Författare Ämne: Guldvärdet vid en papperskrasch?  (läst 2910 gånger)

Inloggad I_am_mine

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 262
  • Affärsomdömen: 5
SV: Guldvärdet vid en papperskrasch?
« Svar #15 skrivet: onsdag 04, oktober 2017, 22:37:13 »
Ett misstag många gör när de läser artiklar av det slag Salinas-Price-artikeln länkad till i denna tråd är att de tror att det ska hända imorgon eller inom ett förhållandevis kort tidsspann. Efter ett par veckor har de tröttnat och utgår från att gubben är ett falsarium. Den här sortens händelser tar normalt många år. T.ex: att göra sig av med 4 billioner dollar i statspapper utan att det syns för mycket tar lång tid. (Det är bl.a. vad Kineserna ägnar sig åt) Att få marknaden att styra om handel av olja till annan börs tar också lång tid. Jämför t.ex. med SGE och hur lång tid det tog innan de tog över den fysiska marknaden från London. De är fortfarande inte prissättande vilket beror på att pappershandeln fortfarande dominerar och kontrolleras av BIS.

Jag tror helt klart att Kina (eller något annat land för den delen) kommer dra sig ur petrodollarn i framtiden men hur lång tid det kommer ta kan man bara sia om, risken är att kraschen kommer först och då står dom redo att ta över.

Det jag hänger upp mig på i argumentet gold backed Yuan är att det låter på alla som att det sker nu, Huga salinas skrev i länkad artikel

"The Chinese have announced that they have perfected a scheme, to be launched formally in the market by the end of the year"

Det tror jag är ren bullshit. Jag tror heller inte det kommer som en blixt från klar himmel så innan ett officiellt uttalande kommer om att man överväger detta så tar jag det med en nypa salt

Inloggad mrSju

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 332
  • Affärsomdömen: 16
« Svar #16 skrivet: torsdag 05, oktober 2017, 05:42:29 »
Vi på forumet kan ju börja med att handla guld av varandra frånkopplat från pappers-spot. Någon måste ju va först liksom.

Får jag 30 000 för en krug? Någon?

Edit. Ingen. näe tänkte väl de.
« Senast ändrad: torsdag 05, oktober 2017, 07:09:37 av mrSju »

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 665
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #17 skrivet: söndag 08, oktober 2017, 22:22:52 »
Ett misstag många gör när de läser artiklar av det slag Salinas-Price-artikeln länkad till i denna tråd är att de tror att det ska hända imorgon eller inom ett förhållandevis kort tidsspann. Efter ett par veckor har de tröttnat och utgår från att gubben är ett falsarium. Den här sortens händelser tar normalt många år. T.ex: att göra sig av med 4 billioner dollar i statspapper utan att det syns för mycket tar lång tid. (Det är bl.a. vad Kineserna ägnar sig åt) Att få marknaden att styra om handel av olja till annan börs tar också lång tid. Jämför t.ex. med SGE och hur lång tid det tog innan de tog över den fysiska marknaden från London. De är fortfarande inte prissättande vilket beror på att pappershandeln fortfarande dominerar och kontrolleras av BIS.

Jag tror helt klart att Kina (eller något annat land för den delen) kommer dra sig ur petrodollarn i framtiden men hur lång tid det kommer ta kan man bara sia om, risken är att kraschen kommer först och då står dom redo att ta över.

Det jag hänger upp mig på i argumentet gold backed Yuan är att det låter på alla som att det sker nu, Huga salinas skrev i länkad artikel

"The Chinese have announced that they have perfected a scheme, to be launched formally in the market by the end of the year"

Det tror jag är ren bullshit. Jag tror heller inte det kommer som en blixt från klar himmel så innan ett officiellt uttalande kommer om att man överväger detta så tar jag det med en nypa salt

Vad betyder egentligen "gold backed yuan"?

Det skulle kunna betyda att Kina sätter ett fast värde på guld nominerat i Yuan och det är troligtvis vad de flesta tror när de ser uttrycket.

Det kan också betyda att guldet uppvärderas via marknaden, något jag tror mig förstått är planen. Vad som menas med det är att när allt fler länder säljer olja för renminbi (yuan) kommer dessa att köpa en del guld i stället för kinesiska stadspapper. Köper de dollar/UST hjälper Kina gladeligen till genom att sälja av sitt eget innehav. Ju fler som köper guld desto fler tvingas göra det eftersom andra tillgångar kommer tappa värde relativt guldet och guldet kommer successivt vara mer gångbart i internationell handel än dollarn.

