Författare Ämne: Går det att göra silverklipp på Tradera?  (läst 14297 gånger)

Utloggad MrLibertad

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2080
  • Affärsomdömen: 138
Går det att göra silverklipp på Tradera?
« skrivet: fredag 09, mars 2012, 17:22:48 »
Japp, det går fortfarande kan jag påstå.

Budade hem en liten 1 oz Libertad 2005 proof igår för lika mycket pengar som t ex en 2012 Kookaburra brukar gå för, totalt 355:-.

Antal präglade proofexemplar 2005 = 3300 stycken, så ett klipp är inte en överdrift, det går :-) .

Bilder kommer när skönheten kommer hem.

Utloggad mfm

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 330
  • Affärsomdömen: 4
SV: Går det att göra silverklipp på Tradera?
« Svar #1 skrivet: fredag 09, mars 2012, 18:36:41 »
Bra pris för ett proof-mynt, tror dock inte så många bryr sig om årtalet på ett mynt som ser lika ut varje år.

Gissar att det blev ett fynd bara för det är dåligt namngivet? För hittar det inte på avslutade auktioner...
« Senast ändrad: fredag 09, mars 2012, 18:39:11 av mfm »

Utloggad MrLibertad

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #2 skrivet: fredag 09, mars 2012, 18:55:38 »
I o f s men dom som samlar, samlar och då är årtalen ganska viktiga, präglingstalet är också lågt vilket spelar in, till rätt köpare så.

Nu är ju inte planen att sälja, det blir arvegods till dottern:)

Utloggad mfm

• Palladiummedlem
« Svar #3 skrivet: fredag 09, mars 2012, 20:41:31 »
Jag samlar också, men man måste vara bra mycket nördigare för att samla på mynt där bara årtalet är olika jämfört med Panda, Britannica, Kookaburra, Koala osv där motiven är olika varje år.

Utloggad MrLibertad

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #4 skrivet: fredag 09, mars 2012, 21:08:50 »
Nörd vet jag inte, däremot så kan ju lite kunskap vara bra ibland, faktum är att myntet är präglat i 3300 ex oavsett om dom ser nästan likadana ut varje år, 2005 ser ju inte ut som 2006.

Det finns ju mer eller mindre sällsynta proofutgåvor av t ex silver eagle som kostar skjortan i jämförelse med andra präglingar.

Det handlar om samlarvärde och det letar i vilket jag efter och hugger på om tillfälle ges men det kanske bara är jag.
« Senast ändrad: fredag 09, mars 2012, 21:26:16 av MrLibertad »

Utloggad silverfisken

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 563
  • Affärsomdömen: 26
« Svar #5 skrivet: fredag 09, mars 2012, 21:34:08 »
Nörd vet jag inte, däremot så kan ju lite kunskap vara bra ibland, faktum är att myntet är präglat i 3300 ex oavsett om dom ser nästan likadana ut varje år, 2005 ser ju inte ut som 2006.

Det finns ju mer eller mindre sällsynta proofutgåvor av t ex silver eagle som kostar skjortan i jämförelse med andra präglingar.

Det handlar om samlarvärde och det letar i vilket jag efter och hugger på om tillfälle ges men det kanske bara är jag.

Tror det finns 2 läger här, de som enbart vill ha silver så billigt som möjligt, blir de "tråkiga" mynten, sen de som är lite mer samlare av sig. Jag tror man över tid tjänar mer på att samla pandor och proofmynt etc etc. Införskaffningskostnaden blir högre men jag tror man har igen det. Har sett vad endel proofmynt går för så..Pandor stiger nog mest av alla mynt från ett år till ett annat.. Det är ju som allting rörande "sparande" endel köper volvo aktier endel kör med lite risk på aktietorget  :D alla är vi olika..

Utloggad mfm

• Palladiummedlem
« Svar #6 skrivet: fredag 09, mars 2012, 21:40:14 »

Men samlarvärdet beror ganska lite på upplagan och mer på annat. Det finns mynt med upplagor på 500 mynt som ingen köper över spot...

Upplagan för Panda 2011 är 6 miljoner och upplagan för Libertad 1oz proof är tio tusen, de kostar nu ungefär lika hos de tyska affärerna och snart lär pandorna vara dyrare...

Utloggad MrLibertad

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #7 skrivet: fredag 09, mars 2012, 22:19:58 »
Visst är det så men samlarvärdet på Libertaden jag köpte är högre än 355 spänn vilket gör det till ett litet klipp och det var vad tråden började med i vilket fall. :)

Varför kostar en prooflibertad från 2011 $49 hos Apmex och en 2008 kostar $70? Hmm, dom ser ju likadana ut.

