Författare Ämne: Vad ska jag göra med min morfars frimärkssamling?  (läst 1311 gånger)

Utloggad Hg_82

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 55
  • Affärsomdömen: 21
Vad ska jag göra med min morfars frimärkssamling?
« skrivet: torsdag 28, september 2017, 10:34:28 »
Jag har ärvt min morfars frimärkssamling, jag delade tyvärr aldrig hans intresse. Den har stått nedpackad i många år nu och känner att det är dags att göra något åt den. Det jag önskar är att få "skäligt" betalt för den. Jag har ingen kunskap alls om frimärken. Jag har full förståelse för att den som köper den vill göra en bra affär, men jag vill inte bli lurad.  :-\

Hur ska jag gå tillväga tycker ni? Vem kontaktar man? Vem ska man lita på?

Inloggad Micke

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 273
  • Affärsomdömen: 51
SV: Vad ska jag göra med min morfars frimärkssamling?
« Svar #1 skrivet: torsdag 28, september 2017, 11:03:51 »
Hej!

http://www.trekronor.dk/

Kan börja med att säga att jag inte har någon aning om frimärken, men denna man finns i min hemstad och de gånger jag varit där och köpt rabatt frimärken och annat står han och sorterar bland frimärken och pratar glatt om dessa.

Som jag förstått det, säljer han själv och åt andra i sin affär och på auktioner.

Testa gärna att kontakta honom :)

/Micke
« Senast ändrad: torsdag 28, september 2017, 11:08:44 av Micke »

Inloggad mrSju

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 337
  • Affärsomdömen: 16
« Svar #2 skrivet: torsdag 28, september 2017, 13:07:23 »
Hör av dej om du kommer på nått smart sätt eller hittar en pålitlig kontakt.
Sitter i samma sits.

Inloggad Birka

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1284
  • Affärsomdömen: 30
« Svar #3 skrivet: torsdag 28, september 2017, 13:30:28 »
Samma här.

Inloggad mrSju

• Palladiummedlem
« Svar #4 skrivet: torsdag 28, september 2017, 16:01:35 »
Känns som stor chans att bli blåst av värderaren om man nu skulle sitta på nått extra värdefullt märke.

Frimärkssamlandet är nog tyvärr rätt dött nu för tiden känns de som.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1006
  • Affärsomdömen: 34
« Svar #5 skrivet: torsdag 28, september 2017, 17:08:52 »
Frimärkssamlandet är nog tyvärr rätt dött nu för tiden känns de som.
Jag tror att frimärkssamlande är en död hobby. Det finns vissa saker som går i cykler och återkommer efter ett antal år, men på något sätt så tror jag inte att frimärken hör dit. En gång döda så finns det liksom ingen trigger för att det skall bli populärt igen.

Jag försökte för några år sedan sälja min morfars samling (som jag ärvt, märkligt hur många av oss som verkar ha varit i den sitsen). Efter några varv av försök så gav jag helt enkelt upp. Det gick inte att få en ersättning som ens tillnärmelsevis motsvarade arbetsinsatsen att få den såld, så ju mer jag försökte desto sämre utbyte skulle det bli. Så jag gav upp.

Utloggad laban77

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 127
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #6 skrivet: torsdag 28, september 2017, 17:12:37 »
Kanske lika bra att ha den kvar istället för att sälja billigt. Vem vet... det kan ju bli värt mycket pengar igen i framtiden.

Inloggad Birka

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1284
  • Affärsomdömen: 30
« Svar #7 skrivet: torsdag 28, september 2017, 17:15:19 »
Kan man samla på reklampennor och glödlampor så borde det väl finnas någon som samlar på frimärken.
Jag har sett några som lägger ut på Tradera. Själv orkar jag inte.

Utloggad hundringen

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 307
  • Affärsomdömen: 5
« Svar #8 skrivet: torsdag 28, september 2017, 19:54:01 »
varför inte ta dem till en auktionsfirma eller värderingsman? Det kostar ju visserligen lite men de har ju ingen anledning att lura dig om du dels betalar för värderingen och dels endast värderar hos dem.

Utloggad Stol81

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 81
  • Affärsomdömen: 9
« Svar #9 skrivet: lördag 30, september 2017, 11:36:22 »
Jag sitter i ungefär samma sits.
Jag samlade på frimärken när jag var barn och ärvde för ca 15 år sedan min farfars frimärkssamling. Jag och min pappa satt då och gick igenom hela klabbet med en för tiden helt aktuell Facit-värderingskatalog...... jag kan säga att det tog rätt många timmar för två personer. Men värdet summerades till väl över sexsiffrigt belopp så det var ju kul då. Men som sagt det var för minst 15 åt sedan, jag tror inte ens jag skulle få 5000 kr för rubbet idag.

Jag har därför alltid tänkt att behålla hela samlingen. Antingen återkommer frimärkssamlande och då kan jag få bra betalt eller så är det komplett dött och då får jag väl elda upp grejerna. Det kostar mig ju inte att spara den och jag är inte i behov av de få 1000-lappar jag eventuellt kan få idag. Så det är väl ungerfär mitt tips till er i samma sits..... är ni inte i akut behov av pengarna, behåll samlingen.