Anledningen till att guld kommer handlas är för att renminbin inte är betrodd. Att man handlar i renminbi är för att dollarn inte är betrodd. Många länder har önskat få guld för sin olja men de som försökt har hamnat i krig. Kina avser inte att förslava världen via krig utan tänker skaffa sig sitt övertag genom handel.

För att detta skall kunna ske behövs en guldbörs och en oljebörs med kontrakt nominerade i renminbi och där leverans av råvaran är garanterad. Vad som också behövs är att länder börja sälja olja och ta betalt i renminbi. Alternativt kan samma sak ske med rubel men för att inte komplicera det ytterligare lämnar vi Ryssland för nu.

Huvudparten av den fysiska guldmarknaden har redan flyttat till SGE. Anledningen till det är att SGE till skillnad från COMEX m.fl. endast tillåter dubbel försäljning av deponerat guld. (Att det måste vara mer än 1 x är för att terminshandeln bygger på att man säljer framtida produktion.) Kina har också sedan 80-talet handlat guld i smyg. Steg 1 är därmed avklarat.

Steg 2 går ut på att öka internationell handel i renminbi, något som också pågått under lång tid. Kina köper bananer och Bolivia köper fidget spinners och betalning sker i renminbi. USA tappar kontrollen över penningflödet och dollarn används i mindre utsträckning. Behovet av att ha valutareserver i dollar minskar.

Steg 3 innebär att oljeproducerande länder säljer olja (och andra viktiga råvaror) till Kina och tar betalt i renminbi. Det sker redan i relativt liten skala men ökar successivt. Handeln av olja och gas är enorm räknat i dollar. Kina har som världens största importör stor makt här och de sätter t.ex. stor press på Saudi som står för 25 % av Kinas oljeimport och hotar med att minska andelen om de tvingas betala med dollar. Detta är ett dilemma för många länder som ju har maffialiknande avtal med USA (du tar betalt i dollar och vi skyddar dig med våra stora pistoler)  - däribland Saudi. Venezuela har t.ex. nyligen börjat sälja sin olja för renminbi. De försöker också påverka andra OPEC-länder att göra detsamma. Om de andra inte följer efter kommer Kina successivt minska importen från övriga länder. Ryssland har sedan länge ett avtal med Kina där olja och gas säljs för renminbi.

Steg 4 innebär att en oljebörs nominerar kontrakt i renminbi. Med det följer att en större andel olja kan säljas för renminbi eftersom mycket säljs via kontrakt innan den är uppumpad. Med tiden kommer allt mer oljehandel ske i renminbi och en vacker dag har den tagit över marknaden. Exakt vad konsekvenserna blir kan man bara spekulera i. Västvärlden bör förlora på det och under en period kan parallella ekonomier uppstå.

Givetvis är det mycket mer som behöver hanteras för att detta skall kunna ske. Bl.a. behövs nya transportvägar och annan infrastruktur, lagringsmöjligeter, m.m. Om du någonsin funderat över vad bråket i Syskinesiska sjön handlar om så är kontroll över sjöfarten en viktig del i det hela eftersom mycket transporteras den vägen.

Det finurliga med att låta marknaden själv hantera detta är att omvärlden inte kan göra så mycket. Jämför man med om Kina t.ex. en dag beslutar att backa upp sin valuta med guld är det att betrakta som en krigshandling. Om nu stora delar av världen går över i att handla med renminbi självmant är det inte Kinas fel och då blir det svårt för USA att starta krig. USA kan bara titta på när dollarn används i allt mindre utsträckning.

Det var en liten förklaring till vad som händer och som du förstår har det pågått i flera decennier utan att du vetat om det eftersom ingen i Sverige skriver om det.

Inloggad I_am_mine

• Palladiummedlem
« Svar #18 skrivet: fredag 13, oktober 2017, 10:41:58 »
! No longer available

"Not backed by gold"

Onödigt lång utläggning men huvudet på spiken

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
« Svar #19 skrivet: fredag 13, oktober 2017, 17:41:18 »
! No longer available

"Not backed by gold"

Onödigt lång utläggning men huvudet på spiken

Absolut inte onödigt långt eftersom Louis (Smaulgld) trots längden på videon missar huvudet på spiken med sin stora slägga. (Jag gillar Louis Cammerosano för att han är kritisk till alla guldbaggar som haussar upp en snöflinga till en glaciär och försöker relaterar till fakta, men han vet precis som jag att fakta är något vi aldrig kan förlita oss på att få så därför måste vi gissa.) Att den ursprungliga artikeln i NAR inte är uppbackad av fakta och dessutom önskvärt felciterad överallt är något som varit känt länge och tagits upp tidigare. Bl.a. av David Morgan.

Det är inte aktuellt att dissekera informationen i videon utan det räcker med att man förstår:

"All krigföring bygger på bedrägeri..."