Det kan ju också tilläggas att en 1998 prooflibertad (500 ex) gick på Ebay för $2639 för inte så länge sen och då ser det myntet exakt likadant ut som 2011:an, konstigt.
« Senast ändrad: fredag 09, mars 2012, 23:22:26 av MrLibertad »

Utloggad mfm

• Palladiummedlem
« Svar #8 skrivet: fredag 09, mars 2012, 23:26:54 »
Det är nog bara för de närmast sörjande, att de finns ute för höga priser betyder inte att någon köper. Normala samlare betalar inte 10 euro extra för en maple bara för att den är från 2010, även fast det finns mynt ute till dessa överpriser hos handlarna.

För övrigt har apmex värsta överpriserna för allt som inte är bullion.

Utloggad MrLibertad

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #9 skrivet: fredag 09, mars 2012, 23:35:16 »
Exakt, men det finns samlare som betalar bullionpriser för proofpräglingar, det skulle DU också göra så why fight it?

Mitt nick kanske skvallrar om vad JAG gillar för mynt men jag kanske är onormal?
« Senast ändrad: fredag 09, mars 2012, 23:46:11 av MrLibertad »

Utloggad mfm

• Palladiummedlem
« Svar #10 skrivet: fredag 09, mars 2012, 23:50:32 »
Exakt, men det finns samlare som betalar bullionpriser för proofpräglingar, det skulle DU också göra så why fight it?

Jo det var ett bra köp.

Utloggad Kungsleden

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 323
  • Affärsomdömen: 72
« Svar #11 skrivet: lördag 10, mars 2012, 09:48:21 »
Ja, det går att göra klipp på Tradera men man får ha tur. Hitta felskrivna annonser, annonser som publicerats i fel kategori, dåligt marknadsförda objekt. Dock verkar du, MrLibertad, göra ännu bättre klipp på loppisar etc. Vad jag tycker mig märka är att ju högre silverpris, desto svårare göra klipp. Intresset är ju större att hitta "det där objektet jag ska tjäna pengar på".

Oavsett inköpsställe gäller det att hitta "rätt" säljare och "rätt" köpare när saker ska säljas.

Svarade på en "mynt säljes annons" (inte Tradera) häromveckan. Fick svenska minnesmynt till ett nominellt värde 2700 kr + "ett gäng skrotsilvermynt" för 1600 pistoler. Jag var nöjd och jag hoppas säljaren också var nöjd (förutsättningar för en bra affär).

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #12 skrivet: lördag 10, mars 2012, 12:57:56 »
Potentialen för att göra en riktigt bra affär finns troligen utanför nätet där man gör upp priset direkt med den som säljer och slipper konkurrens från andra spekulanter. Okunskap hos en säljare kan vara riktigt lönsamt, även om man inte vill lura folk...

Jag gjorde en del bra klipp på Tradera under 2009 då jag började mitt silversamlande. Då låg spotpriset runt 4 kr och utbudet av silvermynt på Tradera var fortfarande ganska begränsat (iaf jämfört med hur det ser ut nu). Premien man fick betala för att vinna en auktion var mycket lägre, särskilt på tackor.

Utloggad Freedom

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 18
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #13 skrivet: lördag 10, mars 2012, 22:54:27 »
Det finns massor av falskt silver i omlopp på Tradera och Tradera själva tar inget ansvar trots anmälan till dem. Jag blev lurad och köpte ett halsband sålt som

Stämplat

925

sterlingsilver

Sök på dessa begrepp så får ni massor av falskt silver från Främst Kina. Vissa av säljarna vet själva inte att det inte är silver.

Jag vet att det internationellt finns många 1 Oz tackor som är falska. Det är väl inte helt otroligt att flera av de som säljs på Tradera är det. Har du en sådan do tror är fake? Ta en fil och fila bort några millimeter så syns metallen som är inuti.

You have been warned!

Klipp på Tradera kan man helt klart göra. Jag har ropat in ca 20 auktioner av 40 jag bjöd på under en vecka. Allt till mindre än 95% av spotpris inklusive frakten hem!

/Freedom

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #14 skrivet: söndag 11, mars 2012, 18:38:43 »
Dum fråga kanske men finns det ingen betalmetod där man betalat till någon clearingpart som väntar tills man godkännt köpet innan man ger säljaren pengarna.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
Igår kl. 23:45

Irankriget by gbz
söndag 07, juni 2026, 22:33:02

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
söndag 07, juni 2026, 21:15:53

Egon von Greyerz by gbz