Författare Ämne: Varför investera i andra ädelmetaller än guld?  (läst 9251 gånger)

Utloggad Canvas

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 160
  • Affärsomdömen: 1
Varför investera i andra ädelmetaller än guld?
« skrivet: lördag 13, januari 2018, 21:22:30 »
Ja, nu kanske jag på ett pinsamt sätt exponerar egen okunskap om ekonomi och andra ämnen, men jag vet inte så mycket och undrar faktiskt över detta. Guld är ju den enda ädelmetall jag vet om som är momsbefriad i Sverige. Visst kan man köpa lite andra ädelmetaller för skojs skull och för att de är vackra, men jag menar större inköp nu, typ om man skall investera 10% av allt man äger i ett ädelmetallköp. Det enda argument jag kan komma på själv för, att man då bör välja en annan ädelmetall än guld vore, om man har starka skäl att tro att värdet på ädelmetallen ifråga kommer att stiga kraftigt i framtiden. Men värdet måste ju till att börja med stiga med minst hela 25% för att affären ens skall gå ihop, så varför ta en så stor risk till förmån för staten? Visst kan man köpa från ett annat land där ädelmetallen ifråga är momsbefriad, men då riskerar man väl tull och annat istället? Finns det något skäl för att välja en annan ädelmetall än guld som jag har missat? Någon som kan förklara?

Mvh Canvas

Inloggad sff123

• Administratör
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1874
  • Affärsomdömen: 91
SV: Varför investera i andra ädelmetaller än guld?
« Svar #1 skrivet: lördag 13, januari 2018, 22:40:14 »
Det finns många svar på din fråga dom flesta utgår från vilka ekonomiska förutsättningar du har.
Obs det finns inga dumma frågor :)
Finns massor med trådar på forumet som förklarar din fråga på ett bra sätt.
Dessutom har du många duktiga medlemmar på forumet som baserar sina uttalanden på fakta inte lösa teorier,
i gränslandet där tomtar och troll bor :) vilka listar du ut ganska fort.
"jag följer själv några duktiga skribenter på forumet som inte tror att gestapo ska beslagta deras guld i gryningen"
Kort o gott riskfördelning är alldrig fel en bra blandnig är alltid en bra grund att stå på sen finns det många åsikter om vad detta är :)
På lång sikt har alltid guld visat sig vara en sund investering om man har ett större kapital som inte,
behöver frigöras kortsiktigt av olika anledningar.
Men själv skulle jag nog inte lägga alla ägg i samma korg utan försöka fördela riskspridningen åtminstonde i tre delar,
långsiktigt sparande, värdeinnehav avsett för att sälja och köpa med, en del avsatt för nödsituationer"oförutsedda händelser"
Gör som jag gjorde köpte lite i början lyssnade"och läste vad de vise hade att säga om saker o ting"
Sen sorterade jag bort skiten jag inte trodde på och körde på resten :)
För mig blev det lyckat.
ps
Även småskojare kommer du lära dig nyttiga saker av bla att inte göra affärer med dom :D
för dom finns därute tro mig och har oftast mest enligt egen utsaga ofta med betoning på saga :)
Ordspråket tala är silver tiga är guld äger nog sin riktighet vad det gäller vad man har eller ej ;)
jag är killen som inte kan stava och inte vet vart det ska vara komma eller punkt :D

« Senast ändrad: lördag 13, januari 2018, 22:49:55 av sff123 »

Utloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1312
  • Affärsomdömen: 36
« Svar #2 skrivet: söndag 14, januari 2018, 07:55:45 »
Jag började med att köpa bara silver av den anledningen som kallas "Gold to Silver ratio"

Det går ut på att om man vid en given punkt jämför priset på guld och silver så får man ett värde ofta mellan 50 och 80.

Förr när staten kontrollerade priserna fick man 16 oz silver för 1 oz guld alltså en ratio på 16/1 = GS ratio 16

Idag ligger förhållandet på nästan 80 oz silver per oz guld och många spekulerar i att den ska lägre.

Historiskt brukar den komma ner mot 50 och 30 när det blir en upptrend i ädelmetaller.

I jordens skorpa säger man idag att det finns ca 10-16 ggr mer silver än guld och att detta skulle betyda att silver borde ha en värdering däromkring.

