Författare Ämne: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot  (läst 617978 gånger)

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1706
  • Affärsomdömen: 48
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot
« Svar #1230 skrivet: måndag 27, juli 2020, 14:38:40 »
SRSrocco tog upp i sin senaste video att de korta positionerna på Comex i senaste rallyt i princip varit oförändrat. Har skurkarna gett upp nu eller vad tror ni? För varje dollar silver går upp förlorar de nästan $250 miljoner (Arcadia Economics).

Helt sjuka rörelser oavsett.
För många år sedan (2088-2009) så lockades jag in i silver bl a pga alla konspirationsteorier om manipulerade priser och kommande explosioner. Men jag släppte den stolpen för länge sedan.

Varför? Dels för att jag insåg att absolut alla marknader är manipulerade, så det var inte på något sätt unikt för silver utan snarare ”så här är det, lär dig att tjäna pengar trots att världen ser ut som den gör och inte som du tycker att den borde se ut”.

Men viktigare var att jag lärde mig mer om hur COMEX funkar och vilken roll en futuresmarknad fyller. Det första man måste förstå är att det är en plats för hedging. Den viktigaste formen av hedging är att en producent säljer en vara han ännu inte har producerat för att låsa in priset och därmed minska sin affärsrisk om han t ex måste göra investeringar i sin produktion. Att en producent är ”kort marknaden” innebär inte att han förlorar oceaner med pengar när priset stiger, det innebär bara att hans vinst blir mindre, och det är ok eftersom hans risk också blev mindre.

Vad sedan gäller dessa bullionbanker som alla hatar (jag också för den delen) så pratas det om deras stora korta positioner. Det är korrekt, de har stora korta positioner. Men det talas mindre om deras långa positioner, bl a för att de kanske har en kort position på COMEX och en lång position relativt ett enskilt gruvbolag. De som handlar råvaror på de stora bankerna vet normalt vad de gör, och i de allra flesta fall har de en nära marknadsneutral position totalt sett. Inte alltid, men oftast. Och ibland blir det fel, så förlorar de en massa pengar. Men de flesta dagar så tjänar de pengar via arbitrage mellan sina korta och långa positioner.

Så det är klart att ett kraftigt stigande pris gör ont någonstans. Men det gör sannolikt inte ens en bråkdel så ont som konspirationsteoretikerna hävdar.

Apropos konspirationsteoretiker: den störste av dem alla i silverbranschen är sannolikt Ted Butler. Han har byggt en karriär på att tuta i flera decennier om att silvret är manipulerat och kommer att explodera i pris senast på fredag. Vet ni vad Ted Butler gjorde innan han blev silverprofet? Han var råvarumäklare. Inte just silver utan annat. Och i sin roll som trader gjorde han olagliga saker och fick sin licens indragen. Det var ju jobbigt, för då kunde han ju inte ens byta jobb, för han fick inte jobba som råvarumäklare någonstans. Så i ett läge där han inte längre fick syssla med det han gjort tidigare (jag vet inte exakt vad det var men vi kan väl gissa på någon sorts manipulation i någon marknad) måste Ted snabbt hitta något nytt att försörja sig på.

Vips så blev han silverexpert och övergick till att sälja rapporter om hur silverpriset skulle explodera...

Jag tror att silver kommer att vara en fantastisk placering de närmaste åren, och det utan att behöva hänga upp min investeringstes på konspirationer. Det räcker att titta på hur världen ser ut.

Inloggad Coltrane

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 113
  • Affärsomdömen: 13
« Svar #1231 skrivet: måndag 27, juli 2020, 15:07:14 »
Fast att JP Morgan har manipulerat just guld- och silverpriset är inte någon konspirationsteori, där har ju åtal väckts.
"Edmonds admitted that from approximately 2009 through 2015, he conspired with other precious metals traders at JPMorgan Chase to manipulate the markets for gold, silver, platinum and palladium futures contracts traded on the New York Mercantile Exchange (NYMEX) and Commodity Exchange Inc. (COMEX)."
"“learned this deceptive trading strategy from more senior traders at the Bank, and he personally deployed this strategy hundreds of times with the knowledge and consent of his immediate supervisors.”
https://wallstreetonparade.com/2020/02/jpmorgan-chase-is-under-fourth-criminal-probe-after-pleading-guilty-to-three-prior-felony-counts/

Hedging kan jag köpa, om det vore som du säger en producent och liknande som köpte kontrakten men så är det ju inte enligt uppgifter? När alla sorters relativa värderingar pekar på att silver är billigare än det någonsin varit, varför skulle någon vilja korta dessa enorma mängder?