Glöm inte det! Kina kommer aldrig berätta vad de gör vad gäller guld/olja/yuan om det inte tjänar deras eget syfte. För att vara extra tydligt upprepar jag mig: Glöm inte det! För att förstå vad jag skriver så räcker det med att titta på turerna kring petrodollarn vilken var en hemlighet ända tills 2015 - dock en accepterad konspirationsteori sedan långt tidigare.

Nu återgår vi till Kina:

2030 är året då Kina tagit över världsekonomin enligt Kinas långsiktiga ekonomiska plan. Det har tystats ned sedan det blev känt (80/90-tal). Dit är det långt kvar. Att de förbjuder export av guld och inte backar upp sin yuan idag betyder nödvändigtvis inte att det inte kommer ske om några år. Partiellt kan detta ske tidigare och en partiell övergång är förövrigt vad man kan förvänta sig. Tidsplanen kan ha ändrats och kommer högst troligt göra det ju mer det närmar sig då ingen vet vad som väntar. Ett världskrig eller en global finansiell kollaps kan förändra tiden då vissa delar av planen måste iscensättas i förtid.

Lite historisk tillbakablick för att förstå vad problematiken är med olja för Yuan:

När Nixon tog bort dollar/guld-kopplingen fick USA ett nytt problem. Allt för mycket dollar lämnade USA vilket tvingade USA att ge ut fler dollar för att motverka deflationstrycket vilket bidrog till en väldigt hög inflation. Receptet var att "tvinga" omvärlden att låna tillbaka dollar till USA genom att investera i amerikanska statspapper. Petrodollarn var född då Kissinger såg till att avtalet stiftades med Saudi tidigt 80-tal och guldet tog enormt med stryk efter det. Sedan dess har USA genom krig, presidentmord och färgade revolutioner tvingat delar av världen att sälja sina råvaror och ta betalt i dollar för att sedan låna tillbaka dem till USA. På så sätt har man upprätthållit systemet. Det är alltså under petrodollarsystemet vi lever nu - ett finansiellt system som inte varat i mer än drygt 35 år - men det är på väg att ta slut. Vissa anser att det redan är slut sedan oljepriskollapsen för ett fåtal år sedan.

Om vi nu föreställer oss att allt fler länder säljer sin olja och tar betalt i Yuan så får Kina samma problem som USA fick när de släppte guldpeggen. För att få tillbaka pengarna måste man få utländska ägare av Yuan att investera i Kinesiska statspapper vilket de inte kommer göra om inte Yuan blir backad av guld på ett eller annat sätt. Mer troligt är därför att utländska råvaruproducenter hellre vill sälja tillbaka Yuan och köpa guld - för kom ihåg att många av dessa har blivit påtvingade petrodollarn mot sin vilja. Om de nu inte får ta hem sitt guld (guldexport är ej tillåtet) kommer Kina få problem med att få säljare av olja. Möjligt är därför att Kina kommer tillåta export av guld till andra länder man stiftat någon form av avtal med. Dessutom exporterar Kina faktiskt guld redan idag men det låtsas många inte om. (Äger någon en guldpanda, t.ex?)

Louis nämner i videon att oljeexportörer redan idag kan omvandla sina dollar till guld. Kan de verkligen det, och vad är det för guld de har?

Guldkonton i London är ren humbug och ett fraktionellt system. De länder som har tagit hem fysiskt guld har fått det stulet - antingen genom krig eller andra operationer - och de som valt att förvara det utomlands har föga kvar. Hur Kina tänkt hantera den problematiken återstår att se.
« Senast ändrad: fredag 13, oktober 2017, 17:44:30 av Asrael »

Inloggad Birka

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1256
  • Affärsomdömen: 30
« Svar #20 skrivet: fredag 13, oktober 2017, 17:51:53 »
Får inte Kina exportera guld?
Vi köper ju pandor mm här.

Utloggad Rödlöga

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 110
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #21 skrivet: fredag 13, oktober 2017, 18:08:54 »
Det är ett klart plus att läsa hela texten innan man kommenterar vad nån skrivit.

Inloggad Birka

• Platinamedlem
  • *
« Svar #22 skrivet: fredag 13, oktober 2017, 18:24:58 »
Det gjorde jag, men jag somnade nog i mitten :-)

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
« Svar #23 skrivet: lördag 14, oktober 2017, 07:53:49 »
Får inte Kina exportera guld?
Vi köper ju pandor mm här.

Guldexport är inte förbjuden. Jag skulle varit tydligare...

