Författare Ämne: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot  (läst 531583 gånger)

Utloggad Krippa

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 133
  • Affärsomdömen: 17
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot
« Svar #1155 skrivet: fredag 06, september 2019, 20:46:58 »
Micromax och Sarek ni behöver inte bråka. Nu har äntligen silver gått upp lite även om det backade lite nu senast, så kan vi vara glada att silver gått upp rejält. Jag är glad att guld och silverpriset går upp., sedan att jag ville köpa mer till lägre pris är en annan sak.

Inloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1012
  • Affärsomdömen: 23
« Svar #1156 skrivet: fredag 06, september 2019, 22:56:44 »
Va inte sur nu, Sarek.. 8) Jag kollar lite halvintresserat på TA men de analytiker som har spått nedgång och har haft fel hela sommaren är knappast nån mening att länka till.
Förstår om min kritik inte är speciellt finkänslig men just nu vill jag hävda att TA inte är speciellt lätt att tillämpa eftersom det som händer i världsekonomierna är hårt drivet av bla politiska beslut.

Jag är inte heller expert på TA men jag följer en kille som jag tycker är intressant.

Visst har man pratat om en korrektion länge och man kan få vänta länge på rätt indikationer.
Det är lite av grejen med TA, man investerar i regel inte långsiktigt så man får inte störa sig på att man missar i uppgången för man investerar inte förrän indikationerna är rätt och man är förhållandevis säker på åt vilket håll det ska och så skyddar man sig med stop/loss på de viktiga stöden för att inte förlora en massa om man har fel.

Sen finns det gott om förståsigpåare som tror saker, inom TA så investerar man aldrig med tro hopp eller känsla utan enbart på vad diagrammen visar.

Nu förklarar jag som en kratta men jag tror ni förstår andemeningen

Ett exempel på hur lång tid det kan ta innan man får rätt indikationer kan vara OMXS30 som befunnit sig i en sidledes formation mellan viktiga stöd och motstånd i flera år.
Jag tror att börsen ska ner men just nu finns inget som talar för det rent TA mässigt så det vore dumt att gå all in i BEAR x15 eller liknande

Jag har inte för avsikt att trejda med TA, jag är mer "buy and hold" men jag tycker att det ger mig en bättre förståelse för marknadens rörelser

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2163
  • Affärsomdömen: 69
« Svar #1157 skrivet: fredag 06, september 2019, 23:01:26 »
Jag hävdar fortfarande att allt är ett lotteri.  :)

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1081
  • Affärsomdömen: 34
« Svar #1158 skrivet: fredag 06, september 2019, 23:49:36 »
Jag hävdar fortfarande att allt är ett lotteri.  :)
Vilken tur att man köpte lotterna när dom var billiga :)

Inloggad Micromax

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 371
  • Affärsomdömen: 189
« Svar #1159 skrivet: lördag 07, september 2019, 09:03:14 »
Ropa på vargarna så kommer de och lagom till veckoslutet gjorde de sitt jobb så väl att även den amerikanska 10-åringen vände upp från sitt inverterade läge gentemot 2-åringen, även om den föll tillbaka något igen igår:

https://www.treasury.gov/resource-center/data-chart-center/interest-rates/pages/TextView.aspx?data=yield

huruvida det blir tillfälligt och att verkligheten hinner ikapp Ingves och Powell återstår att se, spännande tider. I så fall bör stöden hålla och metallerna vända upp.
Sarek, även om vi gnabbats lite ang TA så tro inte annat än att jag läser dina inlägg med stor behållning, bla hade du en makroanalys i tidigare inlägg (som jag tyvärr inte hittar nu) som var spot-on.

Inloggad Micromax

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 371
  • Affärsomdömen: 189
« Svar #1160 skrivet: lördag 07, september 2019, 10:20:52 »
För den som undrar vad den amerikanska räntemarknaden har med guld och silverpriserna att göra kommer här ett litet försök till förklaring:

Kapitalförvaltare söker alltid avkastning och de placerar kapitalet där de tror att det förräntar sig bäst. Är det goda tider så handlar de på börsen och väntar sämre tider så placerar de på räntemarknaden. Ju sämre tider som väntar ju längre löptider väljer de för att maximera avkastningen vid räntesänkningar. Detta driver upp priset på de längre löptiderna vilket vilket får som konsekvens att kupongräntan på papperet sjunker procentuellt. När priset på 10-åringen blivit så högt att den avkastar mindre än 2-åringen så är det en klassisk signal på förestående recession och det är den utvecklingen som pågått nu en längre tid:

https://www.cnbc.com/quotes/?symbol=US10Y

När nu än mer av världens skulder verkar gå mot negativa räntor har detta gett upphov till att även större kapitalförvaltare vänt sig till guldmarknaden. Guld är ju en ej ränteavkastande tillgång men i förhållande till negativ ränta så blir ju guld vinnaren och ju större andel av den globala skulden som sjunker ner i negativ avkastning desto bättre för guldet.