Inloggad mrSju

• Palladiummedlem
« Svar #10 skrivet: lördag 30, september 2017, 13:01:02 »
Jag sitter i ungefär samma sits.
Jag samlade på frimärken när jag var barn och ärvde för ca 15 år sedan min farfars frimärkssamling. Jag och min pappa satt då och gick igenom hela klabbet med en för tiden helt aktuell Facit-värderingskatalog...... jag kan säga att det tog rätt många timmar för två personer. Men värdet summerades till väl över sexsiffrigt belopp så det var ju kul då. Men som sagt det var för minst 15 åt sedan, jag tror inte ens jag skulle få 5000 kr för rubbet idag.

Jag har därför alltid tänkt att behålla hela samlingen. Antingen återkommer frimärkssamlande och då kan jag få bra betalt eller så är det komplett dött och då får jag väl elda upp grejerna. Det kostar mig ju inte att spara den och jag är inte i behov av de få 1000-lappar jag eventuellt kan få idag. Så det är väl ungerfär mitt tips till er i samma sits..... är ni inte i akut behov av pengarna, behåll samlingen.

Min släkting hade något märke som han påstod vara värt "runt 400 000" för 15 år sedan. Jag var inte intresserad. Vet att han lade en del pengar på sin hobby. dock inte dom summorna. Jag har försökt att hitta just detta märke i högarna av tusentals. Några sprängfyllda pärmar att gå igenom. Men svårt när man inte vet vad man letar efter. Gjorde ett försök en gång och fotade nåra märken jag tyckte såg dyra ut och mailade till en samlare, men de va ju inte rätt frimärken såklart.
Kan bli höstens projekt att hitta det, så man slipper fundera påt.

Våra efterlevande har det lättare då vi samlar på ädelmetall.
« Senast ändrad: lördag 30, september 2017, 13:21:29 av mrSju »

Utloggad hundringen

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 307
  • Affärsomdömen: 5
« Svar #11 skrivet: lördag 30, september 2017, 13:35:00 »
Min släkting hade något märke som han påstod vara värt "runt 400 000" för 15 år sedan. Jag var inte intresserad. Vet att han lade en del pengar på sin hobby. dock inte dom summorna. Jag har försökt att hitta just detta märke i högarna av tusentals. Några sprängfyllda pärmar att gå igenom. Men svårt när man inte vet vad man letar efter. Gjorde ett försök en gång och fotade nåra märken jag tyckte såg dyra ut och mailade till en samlare, men de va ju inte rätt frimärken såklart.
Kan bli höstens projekt att hitta det, så man slipper fundera påt.

Våra efterlevande har det lättare då vi samlar på ädelmetall.
[/quote]

En tanke bara men om man har ett frimärke värt 400 000 kr så finns det i ett bankfack eller på något sätt separerat från billigare frimärken. Kanske i något kuvert eller specialalbum, man lägger ju inte ett sånt dyrt frimärke i en hög med frimärken värda 1 kr eller blandar dem i samma album.

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2527
  • Affärsomdömen: 38
« Svar #12 skrivet: söndag 01, oktober 2017, 16:00:25 »
Även jag är en gammal filatelist, har kollat lite om man skulle göra sig av med dom.
Men ingen betalar något idag för frimärken så dom får väl ligga till sig så får arvingarna fundera hur dom ska göra.

Angående frimärket förr några hundratusen hade jag nog kollat de skandinaviska först för de är ju relativt lätta att ha koll på.

Utloggad Hg_82

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 55
  • Affärsomdömen: 21
« Svar #13 skrivet: tisdag 03, oktober 2017, 08:47:17 »
Tack för all hjälp. Jag får ta och fundera lite över detta. Jag återkommer om jag hittar något.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Vilka av dessa tyska silverhandlare är seriösa? by Birka
Idag kl. 12:30

Diskussion om Bitcoin by august
Idag kl. 12:27

Lordmancer 2 (game) by I_am_mine
Igår kl. 23:47

EFN talar om vad pengar är och hur de skapas by cyber
Igår kl. 22:40

Säljes: Parti 80% med mervärde, 3kg finvikt by Micromax
Igår kl. 18:22

Bilder på guld. by Rödlöga
Igår kl. 08:53

Vilken månad har lägst silver pris? by Thornado
fredag 15, december 2017, 14:14:44

Säljes : Världens vackraste guldmynt? 2 st 20$ St Gaudens guldmynt (Sänkt pris!) by mega_n
torsdag 14, december 2017, 10:01:05

Ny medlem by guldbob
torsdag 14, december 2017, 08:41:21

KÖPES svensktguld 2000kr by kristensson
onsdag 13, december 2017, 20:15:16

[Säljes] Diverse silver. by Krugerangel
onsdag 13, december 2017, 09:12:45

[Köpes] Guldtacka 100g(även 250g ). by jumu
tisdag 12, december 2017, 14:24:30

Banken blir otillgänglig. by Krugerangel
tisdag 12, december 2017, 11:39:54

Ny medlem (Luger) by Prolantie