Tanken är att när förhållandet är högt så köper man silver som är billigt jämfört med guld och när det är lågt så köper man guld som då är billigt jämfört med silver och däremellan kan man byta en ädelmetall mot en annan utan att blanda in s.k. fiat pengar i ekvationen.

Vad jag har skrivit ovan är påståenden som alla är sanna men frågan jag har börjat ställa mig på sistone är: "är dom relevanta"

Jag tror absolut att förhållandet kan gå ner mot 50 igen av den anledningen att silvermarknaden är mindre än guldmarknaden och därför blir mer volatil. I tider då folk köper mycket ädelmetaller så ökar silver mer i pris än guld och likaså i tider då folk inte köper så minskar silver mer i pris än guld

Däremot så har jag börjat inse att silver och guld är två helt olika metaller med olika egenskaper och användningsområden och framförallt olika efterfrågan så vad förhållandet varit historiskt och varit förr behöver inte nödvändigtvis vara en indikator på var den ska frammöver.

Det går utmärkt att köpa momsfritt silver ifrån tex goldsilver.be. då köper du mynt med ett nominellt värde (utfärdat av en stat som lagligt betalmedel). Annat silver är momsbeskattat även där. i Europa betalar man moms i det land man handlar och därav slipper du tull i Sverige

Trots momsfritt så har silver en väldigt hög premie (mellanskillnaden mellan spot och faktiskt pris) detta har jag blivit mer och mer irriterad över och börjat inse allvaret i när det kommer till likviditet. Jag kan ju inte bara gå ner till mynthandlaren och sälja mitt silver för då förlorar jag närmare 30% på min investering medan guld kan ha en premie på 5-10%

Min strategi har förändrats lite men kommer inte påverka mitt innehav
Jag kommer behålla mitt silver som ett spekulativt innehav (eventuellt sälja något till fördel för något annat) och jag kommer bara köpa några mynt ifrån serier jag fattat tycke för framöver. Resten av mina köp kommer uteblivande bli guld.

mrSju

• Gäst
« Svar #3 skrivet: söndag 14, januari 2018, 08:14:35 »
Jag tror att majoriteten självklart vill ha mest guld i sin stack. Men rätt tråkigt att samla på något om man bara har råd att göra nått enstaka köp per år. Därför samlar folk på silver, och intalar sig att det är det rätta. Man läser och tror på sånt man vill läsa, som passar ens egna verklighet.

Guld är alltid guld, med dess utomjordiskt förtrollande dragningskraft som är svår för människan att motstå.
Jag har försökt att finna denna känslan i silvret, men misslyckats. En näve med klinkande krugerrands är oemotståndligt.

Utloggad Krugerangel

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1155
  • Affärsomdömen: 63
« Svar #4 skrivet: söndag 14, januari 2018, 12:20:41 »
Och jag som precis har varit och frågat smeden runt knuten om hela plåtar med koppar, typ 3x2m a 2cm tjockt.
Vad ska du med det till frågade smeden, smått chockad.
Jag bara skrattade och sa, ja-a du, det skulle du bra allt vilja veta va!
-Stora koppar-plåtar är dyra, svarade han.
Ja-ha ja sa jag!
-6 kilo rent silver kostade mig 29000.- i onsdags. Vad kostar 6 kilo koppar?
Nej det visste han inte.
-Jag vill ha några hundra kilo, svarade jag.
Gubben bara gapade och sa, Ring Stena Metall!
Hahahaha......
Jag är väl vetandes om att koppar är MYCKET billigt idag och ska/kommer kostar betydlig mer framöver. Koppar är också en nedmanipulerad ädelmetall. Och det är inte bra för industrin om kopparn går upp 5ggr dagens pris. Eller 10-20 för den spekulative silver-stackerns uppfattning om framtidens pris på silver.
Så varför inte köpa in några rejäla plåtar med ädelt metall?
Det hade varit vackert med koppar på golvet innanför ingången på huset, med t.ex en tjock glasruta över.
Så kan man ju skriva lustiga saker på plåten också.
Som t.ex Välkommen!.
Jag skulle verkligen vilja ha några feta plåtar med koppar.
Bra att ha en dag kanske, vem vet?

