte otänkbart med Sovereign och Krugerrand. Vad ska man välja? Alla är väl kända mynt, vilka investerar ni andra i när syftet är att ha en säkerhet för framtiden och äga nåt med mer beständigt värde än papperspengar. Tips på andra bra guldmynt i den storleken också välkommet. Tack på förhand!

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1038
  • Affärsomdömen: 34
« Svar #46 skrivet: torsdag 30, november 2017, 14:21:34 »
...blivit mer intresserad av guldmynt det sista, och 1/4 oz speciellt. Vad ska man välja? Tips på andra bra guldmynt i den storleken också välkommet. Tack på förhand!
Det finns hur mycket som helst. Numista listar 2684 olika guldmynt i storlek från 5.5g till 8.5g.

Nu är givetvis merparten av dessa allt annat än vanliga, men det finns tillräckligt många vanliga mynt i den listan för att hålla dig sysselsatt länge. Ta bara olika versioner av 20 Francs (jag tror att det finns 92 sorter, av dessa är åtminstone 15 väldigt vanliga). Eller alla sovereigns som vi tidigare pratat om (från fem länder). Men sedan finns det även många mynt över hela världen med samma mått som sovs (t ex 5 Pesos från Colombia, 1 Pound och 2 Rand från Sydafrika, 1 Libra från Peru, etc). 20 Corona från Österrike/Ungern, 20 Mark från Preussen (från andra tyska stater är de mycket dyrare), 10 Gulden från Holland, 20 kr från Sverige/Norge/Danmark (norskarna är dock väldigt dyra), etc, etc.

Titta t ex i Tavex prislista, där hittar du rätt många mynt i storlek runt 1/4 oz och med rimligt låg premie.

Inloggad Birka

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1327
  • Affärsomdömen: 30
« Svar #47 skrivet: torsdag 30, november 2017, 14:53:45 »
20 Corona (kronen) Österrike är nog det mynt som ger mest guld för pengarna av alla.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #48 skrivet: torsdag 30, november 2017, 16:55:58 »
20 Corona (kronen) Österrike är nog det mynt som ger mest guld för pengarna av alla.
Det är en förhandlingssak. Det går inte att säga en sådan sak generellt.

Inloggad Birka

• Platinamedlem
  • *
« Svar #49 skrivet: torsdag 30, november 2017, 17:12:56 »
Naturligtvis "Allt är ju relativt". Det jag menade var ju om man ska köpa hos en väletablerad säker webshop.

Inloggad jumu

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #50 skrivet: torsdag 30, november 2017, 18:09:34 »
Tack för tipsen, det fanns mycket mer än jag trodde. Sovereigns verkar intressant just nu. Väldigt bra med detta forum!

Fick hem min första sovereign, 1959 års och uppenbarligen lite slitage men skiter jag i. Mycket trevligt mynt och kommer bli fler såna!
« Senast ändrad: tisdag 19, december 2017, 12:12:10 av jumu »

Inloggad jumu

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #51 skrivet: tisdag 19, december 2017, 15:45:06 »
Skulle vilja veta mer om sovereigns, full sovereign och engelska främst. Tydligen var -59 ett år då man präglade förhållandevis litet antal, så en bra början gissar jag. Vad söker ni som hållt på länge, speciella årtal eller speciellt väl hållna mynt? Som jag sagt tidigare är jag mest intresserad av metallen och en värdebeständig investering. Ger mig som nybörjare inte gärna in i klassificering, proof osv. Men kanske jag kan få tips om det finns t ex speciella årgångar eller speciell regent att hålla utkik efter.
Hälsn Jumu

Inloggad Birka

• Platinamedlem
  • *
« Svar #52 skrivet: tisdag 19, december 2017, 15:56:54 »
Jag vet inte heller så mycket men Shield ska tydligen vara extra värdefulla.
Jag har precis börjat samla på Sovisar så jag köper allt som är billigt för att få en grund att stå på.

Inloggad jumu

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #53 skrivet: tisdag 19, december 2017, 21:53:21 »

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #54 skrivet: onsdag 20, december 2017, 14:30:34 »
Skulle vilja veta mer om sovereigns, full sovereign och engelska främst. Vad söker ni som hållt på länge, speciella årtal eller speciellt väl hållna mynt? Som jag sagt tidigare är jag mest intresserad av metallen och en värdebeständig investering. Ger mig som nybörjare inte gärna in i klassificering, proof osv. Men kanske jag kan få tips om det finns t ex speciella årgångar eller speciell regent att hålla utkik efter.
Det gäller samma regler för sovs som för annat: äldre är bättre än nyare, högre kvalitet är bättre än mer slitet. Lägre upplaga bättre än högre. Ingenting konstigt där. Vad gäller shield back sovereigns så vet jag ärligt talat inte om de är mer värdefulla än såna med St George och draken. Visst, en shield back från 1850 kostar lite mer, men beror det på skölden eller på åldern?