Har sett ett par videor med Butler, tror han var med på Arcadia för ett tag sedan. Tyckte inte han verkade värre än någon annan, tvärtom verkade han balanserad, han säger ju t.ex. att det prismanipuleringen kan fortgå i decennier i värsta fall. Jämför med typ Bix Weir som menar på att silver ska kosta $300,000/oz... Butler lär ju ha bra insyn om han själv manipulerat marknader  ;D

Sedan är det ju det där med JPM köp av fysiskt silver...

Inloggad haberdasher

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 229
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #1232 skrivet: måndag 27, juli 2020, 21:36:20 »
Jag tror att silver kommer att vara en fantastisk placering de närmaste åren, och det utan att behöva hänga upp min investeringstes på konspirationer. Det räcker att titta på hur världen ser ut.

Precis.

Jag tror (hoppas) att silver har förmågan under tidens omständigheter att gå långt utöver den nuvarande ATH. När det gör det kommer jag att sälja hälften av mitt fysiska silver och behålla resten - utan kostnad för mig. Först då låter jag korken poppa på en flaska bubblor.

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2689
  • Affärsomdömen: 89
« Svar #1233 skrivet: måndag 27, juli 2020, 21:38:39 »
Ta en öl så länge!

Utloggad PennyLane

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 306
  • Affärsomdömen: 73
« Svar #1234 skrivet: söndag 02, augusti 2020, 19:04:37 »
SRSrocco tog upp i sin senaste video att de korta positionerna på Comex i senaste rallyt i princip varit oförändrat. Har skurkarna gett upp nu eller vad tror ni? För varje dollar silver går upp förlorar de nästan $250 miljoner (Arcadia Economics).

Helt sjuka rörelser oavsett.
För många år sedan (2088-2009) så lockades jag in i silver bl a pga alla konspirationsteorier om manipulerade priser och kommande explosioner. Men jag släppte den stolpen för länge sedan.

Varför? Dels för att jag insåg att absolut alla marknader är manipulerade, så det var inte på något sätt unikt för silver utan snarare ”så här är det, lär dig att tjäna pengar trots att världen ser ut som den gör och inte som du tycker att den borde se ut”.

Men viktigare var att jag lärde mig mer om hur COMEX funkar och vilken roll en futuresmarknad fyller. Det första man måste förstå är att det är en plats för hedging. Den viktigaste formen av hedging är att en producent säljer en vara han ännu inte har producerat för att låsa in priset och därmed minska sin affärsrisk om han t ex måste göra investeringar i sin produktion. Att en producent är ”kort marknaden” innebär inte att han förlorar oceaner med pengar när priset stiger, det innebär bara att hans vinst blir mindre, och det är ok eftersom hans risk också blev mindre.

Vad sedan gäller dessa bullionbanker som alla hatar (jag också för den delen) så pratas det om deras stora korta positioner. Det är korrekt, de har stora korta positioner. Men det talas mindre om deras långa positioner, bl a för att de kanske har en kort position på COMEX och en lång position relativt ett enskilt gruvbolag. De som handlar råvaror på de stora bankerna vet normalt vad de gör, och i de allra flesta fall har de en nära marknadsneutral position totalt sett. Inte alltid, men oftast. Och ibland blir det fel, så förlorar de en massa pengar. Men de flesta dagar så tjänar de pengar via arbitrage mellan sina korta och långa positioner.

Så det är klart att ett kraftigt stigande pris gör ont någonstans. Men det gör sannolikt inte ens en bråkdel så ont som konspirationsteoretikerna hävdar.