Det brukar uttryckas som att guldexport från Kina är icke-existerande och förbjuden, vilket inte är korrekt. Det är emellertid inte helt lätt att ta ut guld från Kina. Centralbanken måste godkänna all export. (Samma princip överallt i världen eftersom det bl.a. rör sig om stora värden)

SGEI är den internationella motsvarigheten till SGE. Dessa två handelsplatser är fysiskt separerade. De som fått tillstånd att handla på SGEI får exportera och importera guld i en frihandelszon dit SGEI hör. Koos Jansen har skrivit en del om hur SGEI fungerar:

https://www.bullionstar.com/gold-university/the-mechanics-of-the-shanghai-international-gold-exchange
https://www.bullionstar.com/blogs/koos-jansen/workings-shanghai-international-gold-exchange-part-one/

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
« Svar #24 skrivet: lördag 14, oktober 2017, 07:59:28 »
Det gjorde jag, men jag somnade nog i mitten :-)

Det var oförskämt (men skojigt...  ;D )!

Här anstränger jag mig för att försöka förklara vad som skulle kunna hända framöver och vad som är på väg att hända i Kina. Är man inte intresserad behöver man ju inte läsa och framför allt inte kommentera. Det var emellertid bra att du påpekade att kinesisk guldexport äger rum eftersom den uppfattning som råder är att "inget guld lämnar Kina".

I och med att det går att handla guld på SGEI och exportera det står det fritt för nationer som vill sälja olja för Yuan att omvandla dessa till guld och sedan ta hem guldet. Case closed kan tyckas, men så enkelt är det inte. Hur fungerar Off/On shore yuan? Vilka får tillstånd att handla på SGEI? En mängd frågor återstår.

Inloggad Birka

• Platinamedlem
  • *
« Svar #25 skrivet: lördag 14, oktober 2017, 09:57:44 »
Jag har en ovana att snabbläsa lång text och se om jag kan hitta något intressant att fördjupa mig i. Denna gång gick det illa när jag tydligen råkade hoppa över några rader.
Sorry, erkänner att det var klantigt.

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
« Svar #26 skrivet: lördag 14, oktober 2017, 13:44:44 »
Jag har en ovana att snabbläsa lång text och se om jag kan hitta något intressant att fördjupa mig i. Denna gång gick det illa när jag tydligen råkade hoppa över några rader.
Sorry, erkänner att det var klantigt.

Inga problem!

Jag uttryckte mig väldigt dåligt så missförståndet låg snarare i vad jag skrev och inte i vad jag menade.

Inloggad Krugerangel

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 608
  • Affärsomdömen: 41
« Svar #27 skrivet: lördag 14, oktober 2017, 19:37:40 »

Jag gillar Louis Cammerosano.
Jo han är realistisk och bra.
Finns en dagsfärsk intervju med Dave på X22report Spotlight för er som vill veta vem Louis Cammerosano är och vad han säger.
« Senast ändrad: lördag 14, oktober 2017, 20:09:44 av Krugerangel »

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
« Svar #28 skrivet: lördag 14, oktober 2017, 21:38:51 »

Jag gillar Louis Cammerosano.
Jo han är realistisk och bra.
Finns en dagsfärsk intervju med Dave på X22report Spotlight för er som vill veta vem Louis Cammerosano är och vad han säger.

Louis Cammerosano - X22report Spotlight:
https://www.youtube.com/watch?v=zXuOhPx_kYc

Inloggad I_am_mine

• Palladiummedlem
« Svar #29 skrivet: måndag 16, oktober 2017, 07:15:06 »
Hur kommer marknadsvärdet för guld att se ut när marknaden för pappersguld kraschar en vacker dag?

Som jag förstår det sätts guldpriset mest utifrån vad pappersguld är värt. Tänk då scenariot att allt fler börjar efterfråga det fysiska guld som pappret motsvarar (guld som inte finns). Folk börjar inse att pappret inte var värt nånting. Borde då inte guldvärdet också sjunka som en sten innan så småningom det fysiska guldet får sitt eget höga värde så att säga?

Tänker jag fel här? Borde inte det vara värdens köpläge för fysiskt guld... alltså precis när pappersguldet dyker? Eller är det snarare så att marknadsvärdet på det fysiska guldet kommer att börja avvika från pappersguldet redan i ett tidigt skede?

Och hur skulle värdet för silver bete sig i jämförelse?

Här diskuteras vad som kan hända med silver vid en marknadskrasch.
! No longer available

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Glint - App för valutor och guld by Gurty
Idag kl. 18:12

Köpa begagnat kassasskåp/värdeskåp by Au
Idag kl. 17:47

Bilder på guld. by HF
Idag kl. 14:55

Statyer med moderna bullionmotiv by Sverre
Idag kl. 09:41

säljes liten silverlot by Rackham