Min personliga tro är att Ingves och Powell kommer tvingas tänka om ifall övriga världen, som det verkar, sänker sina räntor i höst. Konsekvensen kommer annars bli att både kronan och dollarn kommer stärkas vilket leder till att respektive lands förutsättningar att exportera varor försämras. Knappast något som politikerna önskar och jag utesluter inte att nordeas chefsekonom Annika Winsth får rätt i att Ingves tvingas till reträtt, kanske redan i år.

Utloggad Tole

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 53
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #1161 skrivet: lördag 07, september 2019, 10:44:45 »

Kapitalförvaltare söker alltid avkastning och de placerar kapitalet där de tror att det förräntar sig bäst. Är det goda tider så handlar de på börsen och väntar sämre tider så placerar de på räntemarknaden. Ju sämre tider som väntar ju längre löptider väljer de för att maximera avkastningen vid räntesänkningar. Detta driver upp priset på de längre löptiderna vilket vilket får som konsekvens att kupongräntan på papperet sjunker procentuellt. När priset på 10-åringen blivit så högt att den avkastar mindre än 2-åringen så är det en klassisk signal på förestående recession och det är den utvecklingen som pågått nu en längre tid:

-----------

Min personliga tro är att Ingves och Powell kommer tvingas tänka om ifall övriga världen, som det verkar, sänker sina räntor i höst. Konsekvensen kommer annars bli att både kronan och dollarn kommer stärkas vilket leder till att respektive lands förutsättningar att exportera varor försämras. Knappast något som politikerna önskar och jag utesluter inte att nordeas chefsekonom Annika Winsth får rätt i att Ingves tvingas till reträtt, kanske redan i år.

Nu blir det lite OT från trådnamnet, vilket jag ber om ursäkt för. Men det är en intressant sammanställning av den svenska penningpolitiken och kronans utväckling från 70 talet till idag. Det ger en en insikt i hur allt hänger samman. Hur Riksbankens prioritering gick från relativ kronvärdering till inflationsprioritering. Och med historisk bakgrund kan man lättare förstå det som sker idag, och kanske gissa sig till vad som eventuellt kan hända imorgon. Samt i förlängningen hur detta även påverkar inflation o guldpriset. Jag hoppas att denna artikel inte är prenumerationslåst utan att alla som vill kan läsa den.

https://www.svd.se/kronkollapsen--sa-parkerade-sig-var-valuta-pa-bottenniva
« Senast ändrad: lördag 07, september 2019, 10:48:07 av Tole »

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1081
  • Affärsomdömen: 34
« Svar #1162 skrivet: lördag 07, september 2019, 10:53:59 »

-----------

Nu blir det lite OT från trådnamnet, vilket jag ber om ursäkt för. Men det är en intressant sammanställning av den svenska penningpolitiken och kronans utväckling från 70 talet till idag. Det ger en en insikt i hur allt hänger samman. Hur Riksbankens prioritering gick från relativ kronvärdering till inflationsprioritering. Och med historisk bakgrund kan man lättare förstå det som sker idag, och kanske gissa sig till vad som eventuellt kan hända imorgon. Samt i förlängningen hur detta även påverkar inflation o guldpriset. Jag hoppas att denna artikel inte är prenumerationslåst utan att alla som vill kan läsa den.

https://www.svd.se/kronkollapsen--sa-parkerade-sig-var-valuta-pa-bottenniva
Låst Men att citera är lagligt :)

Utloggad Tole

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #1163 skrivet: lördag 07, september 2019, 11:30:48 »
Schh

Utloggad Tole

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #1164 skrivet: lördag 07, september 2019, 11:31:41 »
De sista sidorna

Utloggad Sarek

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1496
  • Affärsomdömen: 23
  • Medlem #100
« Svar #1165 skrivet: lördag 07, september 2019, 21:16:23 »
Jag postade tidigare ett diagram med en korrektiv Elliott Wave räkning från toppnoteringen i silver. Här postar jag nu en EW analys på den större och påbörjade impulsrörelsen uppåt.
Diagrammet visar hur den tänkta korrektionen först skall gå upp i en b-våg. Kan tänkas att den b-vågen toppar runt nästa FOMC-möte 17 -18 september. Sedan går korrektionen ner i en c-våg till i slutet på månaden, och i den större våg 4. Upp därifrån sedan i våg 5 till i mitten på oktober någonting.

Detta är inte tänkt som någon trejding rekommendation, utan vi skall se hur väl en sådan här EW projektion kan tänkas fungera helt enkelt.
« Senast ändrad: söndag 08, september 2019, 08:41:02 av Sarek »

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Kärlek med förveckling by august
Idag kl. 12:03

1oz Kookaburra flera årtal by Kalle4001
Idag kl. 06:54

Tips till första guldköpet? by Birka
Igår kl. 21:00

CLF by I_am_mine
Igår kl. 18:29

JZ checkar in by Kalle4001