Apropos konspirationsteoretiker: den störste av dem alla i silverbranschen är sannolikt Ted Butler. Han har byggt en karriär på att tuta i flera decennier om att silvret är manipulerat och kommer att explodera i pris senast på fredag. Vet ni vad Ted Butler gjorde innan han blev silverprofet? Han var råvarumäklare. Inte just silver utan annat. Och i sin roll som trader gjorde han olagliga saker och fick sin licens indragen. Det var ju jobbigt, för då kunde han ju inte ens byta jobb, för han fick inte jobba som råvarumäklare någonstans. Så i ett läge där han inte längre fick syssla med det han gjort tidigare (jag vet inte exakt vad det var men vi kan väl gissa på någon sorts manipulation i någon marknad) måste Ted snabbt hitta något nytt att försörja sig på.

Vips så blev han silverexpert och övergick till att sälja rapporter om hur silverpriset skulle explodera...

Jag tycker att det du skriver om manipulation stämmer ganska bra men det finns undantag tex silver. Lyssnade just på Andy Schectman förklara exakt hur JP Morgan har kunnat göra med silver i många år. Det låter bara inte som om normal manipulation. JP har kunnat tjäna obegränsat  medans silverföretagen har haft svårt att klara sig. Men Andy S. tror som du att silver kommer att vara en fantastisk placering de närmaste åren. :)

Länk till Paliside Radio med Andy Schectman https://www.youtube.com/watch?v=FgJwWaTuVXM
« Senast ändrad: söndag 02, augusti 2020, 19:06:59 av PennyLane »

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1706
« Svar #1235 skrivet: söndag 02, augusti 2020, 22:10:37 »

...
Jag tycker att det du skriver om manipulation stämmer ganska bra men det finns undantag tex silver. Lyssnade just på Andy Schectman förklara exakt hur JP Morgan har kunnat göra med silver i många år. Det låter bara inte som om normal manipulation. JP har kunnat tjäna obegränsat  medans silverföretagen har haft svårt att klara sig. Men Andy S. tror som du att silver kommer att vara en fantastisk placering de närmaste åren. :)
Jag kanske uttryckte mig otydligt. Jag påstår inte att silvermarknaden inte är utsatt för manipulation. Det jag påstår är att manipulationstesen inte är nödvändig för att dra slutsatsen att silver just nu sannolikt är en väldigt bra placering.

Det jag däremot påstår är att de som hängt upp sig på konspirationsteorier om det manipulerade silverpriset i de allra flesta fall har grävt ner sig i den egentillverkade gropen "eftersom det är supermanipulerat och det inte kan hålla så kommer silverpriset att explodera senast på torsdag och det är dags att gå all-in i silver NU. Det har varit en extremt dålig strategi i många år och de som satsat för hårt på den hästen har i många fall ruinerat sig. Helt i onödan. För att de har lyssnat på fel profeter.

Att någonting är manipulerat gör det inte automatiskt till en god investering. Jag vill hitta investeringar som jag kan tjäna pengar på trots att det är en manipulerad marknad. Det var länge svårt med silvret.

Men nu så sammanfaller en hel rad med olika saker: dels så går silverpriset upp kraftigt (pga att världens ekonomi är i gungning och det pågår en silent run till hårda tillgångar), dels så gör detta att manipulationen (oavsett om den finns eller ej, jag tror som sagt att den finns) snabbt blir allt svårare att upprätthålla. Så nu sammanfaller slutsatserna för både macroanalytiker och konspirationsteoretiker och alla säger samma sak. Då är det bra att placera sig rätt i den trenden.

Inloggad JohanB

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 108
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #1236 skrivet: torsdag 06, augusti 2020, 13:40:42 »
I skrivande stund har silvret passerat 28-dollar.
SEK245:-/Oz & 7889:-/Kg
Det går lite för fort nu. Känns obehagligt........

Utloggad JL_GBG

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 257
  • Affärsomdömen: 22
« Svar #1237 skrivet: torsdag 06, augusti 2020, 14:57:54 »
Vad håller Liberty Silver på med egentligen ?
Hur fungerar deras prissättningsmekanism ?

De säljer 1 oz Maple Leafs för 417 kr / st
Men de vill ha 501 kr / st för 1 oz Silver Kangaroo !!