Det finns en massa speciella årgångar, the Royal Mint hittar på mer och mer specialare för att trigga samlare. Många av dessa blir aldrig särskilt uppskattade så de ligger kvar i värde som andra sovs av motsvarande ålder. Men ibland så får de till det så att det blir extra attraktivt. T ex är årets (dvs 2017) proof sovs speciella (200-års jubileum av originalet med George III från 1817). Likaså är 1989 speciella (500-års jubileum). Båda dessa har en tydligt annorlunda design så de går inte att ta miste på (jag blev erbjuden att köpa en 1989 för spot+5% för sådär fem år sedan, men okunnig som jag var tackade jag nej eftersom den såg så konstig ut att jag undrade om det var en sov eller nån sorts hittepåmynt... det var synd, för de går nu för spot+250% och uppåt).

2002, 2005 och 2012 är speciella, men har inte fått något högre värde, åtminstone inte än. Kröningsår är ibland lite speciella, t ex 1902, 1937, etc. Sedan är ett perfekt ex från ett vanligare år konstigt nog oftast mer värt än ett lite slitet ex från ett ovanligare år. Dessutom tycker jag inte att det finns någon anledning att rata sovereigns från andra länder, det finns mycket kul i den kategorin. T ex australiensiska sovs med "AUSTRALIA" på baksidan (normalt väldigt slitna tyvärr), eller sovs från Kanada och Indien som är lite ovanligare. Eller sovs från Sydafrika (där finns det ju dessutom 2 Rand och även 1 Pond som har samma specifikation som en sov).

Rent generellt så tror jag att det är kört att göra direkta fynd bland sovereigns idag. De är attraktiva bl a för att de är så kända och det är så många som samlar på fem. Men det medför också att alla gamla bullion sovs har kammats igenom noga efter specialare. Jag tror inte att jag har sett en "mer värdefull" sovereign till bullionpris på åtminstone fem år. Betalar man för en bullionsov så får man en bullionsov, vill man ha en sovereign med mer numismatiskt intresse så får man betala därefter. Därmed inte sagt att det är fel att betala lite mer, bara man vet vad man gör.

Inloggad mrSju

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 373
  • Affärsomdömen: 16
« Svar #55 skrivet: lördag 13, januari 2018, 18:04:25 »

Inloggad jumu

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #56 skrivet: lördag 13, januari 2018, 22:27:26 »
En ring jag designade för ett par år sen i 950 palladium. Massiv gjuten skena. Jag karvade döskallen ur mammutbete och en handgravör skulpterade rosorna o la inlägg i 24K samt fattade in diamanterna runt om.

Inloggad mrSju

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 373
  • Affärsomdömen: 16
« Svar #57 skrivet: lördag 13, januari 2018, 22:46:16 »
En ring jag designade för ett par år sen i 950 palladium. Massiv gjuten skena. Jag karvade döskallen ur mammutbete och en handgravör skulpterade rosorna o la inlägg i 24K samt fattade in diamanterna runt om.

Jävligt makalöst grymt läcker. Tänk om man själva hade såna skills. fan va orättvist livet är. Själv har jag till å med problem med att få ihop ett dugligt Duplo-hus till min dotter.
Du får gärna lägga upp lite högupplösta bilder på grejjer du har gjort i egen tråd. Sånt här gillar jag. Ädelmetall kommer till sin fulla rätt som konstverk som detta.

Inloggad sff123

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 391
  • Affärsomdömen: 9
« Svar #58 skrivet: lördag 13, januari 2018, 22:52:27 »
jag håller med sjuan eller så är det första april idag :)

Inloggad jumu

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #59 skrivet: söndag 14, januari 2018, 16:25:33 »
Tackar för feedbacken, jag har jobbat som guldsmed o designer rätt länge. Ringen o lite andra projekt är sådant jag gjorde för egen räkning när man suttit med tråkiga storleksändringar på ringar och kedjelagningar till förbannelse... Känns som jag outar mig lite om jag lägger ut mer, det är unika grejer som inte finns nån annanstans. Får göra mer affärer via forumet ha ha ha, åtminstone två vet redan vem jag är  :P

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Säljes : Världens vackraste guldmynt? 2 st 20$ St Gaudens guldmynt (Sänkt pris!) by mega_n
Idag kl. 17:56

Säljes: Myntkapslar 80 stycken 41mm och 78 stycken 37mm samt 2 styck myntetuier by Chrille
Idag kl. 16:34

Säljes: 10 kr 1972 helg-special, under spot! by Micromax
Idag kl. 13:24

Fantomens gästbok (recensioner och kritik om mig och min butik) by Chrille
Idag kl. 10:24

Är http://goldsilver.be/ seriös? by kristensson
Idag kl. 09:59

Mike Maloney by pellson
Igår kl. 17:48

Ålands första egna mynt, 10 och 50 Daler 1991 by thgswe
Igår kl. 17:13

Silver: 80% Kronor, 999 Australian Crocodile 2014, Tyska Mynt, Medaljer SE by Olli
Igår kl. 10:46

Säljes: Guld! by Olli
Igår kl. 09:41

Gammal användare by OldVonAnka
Igår kl. 07:50

Diskussion om Bitcoin by I_am_mine
Igår kl. 01:16

Kapslar till SBSS mynt by hundringen
lördag 17, februari 2018, 22:05:52

Peter Schiff by Cash Is King
lördag 17, februari 2018, 21:00:24

Krugerrand första gången som 2oz guldmynt by august