Krugern

Utloggad Ritva

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 354
« Svar #5 skrivet: söndag 14, januari 2018, 16:18:36 »
Jag ska engagera mig mer i disukssionen om GSR i min egen tråd som du kan följa här http://www.adelmetallforum.se/index.php?topic=10542.0 som för mig berör huvudanledningen till varför jag investerar i silver. Jag inser att jag har vissa luckor i mitt eget resonemang men kort och gott som jag ser det finns flera anledningar till att investera i silver. Båda metaller har varit handelsmedel i form av mynt och representeras som reellt värde. Att Bitcoin t ex representeras i form av guldmynt (och ibland silver) visar att metall-paradigmet är fortsatt levande i folks medvetande och det säger mig att det fortfarande inte finns ett alternativ presenterat som folk på en dag kommer acceptera som slutgiltig ersättare för guld och silver. Det kan vara värt att titta på hur valörer representeras av dessa tillgångar i form av guld och silver beroende på valör. Jmf. t ex ett euro mynt med en stor kärna silver och en mindre ring guld utanpå eller en progression av våra nya myntvalörer från koppar-guld.

Metaller är något verkligt och användbart och precis som andra naturtillgångar behövs dessa för att bygga fundamentala funktioner i samhället. Det är då lättare att sitta på silver och guld än motsvarande värde vedklabbor. Framtiden för silver som funktion är dock något som fortsatt är lite oklart. Samtidigt kan man ifrågasätta guldets funktion och det är inte helt självklart att guldet i ett givet tillfälle kommer vara mer gångbart, t ex när folk vill spara och inte kan köpa smycken/klockor/ i guld kan silvret tillfälligt efterfrågas mer.

Ädelmetaller har ju också den möjligheten att du inte alltid behöver vissa upp ett papper på att du äger den och kan handlas över hela världen och det är du som håller den. Jag tror att man behöver vara en viss typ av personlighet för att acceptera sparande i fysiska ädelmetaller generellt. Den främsta anledningen för mig är att i stora delar av världen kan båda metaller växlas in mot en annan valuta och/eller andra förnödenheter. Silver är en god tvåa och som jag ser det är silver något som absolut kan hållas oavsett guldets värde som handelsmedel. Det är inte alltid den ena är bättre än den andra, även om jag inte kan argumentera för 1:1 ratio så kan man helt enkelt få mer gångbar metall>handelsvara i relation till den fiat (jobb) då lagt ut för din ädelmetall.

Det finns mer aspekter att ta aktning på och jag hoppas kunna fördjupa mig i detta ännu mer. Allt rabblande åsidosatt -  vad jag upplever är att jag lär mig mer om ekonomi genom att köpa och sälja silver än något annat. En kul del är att det finns en samlarmarknad för silvret som man kan pröva att kapitalisera på och vad det säger om vad folk värderar.

« Senast ändrad: söndag 14, januari 2018, 16:22:08 av Ritva »

Inloggad sff123

• Administratör
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #6 skrivet: söndag 14, januari 2018, 18:53:14 »
Ritva jag går gärna med i din klubb för jag har jävligt stora luckor :)
men resonerar lite som du gör i vilket fall delvis.
Så jag fortsätter på inslagen väg köper och säljer i mån av tillgång och efterfrågan.
måste ha gjort något fel för har tjänat hyfsat bra än så länge ;)
Men det är väl som dom säger även en blind höna.......
Man behöver inte kunna saker för att ha åsikter av felaktiga åsikter kommer lärdom.
Så tummen upp för dig Ritva

Utloggad Goldwrap

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 15
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #7 skrivet: söndag 14, januari 2018, 22:29:58 »
Det går utmärkt att köpa momsfritt silver ifrån tex goldsilver.be. då köper du mynt med ett nominellt värde (utfärdat av en stat som lagligt betalmedel). Annat silver är momsbeskattat även där. i Europa betalar man moms i det land man handlar och därav slipper du tull i Sverige

Nominellt värde, på vissa sidor "Legal tender", korrekt?
Så alla silvermynt som saknar ett belopp och en valuta inpräglat är momsbeskattade i hela EU? Bra att veta!

Utloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1312
« Svar #8 skrivet: söndag 14, januari 2018, 23:05:53 »

Nominellt värde, på vissa sidor "Legal tender", korrekt?
Så alla silvermynt som saknar ett belopp och en valuta inpräglat är momsbeskattade i hela EU? Bra att veta!

De flesta länder vad jag vet.
Däremot är inte alla mynt med ett inpräglat värde sk "legal tender" De ska vara utgivna av en stat som lagligt betalmedel

Inloggad sff123

• Administratör
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #9 skrivet: måndag 15, januari 2018, 01:02:46 »
Skall kunna användas som nominellt betalningsmedel sanktionerat av statligt myntverk
i vårat fall riksbanken så det går alldeles utmärkt att betala med 50kr långstrumpa"testat"
I 99.99% av alla fall så gör man en dålig affär men köpa en falukorv för pippi på fyllan äger,
sin tjusning speciellt när butikschefen dyker upp "gör det på en söndag ännu roligare"
så finns det öar i långtbortistan som är 100kvm stora och har två innvånare men trycker tonvis med,
legal silver & guldbullion med låga valörer i förhållande till metallvärdet men likväl kan du köpa en kokosnöt på ön om du hittar den :)
Och i dom flesta fall där bettan finns på baksidan kan man pröjsa med den någonstans eller byta den mot bananer :D
eller så går det att ge den till tandläkaren så han lagar tender :)
jaja jag vet jag ska ta min medicin jag lovar ;)

Utloggad Boko

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 58
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #10 skrivet: måndag 15, januari 2018, 11:29:16 »
... Men värdet måste ju till att börja med stiga med minst hela 25% för att affären ens skall gå ihop ...
Så kände jag lite i början med, och som andra sagt är premien rätt hög på silver också, så det är betydligt mer än 25% ökning du behöver. Tog en kik på tavex nu, 1kg silver = 6360kr, spot 4482kr. Det är ca 42% pålaga över spot. Och spot kommer du inte få hos hanlaren heller, idag betalar dom 4256kr. Skillnaden mellan köp o sälj blir nästan 50% pålägg..

MEN, det går ju förbättra vilkoren... Köp silvret utomlands med lägre moms&premie eller från privatpersoner, likaså vid försäljning, sälj till privatpersoner så får du ju mer ett marknadsvärde.
När jag gjort så så blir inte skillnaden så otroligt stor. Vissa på forumet är ju så skickliga att dom t.o.m gör vinst på det.

Finns det något skäl för att välja en annan ädelmetall än guld som jag har missat? Någon som kan förklara?

Ett själ att köpa annan metall än guld är att guld är så förbenat dyrt (per gram).. Är det bara för investering så spelar det väl ingen roll, men samlar man mynt lite för skoj skull oxo så är det trevligare o få lite större mynt. I silver kan man ju samla på sig en massa olika mynt från 1oz och uppåt. Samlar man guld i 1oz så kräver det en rejäl plånbok för o få ihop nått.. :)
(finns ju iofs småguld mynt, men tycker själv att under 1/2oz blir för fjuttigt)

Utloggad Micromax

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 482
  • Affärsomdömen: 277
« Svar #11 skrivet: måndag 15, januari 2018, 12:04:11 »
Canvas: som trådskapare behöver du inte alls skämmas utan snarare tvärtom vara stolt över ett strålande inlägg med relevanta frågeställningar.. :)
Ett flertal utmärkta svar har också skrivits i tråden, är inte helt säker på att mynt med nominellt värde köpta från goldsilver.be är helt momsfria (de har väl lägre moms men är inte helt momsfria?). Strunt samma, jag är inte helt säker på de utländska momsreglerna och låter därför bli att lägga mig i den diskussionen vidare.

... Men värdet måste ju till att börja med stiga med minst hela 25% för att affären ens skall gå ihop ...
Så kände jag lite i början med, och som andra sagt är premien rätt hög på silver också, så det är betydligt mer än 25% ökning du behöver. Tog en kik på tavex nu, 1kg silver = 6360kr, spot 4482kr. Det är ca 42% pålaga över spot. Och spot kommer du inte få hos hanlaren heller, idag betalar dom 4256kr. Skillnaden mellan köp o sälj blir nästan 50% pålägg..