Se bifogad bild...

Utloggad Guldfeber

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 36
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #1238 skrivet: torsdag 06, augusti 2020, 16:45:27 »
Nu är svenska 100kr-mynt uppe i 117:-, och 200kr är snart uppe i sitt nominella värde :o Förväntade mig att det skulle dröja flera år innan vi nådde denna nivå.

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1440
  • Affärsomdömen: 57
« Svar #1239 skrivet: torsdag 06, augusti 2020, 17:55:00 »
Vad håller Liberty Silver på med egentligen ?
Hur fungerar deras prissättningsmekanism ?

De säljer 1 oz Maple Leafs för 417 kr / st
Men de vill ha 501 kr / st för 1 oz Silver Kangaroo !!

Se bifogad bild...
Man får sälja Maple vilket man har gott om medans man bara har en känguru :D

Inloggad EuSouPrata

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Affärsomdömen: 5
« Svar #1240 skrivet: torsdag 06, augusti 2020, 19:46:32 »
I skrivande stund har silvret passerat 28-dollar.
SEK245:-/Oz & 7889:-/Kg
Det går lite för fort nu. Känns obehagligt........

Medhåll. Det är ganska oprövad mark som trampas. Inga uppenbara motstånd/support. Men det hade varit sunt med en retracement till tex 25 för konsolidering. Annars får man vara beredd att köpa mer om vi faller rejält.... 8)

Inloggad Saiifo

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 301
« Svar #1241 skrivet: torsdag 06, augusti 2020, 22:51:06 »
Uppe på 252kr/Oz  i skrivande stund, stort att vara över 250!  8)

Inloggad glimbert

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 326
  • Affärsomdömen: 19
« Svar #1242 skrivet: fredag 07, augusti 2020, 00:16:10 »
Äh, varför hålla på och fis-köra upp raketen med några dollar i veckan? Gasen i bott! Den naturliga GSR:en i jordskorpan är 1:19. Ser man till vad som utvinns kan man halvera ration.
Under 50 dollar för ett helt uns silver är inte vad man kan kalla billigt. Det är en ren förolämpning. Och då tar vi inte ens hänsyn till att det silver som tas upp kastas bort i mycket större omfattning än guld.

Utloggad Morgan

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 360
« Svar #1243 skrivet: tisdag 11, augusti 2020, 20:22:49 »
Nere på 7.17 nu enligt LS hemsida vilket motsvarar knappt 13% ner idag.

Köpa mer fysiskt silver nu eller tror ni som gör fina tekniska analyser att det kommer dippa ännu mer neråt närmaste veckorna/månaden?

Utloggad snus

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 136
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #1244 skrivet: onsdag 12, augusti 2020, 15:17:47 »
Kursfråga.

Silver plus idag men mina silver ETC:er visar 4-5% minus.
Varför är det så.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Corona, inte ölen by hasse_A
Idag kl. 15:16

COMEX leveranser by haberdasher
Idag kl. 14:20

Sälj strategi? by Tyr
Idag kl. 14:05

Oseriösa säljare på Tradera. by pezon
Idag kl. 13:29

Pest och pina förr i världen. by Carambola
Igår kl. 22:19

Förvaring av ädelmetall. by Värnamo_Marknad
Igår kl. 21:25

**Kan stängas** Söker förbaskade 1/2oz silvermynt - Lunar II by glimbert
Igår kl. 19:01

Skämt, humor..bara posta det by Bosse68
Igår kl. 15:45

En till newbie här by Knivmakaren
Igår kl. 11:38

Mega Silver : 1 oz Kookaburra silvermynt 2004 by mega_n
måndag 30, november 2020, 20:53:19

Ny medlem och ny på det mesta by silverhamstern
söndag 29, november 2020, 15:43:26

4 simple reasons to buy gold by snus
söndag 29, november 2020, 13:26:03

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by JL_GBG
lördag 28, november 2020, 16:19:12

Att fortsätta investera eller inte investera kan nu vara den stora frågan? by PennyLane
lördag 28, november 2020, 12:33:00

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by hasse_A
fredag 27, november 2020, 17:52:15