MEN, det går ju förbättra vilkoren... Köp silvret utomlands med lägre moms&premie eller från privatpersoner, likaså vid försäljning, sälj till privatpersoner så får du ju mer ett marknadsvärde.
När jag gjort så så blir inte skillnaden så otroligt stor. Vissa på forumet är ju så skickliga att dom t.o.m gör vinst på det.

Finns det något skäl för att välja en annan ädelmetall än guld som jag har missat? Någon som kan förklara?

Ett själ att köpa annan metall än guld är att guld är så förbenat dyrt (per gram).. Är det bara för investering så spelar det väl ingen roll, men samlar man mynt lite för skoj skull oxo så är det trevligare o få lite större mynt. I silver kan man ju samla på sig en massa olika mynt från 1oz och uppåt. Samlar man guld i 1oz så kräver det en rejäl plånbok för o få ihop nått.. :)
(finns ju iofs småguld mynt, men tycker själv att under 1/2oz blir för fjuttigt)

En förklaring till den höga spreaden hos tavex är de tråkiga momsreglerna, det funkar kortfattat såhär:
Tavex köper in för 4256:- av en privatsäljare. När de säljer vidare till nästa kund måste de lägga på moms 25% vilket blir totalt 4256 + 1064 = 5320:- för att ens få tillbaka vad de betalat i inköp. Deras vinst om de säljer för 6360:- blir 6360 x 0,8 - 4256 = 832:-
Av en spread på 2104:- får de alltså behålla 832:-

Det du Boko skriver om hur man kan agera som privatperson för att minska spreaden är en utmärkt sammanfattning, köp utomlands och sälj privat för den som vill investera i bullion silver är ett bra tips.
Den som vill köpa till ca spot har alternativet att köpa tex svenska minnesmynt som 10kr 1972 och 50kr 1975/76 där momsreglerna fungerar annorlunda och är något "mildare". Det öppnar även upp för snabb försäljning till mynthandlare med åtminstone mindre spread även om den även då blir större än vid privat försäljning, mynthandlaren måste ju trots allt täcka sina kostnader.

« Senast ändrad: måndag 15, januari 2018, 12:15:56 av Micromax »

Utloggad Ritva

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 354
« Svar #12 skrivet: måndag 15, januari 2018, 16:20:25 »
Om man inte tror på stora prisjusteringar utan smärre förändringar så jobbar du upp några rör av legal tender då de bara har 7% i Tyskland. Frakten är billig ändå om du kollar runt typ 20 euro.

Om du inte väljer Eagles så kommer du ned några kronor ytterligare per mynt om du vill få ut maximalt hos en handlare som tavex då de tar samma oavsett mynt för inköp. Så 7% och lägg på skillnaden mot spot så landar du under 10% över spot allt betalt.
« Senast ändrad: måndag 15, januari 2018, 17:43:25 av Ritva »

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by Sarek
Igår kl. 09:26

Säljer Sigma Metalytics Pro Mini by Luukas
tisdag 11, november 2025, 19:15:49

Säljes: Swea alla årtal by sff123
tisdag 11, november 2025, 16:03:12

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
tisdag 11, november 2025, 13:15:38

(Avslutad)[Säljes]: Ett rör om 20 st 1 oz Somali Elephants 2014 silvermynt by Mange
tisdag 04, november 2025, 21:57:39

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
måndag 03, november 2025, 13:48:01

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
fredag 31, oktober 2025, 22:20:15

Såld Lot med 40 % Svenska silvermynt vikt 2158 gram ,rent 836,2gram fri frakt by cleztone
torsdag 30, oktober 2025, 17:16:14

Sprickor i silvermarknaden? by Sarek
onsdag 29, oktober 2025, 14:45:21

Såld : 1 oz Pamp Fortuna guldtacka by mega_n
onsdag 29, oktober 2025, 12:09:52

Libertad 2025 by mega_n
måndag 27, oktober 2025, 08:29:33

Bad jokes. by Tyr
fredag 24, oktober 2025, 14:21:56

Ny medlem by Maestro
måndag 20, oktober 2025, 08:46:03

Silver Lunar 2026 Säljes by Fantom